ik ben een stille meelezer, ik vind het een heel mooi paard en vind dat je het geweldig doet. al gaat het altijd niet van een leien dakje geloof in jezelf. en geniet van hem.
_mjwb
Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-17 20:32
Dankjewel, super lief
_mjwb
Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-17 19:06
Ik ben zo super trots op Ducky. Hij was zo super lief vandaag. De afgelopen twee weken heb ik best wel vaak gereden met hem en hebben we ook twee keer les gehad. Onder het rijden was hij best wel aan het klieren. Hij stopte bijvoorbeeld tussen de M en de B en dan draaide hij zich om waardoor ik naar voren viel. Of dan ging hij een eens naar links als ik een volte op de rechterhand wilde maken en dan stopte hij ook zomaar. Hij begon echt door te krijgen dat hij het allemaal kan en zo verraadde hij zichzelf door te gaan klieren. Maar ik heb veel doorgezet en ben pas gestopt met rijden wanneer hij weer braaf deed.
Sommige zeiden dat het komt doordat hij zijn tong naar buiten gooit, waardoor ik geen controle meer heb. Als oplossing zeiden ze dat ik het beste een tonglepel voor hem kan kopen. Wat is jullie mening daarover? Ik weet daar eerlijk gezegd niet veel van maar het lijkt me niet fijn om in je mond te hebben.
Ik dacht zelf dat het gewoon kwam doordat hij echt liep te draaken en dat hij gewoon niet moet miepen, maar gewoon luisteren.
Vandaag met de les heb ik met een klein springzweepje gereden. Hij was wel heel erg voorwaarts maar ik hoefte het zweepje alleen vast te houden en er niks mee te doen en daardoor deed hij alles wat ik wilde.
Het ging zo super goed. Hij sprong ook vanuit een rustig tempo in de linker- en rechtergalop. Mijn beugelriemen zijn alleen nu nog te lang (ik moet er een paar gaatjes bijmaken) waardoor ik ze verloor als hij door de bochten heen ging en vervolgens alsnog op zijn nek belandde, maar dat maakte me helemaal niks uit. Hij was echt lief
Hij staat nu elke dag van 7 tot 12 buiten en dat wordt elke dag opgebouwt. Zelf zet ik hem als ik er ben nog een uur/ander half uur buiten.
Het gaat goed met de kudde maar hij zonderde zich wel een beetje af in het begin. Gelukkig komt hij nu steeds dichterbij
17 april:
Eergister:
Vorige week ben ik twee dagen naar Disney geweest als examenuitje dus toen heeft iemand anders hem buiten gezet en gekeken of het wel goed met hem ging, maar toen ik terug kwam zaterdagochtend toen was hij boos. Meestal maakt hij een bries geluidje als ik aan kom lopen en dan staat hij al te kijken, alleen nu draaide hij zijn kont naar me toe met zijn oren in zijn nek. Dat was met een wortel zo opgelost
Ik vind het grappig dat ze dat echt merken als je een paar dagen weg bent geweest.
We hebben nu ook alles matching:
En nog een paar foto's van vandaag op de poetsplaats:
Volgen er eigenlijk nog mensen mee?
Ik wil trouwens nog een keer mededelen dat ik zo super blij ben met Ducky. Hij is zo lief en echt een top paard!
Haha ja ik volg nog! Goed dat je hebt doorgezet met rijden. Zo via bokt is het lastig in te schatten of hij grenzen opzoekt of dat er iets anders is, maar je hebt les met hem, dus dat kan ja instructrice vast wel vertellen. Maar als ie wel braaf is als je zweepje bij je hebt kan t heel goed zijn dat ie gewoon grenzen aan t verkennen is.
Betreft een tonglepel, ik ben daar persoonlijk geen voorstander van, zou eerder gaan zoeken naar waarom hij zijn tong naar buiten doet. Deed hij dat bij ruitje ook al? Als ik het mij goed herinner rijden ze daar met een myler bitje, die zijn vrij dun. Mogelijk heeft hij met het huidige bitje wat weinig ruimte? Doet hij het ook met longeren, of enkel als je contact/druk op de teugels neemt? Kan van alles zijn
_mjwb
Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-17 19:41
Dankje!
Hij doet het eigenlijk altijd met draven, maakt niet uit of ik de teugels kort of lang heb. Dan gooit hij zijn tong aan de rechterkant naar buiten en dan houdt hij hem daar. Het ziet er best grappig uit maar het is heel irritant als ik dan geen controle meer over hem heb. Hij doet dit al vanaf sinds ik hem heb. Ik weet niet of hij het ook bij ruitje deed.
Ik vind die tonglepels er zo onvriendelijk en groot uit zien. Het zal ongetwijfeld wel passen maar ik vraag me wel of hoe ik dat ooit in zijn mond kan krijgen.
Ik heb nu een hele dunne bustrens dubbelgebroken met sweet iron. Ik heb nu denk ik 5/6 verschillende bitten geprobeerd maar hij doet het bij ze allemaal.
Hij is ook in februari naar de tandarts geweest. Toen heeft hij er een wolfskies uitgetrokken en toen dacht ik dat dat de oorzaak was, maar hij deed het daarna ook gewoon nog.
Ik wil gewoon dat alles zo comfortabel voor hem is en dat het allemaal goed zit
vraagteken
Geplaatst: 28-04-17 19:42
Ik volg ook! Super leuk om jullie avonturen te lezen
Ze zegt dat hij dit echt puur doet omdat hij aan het klieren is en dat denk ik zelf ook want als we stappen of galopperen dan doet hij het niet (of amper)
Hij ziet er goed uit! Fijn te lezen hoe jullie samen groeien, zo leuk! Ook mooi hoe je alles goed overweegt en niet klakkeloos adviezen aanneemt maar echt het beste wilt voor je vriendje!
Ik zou ook eerst kijken of hij voldoende ruimte in zijn mond heeft voor het huidige bitje. Myler wordt al genoemd, die zijn wat dunner dan een normaal bitje en een level 2 heeft een licht boogje waardoor er wat meer ruimte voor de tong is. Mijn vorige paard liep ook veel te klieren met haar tong en zij sloeg met haar hoofd. Op de myler waren die problemen meteen 'verdwenen'. Het dubbelgebroken bitje wat ik voor haar had was gewoon wat te dik en er was te weinig ruimte voor haar tong. Zou het proberen waard zijn?
EAST
Geplaatst: 28-04-17 20:15
Ze zijn erg goed in klieren! Ik denk zelf dat Duck gewoon de draak uithangt. Een tonglepel is en vind ik inderdaad geen fijn middel, het is groot en ligt niet lekker in de mond.
Fijn dat het zo goed ga, kom snel een keertje langs. Heb het nu zo ontiegelijk druk! Kom ik is een paar plaatjes van je schieten onder het zadel .
darkadia
Geplaatst: 28-04-17 20:19
Er is eigenlijk altijd wel een reden waarom een paard zijn tong naar buiten doet. Het kan ook van eerder discomfort zijn, waardoor hij zichzelf dit heeft aangeleerd. De reden achterhalen is vaak niet zo heel simpel. Via Google is er ook wel e.e.a. over te vinden, maar zou ook eens vragen of ie het bij de vorige eigenaar ook al deed. Puur om te klieren geloof ik persoonlijk niet in, gezien een paard niet op die manier redeneert. Wel kan het zijn als hij er succes mee boekt, dat het gedrag zich herhaalt. Een tonglepel is mijns inziens alleen symptoombestrijding.
_mjwb
Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-17 20:31
MissWeenie - Bitloos durf ik nog niet maar dat wil ik uiteindelijk wel!
Leo - Dankje, dat is lief! Ik vind de Myler bitten best wel prijzig maar daar zal ik dan gewoon voor moeten sparen, dat vind ik echt niet erg om te doen. Ik ken alleen niemand met een Myler bit om het uit te proberen, dat is wel jammer. Hij heeft volgens mij wel genoeg ruimte in zijn mond. Kan ik dat op de een of andere manier uitvinden? Gewoon in zijn mond kijken of iets anders?
EAST - We hebben echt al lang niet meer afgesproken. Ik zou het heel leuk vinden als je weer een keer komt, dan kan je ook gelijk zijn vooruitgang zien!
darkadia - Ik dacht op een gegeven moment dat het gewoon een tik is geworden om zijn tong naar buiten te gooien, maar ik weet niet of paarden dat kunnen. Ik denk dat ik de tonglepel even achterwege laat.
Ik volg ook nog. Wij rijden inderdaad met Myler. Ik kan het mij niet meer herinneren, dus dan denk ik dat hij het niet standaard deed want dan wist ik dat nog wel .
Wij rijden echter ook zonder neusriem, omdat we alles willen 'zien' tijdens het omscholen. Kan zijn dat hij nu met een dikker bit en een neusriem gewoon minder ruimte voelt.
Wel een leuke update verder, hij gaat er ook echt zo goed uitzien!
Ik heb het even opgezocht. Het bit wat hij nu heeft is 13 mm en de Myler bitten zijn 12 mm. Ik heb even de verschillen gelezen tussen de bitten, maar ik zou niet weten welke ik dan zou moeten aanschaffen. Ze zijn allemaal zo verschillend. Weten jullie het misschien?
Vandaag hadden de meeste op de stal een fotoshoot dus het was heel erg druk, maar dat betekende wel dat ik de binnenbak helemaal voor mezelf had dus heb ik Ducky lekker gepoetst en opgezadeld en toen ben ik gaan rijden. Het rijden ging heel erg goed. Ik heb gewoon het zweepje er weer bij gepakt en toen ben ik veel figuren gaan rijden. Ik heb ook het eerste proefje van de BB geoefend zonder de galop, gewoon zodat ik al die figuren kon oefenen. Daarna heb ik eerst een paar rondjes geoefend met doorzitten en toen sprong hij linksom heel rustig aan. Dat was zo speciaal voor mij! Toen hebben we rechtsom ook een rondje gegaloppeerd zonder dat hij terugviel. Ik heb hem zelf teruggenomen en toen weer aan laten springen en weer een half rondje gegaloppeerd. Toen ben ik weer figuren gaan rijden en heb ik even gestapt. Daarna heb ik hem linksom weer laten galopperen. Hij sprong heel rustig aan en bleef echt minstens 5 rondjes in galop. Toen heb ik hem zelf teruggenomen. Ik heb nog even een rondje rustig gedraven en toen ben ik uit gaan stappen.