Yontheke schreef:Nikass schreef:`die van mij wil niet op de wei`
Van mensen die deze uitspraak doen. Mijn paard komt gelukkig wel buiten omdat ik hem daar toe dwing omdat ik dat beter vind voor hem. 24/7 met onbeperkt ruwvoer, schuilstal en vriendjes werd ie doodongelukkig van. 3 uurtjes op de wei met vriendje krijg ik nog net klaar. Vandaag wilde ik hem nog extra naar buiten doen (op gras! Met vriendje) maar dan gaat hij zo idioot staan ijsberen dat hij naar binnen toe wilt. En ja, al anderhalf jaar allerlei dingen geprobeerd. Deze staat echt gewoon graag in zijn hok, binnen, zonder teveel sociaal contact. Er bestaan echt zulke paarden. Deal with it.
Ik ken het wel Yontheke, toen ik mijn paard kocht stond ze ook het liefst op stal, want dat was de veilige plek en de rest van wereld was moeilijk en eng. Als ik haar in de paddock zette blies ze zichzelf helemaal op en sprong ze er direct weer uit. Het heeft heel veel moeite en tijd (drie/vier jaar) gekost om haar weer te wennen en te laten vertrouwen en ik geloof ook echt wel dat er paarden zijn waarbij dit nooit meer helemaal goed komt. En natuurlijk pas je je dan aan en kijk je wat het meest haalbaar is. En mij hoor je niet zeggen dat buiten komen 24-7 op de wei met schuilstal moet zijn.
Maar ik weiger te geloven dat er paarden zijn die gelukkig zijn met 24-7 op stal. Ik denk dat deze paarden wellicht niet naar buiten willen in de omstandigheden die ze aangeboden wordt. (misschien andere omstandigheden wel...?) maar dat ze happy zijn op stal geloof ik ook niet. Voor die paarden is het blijkbaar kiezen uit twee kwaden.
(en ik persoonlijk zou me daar niet bij neerleggen)