Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Was ook de eerste keer dat ik van haar af viel. Gelukkig kunnen we er hard om lachen
Goed afgesloten met nog wat leuke dingen en ze heeft zich verder enorm braaf gedragen. 
Normaal vindt ze dat best wel spannend, maar ik dacht "gewoon doen!". We zijn met de barebackpad naar buiten gegaan, want het was weer erg warm en hebben een half uurtje in de omgeving rondgereden. Lekker gestapt en gedraafd en ze was ontzettend braaf. Als ze iets eng vindt gaat ze stilstaan en de rest van de rit stonden de oren recht vooruit 
Vandaag was het dus zo ver, om de paarden te verhuizen. Ik ben samen met een vriendin/stalgenoot verhuisd, dus Zara blijft lekker met haar paardenvriendinnetje staan. Op de nieuwe stal staan ze overdag lekker buiten op de wei met gras en 's nachts staan ze op stal met zo goed als onbeperkt hooi. Het beleid van deze mensen 'Een paard op stal moet altijd toegang tot hooi hebben'. Voor Zara als maagzweer gevoelige pony is dit dus echt de perfecte plek. Daarnaast hebben we een super luxe bak, springmateriaal en een longeercirkel 

Daarna maar gewoon opgestapt en relaxed gaan rijden, wat ze ook hartstikke netjes deed. Ze had ontzettend veel energie nog en was daardoor extreem voorwaarts, prima
Achterin de bak vond ze niet altijd een succes, maar lopen doet ze. Stap en draf gaat allemaal prima, af en toe wat spastische stukjes ertussen. Ze kruipt wel erg achter de teugel omdat ze vrij gespannen is, maar liever dat dan dat ze de rug helemaal wegdrukt. Ze heeft ook de neiging om bij veel spanning erg te gaan hangen en trekken aan het bit, wat ze normaal dus nooit doet. Galop hebben we een paar stukjes gedaan, maar resulteerde meer in een soort hertensprongetjes
Uiteindelijk hartstikke braaf geweest en lekker relaxed uitgestapt.
Nou ik dacht echt dat ze de boel compleet zou afbreken. Ik heb nog nooit een paard zo hard zien trillen! Ze kwam af en toe gewoon omhoog, sprong nog net niet weg en sloopte bijna de vastzettouwtjes. Overduidelijk iets wat ze al langer eng vindt, want het water is het probleem niet. Puur het geluid + het verstuivende water. Dat is namelijke exact hetzelfde met vliegenspray, daar raakt ze ook van in paniek. Mooi punt om aan te gaan werken dus, want uiteindelijk moet ik haar gewoon kunnen wassen of afspuiten zonder dat ze als een gek staat ze flippen daar.
Trutje.

Madje1992 schreef:Fijn dat je een nieuwe plek hebt gevonden. Hopelijk gaat ze snel weer minder gespannen doen en krijg je het met water afspuiten snel onder de knie. Ze ziet er wel goed uit.
Namira542 schreef:Hoii, ik kom je topic even tegen en heb alles even snel bijgelezen,
maar zo! wat zijn jullie vooruit gegaan on dat jaar, petje af![]()
![]()
En moet ook even zeggen, wat heeft Zara een giga gaaf kleurtje

Ze raakt hem aan, ruikt eraan en kijkt er ontzettend blij bij. Dat heb ik ook gewoon beloond. Vervolgens ben ik gaan sprayen, achter mij zodat het niet op haar komt maar ze enkel het geluid hoort. Geen heftige reactie = belonen. Hoewel ze het echt heel spannend vindt, deed ze het toch een aantal keer heel goed! Zo kon ik steeds een stapje verder, sprayen dichterbij, sprayen langs haar heen en uiteindelijk sprayen over haar lichaam (schouder tot billen). Aan het eind kon ik zelfs voorzichtig haar benen en borst insprayen, maar dat vindt ze toch nog wel net even een stapje te ver
Tussendoor lekker rondgestapt zodat ze even tot rust kan komen en af en toe wat andere dingen vragen (flehmen, been etc.). Dit ga ik de komende tijd gewoon dagelijks herhalen. Ook al vindt ze het doodeng, ze vindt het moment van de klik en beloning prachtig, dus ze doet wel enorm haar best. 
Gelukkig weet ik dat, het is geen paard wat je twee weken in de wei zet en vervolgens opzadelt en wegrijdt. Met barebackpad daarentegen kan dat wel gewoon. Met zadel heeft ze waarschijnlijk gewoon net iets te veel vervelende dingen meegemaakt, dus dat blijft altijd een dingetje. Gelukkig blijft dat bij 1 keer een rodeo aan de longeerlijn en verder niks aan de hand
Besloten om even 10 minuten aan de hand door de bak te stappen zodat ze even helemaal relaxed kon worden.
Ze stond met de oren naar voren, zag er vrolijk en fris uit en toonde geen pijnreactie. Toen ben ik maar gaan herhalen wat we vorig jaar deden: duwen, trekken, hangen, schudden, wiegen met het zadel. Ze stond me aan te kijken: 'Baas waarom doe je dit? Ik ken toch alles al
'. Uiteindelijk besloten om toch op te stappen en rustig te gaan rijden. Opstappen vond ze even spannend, maar vooral omdat ze niet op mij gefocust was maar op de omgeving. Ze had dus niet direct door dat ik naast haar op het krukje stond. Uiteraard stap ik pas op als ze op mij gefocust is en gewoon relaxed is. Goed, lang verhaal kort. Niks aan de hand, we hebben ongeveer 20-30 minuten rustig gereden en lekker gestapt en gedraafd. Een paar boze blikken en typische Zara trucjes, maar ze heeft geen stap verkeerd gezet. De ultieme test om te kijken of ze geen last heeft van haar maag is wijken. Ze accepteert mijn been gewoon en gaat vrij netjes opzij.
Aankomende woensdag hebben we onze eerste les weer. Dus ik heb er wel vertrouwen in!
Ik ben zelf helemaaaaal blij met deze bak, hij rijdt zo fijn!

), ben ik er maar zonder zadel op gegaan. Eerst even aan de hand over wat balkjes gestapt zodat ze even het materiaal kon bekijken. Maar dat was niet nodig want ze had zoiets van 'Stap nou ooohooop'
Standje sneltrein stond weer aan, bij springen kan ze heel heet worden namelijk. We hebben lekker wat balkjes gedraafd en een paar kleine sprongetjes gedaan. Uiteindelijk ging het heel fijn en vond ik dat het wel wat hoger mocht.
De eerste keer kwamen we niet helemaal precies uit en tikte ze 1 blok om, tweede keer (deze foto) ging ze er netjes overheen. Gelijk beloond en uit gaan stappen. Ik wil niet te veel doen zodat het ook nog leuk blijft en ze door krijgt dat ze er ruim overheen moet, in plaats van lang-leve-de-lol-ik-til-mn-benen-lekker-niet-op 
Ze staat ook niet meer zo strak in de rug, geen blokkades en vrij soepel. Af en toe nog een beetje een gespannen kontje en wat spiertjes die niet helemaal mee willen werken, maar met wat geduw en geprik van de instructrice schoot alles goed. Met andere woorden, als we deze lijn vasthouden kunnen we over een tijdje weer lekker wedstrijden starten! Deze keer waarschijnlijk met meer succes

Ze bleef hem maar rond duwen. 

Ik ben zelf ook heel blij met de vooruitgang, ze begint het werken nu echt leuk te vinden en ze wordt soms iets te enthousiast haha.
Ze is in de afgelopen maanden zo enorm veranderd qua bouw, dat mijn zadel nu niet meer netjes ligt. Het is niet dusdanig dramatisch dat ik niet meer kan rijden, maar fijn is anders. Helaas heb ik op dit moment niet het geld en de mogelijkheid om naar Country Mill te gaan. Ik wil Zara dat ook niet direct weer aandoen nu ze net op deze nieuwe plek staat. Gelukkig kan ik net zo fijn rijden met barebackpad en zal ik mijn dressuurzadel voornamelijk tijdens de les gebruiken. Ik zit er wel over te denken om mijn zadel in te ruilen op een andere, hoewel deze heel comfortabel zit heb ik toch het idee dat hij niet helemaal geschikt is voor mijn lichaamsbouw. Als we dan over een tijdje weer naar Country Mill gaan, dan wil ik een aantal andere zadels uitproberen voor mezelf. Nu ik weet dat Zara gewoon opstappen en wegrijden is, hoeven we daar geen rekening meer mee te houden. Dus het wordt even kijken welke zadels kort genoeg zijn voor haar rug en aanpasbaar zijn qua breedte, aangezien ze momenteel aardig aan het veranderen is qua bespiering. Oh en geloof het of niet, maar ze zit inmiddels wel op boommaat wijd van Wintec en mijn Massimo is 34 dacht ik, welke nu dus te smal is geworden