Madje1992 schreef:Fijn dat je een nieuwe plek hebt gevonden. Hopelijk gaat ze snel weer minder gespannen doen en krijg je het met water afspuiten snel onder de knie. Ze ziet er wel goed uit.
Dankje! Ze is hier voor zover ik kan oordelen ook heel blij, hoewel ze nog steeds alles spannend vind.
Namira542 schreef:Hoii, ik kom je topic even tegen en heb alles even snel bijgelezen,
maar zo! wat zijn jullie vooruit gegaan on dat jaar, petje af
En moet ook even zeggen, wat heeft Zara een giga gaaf kleurtje

Leuk, dankjewel! Haar kleurtje heet marmerbont trouwens 
Vandaag ben ik met een spuitfles gevuld met water vol goede moed richting stal gegaan. Ze stonden lekker in de wei te grazen en ik kon haar zo pakken en meenemen richting de poetsplaats. Eenmaal op de poetsplaats had ze toch wel weer door dat ze daar 'alleen' stond, dus begon de stress weer. Ik ben gewoon lekker gaan poetsen en heb hier en daar een knal uitgedeeld als ze weer eens over me heen loopt of met benen gaat zwaaien. Hoeven uitkrabben blijft een dingetje als ze zo hoog in de spanning zit, maar ook dat ging best goed vandaag. Kwestie van streng zijn en belonen wanneer ze braaf is, dan valt het kwartje vrij snel. Ze heeft een paar keer netjes stilgestaan en rondgekeken en dat heb ik meteen goed beloond. Daarna maar gaan longeren om de energie weer eruit te krijgen.
Vervolgens de gevreesde spuitfles erbij gepakt. Het stomme is dat de oren direct naar voren gaan als ik de fles voor haar neus hou
Ze raakt hem aan, ruikt eraan en kijkt er ontzettend blij bij. Dat heb ik ook gewoon beloond. Vervolgens ben ik gaan sprayen, achter mij zodat het niet op haar komt maar ze enkel het geluid hoort. Geen heftige reactie = belonen. Hoewel ze het echt heel spannend vindt, deed ze het toch een aantal keer heel goed! Zo kon ik steeds een stapje verder, sprayen dichterbij, sprayen langs haar heen en uiteindelijk sprayen over haar lichaam (schouder tot billen). Aan het eind kon ik zelfs voorzichtig haar benen en borst insprayen, maar dat vindt ze toch nog wel net even een stapje te ver
Tussendoor lekker rondgestapt zodat ze even tot rust kan komen en af en toe wat andere dingen vragen (flehmen, been etc.). Dit ga ik de komende tijd gewoon dagelijks herhalen. Ook al vindt ze het doodeng, ze vindt het moment van de klik en beloning prachtig, dus ze doet wel enorm haar best.
Na deze mentale training heb ik haar terug gezet op de poetsplaats. En ze stond weliswaar zo goed als stil! Nog wel hoog in spanning, maar geen extreem gedrentel meer. Lekker beloond, nog een beetje gepoetst en terug in de wei gezet.