[VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Anke

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:14

Ik volg je ook mee! Knappe pony is ze <3

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 19:05

Afbeelding

Afbeelding

-Ahum- Kuch.

Paard en mens hebben geen schade opgelopen tijdens deze vliegles.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 19:12

Naaawh, Haha was het wel leuk? Vallen en opstaan :))

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 19:33

Ja het was erg leuk! Ze wordt alleen te heet voor mij, waardoor ik haar niet meer genoeg vertrouwen kan geven en dan durft ze zelf ook niks meer. Zeker na die val was ze even over de zeik :+ Was ook de eerste keer dat ik van haar af viel. Gelukkig kunnen we er hard om lachen :D Goed afgesloten met nog wat leuke dingen en ze heeft zich verder enorm braaf gedragen.

Piaffe, passage, appuyement.. Allemaal bevestigd _O-

Dressuurles in de middag ging heel fijn, ze was heel erg los (vast door de cross) en daardoor liep ze best lekker. Ik zal even de screenshots uitzoeken en dan kan ik ze hier plaatsen. De rest komt in een video, want alles is 'gefilmd'. Tussen haakjes want mijn vader zijn filmskills zijn niet zo best helaas haha.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 20:55

Oke fotospam :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ik heb ponymeeting gedaan met Saaams hier op bokt :D
Afbeelding

Afbeelding

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 21:00

Wauw, super mooi beeld zo!

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:27

Geeft een mooi beeld zo met de dressuur.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:36

Ziet er fijn uit zeg!!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 21:59

Inclusief snoekduik :D

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 01:13

Leuke filmpjes! Heb op je yt account geabonneerd :) hoe is t nu?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 11:03

Leuk haha, ik zal vanavond een update geven aangezien er heeeeeeel veel gebeurd is de afgelopen periode :)

Ik wil wel alvast zeggen, het rijden gaat ontzettend goed de laatste tijd :j

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:21

Ghostattack schreef:
Leuk haha, ik zal vanavond een update geven aangezien er heeeeeeel veel gebeurd is de afgelopen periode :)

Ik wil wel alvast zeggen, het rijden gaat ontzettend goed de laatste tijd :j

Wat fijn! Je was ook verhuisd zag ik op instagram

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 21:46

Dus, na een lange tijd weer een update!

In de afgelopen weken hebben we heerlijk gereden, veel lol met je knol vanwege het warme weer. We hebben dus enorm veel zonder zadel gereden, dat vindt ze ook heerlijk. Laatst hebben we zelfs een buitenritje gemaakt, helemaal alleen :D Normaal vindt ze dat best wel spannend, maar ik dacht "gewoon doen!". We zijn met de barebackpad naar buiten gegaan, want het was weer erg warm en hebben een half uurtje in de omgeving rondgereden. Lekker gestapt en gedraafd en ze was ontzettend braaf. Als ze iets eng vindt gaat ze stilstaan en de rest van de rit stonden de oren recht vooruit :P

Maar er zijn helaas wat dingen voorgevallen op de oude stal, waardoor ik heb moeten besluiten om te verhuizen. Het was nog een hele zoektocht om een fijne plek te vinden, maar ik kan zeggen: We zijn ontzettend goed terecht gekomen! *\o/* Vandaag was het dus zo ver, om de paarden te verhuizen. Ik ben samen met een vriendin/stalgenoot verhuisd, dus Zara blijft lekker met haar paardenvriendinnetje staan. Op de nieuwe stal staan ze overdag lekker buiten op de wei met gras en 's nachts staan ze op stal met zo goed als onbeperkt hooi. Het beleid van deze mensen 'Een paard op stal moet altijd toegang tot hooi hebben'. Voor Zara als maagzweer gevoelige pony is dit dus echt de perfecte plek. Daarnaast hebben we een super luxe bak, springmateriaal en een longeercirkel :))

Een paar foto's van vandaag:
Afbeelding
Samen met haar vriendinnetje op de trailer!

Afbeelding
Zara in haar nieuwe stal aka 'overdekte paddock' _O-

Afbeelding
En ja, de stal heeft binnen een luik en buiten een luik!

Oh en de stal is net zo ver weg als de oude stal, dus ik lever niks in qua reistijd! :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 19:24

Inmiddels is het vandaag dag 3 dat ze op de nieuwe stal staat. Gisteren heb ik haar voor het eerst gelongeerd in de longeercirkel daar, het had hard geregend dus er lagen een paar plassen. Gelukkig heeft ze het prima gedaan en viel het allemaal reuze mee, voornamelijk veel snuiven en rondkijken. Verder staat ze er ontzettend vrolijk en relaxed bij.

Vandaag besloten om weer even te longeren en gelijk de barebackpad erop te gooien voor als ze braaf is. Dus even in de longeercirkel de energie eruit gelopen, wat al een stuk beter ging dan gisteren. Daarna aan de hand wat rondgestapt door de bak, want die had ze nog niet gezien. Die vond ze totaal niet eng! Alleen achterin de bak vond ze een beetje spannend, want dat is toch wel aardig ver weg van de andere paardjes die op dat moment op stal stonden :P Daarna maar gewoon opgestapt en relaxed gaan rijden, wat ze ook hartstikke netjes deed. Ze had ontzettend veel energie nog en was daardoor extreem voorwaarts, prima :') Achterin de bak vond ze niet altijd een succes, maar lopen doet ze. Stap en draf gaat allemaal prima, af en toe wat spastische stukjes ertussen. Ze kruipt wel erg achter de teugel omdat ze vrij gespannen is, maar liever dat dan dat ze de rug helemaal wegdrukt. Ze heeft ook de neiging om bij veel spanning erg te gaan hangen en trekken aan het bit, wat ze normaal dus nooit doet. Galop hebben we een paar stukjes gedaan, maar resulteerde meer in een soort hertensprongetjes :') Uiteindelijk hartstikke braaf geweest en lekker relaxed uitgestapt.

Maar de poetsplaats is toch wel een dingetje. Wanneer haar vriendinnetje niet op stal staat, wordt ze een beetje panisch. Piaffe, passage, alles kan ze dan. Hoeven uitkrabben hoef je niet te proberen want ze kan prima op 3 benen lopen, haar been wegtrekken, slaan, trappen etc. Daarnaast staat ze echt heel extreem te shaken dan. Maar ik ga gewoon rustig door met wat ik altijd doe, ze krijgt af en toe een knal als ze echt gevaarlijk wordt (trappen en slaan is echt uit den boze). Uiteindelijk bedacht mevrouw dat ze eigenlijk toch wel aardig stil kon staan :roll:

Tot ik met de waterslang aan kwam. Hier hebben ze zo'n soort spuit, waar dus geen straal uit komt maar zo'n verstuifding. Ja lekker duidelijk _O- Nou ik dacht echt dat ze de boel compleet zou afbreken. Ik heb nog nooit een paard zo hard zien trillen! Ze kwam af en toe gewoon omhoog, sprong nog net niet weg en sloopte bijna de vastzettouwtjes. Overduidelijk iets wat ze al langer eng vindt, want het water is het probleem niet. Puur het geluid + het verstuivende water. Dat is namelijke exact hetzelfde met vliegenspray, daar raakt ze ook van in paniek. Mooi punt om aan te gaan werken dus, want uiteindelijk moet ik haar gewoon kunnen wassen of afspuiten zonder dat ze als een gek staat ze flippen daar.

Op de foto's zie je heel duidelijk de spanning: de neus gaat richting de borst :+ Trutje.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:27

Fijn dat je een nieuwe plek hebt gevonden. Hopelijk gaat ze snel weer minder gespannen doen en krijg je het met water afspuiten snel onder de knie. Ze ziet er wel goed uit.

Namira542

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:52

Hoii, ik kom je topic even tegen en heb alles even snel bijgelezen,
maar zo! wat zijn jullie vooruit gegaan on dat jaar, petje af :j _/-\o_
En moet ook even zeggen, wat heeft Zara een giga gaaf kleurtje <3

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 17:21

Madje1992 schreef:
Fijn dat je een nieuwe plek hebt gevonden. Hopelijk gaat ze snel weer minder gespannen doen en krijg je het met water afspuiten snel onder de knie. Ze ziet er wel goed uit.

Dankje! Ze is hier voor zover ik kan oordelen ook heel blij, hoewel ze nog steeds alles spannend vind.

Namira542 schreef:
Hoii, ik kom je topic even tegen en heb alles even snel bijgelezen,
maar zo! wat zijn jullie vooruit gegaan on dat jaar, petje af :j _/-\o_
En moet ook even zeggen, wat heeft Zara een giga gaaf kleurtje <3

Leuk, dankjewel! Haar kleurtje heet marmerbont trouwens :j

Vandaag ben ik met een spuitfles gevuld met water vol goede moed richting stal gegaan. Ze stonden lekker in de wei te grazen en ik kon haar zo pakken en meenemen richting de poetsplaats. Eenmaal op de poetsplaats had ze toch wel weer door dat ze daar 'alleen' stond, dus begon de stress weer. Ik ben gewoon lekker gaan poetsen en heb hier en daar een knal uitgedeeld als ze weer eens over me heen loopt of met benen gaat zwaaien. Hoeven uitkrabben blijft een dingetje als ze zo hoog in de spanning zit, maar ook dat ging best goed vandaag. Kwestie van streng zijn en belonen wanneer ze braaf is, dan valt het kwartje vrij snel. Ze heeft een paar keer netjes stilgestaan en rondgekeken en dat heb ik meteen goed beloond. Daarna maar gaan longeren om de energie weer eruit te krijgen.

Vervolgens de gevreesde spuitfles erbij gepakt. Het stomme is dat de oren direct naar voren gaan als ik de fles voor haar neus hou _O- Ze raakt hem aan, ruikt eraan en kijkt er ontzettend blij bij. Dat heb ik ook gewoon beloond. Vervolgens ben ik gaan sprayen, achter mij zodat het niet op haar komt maar ze enkel het geluid hoort. Geen heftige reactie = belonen. Hoewel ze het echt heel spannend vindt, deed ze het toch een aantal keer heel goed! Zo kon ik steeds een stapje verder, sprayen dichterbij, sprayen langs haar heen en uiteindelijk sprayen over haar lichaam (schouder tot billen). Aan het eind kon ik zelfs voorzichtig haar benen en borst insprayen, maar dat vindt ze toch nog wel net even een stapje te ver :P Tussendoor lekker rondgestapt zodat ze even tot rust kan komen en af en toe wat andere dingen vragen (flehmen, been etc.). Dit ga ik de komende tijd gewoon dagelijks herhalen. Ook al vindt ze het doodeng, ze vindt het moment van de klik en beloning prachtig, dus ze doet wel enorm haar best.

Na deze mentale training heb ik haar terug gezet op de poetsplaats. En ze stond weliswaar zo goed als stil! Nog wel hoog in spanning, maar geen extreem gedrentel meer. Lekker beloond, nog een beetje gepoetst en terug in de wei gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 13:44

We zijn inmiddels weer een tijdje verder en het gaat nog steeds goed. Vorige week zijn we weer begonnen met longeren met zadel. Ze heeft er een handje van om zich dan te gedragen alsof ze nog nooit een zadel heeft gezien, dat is altijd met haar na een tijdje geen zadel opgehad te hebben :') Gelukkig weet ik dat, het is geen paard wat je twee weken in de wei zet en vervolgens opzadelt en wegrijdt. Met barebackpad daarentegen kan dat wel gewoon. Met zadel heeft ze waarschijnlijk gewoon net iets te veel vervelende dingen meegemaakt, dus dat blijft altijd een dingetje. Gelukkig blijft dat bij 1 keer een rodeo aan de longeerlijn en verder niks aan de hand :roll:

Gisteren dus ook weer gelongeerd. Ik heb de singel normaal op gaatje 5 aan beide kanten. Dus zo ook vandaag, want dat is normaal gezien perfect. Maar ik vermoed dat ze wat dikker is geworden, want hij zat toch wel heel strak. Resulteerde uiteraard weer in een rodeo. Singel 1 gaatje losser gedaan aan de rechterkant en toch even gecheckt of het niet toevallig door stress een opkomende maagzweer is. Dus ik druk en duw een aantal keer in de buik aan beide kanten, waarbij ze toch wat reactie gaf die ik niet wilde. Ik zag de bui alweer hangen -O- Besloten om even 10 minuten aan de hand door de bak te stappen zodat ze even helemaal relaxed kon worden.

Na die 10 minuten nog een keer gevoeld. Letterlijk 0 reactie.. >;) Ze stond met de oren naar voren, zag er vrolijk en fris uit en toonde geen pijnreactie. Toen ben ik maar gaan herhalen wat we vorig jaar deden: duwen, trekken, hangen, schudden, wiegen met het zadel. Ze stond me aan te kijken: 'Baas waarom doe je dit? Ik ken toch alles al :roll: '. Uiteindelijk besloten om toch op te stappen en rustig te gaan rijden. Opstappen vond ze even spannend, maar vooral omdat ze niet op mij gefocust was maar op de omgeving. Ze had dus niet direct door dat ik naast haar op het krukje stond. Uiteraard stap ik pas op als ze op mij gefocust is en gewoon relaxed is. Goed, lang verhaal kort. Niks aan de hand, we hebben ongeveer 20-30 minuten rustig gereden en lekker gestapt en gedraafd. Een paar boze blikken en typische Zara trucjes, maar ze heeft geen stap verkeerd gezet. De ultieme test om te kijken of ze geen last heeft van haar maag is wijken. Ze accepteert mijn been gewoon en gaat vrij netjes opzij.

*\o/* Aankomende woensdag hebben we onze eerste les weer. Dus ik heb er wel vertrouwen in!

Afbeelding
Lekkere onduidelijke foto van gisteren. Ik ben heel blij dat ze de bak niet eng vindt, hoewel ze soms de hoeken en de bomen aan de zijkant toch even spannend vindt. Maar niet dramatisch :P Ik ben zelf helemaaaaal blij met deze bak, hij rijdt zo fijn!

En nog wat foto's van de Paard&Leven dag in Ermelo!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Noodsprong _O-

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:14

Fijn om te horen dat het zo goed gaat Britt. Ik kijk nog steeds elke keer je vlogs haha.

Wat een leuke foto's van die dag! :D

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:42

Selena schreef:
Fijn om te horen dat het zo goed gaat Britt. Ik kijk nog steeds elke keer je vlogs haha.

Wat een leuke foto's van die dag! :D

Haha ik kijk ook de vlogs! :o

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 19:33

Hahaha leuk dat jullie kijken! Ik hoop binnenkort weer wat te kunnen filmen, maar ik wil niet direct de staleigenaren overvallen met continu filmen op hun terrein O:)

Vandaag hebben we even gebruik gemaakt van een deel van het springmateriaal op stal. Aangezien mijn springzadel thuis ligt en nog steeds aangepast moet worden (iets met vergeten, weinig tijd etc :+ ), ben ik er maar zonder zadel op gegaan. Eerst even aan de hand over wat balkjes gestapt zodat ze even het materiaal kon bekijken. Maar dat was niet nodig want ze had zoiets van 'Stap nou ooohooop' _O- Standje sneltrein stond weer aan, bij springen kan ze heel heet worden namelijk. We hebben lekker wat balkjes gedraafd en een paar kleine sprongetjes gedaan. Uiteindelijk ging het heel fijn en vond ik dat het wel wat hoger mocht.

Afbeelding
En ja hoor, doet ze even. Zonder zadel, zo over de 60cm :P De eerste keer kwamen we niet helemaal precies uit en tikte ze 1 blok om, tweede keer (deze foto) ging ze er netjes overheen. Gelijk beloond en uit gaan stappen. Ik wil niet te veel doen zodat het ook nog leuk blijft en ze door krijgt dat ze er ruim overheen moet, in plaats van lang-leve-de-lol-ik-til-mn-benen-lekker-niet-op :')

Met de stress gaat het trouwens al veel en veel beter. Eigenlijk heeft ze zo goed als geen stress meer, heel af en toe heeft ze nog een soort opvlieging maar daar blijft het dan ook bij. Op de poetsplaats staat ze nu volledig stil en zelfs afspuiten gaat al redelijk goed. Afgelopen woensdag hebben we ook onze eerste les weer gereden, zeker een uur hebben we beide keihard gewerkt. Ze liep zo ontzettend fijn! Ik heb er een paar keer met een verbaasd gezicht op gezeten. Aandraven is tegenwoordig ook daadwerkelijk aandraven, in plaats van tegen de hand komen en lelijk doen. Ze heeft nog steeds zo af en toe haar momenten, maar lang niet meer zo extreem. Aangalopperen ging in de les ook een aantal keer zo fijn, ik was te verbaasd om verder te galopperen _O- Ze staat ook niet meer zo strak in de rug, geen blokkades en vrij soepel. Af en toe nog een beetje een gespannen kontje en wat spiertjes die niet helemaal mee willen werken, maar met wat geduw en geprik van de instructrice schoot alles goed. Met andere woorden, als we deze lijn vasthouden kunnen we over een tijdje weer lekker wedstrijden starten! Deze keer waarschijnlijk met meer succes :))

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 15:59

Vandaag hadden we weer een les. We gaan haar nu proberen echt vaker door te pakken, dus minimaal 1x in de week les en verder rijd ik dan zelf nog een paar keer per week. Daarnaast wisselen we natuurlijk af met andere leuke dingen. Gisteren hebben we de paardenvoetbal geïntroduceerd bij Zara in de longeercirkel. Dit resulteerde in eerste instantie in 10 minuten lang rondjes galopperen en snuiven _O-

Ze durfde daarna wel dichterbij te komen en hem zelfs een paar keer aan te raken. Dus ik heb gelijk mijn beloningstasje erbij gepakt en ben een clickertraining sessie begonnen met de bal. Het duurde niet lang of ze begreep het spelletje, de bal wegduwen met je neus. Nou toen ze dat door had gingen we de hele longeercirkel rond met die bal :') Ze bleef hem maar rond duwen.

Nog een paar foto's van de les vandaag.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:37

Jullie gaan goed voorruit aan de foto's te zien :)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:44

Begint er erg netjes uit te zie

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 15:47

Dankjewel :) Ik ben zelf ook heel blij met de vooruitgang, ze begint het werken nu echt leuk te vinden en ze wordt soms iets te enthousiast haha.

Helaas wel een klein negatief nieuwtje.. Mijn dressuurzadel ligt ruk := Ze is in de afgelopen maanden zo enorm veranderd qua bouw, dat mijn zadel nu niet meer netjes ligt. Het is niet dusdanig dramatisch dat ik niet meer kan rijden, maar fijn is anders. Helaas heb ik op dit moment niet het geld en de mogelijkheid om naar Country Mill te gaan. Ik wil Zara dat ook niet direct weer aandoen nu ze net op deze nieuwe plek staat. Gelukkig kan ik net zo fijn rijden met barebackpad en zal ik mijn dressuurzadel voornamelijk tijdens de les gebruiken. Ik zit er wel over te denken om mijn zadel in te ruilen op een andere, hoewel deze heel comfortabel zit heb ik toch het idee dat hij niet helemaal geschikt is voor mijn lichaamsbouw. Als we dan over een tijdje weer naar Country Mill gaan, dan wil ik een aantal andere zadels uitproberen voor mezelf. Nu ik weet dat Zara gewoon opstappen en wegrijden is, hoeven we daar geen rekening meer mee te houden. Dus het wordt even kijken welke zadels kort genoeg zijn voor haar rug en aanpasbaar zijn qua breedte, aangezien ze momenteel aardig aan het veranderen is qua bespiering. Oh en geloof het of niet, maar ze zit inmiddels wel op boommaat wijd van Wintec en mijn Massimo is 34 dacht ik, welke nu dus te smal is geworden :')

Aangezien mijn springzadel voor een tijdje terug iets te breed was, wil ik die binnenkort weer even meenemen naar stal en passen. Misschien dat deze nu ineens wel goed ligt nu ze breder is geworden _O-