Dit is toch een zadelafdruk op de rug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maanlicht

Re: Dit is toch een zadelafdruk op de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:44

Ja, maar dan word je dus al gefilmd zonder dat je het weet. Volgens mij mag dat niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:50

als het bord bij de camera hangt dan wordt er gefilmd als de camera jou ziet, dus dan kan jij het bord en camera ook zien :)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:55

Ja maar dan heb je meteen al geen keuze meer om gefilmd te worden of niet. Of begrijp ik het verkeerd?
Het lijkt me veel redelijker dat je eerst het bordje ziet. Dan de keuze maakt om het terrein te betreden, en dan pas gefilmd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:04

oh dus je moet eerst een bordje hangen met "u wordt gefilmd" zodat de persoon die zich op privéterrein begeeft de camera kan ontwijken? Om dan alsnog ongeoorloofde acties uit te voeren?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:32

Maanlicht schreef:
Ja maar dan heb je meteen al geen keuze meer om gefilmd te worden of niet. Of begrijp ik het verkeerd?
Het lijkt me veel redelijker dat je eerst het bordje ziet. Dan de keuze maakt om het terrein te betreden, en dan pas gefilmd wordt.

Heb jij buiten de gemiddelde winkel zn bordje zien hangen? De meesten filmen ook ruim door de deur na buiten hoor

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:31

Ik ben idd ook wel heel benieuwd naar je vermoeden!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:34

Varekaj schreef:
oh dus je moet eerst een bordje hangen met "u wordt gefilmd" zodat de persoon die zich op privéterrein begeeft de camera kan ontwijken? Om dan alsnog ongeoorloofde acties uit te voeren?

als u dit terrein betreed, wordt u gefilmd.

hoe wil diegene de camara dan ontwijken als diegene het bereik van de camara of plaats van de camara nog niet weet..

enige dat het doet, is dat iemand met kwade plannen, wellicht zijn kwade plannen dan elders gaat uitvoeren.

Als iemand ongeoorloofde acties kan uitvoeren buiten het bereik van je camara, dan hangt je camara verkeerd toch?

als je iemand wilt betrappen die rond je paard scharrelt, dan heeft het weinig nut om de camara op je eigen voordeur te richten ;).. dan richt je hem zo dat de hele wei/paddock gecovered is. Bordje in de wei zetten, of aan het hek.. dat je een voorbijganger filmt die het bordje leest is geen enkel probleem.

gefilmd worden in het straatbeeld is een heel ander verhaal, dat is openbare ruimte?
net zo als wanneer je camera van je terrein iemand oppikt die buiten je terrein loopt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 13:43

Als iemand op een terrein komt waar die niks te zoeken heeft dan neemt die zelf het risico om gefilm te worden.Als je een bedrijven terrein op gaat,kan je er toch vanuit gaan dat je gefilmt word?
Je hoort gewoon niet op een privé terrein te komen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:51

bij bedrijven staat het ook gewoon vermeld?

natuurlijk heb je niet op prive terrein te komen..
en er zal ook geen haan naar kraaien als je beeldmateriaal aan de politie overlegd..

het gaat om materiaal dat je gewoon in de openbaarheid zou gooien..
dat mag niet zomaar

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 13:56

Mag het ook niet op een besloten site? die dus niet openbaar is?
Nou is het niet echt nodig hoor,want ik zou de persoon in kwestie gelijk herkennen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:02

Als je een bordje plaatst heb je ook nog kans dat ze de camera stelen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:13

gohya schreef:
Mag het ook niet op een besloten site? die dus niet openbaar is?
Nou is het niet echt nodig hoor,want ik zou de persoon in kwestie gelijk herkennen.

de wettelijke term van iets openbaar maken is iets anders dan een besloten site. :D

Openbaar maken is aan het publiek kenbaar maken. Dat publiek kan dus ook een beperkt groepje van 10 man zijn ofzo. Als ik het goed hebt onthouden :D

Conclusie je mag best filmen, maar niet zomaar op een website of FB mikken om je 'gram' te halen en iemand te kakken te zetten zoals hier werd voorgesteld.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 14:21

áls ik het überhaupt openbaar zou willen maken,dan zou dat alleen zijn om te vragen of iemand de persoon herkent.Dat zie je vaker op internet,een fimpje van een dader,of iemand die herkent.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:31

Ja, maar dat is nu juist de clue :D Dat mag niet -soms ernstig helaas- zomaar :D

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:49

Ik ga dit ook mee volgen. Ik sta er telkens opnieuw van versteld hoe brutaal mensen tegenwoordig zijn. Onze paarden staan ook aan huis, en wij hebben ook al het vermoeden gehad dat er mensen onze "routines" bestuderen en dan de paarden komen voederen of bekijken of weet ik wat als wij niet thuis zijn.
We hebben ook een tweede "oprit", die bij de paarden uitkomt, (voor tractoren en remorquen enzo, is makkelijker), dus ik denk dat ze dat een leuke route vinden.
Daar gaan we nu een bord hangen met "verboden voor onbevoegden", want ik vertrouw het zaakje niet meer. Onze zadels e.d. liggen gelukkig op een schuur met slot op, dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken. Poetsbak, halsters, voer, etc,.. ligt uiteraard wel in de stal.

Ik hoop iig dat je met je camera een idee krijgt van wie het doet/is en je er een identiteit op kan plakken en hem/haar er serieus op kan gaan aanpakken!!!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:37

Ik wens je er succes mee want zoiets is gekkenwerk, maar ik ontstip, doeg

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:17

Als ik me niet vergis:
Wanneer het een foto/beeldmateriaal is dat in een openbare gelegenheid gemaakt is en waarbij die specifieke persoon niet het 'doelwit' is, en hierbij geen negatieve connotatie wordt gegeven, mag je iets openbaar plaatsen.

Zodra het niet openbaar terrein is, en/of als er iemand een middelpunt is, of wordt gemaakt, geldt portretrecht en moet je toestemming vragen dat beeldmateriaal te gebruiken.

Zodra je iemand beticht van iets, zonder dat hiervoor (juridisch) bewezen is, geldt dit als smaad.

Het schenden van portretrecht, of smaad plegen, is allebei strafbaar.

Daarnaast is het wettelijk verplicht aan te geven dat er op het terrein gefilmd wordt- ook privéterrein (er zijn mazen in die wet, maar beter een duidelijk bordje)

Je moet ook toestemming hebben de camera op te hangen van de eigenaar van het terrein...

Ipv zo'n bordje kun je gewoon a4jes in een plastic mapje doen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 16:50

Oke dus de camera filmt de paarden in de wei en dan loopt er opeens iemand in de wei die er niet hoort.Die komt automatisch ook op de film terecht,maar is niet het doelwit.En dan zonder commentaar zou je het wel openbaar mogen plaatsen?
Ik plaats heel veel filmpjes op FB van verschillende mensen die dan ook bij de paarden lopen,die dat ook mogen.Maar die zien dan ook dat ik film,en dan mag het wel.
Ik zal er sowieso een bordje bij hangen,kunnen ze nooit zeggen: ik wist niet dat er gefilmt werd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:38

Volgens sommigen hier moeten de daders goed beschemd worden, zodat ze geen slechte naam gaan krijgen! Maar wie beschermt dan de paarden die illegaal gereden worden? Overigens, zorg er maar voor dat jullie niet beroemd worden, want dan wordt alles wat je doet gefotografeerd en in de krant gezet, of het nu schadelijk voor je reputatie is of niet.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:53

Oke wacht even.. Eerst roepen we dat TS een camera moet aanschaffen en ophangen, vervolgens heeft ze die gekocht als ik me niet vergis en nu wordt er geroepen dat er niet mag worden gefilmd?
Wat vervelend voor je gohya! Het verbaasd me niets dat er zomaar mensen andermans land betreden, maar dat ze er ook echt op gaan rijden?! Te gek voor woorden.. Hoop dat je ze pakt

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:56

Ik vindt dat ze ze mag filmen! Er wordt toch ook op andermands paard gereden? Dat is ook strafbaar! En als de TS verder niks met de beelden doen, weet die gene die der steeds komt ook niet dat er gefilmd wordt!

TS, ik hoop voor je dat je erachter komt wie dit doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:09

Ik lees al even mee maar volgens mij hoeft TS helemaal geen bordje op te hangen.. het is namelijk eigen terrein dus diegene die er misschien op kan staan heeft daar niks te zoeken. Wij hebben op het werk ook verschillende camera's hangen maar die zijn ook niet allemaal aangegeven met bordjes, zo wordt er buiten een deel gefilmd zonder dat dat duidelijk aangegeven is en het lijkt me sterk dat ze bij een groot bedrijf iets tegen de wet doen.
Zou ook mooi worden als je een camera in je eigen huis hebt hangen, als er dan iemand inbreekt zou diegene ook beschermd zijn omdat er geen bordje hangt?
Daarnaast hangen er wildcamera's in het bos en ook daar hangen geen bordjes bij.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 19:40

@dees_daan Wat je zegt,Wildcamera,daar kan misschien het verschil zitten.Die hangen idd. ook in het bos zonder bordje erbij,daar kan je ook gefilmt worden als je daar met je paard rijd.Dan zou de boswachter het niet op internet mogen zetten omdat jij dan toevallig op het filmpje staat.
Daarbij die camera word natuurlijk zo opgehangen dat niemand hem ziet.Als er een bordje hangt,weten ze nog niet vanaf wáár ze gefilmt worden.Als ik dan het filmpje van me paarden op FB plaats en er staat toevallig iemand op? kan ik dan toch niks aan doen?

Camera komt morgen binnen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:51

Iedereen wil dat de dader gepakt wordt.

Persoonlijk vind ik het belangrijk een mede bokker te informeren zodat ze zelf niet in de problemen komt.

Beroemde mensen beroepen zich vaak zat op portretrecht...

en een boswachter die je filmt met een wildcamera en daar niets mee doet, is iets heel anders dan iemand die een dader wil pakken, en de camerabeelden willens en wetens publiek maken.

Al is het nog zo aanlokkelijk, ook al zou ik het perfect vinden als de dader met naam en toenaam aan de publieke schandpaal genageld wordt; zo is de wet niet, ik wil niet dat Gohya ergens op gepakt wordt terwijl zij en haar paard juist slachtoffer zijn.

Camera? Ja! Dader pakken? Ja! Politie? Ja! Schandpaal en achteraf Gohya die in de problemen komt? Nee

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:01

Misschien is het een idee om ook nog een dummy camera te kopen en deze zichtbaar ergens op te hangen als je een bordje ophangt dat er gefilmd wordt. Dan vinden ze de dummy camera en jatten deze eventueel. Hiermee kun je voorkomen dat ze verder zoeken en je dure camera stelen.

Succes met de jacht, al hoop ik voor je en zeker voor je paard dat er niet meer gereden wordt. Maar aan de andere kant hoop ik ook dat de persoon betrapt wordt.