Hoe stal jij je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 09:00

Storm2009 schreef:
@saddledancer wat maakt jullie paarden zo anders dan bokt sportpaarden? Want volgens mij ben je echt niet de enige topsport amazone op bokt

Ten eerste zijn er best veel topsporters op bokt, maar nog steeds niet veel internationale paarden/ruiters (in vergelijking tot het aantal mensen op bokt) Dus als we het over het 'gemiddelde bokt sportpaard' hebben, hebben we het niet over Internationale topsporters, maar over Z paarden bijvoorbeeld. Dat zou het gemiddelde 'sport' paard op bokt zijn, en dat zijn de onze niet bepaald :')
het woord gemiddeld word door veel mensen niet begrepen. Ik zeg niet dat er geen topsporters zijn op bokt, ik zeg dat dat niet het gemiddelde sportpaard is wat hier op bokt onder sportpaard genoemd word :')

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:10

Een paard is een paard en elk paard ongeacht nivo, geslacht, ras, leeftijd heeft basisbehoefte nodig..vrij kunnen rondlopen is er daar 1 van..En nee geen uurtje op een dag.
Je kunt het nog zo mooi verpakken saddledancer het klopt van geen kanten!!

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:18

pol1 schreef:
Een paard is een paard en elk paard ongeacht nivo, geslacht, ras, leeftijd heeft basisbehoefte nodig..vrij kunnen rondlopen is er daar 1 van..En nee geen uurtje op een dag.

Ja dat kan je leuk blijven roepen, zo kan ik ook wel een discussie voeren :') kom eens met harde cijfers, feiten, bewijzen (en nee, 'het is natuurlijk' is geen bewijs, erop rijden is namelijk ook niet natuurlijk, en ijzers niet, dekens niwt, dierenartsen en collegas niet)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:33

saddledancer schreef:
pol1 schreef:

Ja dat kan je leuk blijven roepen, zo kan ik ook wel een discussie voeren :') kom eens met harde cijfers, feiten, bewijzen (en nee, 'het is natuurlijk' is geen bewijs, erop rijden is namelijk ook niet natuurlijk, en ijzers niet, dekens niwt, dierenartsen en collegas niet)

Hoefmechanisme, spijsvertering, het feit dat het een sociaal groepsdier is... Moet ik nog even doorgaan?

Dit gaat niet om is niet natuurlijk, dit gaat over de biologie van het betreffende dier. Biologische behoeften van het betreffende dier.
Een kat thuis binnen is ook niet natuurlijk, maar dat is een ander verhaal dan die kat op een compleet vega dieet zetten, wat botst met hoe dat dier biologisch in elkaar steekt.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:35

Helemaal met Pol eens, mis de like button.

En met Bowen :)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:17

Nogmaals, er is een groot verschil tussen een paard wat recreatie loopt, een paard wat in de sport loopt op gemiddeld niveau of een paard wat in de top sport loopt.
Ik ben het met jullie eens dat elk type paard bepaalde dingen nodig heeft. Maar er is wel een wezenlijk verschil tussen deze typen paarden. Het is niet allemaal meer zoals vroeger. En als je ziet hoe menig top sport paard het heeft is dat echt niet verkeerd.
Sven Kramer heeft ook andere behoeften dan een gemiddeld mens.
Allemaal kunnen jullie wel blijven hammeren op saddledancer, maar bij hun stal zit het werkelijke probleem niet. Deze dieren lopen dan misschien niet a la bokt minimaal 4 uur per dag buiten. Maar deze dieren krijgen genoeg beweging in de vorm van andere dingen en komen soms buiten, daarnaast zal hun hoefmechanisme en spijsvertering echt wel werken anders trekken ze het niet eens om op een bepaald niveau te presteren. Als je echt terug wilt gaan naar de biologische behoeften van een paard moet je er niet eens op gaan zitten en moet je hem niet in gevangenschap houden. 1 ding word wel vergeten, om in de top sport top te presteren moet het hele plaatje klopen. Alles moet op elkaar afgestemd worden en je moet happy athlete's hebben, anders komt er niks van terecht.
Het probleem zit hem in veel andere (pension)stallen en maneges waar de dieren het werkelijk waar veel slechter hebben. Deze mensen melden zich allemaal niet op bokt.

Lusitana

Re: Hoe stal jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:43

Wat betreft hoe het dier biologish in elkaar zit:
Nogmaals, beweging op zich is een must.
Vrije gang is leuk voor ze. Het is ook bevorderlijk voor een boel dingen, vooral geestelijk. Maar ze worden niet ziek als ze dat niet krijgen.
Geen lege maag en darmen is ook belangrijk, maar hoe je dat voor elkaar krijgt zit ook niet vast aan hoe je ze houdt.
Een paard dat kan neuzen met buurpaarden op stal heeft ook een vorm van sociaal leven.
Alle behoeftes zijn te ondervangen zonder dat een paard nou die vier uur vrije gang krijgt.

Het is veel belangrijker om naar de paarden zelf te kijken. De een wil liever dit, de ander liever dat. Je moet voldoen aan de specifieke behoeftes van dat individu en niet als "paard als soort" om een paard gelukkig te houden.
Als een paard zich ellendig voelt in de wei, dan maak je hem echt niet gelukkiger al voldoe je voor je idee aan behoeftes van de soort.
Als een paard zich ellendig voelt op stal, moet je gewoon zorgen dat het naar buiten kan.

De eigenaar/verzorger is over het algemeen de aangewezen persoon om te weten wat zijn of haar paard prettig vindt. Niet de biologie boekjes, die kunnen alleen algemeen blijven.
Als er werkelijk iets mis is zijn er ook nog wel mensen in de naaste omgeving die daar op kunnen wijzen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:46

Dus omdat Sven Kramer topsporter is, heeft hij andere behoeften als een ander mens? Ik geloof niet dat meneer Kramer erg happy wordt van 23 uur per dag opgesloten zitten in een wc hokje en 1 uur verplicht schaatsen. Wat een onzin :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:46

saddledancer schreef:
Btw, carl hester heeft op zijn eigen yard ook gewoon turn out paddocks hoor?? Geen hele weides (ja voor de jonge paarden, maar die hebben wij hier ook :') )

Jep, maar ze komen ook in de wei, je weet wel, met dat groene spul wat paarden graag eten en waarbij ze lekker bezig zijn met hun natuurlijke gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:49

Mijn merrie is recent verhuisd en staat nu in de winter de hele dag op de paddock/weide met schuilstal en in een kudde en in de zomer 24/7 buiten.
Ik merk meteen een behoorlijke verandering in haar humeur, ten goede dus.

Erg fijn!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:53

Kinke schreef:
saddledancer schreef:
Btw, carl hester heeft op zijn eigen yard ook gewoon turn out paddocks hoor?? Geen hele weides (ja voor de jonge paarden, maar die hebben wij hier ook :') )

Jep, maar ze komen ook in de wei, je weet wel, met dat groene spul wat paarden graag eten en waarbij ze lekker bezig zijn met hun natuurlijke gedrag.

Dat zijn gewoon geen echte sportpaarden, die komen niet van Mars.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:55

saddledancer schreef:

Dit soort argumenten begrijp ik nooit, dus omdat we erop rijden bijvoorbeeld, hoeven ze ook nooit meer naar buiten, want rijden is niet natuurlijk?

Ik zou juist verwachten dat jullie paarden, die blijkbaar extreme sportpaarden zijn, juist een dag rust gegund wordt in de wei, even het hoofd leegmaken, lekker grassprietjes trekken, sprintje trekken, lui zijn, ff onderonsje met je soortgenoot(genoten). Ik kan gewoon niet begrijpen dat je een paard dat ontneemt.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:59

Kom op mensen... Om zo te reageren maak je er ook geen discussie van.
Nergens word gezegd dat Sven Kramer 23 uur per dag op een wc hokje zit en 1 uur per dag schaats. Dat is pas onzin. Enige wat word gezegd is het verschil tussen topsport paarden/ atleten en gemiddeld mens/ paard.
Daarnaast zeg ik ook dat jullie een goed punt hebben qua aantal uren minimale weidegang, enige wat ik zeg is dat het echte probleem niet bij de topsport paarden zoals die van saddledancer ligt. Maar bij de gemiddelde (pension)stal of manege.
Maar met zo kleinerend/ sarcastisch reageren als hierboven krijg je geen (leuke) discussie.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:04

Maar waarom is dat bij saddledancer dan geen probleem, maar bij een gemiddelde pensionstal of manege wel?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:05

Jelleee schreef:
Dus omdat Sven Kramer topsporter is, heeft hij andere behoeften als een ander mens? Ik geloof niet dat meneer Kramer erg happy wordt van 23 uur per dag opgesloten zitten in een wc hokje en 1 uur verplicht schaatsen. Wat een onzin :')

Een paard op stal voelt zich niet opgesloten zoals een mens in en hok, simpelweg omdat ze een andere manier van denken hebben. Ze zitten gewoon in het hier en nu en zijn niet bezig met wat ze allemaal missen of zouden willen doen bv.
Een schaatser (elke topsporter) zal per dagen uren verplicht sporten om zijn lichaam in topconditie te brengen en te houden. Daar zijn ze ook echt niet blij mee, worden ze niet blij van (ze hebben daardoor ook amper een sociaal leven trouwens) maar ze nemen dat op de koop toe.
Ze moeten zich ook aan rigide dieten houden die ze helemaal niet leuk of lekker vinden, maar alles voor de sport.
En ja, ze hebben zolang ze sport beoefenen wel degelijk andere behoeftes dan gemiddeld, wat betreft eten, slapen en beweging.

Er is ook nog verschil in behoeftes voor duursport of korte krachtinspanning.

Zo hebben kinderen en pubers ook specifieke behoeftes die afwijken van volwassenen. Er zijn zelfs mensen die beweren dat je dieet zou moeten worden aangepast naar je bloedgroep. Toch zijn we allemaal mens al soort....

Als je geen inzicht hebt in sport, is dat op zich geen schande, maar beperk je niet tot het idee van "opgesloten zitten" als het gaat om een paard op stal.

Waar het om gaat is dat een sportpaard bepaalde dieet behoeftes heeft waar slecht aan voldaan kan worden als je amper zicht hebt op wat hij de hele dag eet bv,
Het is zeker niet onmogelijk om een sportpaard buiten te houden, maar het is ook niet zo dat je een paard per definitie van alles tekort doet als je het anders houdt dan 24/7 buiten.
Een paard kan zich prima happy voelen in een stalgebeuren.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:10

Lusitana schreef:
Jelleee schreef:

Een paard op stal voelt zich niet opgesloten zoals een mens in en hok, simpelweg omdat ze een andere manier van denken hebben. Ze zitten gewoon in het hier en nu en zijn niet bezig met wat ze allemaal missen of zouden willen doen bv.
Een schaatser (elke topsporter) zal per dagen uren verplicht sporten om zijn lichaam in topconditie te brengen en te houden. Daar zijn ze ook echt niet blij mee, worden ze niet blij van (ze hebben daardoor ook amper een sociaal leven trouwens) maar ze nemen dat op de koop toe.
Ze moeten zich ook aan rigide dieten houden die ze helemaal niet leuk of lekker vinden, maar alles voor de sport.
En ja, ze hebben zolang ze sport beoefenen wel degelijk andere behoeftes dan gemiddeld, wat betreft eten, slapen en beweging.

Er is ook nog verschil in behoeftes voor duursport of korte krachtinspanning.

Zo hebben kinderen en pubers ook specifieke behoeftes die afwijken van volwassenen. Er zijn zelfs mensen die beweren dat je dieet zou moeten worden aangepast naar je bloedgroep. Toch zijn we allemaal mens al soort....

Als je geen inzicht hebt in sport, is dat op zich geen schande, maar beperk je niet tot het idee van "opgesloten zitten" als het gaat om een paard op stal.

Waar het om gaat is dat een sportpaard bepaalde dieet behoeftes heeft waar slecht aan voldaan kan worden als je amper zicht hebt op wat hij de hele dag eet bv,
Het is zeker niet onmogelijk om een sportpaard buiten te houden, maar het is ook niet zo dat je een paard per definitie van alles tekort doet als je het anders houdt dan 24/7 buiten.
Een paard kan zich prima happy voelen in een stalgebeuren.

Niemand hier heeft het over 24/7 buiten....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:11

Kinke schreef:
Maar waarom is dat bij saddledancer dan geen probleem, maar bij een gemiddelde pensionstal of manege wel?

Het gaat helemaal niet om vergelijkingen met gemiddeld. Herstel, beter vergelijken we niet met gemiddeld, want dat is vaag.
Er zijn, dat moet iedereen toegeven, bedrijven en particulieren, niet te vergeten, waar paarden staan te verpieteren op stal. Dát is gewoon niet okee.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 15-03-16 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:16

Bowen schreef:
Niemand hier heeft het over 24/7 buiten....

Nee Bowen, maar als 24/7 buiten kan, kan alles daartussen op zich DUS ook.
Waar het om gaat is waar een wil is, is een weg, maar het is ook geen ramp als het anders is dan met vrije gang.

Waar ik ook nog wel een keer op wil hameren is dat er weinig paarden van de wieg tot het graf bij 1 eigenaar blijven.
De meeste paarden kunnen tot hun derde in het land en als ze gepensioneerd zijn ook.
Daartussen kunnen ze ook nog tientallen keren van eigenaar veranderen en dus steeds andere leefomstandigheden hebben.....

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:23

Als je kijkt naar wat een topsport paard allemaal nodig heeft is dat niet te vergelijken met een recreatie paard/ gemiddeld sport paard. Deze dieren hebben ook herstel nodig, rust, goede voeding en alles moet goed in de gaten gehouden worden. Dat je daar geen weet van hebt is logisch als je er niet in zit, maar beoordeel het dan niet zo zwart wit. Deze paarden zijn ook niet anders gewend en over het algemeen komen deze paarden echt wel buiten. Dikwijls hebben deze dieren ook herstel/ rust perioden en lopen ze dan vaak in de wei. Maar in hun wedstrijd periodes worden ze anders getraind en anders gemonitord en komen ze minder tot niet in de wei. Dat wil niet zeggen dat deze dieren niet voldoende beweging krijgen. Er word met ze gestapt, aan de hand gegraast, stapmolen en noem maar op.
Ja deze dieren hebben dan niet het ideale plaatje van sociale omgang en voldoende weidegang op die momenten. Maar om dan te zeggen ik snap niet dat je je paard dit ontneemt gaat mij wel erg ver. Het is een totaal andere wereld als de wereld waarin menig bokker zich bevind.

En als je dan kijkt naar een gemiddelde pensionstal/ manage komen de paarden haast nooit buiten. In ieder geval in de winter niet. Zomers vaak nog wel een paar uur als de weides het toelaten. Maar verder staan ze daar op stal en moet hun baasje ze uit het hok komen halen. Ze krijgen vaak weinig tot geen kuil voer en baasjes hebben ook andere verplichtingen en een sociaal leven. Ze krijgen stukken minder aandacht en zorg.

Om dan nog maar niet over het verschil in rijstijl etc te praten.

Ik zeg niet dat ik het ideaal vind bij saddle dancer. Ik zeg alleen dat er naar het totale plaatje gekeken moet worden. Ik vind dat geval van saddledancer minder erg dan verschillende pensionstallen en manages hier in de buurt waar paarden inderdaad niet buiten komen op hun verplichte rondjes met les klanten of hun eigen baasje na.
Als je dan gaat onderzoeken welke dieren happy athletes zijn denk ik dat je al snel uit komt bij de topsport paarden.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:26

Sannn ik kan me wel vinden in jouw laatste post. Duidelijk uitgelegd, dank daarvoor. Dat is iets wat ik bij saddledancer mis in haar posten.

TTheOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:28

Bij ons lopen de paardjes (momenteel 3 tinkers, voorheen ook een engelse volbloed) 24/24 buiten, winter en zomer,... ze beschikken over één schuilstal per weide, heel wat bomen rond en in de weide, en sinds kort ook een geïmproviseerde schuilgelegenheid tussen de bomen,... Ze kiezen dus zelf waar ze het liefst staan, van de schuilstallen wordt weinig gebruik gemaakt, ze staan er nog het meest in de zomer als het echt warm is, bij hevige wind, regen, sneeuw of hagel staan ze meestal ergens met hun rug onder of langs de bomen,... Moest een van de paarden in slechte gezondheid verkeren, of geen weidegang mogen hebben is er overigens wel de mogelijkheid een van de schuilstallen heel snel om te vormen tot noodstal. Afbeelding

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:59

@Saddledancer: Ik vraag mij echt af hoe jullie paarden in zo'n omgeving gelukkig houden. Ik heb ook op een internationale top sport stal gestaan met mijn paard (dus grote boxen, elke dag een uur in de stap molen, intensieve training, geweldig voer etc) en ik heb mijn paard nog nooit zo ongelukkig gezien. Er stonden daar meerdere paarden die hardstikke opgefokt werden van die situatie, mijn paard begon op gegeven moment zelfs de stal eigenaar aan te vliegen en viel andere paarden aan. Mijn paard is daar gewoon verpest, het heeft heel veel tijd en moeite gekost om het leuke sociale paard dat ik gekocht had weer terug te krijgen. Ik vind dat gewoon zonde.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:17

Sannnn schreef:
Als je kijkt naar wat een topsport paard allemaal nodig heeft is dat niet te vergelijken met een recreatie paard/ gemiddeld sport paard. Deze dieren hebben ook herstel nodig, rust, goede voeding en alles moet goed in de gaten gehouden worden. Dat je daar geen weet van hebt is logisch als je er niet in zit, maar beoordeel het dan niet zo zwart wit. Deze paarden zijn ook niet anders gewend en over het algemeen komen deze paarden echt wel buiten. Dikwijls hebben deze dieren ook herstel/ rust perioden en lopen ze dan vaak in de wei. Maar in hun wedstrijd periodes worden ze anders getraind en anders gemonitord en komen ze minder tot niet in de wei. Dat wil niet zeggen dat deze dieren niet voldoende beweging krijgen. Er word met ze gestapt, aan de hand gegraast, stapmolen en noem maar op.
Ja deze dieren hebben dan niet het ideale plaatje van sociale omgang en voldoende weidegang op die momenten. Maar om dan te zeggen ik snap niet dat je je paard dit ontneemt gaat mij wel erg ver. Het is een totaal andere wereld als de wereld waarin menig bokker zich bevind.

En als je dan kijkt naar een gemiddelde pensionstal/ manage komen de paarden haast nooit buiten. In ieder geval in de winter niet. Zomers vaak nog wel een paar uur als de weides het toelaten. Maar verder staan ze daar op stal en moet hun baasje ze uit het hok komen halen. Ze krijgen vaak weinig tot geen kuil voer en baasjes hebben ook andere verplichtingen en een sociaal leven. Ze krijgen stukken minder aandacht en zorg.

Om dan nog maar niet over het verschil in rijstijl etc te praten.

Ik zeg niet dat ik het ideaal vind bij saddle dancer. Ik zeg alleen dat er naar het totale plaatje gekeken moet worden. Ik vind dat geval van saddledancer minder erg dan verschillende pensionstallen en manages hier in de buurt waar paarden inderdaad niet buiten komen op hun verplichte rondjes met les klanten of hun eigen baasje na.
Als je dan gaat onderzoeken welke dieren happy athletes zijn denk ik dat je al snel uit komt bij de topsport paarden.

Pensionstal/manege/ topsport paarden. .Het maakt niet uit elk paard heeft de basis behoefte van vrije gang nodig!

Je laatste zin snap ik echt helemaal niks van! Ik zie maar weinig top sport paarden die echt happy athletes zijn..Ik zie vooral prestatie gerichte mensen die over lijken ( in dit geval paarden) gaan, een hoop geruk/ gepluk..paarden
24/7 opgesloten, paarden die dat groene spul niet meer herkennen.. paarden die overmoedert worden door zalfjes, poedertjes.. Zijn dat happy athletes???? Geloof er geen snars van! En ook hier zeker in t verleden topsport paarden gehad maar nooit aan deze onzin meegedaan!!

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:59

Als je zo bevooroordeeld bent dan valt er geen discussie te voeren en lees je toch alleen wat je wilt lezen.
Het is altijd makkelijk om je kop in het zand te steken en dingen maar blijven te beweren zonder alles goed te lezen en goed te weten waar je over praat.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:40

Sannnn schreef:
Als je zo bevooroordeeld bent dan valt er geen discussie te voeren en lees je toch alleen wat je wilt lezen.
Het is altijd makkelijk om je kop in het zand te steken en dingen maar blijven te beweren zonder alles goed te lezen en goed te weten waar je over praat.

Dat is gelukkig niet aan jou om over te oordelen. Ik heb bijna 30 jr paarden om me heen..zal wel iets hebben opgestoken. Dat jij het anders ziet dan ik wil niet zeggen dat ik niet weet waar ik t over heb! Maar goed dit allemaal ter zijde hier gaat de hele discussie niet over! Het gaat er niet om wat ik wil lezen het gaat erom dat je te maken heb met een bewegingsdier die je simpelweg niet 23/7 kan opsluiten!