Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

othelloster

Re: Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 14:54

Even voor de duidelijk heid de wond heeft hij gehad van stroomdraad.
We zijn bezig met de aanpassingen voor hem, maar ik wil gewoon niet gaan afwachten tot het moment dat ie weer echt slecht is

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:44

Wat is zijn medicatie?
Pijnstilling?
Omeprazol?
Bij abler is de omeprazol stukken goedkoper, 150€ per maand.
Denk echt dat othello dat op z'n minst nodig heeft..
24/7 maagpijn gadverdamme ik weet hoe dat voelt.
Kun je geen andere dierenarts bellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:55

Nikass schreef:
Ik zou het paard gewoon op pensioen zetten met eindelijk een echt goede verzorging. En dan zien wat er gebeurd. En evt zou ik met de onderzoeksresultaten van toen én het paard naar een goede kliniek stappen. Ja kost weer geld en energie, maar ik zou toch zelf willen weten wat nu de stand van zaken is en niet afgaan op iets van tien jaar geleden. Als het paard toen al zo verrot was en hij heeft ook nog eens jaren geen goede verzorging gehad, dan is het paard misschien sterker dan ze toen in Bodegraven dachten, dat hij nu nog leeft.
Ik zou het paard die kans gunnen en blijkt dat het paard het dan toch niet redt, dan is het klaar en heb je er alles aan gedaan.

Het zijn geen dodelijke aandoeningen, enkel zeer pijnlijke en vervelende blessures. Hij zal hier nooit zelf aan dood gaan, dit zal zijn eigenaar moeten bepalen wanneer het moment daar is. Om heel eerlijk te zijn ben ik van mening dat dit moment gekomen is, hoe vervelend het ook is. :(:)
Hij leeft dus al minimaal 10 jaar met deze aandoeningen, en wie weet hoe veel langer nog. Dit paard heeft jaren lang pijn gehad, ik vind het heel bijzonder hoe braaf hij altijd is geweest. Menig paard had dit sneller laten merken.

Ik zou echt naar een goede kliniek gaan waarbij ze hem op de foto zetten en de schade even 100% opnemen en met jou en je ouders bespreken. Een DA die zegt dat hij hem niet wil laten inslapen omdat 'hij niet slecht genoeg is' maar nog geen foto's heeft genomen? Kom op zeg, dan ben je of heeel helderziend of gewoon iemand die geld wil verdienen aan onwetende mensen... -O-

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:01

KimD schreef:
Ik heb een hele duidelijk grens ik ga tot €1000,- euro. Valt alles daarboven, worden ze geslacht.

€1500,- voor de grote pony.

ohh echt??

nou mijn paard heeft duizenden euro`s gekost operatie ,ct-scan heel veel bloed onderzoeken veel medicatie
echo`s vanwege 2x peesblessure

ik tel het maar niet op maar in 6jr een vermogen, en ik heb het graag gedaan :j ik heb hem gelukkig nog en hij word nu 16 en hoop hem nog zeker 10jr te hebben

ook mijn vorige pony Cheyenne heeft in bijna 5jr een vermogen gekost, 1000/1500 euro is niks als je gaat tobben

maar ik vind het prima hoor, iedereen is anders [ gelukkig ] :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:25

Hé, toen ik gisteren zei dat in mijn ogen de DA in dit verhaal een prutser is en dat het paard al langer een andere had verdiend die hem wel fatsoenlijk na keek en desnoods naar de kliniek stuurde, werd ik door een paar mensen afgekat dat ik makkelijk praten heb van achter mijn schermpje en nu roept hier iedereen ineens om een second opinion.

Beste TS, als jij denkt dat jou paard geen paardwaardig bestaan meer heeft, wat ik gezien zijn voorgeschiedenis best wil geloven, smijt dan als de bliksem die prutser buiten. Bel naar een kliniek in je buurt, leg hen uit wat er met je paard is en wat je ondertussen weet van de eerste eigenaar van dit paard en vraag hen achter gegevens van een goede dierenarts die in jou regio komt. Zo heb ik het aangepakt toen ik het vorig jaar beu was om enkel nietsnutten bij mijn paard te krijgen. Hopelijk krijg je de onderzoeksresultaten te pakken via de eerste eigenaar zodat je deze aan de nieuwe DA kan laten zien. En in het allerslechtste geval, ga je toch met hem naar de kliniek voor onderzoek en laat je hem daar aan de hand van de resultaten inslapen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:55

als het paard nu eens de juiste verzorging en voeding krijgt?Natuurlijk is hij niet meer geschikt om op te rijden....is dat misschien waar de schoen wringt?

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 19:26

Nee tuurlijk niet, waar haalje woorden vandaan? Al zou Ik op geen enkel paard kunnen rijden zal het mij niet Niks schelen

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 22:22

Sorry dat ik het zeg. Maar dit wordt echt gedram nu. TS ik wens je veel sterkte met je beslissing.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 07:57

bobje26 schreef:
Het zijn geen dodelijke aandoeningen, enkel zeer pijnlijke en vervelende blessures. Hij zal hier nooit zelf aan dood gaan, dit zal zijn eigenaar moeten bepalen wanneer het moment daar is. Om heel eerlijk te zijn ben ik van mening dat dit moment gekomen is,

Ja alleen zou ik dat doen nadat ik er zelf alles aan gedaan had en niet op basis van een verleden.
Maar zo heeft iedereen zijn eigen normen blijkt uit deze discussie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:20

Merk je al iets van de pijnstilling?Geef je bute?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:41

Ik krijg uit de posts de indruk dat TS hier verantwoording af moet leggen over haar keuzes. Of misschien niet eens haar eigen keuzes, maar de keuzes van de volwassenen om haar heen. Ik heb geen idee hoe ze dat zelf ervaart, maar ik zou dat heel naar vinden als ik in haar schoenen zou staan.

TS, sterkte met de moeilijke situatie waar je in zit. Ik zou je willen meegeven: ga vooral geen energie steken in verantwoording afleggen aan mensen hier, die je niet eens kent en die jou, jullie paard en je situatie niet kennen (al denken ze soms blijkbaar van wel). Ik hoop dat je in plaats daarvan dan je energie kunt steken in op een goede manier dealen met deze lastige en verdrietige situatie met Othello. :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:45

Tja...wie opent hier een topic?

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:46

safina schreef:
Ik krijg uit de posts de indruk dat TS hier verantwoording af moet leggen over haar keuzes. Of misschien niet eens haar eigen keuzes, maar de keuzes van de volwassenen om haar heen. Ik heb geen idee hoe ze dat zelf ervaart, maar ik zou dat heel naar vinden als ik in haar schoenen zou staan.

TS, sterkte met de moeilijke situatie waar je in zit. Ik zou je willen meegeven: ga vooral geen energie steken in verantwoording afleggen aan mensen hier, die je niet eens kent en die jou, jullie paard en je situatie niet kennen (al denken ze soms blijkbaar van wel). Ik hoop dat je in plaats daarvan dan je energie kunt steken in op een goede manier dealen met deze lastige en verdrietige situatie met Othello. :(:)

helemaal mee eens

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:58

Veel sterkte L. !

Dat de 1e verkoper die Othello verkocht heeft terwijl ze wist wat het dier had is al verkeerd, ze had beter de keuze genomen voor te laten inslapen/slachten want nu is het probleem uiteraard doorgeschoven naar jonge mensen die het beste voor hebben voor hun paard, maar zelf niet mogen beslissen over het lot van hun dier.

Is het de bedoeling dat Othello dat langdurig op pijnstillers blijft staan? Want dat is dan ook uiteraard niet de bedoeling gezien dit ook schade meebrengt op de maag bij langdurig gebruik. Zou wel een andere DA laten nemen die beter nadenkt op langere termijn want heb het gevoel dat dit niet het geval is. Maar wat ik begrijp van de eerdere eigenaresse is dat er ook al veel schade verricht is door het luchtzuigen aan zijn nekwervels, dan zou ik ook bij de DA vragen voor behandeling tegen maagzweren zeker in combinatie met gewichtverlies. Jullie hebben meer downs dan ups, en als er een down is dan is dit gelijk een zéér diepe.. jullie gaan meer stappen achteruit dan voorruit qua gezondheid, er moet toch ooit een grens zijn?

Zou het wel in overweging nemen om bokker Geerke eens een provébericht te sturen met hoe of wat, zij heeft toch wel enige kennis van ontwormen,voeding en gezondheid in het algemeen. Misschien dat dit dan toch nog voor een positief lichtpuntje zorgt.

Je moet je vooral niet verantwoorden tegen ons, maar denk zeker na op langere termijn; niet 1 maand maar maanden,jaren. Alsnog veel sterkte en ik hoop dat er toch een betere periode aankomt die in een stijgende lijn blijft gaan of dat er na het weideseizoen aan het licht komt dat dit niet meer verder kan, dat het volgende winter slechter zal gaan dan dit jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:17

geerke schreef:
Tja...wie opent hier een topic?

Er zijn een heleboel redenen om een topic te openen. Omdat je informatie wilt, omdat je wilt horen hoe anderen met een situatie omgaan, omdat je iets met anderen wilt delen, omdat je je gedachten wilt ordenen...

Maar ik denk dat er weinig mensen zijn die een topic openen omdat ze zin hebben om verantwoording af te leggen over hun eigen keuzes of die van de mensen om hen heen. Laat staan dat mensen een topic openen omdat ze graag verantwoording willen afleggen over of de hier voorgeschreven instructies allemaal wel worden opgevolgd.

Dus als ik TS was, zou ik daar vooral geen energie in steken. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:24

Nou ja...laten we wel zijn,de dierenarts vond hem nog te goed om in te slapen.En natuurlijk denkt iedereen meteen dat hij dit doet om er geld aan te verdienen..ik vraag mij dan af hoeveek hij verdient op een paar zakjes phenylbutazone...de dierenarts heeft het paard gezien..de meesten hier niet.Op wat bloederige fotos na uit vorige topics

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 14:03

Het is hard maar simpel op moment ts:

Zolang Othello nog leeft, heeft hij alleen jou maar, die voor hem knokken kan.
En 17 jaar of niet, als jij met de juiste info komt, heb jij een overtuigende zaak in handen.

Dat houd in dat je die ivonka achter haar vodden moet zitten om achter die afkeuring op papier te komen, is tenslotte het minste wat zij nog kan doen voor het paard.

Maar in de tussentijd, kan jij ook een hele hoop betekenen voor Othello:
Band af
Weidegang
Correcte ontworming
Pijnstilling
Juiste voer bij maagzweren ( waar Geerke idd ontzettend veel van weet idem over ontworming)
Omeprazole , abler de abprazole is de goedkoopste en vrij zonder DA inmenging te krijgen.

Wat de meesten hier denk ik bedoelen is:
Kop op, schouders eronder en vecht je eigen halfdood voor dat geweldig lieve dier van je!
Ga op onderzoek uit , wat maagzweren kunnen aanrichten en pijnstilling daar nog eens boven op en het belang van de juiste voeding bij maagzweren, of vraag het geerke lief, die denkt ook echt alleen maar aan het paard tenslotte, maar doe er iets mee! Zolang hij nog leeft en moet rondlopen...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 15:35

Wat ik mij wel afvraag.
Als de ts het ziet zitten om hem nog maanden op pijnstillers te laten lopen en alleen maar kosten te maken terwijl je er toch niks meer aan hebt is het een ander verhaal.
Ik bedoel dit paard gaat niet meer gereden kunnen worden, en het is ook niet zo dat het paard bij ts veel bereikt heeft of dat ze veel samen gedaan hebben of wat dan ook.
Eigenlijk is het ook zeker dat dit alleen een aflopende zaak is, buiten beschouwing gelaten dat het dier kan opknappen door juist management, maar de mankementen die hij heeft gaan echt niet verdwijnen.
Dnk dat het met name voor de ts belangrijk is welke keus ze wil en kan maken.
Want uiteindelijk is het gewoon een hele dure grasmaaier.
En begrijp me niet verkeerd ook ik heb die staan dus bij mij hoeven ze echt niet boem pats weg, maar wel iets om rekening mee te houden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 19:17

Ik heb geen idee hoe graag TS hem houden?Ik bedoel als blijkt dat hij geen pijn heeft?
En ik ben nog steeds van mening dat met goede voeding het paard zich stukken beter gaat voelen.Maar ik ben bang dat hij met de ontstekingsremmers juist meer pijn krijgt....in zijn maag.En dat daar het schip op gaat stranden.Want aangepast voerbeleid is in drie jaar topics nog niet gebeurt.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:21

Wat heftig dat hij 10 jaar geleden al was afgekeurd, terwijl je van niks wist!

Ik zou hem ook op pensioen zetten vanaf nu. Met pijnstilling de wei op met vriendjes. En dan aan eind van de zomer verder kijken. Maar dit zou IK (daar bedoel ik dus mezelf mee) alleen doen als ik zeker zou weten als het paard echt pijnvrij is(waar dan ook). Heel veel sterkte!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:07

hoe is het nu met Othello...merk je verschil met pijnstillers?

ik ben ook bang dat ik nooit een antwoord op ga krijgen....net zoals de andere topics verlopen ;)

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 17:33

Geerke ik weet niet wat het is maar je reageerd altijd zo negatief op mij.
Ik mag niks doen in dingen zonder in overleg met de DA en van mijn ma dus kan er helaas niks aan doen .
Momenteel krijgt Othello onbeperkt hooi en staat ie overdag op een volle weide met veel gras.
Anderen paarden lopen op de paddock.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:06

merk je iets dat hij pijnstillers heeft?

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:34

Kan jij het gewoon niet even laten gaan Geerke? je blijft TS maar op haar nek zitten, volgens mij heeft zij nu wel iets anders aan haar hoofd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:40

Ik vind je eigenlijk ook behoorlijk drammen Geerke. :)
TS beslist niet alleen over de paarden blijkbaar. Daar kan je van vinden wat je wil maar daar koopt TS niks voor.