Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
vibabu schreef:Fietsen met een helm op? Kom op zeg. Straks moet je als ridder te paard in een harnas omdat die de kans verkleint op botbreuken.
Ik vind het een vorm van betutteling. Laat mensen eens zelf nadenken en ga het niet voor ze bepalen. Een jaar of wat geleden had nog nooit iemand van een cap gehoord en lag het percentage gewonden zoveel hoger? Ik geloof er niks van.
Desiree schreef:Morganlefay schreef:Discussie wel of niet een cap dragen??
Tja, heb jarenlang declaraties/backoffice gedaan bij een Zorgverzekeraar, weet dus wat opname ziekenhuis kost en wat er voor nota's bij hersenletsel langskomen.
En wat zegt de verzekering dan als je geen cap droeg? Betalen ze dan wel uit?
Varekaj schreef:Omdat je met het dragen van een cap het mogelijk nog kan navertellen als het mis gaat. Jijzelf bent niet het enige slachtoffer, je familie, gezin... zijn dat ook. Uiteraard is het maar de vraag of je niet beter dood kan zijn dan een kasplantje, omdat een helm je net in leven heeft gehouden waar je anders geen schijn van kans had. Tegelijk kan die helm wél het verschil maken tussen eindigen als kasplantje en een minder ernstig letsel waar je wel nog mee uit de voeten kan.

veKing schreef:ik denk ook niet dat het perse zin heeft om je paard iedere situatie los te kunnen leren handelen, maar je kan je paard wel een goeie rem, gas en stuur aanleren (wat Ikke volgens mij ook probeert te zeggen)
Je stapt niet in een auto als je weet dat rem/gas/stuur/verlichtig/whatever niet oké zijn, waarom dan wel op een paard? ja het is een levend wezen maar als je de basics dr goed in hebt kan je meer dan als je in zo'n gevaarlijke auto bijvoorbeeld stapt omdat je je gordel om hebt
ikke schreef:veKing schreef:ik denk ook niet dat het perse zin heeft om je paard iedere situatie los te kunnen leren handelen, maar je kan je paard wel een goeie rem, gas en stuur aanleren (wat Ikke volgens mij ook probeert te zeggen)
Je stapt niet in een auto als je weet dat rem/gas/stuur/verlichtig/whatever niet oké zijn, waarom dan wel op een paard? ja het is een levend wezen maar als je de basics dr goed in hebt kan je meer dan als je in zo'n gevaarlijke auto bijvoorbeeld stapt omdat je je gordel om hebt
Jeuh, ik ben niet de enige![]()
![]()
Met jou durf ik wel op stap, grote kans dat we gewoon heelhuids en veilig ergens aankomen
Het gaat toch niet over of/of, het gaat om en/en.... Dat jij daar toegevoegde waarde niet van inziet Ikke, jammer dan. Dan doe je het toch niet? Ieder z'n keuze.
Picasso schreef:Een paard kan nog weleens onverwacht uit de hoek komen, een auto heeft daar over het algemeen minder last vanHet gaat toch niet over of/of, het gaat om en/en.... Dat jij daar toegevoegde waarde niet van inziet Ikke, jammer dan. Dan doe je het toch niet? Ieder z'n keuze.
Morganlefay schreef:Desiree schreef:
En wat zegt de verzekering dan als je geen cap droeg? Betalen ze dan wel uit?
Daar gaat het niet om.
Ik heb het over de kosten, sommige mensen denken daar nog wel eens erg makkelijk over.
En daar komt bij dat het draagvlak voor dit soort kosten steeds kleiner wordt.
ikke schreef:Picasso schreef:Een paard kan nog weleens onverwacht uit de hoek komen, een auto heeft daar over het algemeen minder last vanHet gaat toch niet over of/of, het gaat om en/en.... Dat jij daar toegevoegde waarde niet van inziet Ikke, jammer dan. Dan doe je het toch niet? Ieder z'n keuze.
Ja, een paard KAN onverwacht uit de hoek komen. Maar hoe vaak komt jouw paard daadwerkelijk onverwacht uit de hoek?? En hoe komt ie dan uit de hoek?? En wat doe jij daar vervolgens aan en nog belangrijker: wat heb je er vooraf aan gedaan??
En jij doet dat niet: ook goed!
Bowen schreef:Je bedoeld dat mensen steeds egoïstischer worden? Alleen hun eigen dingen nog vergoed willen zien worden en geen begrip meer hebben voor andermans dingen?
Al met al vind ik dat ik veiliger ben dan vele met cap op. Als ik twijfel ga ik er namelijk niet op zitten, of ga ik eraf. Dus niet pas als het begint te bokken ofzo, maar als ik spanning opmerk, dat los ik op de grond op.
Als ik dan zie hoe vele anderen stellen dat het 'verliezen' is als ze afstappen, of die op een paard gaan zitten waarbij ik denk, eerst maar eens wat meer opvoeden voordat ik erop ga en ga zo maar door. Dan vind ik het erg raar dat ik voor dat 'wat als' moet betalen terwijl anderen veel meer risico nemen, maar wel een zeer beperkte botsmuts op zetten, die alleen maar misschien de schade wat beperkt. Ik zorg liever dat die schade voorkomen wordt.
Desiree schreef:Bowen schreef:Je bedoeld dat mensen steeds egoïstischer worden? Alleen hun eigen dingen nog vergoed willen zien worden en geen begrip meer hebben voor andermans dingen?
Al met al vind ik dat ik veiliger ben dan vele met cap op. Als ik twijfel ga ik er namelijk niet op zitten, of ga ik eraf. Dus niet pas als het begint te bokken ofzo, maar als ik spanning opmerk, dat los ik op de grond op.
Als ik dan zie hoe vele anderen stellen dat het 'verliezen' is als ze afstappen, of die op een paard gaan zitten waarbij ik denk, eerst maar eens wat meer opvoeden voordat ik erop ga en ga zo maar door. Dan vind ik het erg raar dat ik voor dat 'wat als' moet betalen terwijl anderen veel meer risico nemen, maar wel een zeer beperkte botsmuts op zetten, die alleen maar misschien de schade wat beperkt. Ik zorg liever dat die schade voorkomen wordt.
Ze bedoelt dat de zorgkosten meer en meer de pan uit rijzen, en dat mensen er krom voor moeten liggen. En dat onverantwoordelijk gedrag hier een rol in speelt. Risico's die onnodig zijn, met gevolgen, die ook weer uitbetaald moeten worden. Al dat onverantwoordelijke gedrag bij elkaar opgeteld, maakt dat de premies voor ons allemaal omhoog gaan. Dat heeft niets met egoïsme te maken. Je zou eerder kunnen zeggen dat voor het gedrag van een paar mensen, iedereen gestraft wordt.
Bowen schreef:Ik bedoel dat men de eigen risico's wegwuift en andermans risico's uitvergroot.
Dus ik zonder cap zou zelf moeten betalen, maar 'jouw'(niet persoonlijk bedoeld) risico's zijn anders. Dat jij gaat skieen, bent van het 'uitzitten', van een paard die een 'uitdaging' is houdt, op een paard op rijdt waarvan je weet dat die 'heet' is en ga zo maar door is 'anders'. De eigen risico's dus anders inschatten en een ander veroordelen op de risico's die dat persoon neemt.
Picasso schreef:De ene niet heel vaak, de andere regelmatig (overigens ben ik er vorig jaar voor het laatst afgestuiterd), maar het zal maar net op een banketstaaf moment gebeuren. Maakt niet uit Ikke, we zijn het niet eens en gaan het ook niet worden. Ik zet een pletterpet/butsmuts op m'n kop. Heb er in het verleden al eens baat bij gehadEn jij doet dat niet: ook goed!
Varekaj schreef:Ik doe wat ik kan om mijn paarden zo goed mogelijk op te voeden en bomproof te krijgen. Dat is toch normaal? Bij de ene lukt dat beter dan bij de andere, en daar speelt hun karakter een grote rol in.
Als ik alleen moet afgaan op mijn ene paard en mezelf, dan reed ik zonder cap. Helaas heb ik over de omgeving geen controle, dus vandaar een cap. Het is misschien de laatste component in het hele verhaal, maar wel een belangrijke.
Ik vind het ook krom dat er zo vaak alcoholcontroles zijn. Iedereen weet dat drank en autorijden niet samen gaat. En toch doen mensen het dagelijks.
Waratje schreef:Picasso schreef:De ene niet heel vaak, de andere regelmatig (overigens ben ik er vorig jaar voor het laatst afgestuiterd), maar het zal maar net op een banketstaaf moment gebeuren. Maakt niet uit Ikke, we zijn het niet eens en gaan het ook niet worden. Ik zet een pletterpet/butsmuts op m'n kop. Heb er in het verleden al eens baat bij gehadEn jij doet dat niet: ook goed!
Ehm, waar zegt Ikke dat hij geen butsmuts opzet? Volgens mij is zijn punt vooral het verplicht willen stellen door deze of gene omdat ze hersenen willen beschermen, die beter beschermd zouden worden door hogere activiteit van die hersenen dan door verpakking ervan.
het op dat punt wel eens: vind ook niet dat men het verplicht moet gaan stellen, maar zie het nut van een butsmuts wel in. Kan me er alleen niet in alle argumenten vinden van Ikke. Sommige dingen heb je, hoe graag je dat ook wel denkt te hebben, niet in de hand als het gaat om paarden. Je kan niet elk ongeluk voorkomen als het om werken met paarden gaat, hoe ervaren je ook mag zijn. En dan ben ik voor beschermen wat je beschermen kan. Maar verplichten, nee hoeft van mij ook niet.
Varekaj schreef:@ Ikke: ze zijn redelijk tegenovergesteld in karakter. De ene hebben we aangekocht toen hij 8 maanden oud was. Die heeft mijn vorige (intussen overleden) merrie als voorbeeld gehad, en die was echt van niks onder de indruk. Dat paard is intussen 7 jaar oud. Die ging van jongs af aan mee aan de hand over straat, de trailer op, een gewone no nonsense behandeling. Mijn merrie, de chef van de bende, die was voor de duvel niet bang en dat heeft toch zeker invloed gehad hoor. Zolang zij rustig bleef, was de rest dat ook.
De andere heb ik nu ook een paar jaar. Daar ben ik een paar keer mee begonnen, maar die was er niet klaar voor. Hij is er 8 geloof ik. Dat is een heel ander kaliber. Zet een rode emmer neer naast de stal, en die heeft een week nodig om in te zien dat die emmer niks engs is. Verander na een week die rode emmer in een groene, en je mag van 0 herbeginnen. Die is nog het best te omschrijven als autist en een kaartenhuisje qua zelfvertrouwen. Het is een heerlijk beest, maar deze heeft véél meer tijd nodig en bovenal, veel meer routine.
Voor mij verschilt het nu wel dat het geen noodzaak is om ermee naar buiten te kunnen of wedstrijden te doen. Lukt het om dat veilig te doen? Prima. Dan mag die mee. Lukt het niet en blijft hij te sensibel? Dan mag die grasmaaier zijn en mijn andere paard pesten als vriendje
ikke schreef:Varekaj schreef:@ Ikke: ze zijn redelijk tegenovergesteld in karakter. De ene hebben we aangekocht toen hij 8 maanden oud was. Die heeft mijn vorige (intussen overleden) merrie als voorbeeld gehad, en die was echt van niks onder de indruk. Dat paard is intussen 7 jaar oud. Die ging van jongs af aan mee aan de hand over straat, de trailer op, een gewone no nonsense behandeling. Mijn merrie, de chef van de bende, die was voor de duvel niet bang en dat heeft toch zeker invloed gehad hoor. Zolang zij rustig bleef, was de rest dat ook.
De andere heb ik nu ook een paar jaar. Daar ben ik een paar keer mee begonnen, maar die was er niet klaar voor. Hij is er 8 geloof ik. Dat is een heel ander kaliber. Zet een rode emmer neer naast de stal, en die heeft een week nodig om in te zien dat die emmer niks engs is. Verander na een week die rode emmer in een groene, en je mag van 0 herbeginnen. Die is nog het best te omschrijven als autist en een kaartenhuisje qua zelfvertrouwen. Het is een heerlijk beest, maar deze heeft véél meer tijd nodig en bovenal, veel meer routine.
Voor mij verschilt het nu wel dat het geen noodzaak is om ermee naar buiten te kunnen of wedstrijden te doen. Lukt het om dat veilig te doen? Prima. Dan mag die mee. Lukt het niet en blijft hij te sensibel? Dan mag die grasmaaier zijn en mijn andere paard pesten als vriendje
Lees: twee paarden, twee totaal verschillende wensen qua management.
Aan jou de uitdaging om zo flexibel ermee om te gaan dat je het ook voor dat sensibele paard gaat werken.
is helaas niet bij ieder paard zo, dat is ook de reden dat ik wel een Cap draag, gewoon voor de zekerheid. Die verstelbare modellen vind ik prettig als mijn hoofd dan wat uitzet door de hitte kan ik hem wat losser draaien, ideaal
!