terpentijn schreef:Het weiland is gesplitst om de andere helft niet ook te doen vertrappen. Er is geen enkel probleem als ik met Khava dingen doe NAAST Jaopie (behalve Jaopie te doen opdonderen bij ons werk, of een draad er tussen zetten). Maar dat lost het probleem van de verlatingsangst niet op.
Zie het als een opwarming. Je oefent nooit je moeilijkste oefening gelijk als je bak inkomt, eerst even opwarmen, even de afspraken over de hulpen bevestigen en de aandacht op jezelf vestigen. Het heeft geen nut om alleen maar het moeilijkste te oefenen. Daarom is het fijn als je (in het bijzijn van jaopie) allerlei andere (makkelijke) dingen kan oefenen. Dat helpt ook voor je eigen mindset
Weg bij Jaopie is dan heel even je tenen in het diepe bad en heel snel weer terug naar het pierebadje
Citaat:
Ja dan gaat ze aanvankelijk ook zo tekeer, als een rodeopaard, als ik Jaopie er uit haal, maar daar trekt Jaopie zich niet zo veel van aan, na tien minuten rodeo en gegil kiest Khava eieren voor haar geld en gaat weer aan het hooi.
Dat is op zich positief. Ze kan dus wel zelf redelijk makkelijk tot ontspanning komen. Ik heb zelf een paard gehad die drie uur langs de draad bleef rennen, totdat ze druipend en schuimend van het zweet erbij neervalt of d'r maatje terugkomt (die staat dus ook niet met één ander maatje, even voor de duidelijkheid
) Dat zegt wel iets over het vermogen dat ze zelf hebben om ontspanning te kunnen vinden.
Als je alleen het bakje voer doet, dat werkt wrs. ook wel, maar dan gaat ze het minder aan jou en aan werken met jou koppelen.