[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:21

Dát denk ik ook niet. :n
Het 'probleem' is eigenlijk dat het pad vrij lang is dat hij af moet lopen met haar.
Aan de ene kant heb je draad en aan de andere kant een sloot en het is wel een breed pad, maar geen goede plek om haar een keer goed te corrigeren.
Tenminste, ik zou zelf het risico niet nemen dat ze achteruit gaat en de sloot in valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:37

Was idd een vraag, geen vaststelling... het staat er wat gek zie ik.
:+
nee in de sloot moet(en) ze zeker niet terecht komen....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 16:53

Dat pad op zich is natuurlijk ook het kernprobleem niet. Ze heeft gewoon geen vertrouwen er in om mij te volgen over dat pad. Hier schort het toch ergens echt wel aan de juiste communicatie/leiderschap van mij af.
Als je het met twee mensen doet (ook al loop ik "los" mee) is het nóg met hangen en wurgen, ze gaat dan steeds stilstaan, bevriest volledig, maar dan hou ik haar net wel vooruit door schuin achter haar te lopen. En een beetje met een halstertouw te zwaaien. Ze loopt dus ook niet zo easy met een ander mee. Het is vrij moeilijk haar voorwaarts te houden als je alleen met haar loopt. En juist vanuit dat bevriezen komen vervolgens de "worstelingen"voort, dus ze moet hoe dan ook voorwaarts blijven bewegen.
Als je alleen bent en ze "bevriest" prik ik haar zijdelings in de achterflank aan, maar vaak springt ze dan opzij richting sloot ipv voorwaarts te gaan. De sloot ligt rechts, links is de draad.
Ik heb al eens geprobeerd aan de rechterkant van haar hoofd te gaan lopen, wat voor haar op zich geen verschil lijkt uit te maken, maar dan loop je de kans dat ze links wegspringt tegen de stroomdraad aan.
Ik wéét gevoelsmatig gewoon dat er een manier is om het makkelijker te maken, wellicht moet ik haar afleiden van "de scheiding" en bijvoorbeeld het zadeltje er op gooien en haar mét dat zadeltje eens uit die wei trekken? Dan is ze wellicht zo gefocust op "wat zit er op mijn rug"? dat ze "vergeet" dat ze bij Jaopie weggaat. Ik roep maar iets....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:39

Ik lees al een tijdje mee. Lastig probleem dit Terpentijn! Je ziet dit heel vaak bij paarden die met z'n tweeën staan, dan is de band en daardoor de verlatingsangst heel sterk.

Ik kan je, denk ik, wel wat nuttige tips geven, maar ik werk wel meer vanuit de mindset dat je langzaam de comfortzone van je paard iets moet oprekken. Niet gewoon doorduwen, zeg maar. Werkt goed, maar kost wel wat tijd :D Laat maar weten als je dat interessant vind.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 17:56

@sanne83: ik ben ook niet van de doorduwerij, zéker niet bij deze nog erg groenige onervaren merrie. Dus de eerder gegeven tip van hengstenketting, zweepje er bij etc. (wat ik op en bepaald moment in het verleden wel bij Jaopie met enig succes heb uitgevoerd), is mij welbekend, maar volgens mij bij Khavanna niet de weg. Die zit al zo snel op de kast in zo'n situatie, ik denk dat ze daar nog meer de kluts van kwijtraakt. Tijd heb ik zat, dus: shoot.
Als je het liever via PB doet ook prima natuurlijk!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:40

Nee hoor, tis alleen een lang verhaal :D

Jaopie en Khavanna hebben een hele sterke bonding, dat is een beetje het nadeel van twee paarden houden. Het is vaak een stuk minder bij 4 paarden bijv., dan zijn ze wel gewend dat er af en toe een weg gaat.

Hetgeen wat je eigenlijk wilt, is dat Khavanna ook een sterke bonding met jou krijgt, zodat het ok is als ze bij Jaopie weggaat.

Het probleem wat je nu hebt, is dat ze elke keer overstuur raakt als ze de wei uitgaat. Dit koppelt ze (helaas) aan jou. Je hebt nu dus eigenlijk constant een negatief gevoel dat aan jou gekoppeld word, Je moet dus in ieder geval zorgen dat dat niet meer gebeurt, dat is echt contra-productief.

Kijk goed naar waar de spanning begint en respecteer die grens als je haar weghaalt. Geen probleem als er iets spanning ontstaat, als het maar zo minimaal is, dat ze kan ontspannen voordat je haar weer terug brengt.

Wat je nu praktisch zou kunnen doen, is eerst beginnen met de communicatie weer wat herstellen. Werk met haar in de wei, of (lijkt me met dit weer beter, je weiland is vast bagger :D ) neem Jaopie mee naar de bak en ga daar met Khavanna aan het werk. Zo kan je weer een beetje aan de communicatie werken, terwijl ze gewoon ontspannen is.

Nu denk je vast dat je dan alleen maar het probleem aan het omzeilen bent? ;) Vanuit die communicatie kan je haar een beetje gaan helpen om haar grenzen een beetje op te rekken. Je hoeft niet heel heftig werk te doen, maar je kan gewoon wat meelopen, achterwaarts etc oefenen. Dan begin je aan het moeilijke stukje met een paard dat attent is op jouw hulpen en al helemaal met jou bezig is. Als je haar zo, zonder voorbereiding, uit de wei haalt, dan is ze nog helemaal met Jaopie bezig. Extra moeilijk dus.

Stel je werkt een half uurtje in het weiland, dan loop je daarna de wei uit, 5 meter, daar staat een bak met eten klaar. Positieve ervaring, ze blijft ontspannen en weer terug de wei in. Zo ga je in het begin super langzaam, maar je bouwt wel echt iets op, je koppelt constant positieve ervaringen aan jouw persoon (en aan het uit de wei en weg bij Jaopie zijn) en voordat je het weet is het helemaal geen issue meer.

Geef Jaopie dan trouwens lekker wat hooi om af te leiden, je hebt er niets aan als hij gaat staan schreeuwen.
Je moet er in het begin voor zorgen dat je alle omstandigheden onder controle hebt, zodat je alleen maar positieve ervaringen op elkaar stapelt.

Het leuke van deze manier is, is dat je er echt een betere connectie en vertrouwen van krijgt en je van hieruit ook weer verder kan werken.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:48

Ik lees al een tijdje mee. En reageer heel af en toe. Maar ik zat zo eens te lezen.

Is het niet een optie om voorlopig jaopie mee te nemen naar voren. En hem in een hoekje van de bak te zetten met hooi. Totdat het k iets verder bevestigd hebt? Zodat ze meer vertrouwen in jouw en haarzelf krijgt?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 19:15

Okee, maar ik kan niet Jaopie en Khava tegelijkertijd mee naar voren nemen in mijn eentje. Of de ene of de andere gaat stampij maken, laten we niet vergeten dat Jaopie hanteren (althans aan de hand) ook niet zo'n makkelijke klus is. Hem krijg je wel bij Khava weg trouwens. Anders had ik met hem ook niet kunnen werken en rijden. Maar als ik die voor op de poetsplaats moet laten staan en IK loop weg om over een paar honderd meter terug Khava te gaan ophalen krijgen we problemen van een hele andere orde....
Dus samen naar voren (wat ook in geval van hoefsmid of zo geen enkel probleem is, maar dan vraag ik altijd een ander, desnoods de hoefsmid zelf om Khava op die momenten vast te nemen... waarom niet een ander Jaopie vast... tsja, die is wat moeilijker voor een vreemde) lukt me in mijn eentje in dit stadium nooit.

Een andere handicap is, is dat de omheinde paddock/rijbak, overdag momenteel (winterseizoen) bezet is door drie Haflingers. Dus een bruikbare rijbak ligt aan de overkant van de straat, en die is totaal niet omheind, dat is een grote wedstrijdbak met textielsnippers. No chance dat ik daar dan Jaopie alvast in kan zetten met wat hooi.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:28

hhmm, dat is allemaal niet handig nee. Het weiland is geen optie, denk ik, op dit moment?

Of misschien in ieder geval in stap in het weiland wat gehoorzaamheidsdingetjes vragen? En dan daarna de wei uit en een stuk op het pad werken waar het nog goed gaat?

Als het zo lastig gaat, dan kan je ook kijken of iemand je kan helpen hiermee. Een lesgever die zich gelijkertijd om Jaopie kan bekommeren. In jou regio kan ik je eigenlijk alleen Liesbeth Jorna en Eef Veenstra aanraden, die kunnen je allebei zeker helpen.

Gaat Khavanna ook zo tekeer als je alleen Jaopie eruit haalt en haar alleen achter laat?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 19:42

Het weiland is gesplitst om de andere helft niet ook te doen vertrappen. Er is geen enkel probleem als ik met Khava dingen doe NAAST Jaopie (behalve Jaopie te doen opdonderen bij ons werk, of een draad er tussen zetten). Maar dat lost het probleem van de verlatingsangst niet op.

Ja dan gaat ze aanvankelijk ook zo tekeer, als een rodeopaard, als ik Jaopie er uit haal, maar daar trekt Jaopie zich niet zo veel van aan, na tien minuten rodeo en gegil kiest Khava eieren voor haar geld en gaat weer aan het hooi. Jaopie krijg ik altijd wel mee, die egotripper vindt de aandacht voor zichzelf belangrijker dan een krijsende Khava, hahaha.

Jaopie weghalen bij Khava is gesneden koek.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:48

Sanne83 haar idee is echt heel goed! En het lost wel degelijk je probleem op omdat je zo haar vertrouwen opbouwt en je leiderschap bevestigd, dat is immers de basis van het probleem. Werk aan de basis en de rest volgt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 20:06

Het meest goede idee is wat mij betreft ergens halverwege een bak(je) of plekje met iets te eten (beloning) neer te zetten. Dat kan ik dan steeds iets verder opschuiven. Eerder had ik natuurlijk wel handjes beloning in mijn hand, maar dat wist ze, er was dan ook niet motiverend om "heen" te gaan.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:42

terpentijn schreef:
Het weiland is gesplitst om de andere helft niet ook te doen vertrappen. Er is geen enkel probleem als ik met Khava dingen doe NAAST Jaopie (behalve Jaopie te doen opdonderen bij ons werk, of een draad er tussen zetten). Maar dat lost het probleem van de verlatingsangst niet op.

Zie het als een opwarming. Je oefent nooit je moeilijkste oefening gelijk als je bak inkomt, eerst even opwarmen, even de afspraken over de hulpen bevestigen en de aandacht op jezelf vestigen. Het heeft geen nut om alleen maar het moeilijkste te oefenen. Daarom is het fijn als je (in het bijzijn van jaopie) allerlei andere (makkelijke) dingen kan oefenen. Dat helpt ook voor je eigen mindset ;)
Weg bij Jaopie is dan heel even je tenen in het diepe bad en heel snel weer terug naar het pierebadje :D

Citaat:
Ja dan gaat ze aanvankelijk ook zo tekeer, als een rodeopaard, als ik Jaopie er uit haal, maar daar trekt Jaopie zich niet zo veel van aan, na tien minuten rodeo en gegil kiest Khava eieren voor haar geld en gaat weer aan het hooi.

Dat is op zich positief. Ze kan dus wel zelf redelijk makkelijk tot ontspanning komen. Ik heb zelf een paard gehad die drie uur langs de draad bleef rennen, totdat ze druipend en schuimend van het zweet erbij neervalt of d'r maatje terugkomt (die staat dus ook niet met één ander maatje, even voor de duidelijkheid ;) ) Dat zegt wel iets over het vermogen dat ze zelf hebben om ontspanning te kunnen vinden.

Als je alleen het bakje voer doet, dat werkt wrs. ook wel, maar dan gaat ze het minder aan jou en aan werken met jou koppelen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:28

terpentijn schreef:
Het meest goede idee is wat mij betreft ergens halverwege een bak(je) of plekje met iets te eten (beloning) neer te zetten. Dat kan ik dan steeds iets verder opschuiven. Eerder had ik natuurlijk wel handjes beloning in mijn hand, maar dat wist ze, er was dan ook niet motiverend om "heen" te gaan.

Bij spanning eten ze niet. Ik heb net met verhuizen nu ook gegil en graag terug willen. Die zet ik gewoon aan het werk. Achteruit, 180 graden omkeren, etc. kan ook op een rechte lijn, dus op je jaagpad. Wat je aan werk doet is niet zo belangrijk, als het maar beweging is (spanning er uit) en ze op jouw gaat letten ipv vriendje. Zodra ze aan een touwtje zit ben JIJ de kudde, niet haar weidegenootje. Gaat ze gillen, dan gaat ze al vreemd en dan mag jij heel jaloers zijn. Zijn jullie samen op pad, dan is er geen betere en veiligere reispartner dan jij. En ja dat mag je best duidelijk maken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:03

Mijn tip is eigenlijk ook wacht even tot het droog is. De lente kan nooit lang meer duren en die extra maand niets doen maakt ook niet meer uit.

Maar dan moet je wel echt aan de bak! En doorpakken! ;)
Gewoon in de wei aan de gang met grondwerk. Als je een goede communicatie hebt opgebouwd, vertrouwen en leiderschap dan zal ze je overal volgen. Begin met na elke grondwerksessie even uit de wei. Klein stukje dat pad op. Belonen als ze even rustig staat en dan weer terug.

Oefen ook in de wei met Jaopie en Khavanna samen te lopen. Als je consequent weer met ze aan de slag gaan zullen ze vast wat makkelijker zijn. Daarbij kun je ook veiliger werken op een droge bodem. Als er dan gerend, gebokt en gesteigerd moet worden dan zullen ze in elk geval niet zo snel uitglijden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 15:06

Help, vleesetende deken (het afnemen van een deken volgens CrazyKhavanna).

Ik heb me weer slap gelachen vanmorgen.

De (vertrapte) weide droogt hier in N.-O. Drenthe met dit weer heel rap op. De modder rond de voerbak is al weg, en is nu gewoon aarde. J. en Kh. staan er net met een hoefdeel (nog niet tot de kroonrand) in, als zij rond de hooibak staan. Dat is acceptabel.
Ik besloot Jaopie zijn 200 grams halsdeken af te doen en die te verwisselen voor zijn 0 grams regen-halsdeken. Die 200 grams had hij 5 maanden geleden op gekregen omdat hij toen net geschoren was (ik volgde toen nog die rechtrichtlessen met hem). Inmiddels was er al weer een fikse baard en andere beharing verschenen, dus met de huidige temperaturen vreesde ik voor "broei".

Khava draagt al de hele winter een 0 grams halsdeken, want die heeft gewoon wintervacht kunnen aanmaken.

Hang ik die regendeken van Jaopie over het weidehek, komt (natuurlijk) meteen madammeke er op af gerend "wasdatnouweer?". Ze liet haar hooi er voor staan.
"Nee jou moet ik niet hebben,"zei ik en liep naar Jaopie, haal de deken er af en... schrok me dood, één verharingsoerwoud. De zwarte stukken vacht helemaal vaal van de huidschilferij. Godalle, wat moet dat jeuk geven, dacht ik en besloot ter plekke eens even die dekens helemaal af te laten, aarde of geen aarde, dan rolt-ie zich maar even helemaal zwart, even een frisse wind en en dun ochtendzonnetje er over laten gaan. Dan in de namiddag even afborstelen en de 0 grams er op, voor de nacht, want dan kan het nog wel vriezen hiero. Morgen de ribbelkant van het stalen zweetmes er even over.
Jaopie vond het allemaal best. Toen dacht ik: wat zit er dan bij haar onder die deken? Dus begon ik haar jurk ook los te maken. Ik doe bij haar nooit bil/been riemen, alleen een band onder de staart door, dus Handige Harry trok triomfantelijk haar staart omhoog uit de lus en gaf een ruk aan de deken naar achteren.
Fout.
Wél bilriemen gedaan dus (o ja, ik deed hem toen met die keiharde storm en regen op...).
Het resultaat laat zich raden, heel de deken lag inmiddels op de grond, maar de lussen van die riemen zaten nog om haar koten...
Vond ze niet zo leuk. Na enkele krankzinnige ballerina-passen kreeg ze één voet los, maar de andere lus wilde niet loslaten... paniek! Ik kon haar niet stilzetten, want ze had geen halster om. En ja, daar ging ze aan de loop, met natuurlijk de deken achter haar aan.
Ik riep nog Hoho e.d. maar had natuurlijk geen enkele zin, zolang het ding haar achtervolgde.
Op een bepaald moment bleef ze stilstaan en schudde ze de "gevangen" kogel zoals een kat een natte poot schudt en schoot het bandje er af. Toen stond ze heel verbijsterd achterom te kijken, snoof eens luid en liep heel onkreukbaar alsof er niets was gebeurd uiterst kalm en waardig terug naar de hooibak.
Jaopie had al die tijd in stille verbazing naar de capriolen staan kijken. Die had iets van: Die meid moet ook áltijd gek doen. Ga toch gewoon hooi eten.
Ik hing intussen slap van de lach tegen hem aan.

Khavanna snurkte nog een paar keer verontwaardigd terwijl ik de deken ging opvissen. Die heb ik wel eerst nog voor de vorm een paar keer op en af op haar rug gelegd (we moeten nou niet ook nog deken-fobieeen krijgen), maar daar reageerde ze verder niet meer op.

Zo moet het dus niet, met dekens er af halen en een beetje vertrouwenwekkende band met Khava kweken, hahaha.
Zij kwam overigens onder die deken vandaan alsof ze helemaal geen wintervacht had, en een uur daarvoor nog gepoetst was, niks geen losse haren en glimmend als ik weet-niet-wat.
Dat verschil ook altijd tussen die twee, het blijft me verbazen.

Straks er weer heen tijdens tweede voerbeurt, want ook zij krijgt voor de nacht haar deken weer op.

Die dekens liggen nu even ondersteboven op het schouwpad in het zonnetje.

Ik zal straks wel twee zwarte paarden aantreffen....

Morgen gaat ze de eerste poetsbeurt voor het zomerseizoen weer eens krijgen, met name haar staart mag wel even onder handen genomen worden. Gaan we buiten de wei doen, ik zet dan aan het halster aan de buitenkant van het hek, er staat ook gras daar waar ze wel zin in zal hebben, en kijken of ze ook een stukje mee wil lopen heen en terug, beiden richtingen op van het weidehek af. Niks bijzonders, gewoon leuk doen. Ik verwacht niks, ik wil niks, ik ben gewoon relaxed met een leuke humoristische merrie. Van daaraf verder, kijken hoe het gaat.

Ben blij met het voorlopig nog even voortdurende mooiere weer!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:17

Wat een leuke update. Dit zijn de meest leerzame momenten en dan blijkt het eigenlijk best mee te vallen. Gewoon lekker genieten van je knolletjes.

Zo'n Handige Harry/Henriette momentje heb ik ook regelmatig. Nou is dat bij mafje over het algemeen niet zo erg, die trekt een wenkbrauw op en denkt" whatever". Bij witte bliksem, de arabier die pas een paar maanden tot onze kudde hoort, is dat nog wel eens anders. Die moet duidelijk nog een beetje wennen aan mijn onhandigheid. En het feit dat ik korte pootjes heb en dat haar oren best wel hoog zitten. En nog een paar van die dingen... maar ze leert snel en ik dus ook.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 20:43

Meissie, ga je me nog meer verrassen?
Of ben je nog niet eens begonnen?

De affectieve aard van Khavanna.

Kwam daarnet met een hele rugzak vol borstels aan bij de weide (het was nog net licht), zie ik tot mijn verbazing dat Jaopie helemaal niet heeft gerold, maar Khava wel. Op Jaopie zat ook zowat geen losse haar meer... heeft de wind er blijkbaar allemaal afgeblazen in de tussentijd.
Toch even een flinke ros over Jaopie gehaald, en hup regendeken op.

Toen Khavanna. Ik neem de deken over mijn arm, loop naar haar toe en zie haar meteen kijken van: o nee, daar heb ik geen zin in, en weg was ze. Ja, zo zijn we (voorlopig) niet getrouwd, dus ik deed net of ik uit mijn zak Jaopie wat brokjes gaf (die had ik helemaal niet bij me), maar daar kwam ze hoor. Ik haalde de borstels tevoorschijn en begon de aarde van haar af te borstelen. Toen gebeurde er "iets", ze snuffelde een paar keer aan mijn been en legde toen haar hele hoofd over mijn schouder en arm en bleef zo doodstil staan.
Hai meissie, zei ik, ik ben er weer he?
Ze zuchtte heel diep, en haar hoofd werd zwaarder. Ik kon alleen met mijn rechterarm nog wat afborstelen.
Hee, meissie, ik moet naar de andere kant zei ik en trok mijn arm weg.
Toen ik aan haar rechterkant stond (daar hangen haar manen ook, dus begon ik daar wat aan te frutten en tegelijk de aarde van die kant af te borstelen), draaide ze opeens haar hoofd en keek me recht aan, zo doelbewust recht aan, dat ik er bijna van schrok. Wat een grote, kalme ogen, toen een diepe bries tegen mijn hand en ze begon aan het hooi.
Die blik, die trof me, ineens zág ik haar, hoe raar dat ook klinkt. Zag ik niet dat paard, ik zag háár. haar hele wezen, van veulen tot dat moment. Een "stille" blik, alles om ons heen was heel even ook stil.
"Dat ben JIJ" wist ik meteen Dat is je wezen, ik mocht je even zien".

Ik vouwde de deken klein op en legde die rustig op haar rug. Vouwde hem uit. En gespte hem vast.
Dan legt ze opeens haar hoofd zwaar op mijn rug terwijl ik me buk om de singels vast te maken.
Ik blijf even zo staan terwijl de singels al vast zitten.
Wat gebeurt er hier?

Ik kom overeind en kijk naar haar, nee ik kijk haar áán. Ze kijkt terug. We kijken in elkaar. Zonder voorbehoud. Ze heeft een blik die alles weet en alles heelt.
Dag mijn mooie meissie.
Dag gek baasje.

Dan gaat ze haar hooi eten.
Ik ben ontroerd, en denk: Ze kent je beter dan je vermoedt. Misschien kent ze je beter dan jij jezelf kent.
Hoe goed ken ik háár eigenlijk?

Wat staat ons samen nog te wachten?

Wat een cadeautje, vandaag.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 10-03-16 20:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:46

<3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:46

Zo mooi omschreven en ik weet precies wat je bedoelt en wat je voelt, ik heb dat ook met Kim. :j

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:51

Wat mooi!

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:52

Wat kunnen ze je toch verassen op een positieve en ontzettend fijne manier! Prachtig <3

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 21:01

Het was een bijna mystieke ervaring.
De hele wereld stond even stil, we zagen net even alleen elkaar, ten diepste.

"We maakten even intens contact" dekt de lading niet. Dit was iets van een andere orde.
Ik schrok er van.

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:49

Wat schrijf jij toch leuk grappig maar ook mooi. Wat jij net beschrijft, zulke momenten voel ik ook met mijn bijrijdpaard ook een merrie. Zo speciaal.
Het gaat wel goed komen met jou en Khava!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 22:03

Met Jaopie heb ik zoiets na al die jaren nog nooit gehad.
Dat is in dit kader wel iets om even over na te denken... hoe kan dat?
Als ik met Jaopie zoiets als een soort eenheid voelde was het altijd OHZ, nooit zo maar op de grond, out of the blue (nou is Jaopie ook bepaald niet een paard dat jou een emotionele handreiking zou doen, hij is erg introvert, die vindt meer dat je hem in staat dient te stellen om uit te blinken, Jaopie is extreem trots, die geeft zich niet makkelijk).
Ik schrok dus wel (en was tegelijkertijd ontroerd en meer dan aangenaam verrast) door de plotselinge toeneiging van Khavanna, dat ging wel verder dan "hai baas", als je begrijpt wat ik bedoel. Ook zag ik: Ze heeft me helemaal niet nodig!
Ze is perfectly ingenomen en tevreden met zichzelf, haar wei, haar leventje, haar wereldje.
Jaopie niet dan? Jawel, maar die heeft nog altijd wel IETS nodig, als een compliment, poetsbeurt, extra aandacht, een IETS waarop hij bevestiging krijgt dat hij iets voorstelt. dat hij iets kan laten zien omdat jij dat zo geweldig vindt en hem dan prijst.
Khavanna niet.
Ja, trainingsmatig gezien. Ze is nog hartstikke groenig. Ze moet nog veel dingen leren.
Maar als paard helemaal niet, haar karakter is zeer affectief, en nieuwsgierig maar ook zeer onafhankelijk.
Er zijn me vandaag wat oogjes geopend.