[VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:24

wat leuk zeg! en wat een geweldig paard heb je ! ik ga ook volgen.. leuk! :o

Maaikevdk

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 17:21

Ligt dat dan aan het zadel dat ze niet lekker loopt? Of moet je nog uitzoeken waar het aan ligt? Wel fijn dat het opstappen goed ging :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 17:22

Maaikevdk schreef:
Ligt dat dan aan het zadel dat ze niet lekker loopt? Of moet je nog uitzoeken waar het aan ligt? Wel fijn dat het opstappen goed ging :)

Ligt aan de manier waarop ze bekapt is geweest, haar voetjes doen pijn maar het word al een stuk minder gelukkig. :j

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 17:42

Oke, gelukkig maar! Had je een nieuwe hoefsmid? Of heeft ze altijd wat last van haar hoeven nadat de hoefsmid is geweest?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 17:44

Maaikevdk schreef:
Oke, gelukkig maar! Had je een nieuwe hoefsmid? Of heeft ze altijd wat last van haar hoeven nadat de hoefsmid is geweest?

Ik had gevraagd om meer richting het natuurlijk bekappen te werken, maar dat is een beetje mislukt denk ik. Achterkant erg hoog en te veel van de voorkant af gehaald. Maar ik heb nu zelf de cursus gedaan dus ik corrigeer nu telkens een beetje zodat ze wel weer fijn op haar voetjes komt te staan.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 17:48

Oh, dat is balen! Hopelijk gaat het snel weer over :(:)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 19:03

Maaikevdk schreef:
Oh, dat is balen! Hopelijk gaat het snel weer over :(:)

De verwachting was twee weekjes rustig aan toen ik ontdekte dat ze echt last had, en er is al een week voorbij. Denk dat ze zich over een weekje weer een stuk prettiger voelt. Ben al lang blij dat ze me er niet af heeft gegooid :Y) Nu ik weet dat ze nog last heeft mag ze nog even wat grondwerk doen tot het nog wat verder weg is getrokken.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:07

Wat super dat jullie zo goed kunnen communiceren!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 21:20

isabel_94 schreef:
Wat super dat jullie zo goed kunnen communiceren!

Communiceren doen we zeker vrij goed op het moment, ook letterlijk. Het lieve zachte hinnekje is uitgegroeid in een vrij luide hinnek van blijdschap, elke keer dat ze iets goed (denkt) te doen <3

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:27

Aaaaahhh wat lief!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 16:29

Verborgen talent ontdekt!
Ze is enorm snel in het oppikken van vrijheidsdressuur :)*

Het duurt even voor ze daadwerkelijk iets beweegt of doet, maar als ze eenmaal een keer of twee beloond is geweest is ze niet meer te houden. Ze kan nu mijn hand aanraken op commando, tilt haar voet (hoog) op dat het al bijna een jambette lijkt en in twee minuutjes heb ik haar vandaag geleerd het handvat van de zweep vast te houden met haar mond. Ze doet het ook nog eens erg graag.
Als ze nu nog een beetje initiatief gaat tonen kon ze er nog wel eens erg goed in worden ook :j

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:03

Leuk zeg! Is natuurlijk ook super goed voor haar zelfvertrouwen! :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 16:38

Van de ene kant gaan we hard vooruit, ik mag nu direct op haar af lopen en klopjes geven. Daar is ze zo nu en dan nog blij mee ook. Van de andere kant mag ik nog steeds niet rijden. Stilstaand gaat het prima, maar ze wilde vandaag zelf aanlopen en begon na een paar passen om de paar passen naar haar buik te trappen. Tuig etc is niet veranderd sinds ze goed liep dus dat lijkt me sterk eigenlijk.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn als ik fout zit over de voetjes?

Vond haar vandaag met een kapotte neus, gaat nog een stukje verder door naar binnen dan je kan zien. Begon weer een beetje te bloeden toen ze eten kreeg en mocht het echt niet schoon maken van haar.
Afbeelding
Afbeelding

Stomme ponny 8)7

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:47

ohw dat is naar ...
weet je waar ze zich aan open heeft gehaald of is het een stress bloedneusje die laatste heb ik al vaker gezien -O-

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 19:49

CharlotteJay schreef:
ohw dat is naar ...
weet je waar ze zich aan open heeft gehaald of is het een stress bloedneusje die laatste heb ik al vaker gezien -O-

Het zijn echt wondjes dus gelukkig geen bloedneus, ik vermoed dat ze geprobeerd heeft haar neus te peuteren met een tak uit de 2 ha bos die in de weide staat :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:11

Als ze last heeft van haar voetjes dan moet je dat toch ook merken als je er niet op zit? Laat ze hetzelfde gedrag zien met grondwerk of longeren?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 21:22

Jessix schreef:
Als ze last heeft van haar voetjes dan moet je dat toch ook merken als je er niet op zit? Laat ze hetzelfde gedrag zien met grondwerk of longeren?

Ze liep wel gevoelig en stijf. Ik heb maar weer een nieuwe singel besteld, zou niet weten waar het anders nog aan moet liggen..

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:48

Het zal wel niet kunnen in jouw geval (maar aangezien mijne begin dit jaar 3 maanden heeft motten herstellen van verkeerd bekappen) kan het niet zo zijn Dat ze daadwerkelijk meer pijn heeft als jij denkt?
Loopt stijf, kort en is kribbig als je erop zit...
Hoeven groeien tenslotte maar zoveel mm per mnd dus alles wat jij nu doet zou dan belastend zijn omdat het niet natuurlijk is. Is meestal niet in 2 weken bekeken en gaat vaak verder dan alleen buitenkant hoeven ( andere houding om pijn ontlopen, andere houding omdat binnenkant anders is dan eerder etc)
Maaar ik zal het wel verkeerd hebben; jij kent haar het beste!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 21:51

Evelienepien schreef:
Het zal wel niet kunnen in jouw geval (maar aangezien mijne begin dit jaar 3 maanden heeft motten herstellen van verkeerd bekappen) kan het niet zo zijn Dat ze daadwerkelijk meer pijn heeft als jij denkt?
Loopt stijf, kort en is kribbig als je erop zit...
Hoeven groeien tenslotte maar zoveel mm per mnd dus alles wat jij nu doet zou dan belastend zijn omdat het niet natuurlijk is. Is meestal niet in 2 weken bekeken en gaat vaak verder dan alleen buitenkant hoeven ( andere houding om pijn ontlopen, andere houding omdat binnenkant anders is dan eerder etc)
Maaar ik zal het wel verkeerd hebben; jij kent haar het beste!

Het zou gerust kunnen, maar ze blijft wel vrij heftig reageren terwijl ze op zachte weidegrond staat. Maar ik was toch al niet helemaal tevreden over de singel dus daar moest toch iets op komen en dit is mijn excuus :Y)
Als ze tijd nodig heeft voor haar voetjes krijgt ze dat natuurlijk, ik voelde me vandaag in ieder geval alweer een stuk veiliger op haar rug dus wat dat betreft zal het wel goed komen.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:56

Hoeven groeien vaak wel langzamer in de winter, dus het zou kunnen dat het toch wel daaraan ligt maar dat het gewoon iets langer duurt voordat het probleem weg is...

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:58

Maar zie jij dat niet dan als teken aan de wand?
Als ze heftig reageert op zachte weidegrond?
Dan zou dat in mijn visie inhouden dat zachte ondergrond al zeer doet dus harde ondergrond helemaal pijn doet...
En daar ga je dan toch nie opzitten?
Iig beterschap met haar!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 21:59

Runa schreef:
Hoeven groeien vaak wel langzamer in de winter, dus het zou kunnen dat het toch wel daaraan ligt maar dat het gewoon iets langer duurt voordat het probleem weg is...

Dat geluk zal ik ook wel hebben ja -O-
Ze hebben we kneiterharde hoeven allebei maar heb nog geen groei gezien eigenlijk inderdaad. Ach, ik wacht even op mijn nieuwe singel en als dan het probleem niet verholpen is kan ik altijd nog - wachten, een osteopaat bellen, de dierenarts bloed laten trekken, een ander zadel proberen - of wat dan ook..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 15:26

Nou, vandaag even een proces van eliminatie gedaan hoor.
Bevinding 1:
Ze draait weg van het zadel, doet ze nog niet lang maar weet niet meer wanneer het precies begon.
Bevinding 2:
Ze trapt als ik de singel op pak, maar niet meer als ik aan singel al vind ze dat niet tof.
Bevinding 3:
Ze loopt kort. In stap word het beter als ze losser word, maar in draf blijft ze kort lopen.
Bevinding 4:
Strakke singel geeft geen ander resultaat, evenals losse stijgbeugels of "losse" teugels aan het hoofdstel.
Bevinding 5:
Ze reageert totaal niet op klopjes met de achterkant van de zweep over haar hele rug en buik.

Nou, het enige abnormale vandaag is dus dat ze korter loopt dan normaal. Ik heb echt alles geprobeerd wat ik kon bedenken om ongemak te ontdekken aan de longe maar krijg het niet gevonden.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:49

zit ze niet "gewoon vast " in haar rug ?

even mijn hersenspinsels hoor maar als je haar zadel dus vast maakt is dat ongemakkelijk en korte pasjes of zachte ondergrond is zo ie zo al vreemd ...

misschien is het wel iets simpels zoals een wondje aan haar buik hoor maar ik denk dat ze vast zit in haar rug ...

kan uiteraard vanalles zijn

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:49

Is bevinding 3 met of zonder zadel?
Lees trouwens al een tijdje mee, maar wat ik altijd "handig" vind met jonge paarden is dat ik ze ook leer om lekker uit hun plaat te gaan.(niet opjagen, maar ze moeten zich tegenover je kunnen uiten )
Voor mij is dat met loswerk/vrijwerk, en wanneer ik er dan "controle" over heb, ga ik hetzelfde doen aan de longe. Mijn ervaring is dat je paard dan leert om daarin zich niet in houden.