bruintje123 schreef:Wind van voren, drammen, zwart wit kijken. Net welke benaming je wilt.
En ik zie hier juist helemaal niemand reageren die hun paard " traditioneel" houd maar juist de mensen die hun paarden overdag buiten hebben staan.
En als ik naar traditioneel kijk. Ik heb nog nooit van mijn leven paard gereden op plaatsen waar de paarden de hele dag op stal stonden. En ook deze stonden altijd met andere samen.
En ik heb geen idee hoe oud hier de mensen als ts, maartje en Pauline zijn. Maar ik vermoed dat ik ouder ben. Dus tot zover de term traditioneel.
Dat snap ik dus ook niet. Als je je paard overdag buiten hebt staan en 's avonds binnen, dan kom je toch al een heel eind in de buurt? Waarom dan zo fanatiek over 24/7. Er is toch uitgelegd onder welke voorwaarden dat zou moeten kunnen? En als je daaraan kunt voldoen is het toch perfect? Als je ziet hoe het paard van Gypsy erbij staat..als dat een inloop stal is, waarom zou je dan kiezen voor een gesloten stal 's avonds? Dat is toch geen rare vraag? Als ik het echt niet anders zou kunnen regelen (dus niet onbepaalde voorwaarden), zou ik ook kiezen voor overdag buiten en 's avonds binnen. Maar dan zou ik wel blijven kijken of het nog beter kan en ik nog meer tegemoet kan komen aan het " ideale paardenleven". Mijn merrie staat nu 24/7 buiten in een zeer ruime weide, midden in het bos, in een kudde, met voldoende ruwvoer, strookbegrazing in de zomer, natuurlijke beschutting, een groot deel waar ze met droge voeten kunnen staan. Geen schuilstal, dat zou je als minpunt kunnen zien, maar zij en haar mede kuddegenoten doen het perfect. Dus ik ben tevreden en ik zou haar niet snel hier weghalen. Maar ik kan me ook voorstellen dat ze t goed doet in een paddock paradise. Mijn voorkeur gaat uit naar 24/7 buiten omdat ze dan altijd kan bewegen en lopen wanneer zij dat wil en daarnaast vind ik het kuddegedrag heel mooi om te zien (bij 24/7 heeft dat de meeste kans om een mooie stabiele kudde te worden). Mijn merrie vertoont in een stal al snel vervelingsgedrag en ze krijgt het snel warm, waardoor ze jeuk krijgt.
Ik zie hier in omgeving Utrecht heel veel plekken waar de paarden veel op stal staan en maar een paar uurtjes buiten komen (in een kale paddock, vaak alleen). Vooral in de winter. In de zomer komen ze meer buiten, maar ook dan stikt het van de eigenaren die hun paard zelfs in de zomer 4 uurtjes buiten zetten, om allerlei bijzondere redenen.
Ik ben overigens 43 jaar.