brief van jouw paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:03

bruintje123 schreef:
Wind van voren, drammen, zwart wit kijken. Net welke benaming je wilt.

En ik zie hier juist helemaal niemand reageren die hun paard " traditioneel" houd maar juist de mensen die hun paarden overdag buiten hebben staan.

En als ik naar traditioneel kijk. Ik heb nog nooit van mijn leven paard gereden op plaatsen waar de paarden de hele dag op stal stonden. En ook deze stonden altijd met andere samen.
En ik heb geen idee hoe oud hier de mensen als ts, maartje en Pauline zijn. Maar ik vermoed dat ik ouder ben. Dus tot zover de term traditioneel.

Dat snap ik dus ook niet. Als je je paard overdag buiten hebt staan en 's avonds binnen, dan kom je toch al een heel eind in de buurt? Waarom dan zo fanatiek over 24/7. Er is toch uitgelegd onder welke voorwaarden dat zou moeten kunnen? En als je daaraan kunt voldoen is het toch perfect? Als je ziet hoe het paard van Gypsy erbij staat..als dat een inloop stal is, waarom zou je dan kiezen voor een gesloten stal 's avonds? Dat is toch geen rare vraag? Als ik het echt niet anders zou kunnen regelen (dus niet onbepaalde voorwaarden), zou ik ook kiezen voor overdag buiten en 's avonds binnen. Maar dan zou ik wel blijven kijken of het nog beter kan en ik nog meer tegemoet kan komen aan het " ideale paardenleven". Mijn merrie staat nu 24/7 buiten in een zeer ruime weide, midden in het bos, in een kudde, met voldoende ruwvoer, strookbegrazing in de zomer, natuurlijke beschutting, een groot deel waar ze met droge voeten kunnen staan. Geen schuilstal, dat zou je als minpunt kunnen zien, maar zij en haar mede kuddegenoten doen het perfect. Dus ik ben tevreden en ik zou haar niet snel hier weghalen. Maar ik kan me ook voorstellen dat ze t goed doet in een paddock paradise. Mijn voorkeur gaat uit naar 24/7 buiten omdat ze dan altijd kan bewegen en lopen wanneer zij dat wil en daarnaast vind ik het kuddegedrag heel mooi om te zien (bij 24/7 heeft dat de meeste kans om een mooie stabiele kudde te worden). Mijn merrie vertoont in een stal al snel vervelingsgedrag en ze krijgt het snel warm, waardoor ze jeuk krijgt.
Ik zie hier in omgeving Utrecht heel veel plekken waar de paarden veel op stal staan en maar een paar uurtjes buiten komen (in een kale paddock, vaak alleen). Vooral in de winter. In de zomer komen ze meer buiten, maar ook dan stikt het van de eigenaren die hun paard zelfs in de zomer 4 uurtjes buiten zetten, om allerlei bijzondere redenen.
Ik ben overigens 43 jaar.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:05

Daks schreef:
er zijn er toch ook in dit topic een aantal geweest die zeggen als je je paard niet 24/7 buiten kan houden maar geen paard waard ben.

Dat vind ik een kwetsend kortzichtig antwoord.

Volgens mij zeggen ze hier meer zoiets van " als ik mijn paard niet meer 24/7 buiten zou kunnen houden, dat ze dan niet meer aan paarden zouden beginnen. Dat komt omdat deze mensen op dat vlak de lat hoger hebben gelegd in de loop van de tijd.

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 16:12

Nikass schreef:
bruintje123 schreef:
@vosje.
Laat jij jou paard ook inslapen als hij kreupel komt te staan?
Mijn paard is ooit kreupel geworden in de wei, flink kreupel.
In de natuur zou hij een heerlijk hapje zijn geworden voor een roofdier.
Jij volgt de natuur, dus we kreupel paard maak jij dan direct af.
Want een grijs tussen gebied zoals de meeste van ons aanhouden bestaat bij jou niet.Dus daar dan ook niet in als jij je eigen beleid zo goed volgt.

Met andere woorden iedereen kan dom zwart wit kletsen zonder verder te kijken :)

ik vind dit inderdaad dom zwart/wit geklets en dat heb ik bij Vosje nog helemaal niet gehoord. Steeds benadrukt ze de uitzonderingen.

Dat is PRECIES hoe ik het bedoel Nikass. Steeds probeer ik de nuances er in te brengen maar steeds wordt hier alles uit zijn verband gerukt. Natuurlijk laat ik mijn paard niet in slapen als het kreupel, zo flauw om dat aan te halen. Is een argument van niks en deze totaal onzinnige zijstraat laat maar weer eens zien dat een kat in het nauw rare sprongen maakt.

En nee, Anouska, dat heeft niet met arrogantie te maken (en zo wordt het ook helemaal niet gebracht) maar met kennis van zaken en met liefde voor het paard.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:18

Pauline hoe zo kom ik ga een heel eind in de buurt?
Met andere woorden zeg je dan wat ik doe niet goed is?

Vosje welke kat in het nauw?
Ik heb mijn paarden staan wat voor hun perfect is.

Maar dat pik jij niet.
Want je praat over nuances om met een volgende bericht iedereen weer neer te halen die het niet doet zoals jij vind dat het moet.

Jou vinden is. Geen feit in goed paarden houden. Maar jou idee van goed houden.

Accepteer dat niet iedereen 24/7 buiten goed vind omdat ze paarden hebben die dat aangeven.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 02-02-15 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 16:19

De TS is 34 jaar.

bruintje123

Re: brief van jouw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:20

Broekie. :) :+

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:23

bruintje123 schreef:
Pauline hoe zo kom ik ga een heel eind in de buurt?
Met andere woorden zeg je dan wat ik doe niet goed is?

Nee ik zeg dat als jij je paarden overdag buiten hebt staan, ook in de winter, en met soortgenoten en alle andere noodzakelijke voorwaarden en 's avonds binnen, dat je dan een heel end in de goede richting komt, omdat die paarden in ieder geval een groot deel van de dag uit de stal komen. Dus ik bedoel het volgens mij gewoon zoals ik het zeg.. :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:30

Een heel eind is niet helemaal.

Dus ik lees het goed. :)

En ik vind dat ik het helemaal goed doe.
Anders deed ik het anders.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:36

paulinebes schreef:
Ik zie hier in omgeving Utrecht heel veel plekken waar de paarden veel op stal staan en maar een paar uurtjes buiten komen (in een kale paddock, vaak alleen). Vooral in de winter. In de zomer komen ze meer buiten, maar ook dan stikt het van de eigenaren die hun paard zelfs in de zomer 4 uurtjes buiten zetten, om allerlei bijzondere redenen.

Toch is het verschil wel, dat die mensen waarvan de paarden een uurtje of 4 a 5 buiten komen per dag, vaak veel meer met hun paard doen. Het valt mij op dat de naturalgroep, vaak amper wat met ze doet. Het rijden is in een dusdanig sjoktempo dat je het niet meer trainen kunt noemen. Vaak hebben de paarden ook een dieptrieste blik in hun ogen. Dus jullie kunnen met zn allen wel blijven roepen dat 24-7 het beste is. Maar als ik naar die paarden kijk, dan durf ik dat nog wel te betwijfelen.

En dan nog over de pony van Gypsy. Ik vind die pony er niet best uit zien. Der zit geen spier op!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:40

Maar dat hoeft niet zo te zijn. Mijn da heeft haar paarden altijd hoog in de sport gereden (minimaal z) en toch stonden ze 24/7 buiten (met schuilstal.
De "naturals" die jij beschrijft ken ik ook, maar zoals je het nu schetst is het bet zo goed zwart/wit denken.

Want ik ken ook de paarden die alleen hun dichte 3x3 hok (geen sociaal contact) uitkomen als de eigenaar iets met ze gaat doen. En toch slaan deze eigenaren regelmatig een dagje over. Soms een vaste dag in de week.
Voor mij valt dat wel degelijk onder dierenmishandeling.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:04

bruintje123 schreef:

Nee t kan altijd beter... dat heb je goed gelezen. Maar ik kan me voorstellen dat mensen daar tevreden mee zijn. Op de wijze waarop ik mijn paard houd, zijn er ook altijd nog zaken die beter kunnen. Maar dat is toch niet erg?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:06

Ik ben er echt van overtuigd dat mijn paarden het perfect hebben en dat het echt niet beter kan, anders hadden ze daar niet meer gestaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:13

bruintje123 schreef:

euh, en wat ben jij dan met je 19 jaar? Sowieso wat doet leeftijd er hier toe??

Traditioneel is voor mij het opstallen van een paard voor een x bepaalde tijd. Ook al is dit alleen 's nachts. Natuurlijk is voor mij 24/7 de gelegenheid om buiten te lopen. En ik denk dat de meeste ''naturals'' er zo over denken :)

Quellian: En dat is dan toch prima als jij dat zo vindt? Ik denk daar alleen anders over en dat mag dan toch ook? :) Op het eind van de dag moet iedereen doen en laten met zijn/haar paard wat die persoon vindt en dan doet het er niet toe wat anderen er van vinden.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:19

R12312 schreef:
paulinebes schreef:

Toch is het verschil wel, dat die mensen waarvan de paarden een uurtje of 4 a 5 buiten komen per dag, vaak veel meer met hun paard doen. Het valt mij op dat de naturalgroep, vaak amper wat met ze doet. Het rijden is in een dusdanig sjoktempo dat je het niet meer trainen kunt noemen. Vaak hebben de paarden ook een dieptrieste blik in hun ogen. Dus jullie kunnen met zn allen wel blijven roepen dat 24-7 het beste is. Maar als ik naar die paarden kijk, dan durf ik dat nog wel te betwijfelen.

En dan nog over de pony van Gypsy. Ik vind die pony er niet best uit zien. Der zit geen spier op!

Ik vind dit ook een vrij eenzijdig beeld en ben het zeker niet eens.Mijn paard staat 24/7 buiten en ze wordt 5 x per week gereden, waarvan max 2 x in de bak en de rest in het bos. En daar zitten sjok ritjes tussen, maar ook hele stevige ritten van 2 uur of meer. Ik weet wel toen ik hier kwam te staan en ik ging die ritten doen, dat bleek dat ondanks mijn dagelijkse " dressuurtraining" op de vorige stal, dat de conditie bijzonder slecht was (van zowel mijn paard als van mijzelf). Alle eigenaren hier, die je onder "naturals" kunt scharen zijn wel degelijk veel met hun paarden bezig op wat voor een manier dan ook. Ik vind het wel een bijzondere gedachte dat je denkt dat als jij als eigenaar meer met je paard doet, dat je dan tegemoet komt aan een levensbehoefte van je paard.
Voor mij is het altijd belangrijk geweest hoe het paard erbij staat als ik er niet ben. Ik ben er namelijk, ondanks die 4/5 x per week, (ook al zou ik er iedere dag zijn), vaker niet dan wel. Mijn paard hoeft mij niet te missen. Ik heb liever dat er, ook al zou ik niets met haar doen, aan al haar behoeften wordt voldaan. En niet dat als ik een keer niet kom, dat ze dan 24 uur op stal staat ipv 20 uur of 16 of 18 uur. Ik moet er niet aan denken. Zij is lichamelijk in goede conditie omdat zij altijd in beweging is en nooit lange tijd stilstaat (op stal). Ze is een stuk soepeler als ik met haar ga rijden dan menig stalpaard, denk ik.
Op die dieptrieste blik en de conditie van het paard van Gypsy ga ik al helemaal niet in..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:41

R12312 schreef:
paulinebes schreef:

Dit slaat echt kant nog wal. Maar dan nog, als iemand alleen lekker wil rondsjokken is dat toch prima? Momenteel doe ik inderdaad niet veel met mijn paarden, ik woon momenteel vanwege studie elders en heb weinig tijd daarvoor daarbij is er eentje van 2,5 en de ander 24. Dus de ene hoef/kan ik nog niet veel mee doen en de 24 jarige vind ik het persoonlijk voldoende om af en toe eens een lekker ritje te maken. Trieste blik zie ik bij mijn paarden toch echt niet.

En wbt gypsy haar pony, wat heeft dat met 24/7 buiten staan te maken? Misschien is de pony oud of is (voor wat voor reden dan ook) nu voor een langere tijd niet bereden en heeft dus minder spieren. Of heeft een tijd een slecht passend zadel gehad waardoor ze bij haar schoft geen spieren meer heeft. Weet jij veel, dat soort dingen kun je toch niet via een foto beoordelen?

Heerlijk door de wei crossen, niks triestst aan hoor!
Afbeelding

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:43

Maartje1990 schreef:
XHaithi: Ik zie dat laatste precies omgekeerd. Mijn inziens zijn het juist de tradi's die vinden dat ze het allemaal prima doen en die niet verder willen kijken dan hun neus lang is. De ''naturals'' hebben verder gekeken dan hun neus lang was. Want ooit zijn zij allemaal begonnen met stallen, bitten, dekens, hoefijzers etc. En op een gegeven moment gaan inzien dat het ook anders kan.

Met andere woorden; als je bit, ijzers, deken en stal gebruikt kijk je niet verder dan je neus lang is?

:+
Je moest eens weten hoe veel uren ik spendeer aan dingen uitpluizen.
Bovendien moet ik mijn merrie kennelijk rillend van ellende zonder deken laten staan in de regen en haar kreupel laten lopen en haar beenstand minder corrigeren dan nodig omdat deken en ijzers 'niet verder kijken dan je neus lang is' is?

Ik word zo moe van dit soort discussies... De traditionals staan aan alle kanten open voor verbetering maar wel ten gunste van hun individuele paard. En intussen wordt er dan tussen neus en lippen door gesteld dat je niet verder kijkt dan je neus lang is en dat je maar geen paard moet houden als je m niet 24/7 buiten zet.

Het is allemaal niet zo zwart wit maar ik heb vaak het idee dat veel naturals voorbij gaan aan het feit dat niet ieder paard hetzelfde is en dat oorsprong en omgeving een verschil kunnen geven in wat voor dát paard het beste is. Het ene paard is nou eenmaal het andere niet, en ik vind het zo kortzichtig om te veronderstellen dat een paard ijzers, stal, dekens etc heeft uit onwetendheid en gemakzucht. Ik kan naar eer en geweten zeggen dat ik van alles heb uitgeprobeerd met mijn paarden en dat mijn merrie nu het management krijgt waar zíj het beste op gedijt. En ik denk dat dat voor heel veel paardenhouders geldt...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:17

Zeg ik dat? Ik gebruik wel eens een deken, maar in een zeer zeldzaam geval. Ik heb ook een stal maar daar kunnen m'n paarden zelf in en uitlopen. Ook gebruik ik heel af en toe een bit.

Ik zou echter dingen eerst anders oplossen voor dat ik naar dingen als hoefijzers oid zou grijpen. En daar zit 'm denk ik het verschil :) Eerst op een andere (natuurlijkere) manier iets oplossen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:24

Maartje1990 schreef:
Quellian: En dat is dan toch prima als jij dat zo vindt? Ik denk daar alleen anders over en dat mag dan toch ook? :) Op het eind van de dag moet iedereen doen en laten met zijn/haar paard wat die persoon vindt en dan doet het er niet toe wat anderen er van vinden.

Dat mag inderdaad, maar ik heb opmerkingen voorbij zien komen in dit topic waar ik jeuk van in m'n liezen kreeg.

Toen ik ziek werd moesten mijn paarden weg van de behandelend arts, het had voor mij het best geweest zijn om ze 24/7 buiten te hebben, maar ze vinden het niets. Zelfs nog overdacht om ze 200km verderop te zetten (en ze te laten verzorgen tegen betaling), om ze dát te geven waar zij zich gelukkig bij voelen. Voor mij is het vreselijk belangrijk dat ze contact hebben met andere paarden (en vooral met elkaar), anders had ik ze toentertijd wel uit elkaar gehaald. Ik heb een extreem dure hobby waar ik eigenlijk niets mee mag, maar uit loyaliteit houd ik ze aan, omdat ik ze samen wil houden tegen elke prijs (voor mij en dus niet ten koste van hun).

Het maakt me niet uit hoe ze wíllen wonen, zij mogen dat zelf aangeven en ik ken ze goed genoeg om te weten wanneer ze wel of niet happy zijn. Alleen het allerbeste voor hun, ze hebben echt op plekken gestaan waar ik aan ze zag dat ze er niet gelukkig waren, dan was het snel klaar.

Je weet niet de achtergrond van mensen. Ik snap dat mensen in mijn situatie zouden kiezen voor 24/7 buiten voor hun eigen gezondheid, maar je moet wel naar je dieren blijven kijken en in mijn geval tja, dat staat hierboven al.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:39

paulinebes schreef:
bruintje123 schreef:

Nee t kan altijd beter... dat heb je goed gelezen. Maar ik kan me voorstellen dat mensen daar tevreden mee zijn. Op de wijze waarop ik mijn paard houd, zijn er ook altijd nog zaken die beter kunnen. Maar dat is toch niet erg?

Ik heb ze aan huis staan dus ik kan zo veranderen.
Maar met de paarden die ik nu heb wil ik niets veranderen.
Heb ik ooit andere wie weet hoe ik het dan doe. Kan ik nu niet zeggen. Bepaal ik dan wel.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:41

Er wordt wel ontzettend gechargeerd gereageerd in dit topic. Wat te verwachten viel.

Paarden zijn paarden, maar nog altijd individuen, met verschillende individuele behoeftes die niet altijd 24/7 dag en nacht buiten aan KUNNEN (denk aan oud, geblesseerd, etc.)

Er is ook niets mis met paarden die voor de nacht naar binnen worden gehaald om wat voor reden dan ook, die staan dan toch overdag buiten?

Mijn paarden staan wel 24/7 dag en nacht buiten, maar daarom hoeft een ander dat voor mij nou niet zo nodig per se ook te doen. Is een kwestie van goed naar je paard kijken, zonder je menselijke behoeftes daarop te projecteren.

Ook de Op is trouwens wel gechargeerd: het wordt gebracht alsof geen enkele andere mogelijkheid "goed" zou zijn, nee, eigenlijk slecht voor het paard. Zo wordt daarin een deken afgeserveerd, en krachtvoer is ook NOT DONE.

De juiste onverdraagzame insteek, die weer een voedingsbodem geeft aan een eindeloze discussie die toch nooit ten einde komt.

Wanneer men eens genuanceerd gaat denken ipv mekaar qua gelijk vliegen af te willen vangen, zou het ook de paarden een stuk beter gaan.. ik denk niet dat iemand willens en wetens z'n paard kwaad aandoet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:42

Maartje1990 schreef:
bruintje123 schreef:

euh, en wat ben jij dan met je 19 jaar? Sowieso wat doet leeftijd er hier toe??

Traditioneel is voor mij het opstallen van een paard voor een x bepaalde tijd. Ook al is dit alleen 's nachts. Natuurlijk is voor mij 24/7 de gelegenheid om buiten te lopen. En ik denk dat de meeste ''naturals'' er zo over denken :)

Staat er 19 in mijn profiel?
Eens veranderen dan want zou willen dat ik dat was.

Ja iedereen moet weten hoe die de paarden houdt. Daarom krijg ik jeuk van de openings post van ts

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:43

terpentijn schreef:
Er wordt wel ontzettend gechargeerd gereageerd in dit topic. Wat te verwachten viel.

Paarden zijn paarden, maar nog altijd individuen, met verschillende individuele behoeftes die niet altijd 24/7 dag en nacht buiten aan KUNNEN (denk aan oud, geblesseerd, etc.)

Er is ook niets mis met paarden die voor de nacht naar binnen worden gehaald om wat voor reden dan ook, die staan dan toch overdag buiten?

Mijn paarden staan wel 24/7 dag en nacht buiten, maar daarom hoeft een ander dat voor mij nou niet zo nodig per se ook te doen. Is een kwestie van goed naar je paard kijken, zonder je menselijke behoeftes daarop te projecteren.

Ook de Op is trouwens wel gechargeerd: het wordt gebracht alsof geen enkele andere mogelijkheid "goed" zou zijn, nee, eigenlijk slecht voor het paard. Zo wordt daarin een deken afgeserveerd, en krachtvoer is ook NOT DONE.

De juiste onverdraagzame insteek, die weer een voedingsbodem geeft aan een eindeloze discussie die toch nooit ten einde komt.

Wanneer men eens genuanceerd gaat denken ipv mekaar qua gelijk vliegen af te willen vangen, zou het ook de paarden een stuk beter gaan.. ik denk niet dat iemand willens en wetens z'n paard kwaad aandoet.

Perfect verwoord

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:45

Terpetijn als je ts haar andere reacties had gelezen dan had je ook gelezen dat er gevallen zijn waarbij haar OP niet opgaat.

Er zullen, mijn inziens, ook vast paarden zijn die indd niet volgens de OP zijn. Maar de meeste paarden wel.

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 20:11

idd tussen mijn topic en hier onder aan zitten nog heeeel wat nuances hoor!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:17

vosje schreef:
Wat jij een infantiel stukje tekst noemt, is soms het enige wat misschien enigszins aankomt bij mensen die nog steeds Middeleeuwse praktijken er op na houden. Ik de wijsheid in pacht? Ik beschrijf alleen maar wat ik dagelijks om mij heen zie gebeuren, en het resultaat van hoe het ook anders kan. Daar is helemaal nul zweverigs aan. Dat jij dat vindt, getuigt van jouw kop-in-het-zand beleid. En Bokt bestaat voor een groot deel uit mensen die al jaren de dingen doen omdat iedereen ze nou eenmaal al jaren zo doet. Het bekende natte-apen verhaal. Dat men al tientallen jaren in de paarden zit, wil niet per defintie zeggen dat men ook een 'paardenmens' is. Ik vond enkele jaren terug dressuur ook prachtig maar nu ik zie hoeveel 'stil' leed er is onder sportpaarden om maar wat te noemen, het is om gewoon misselijk van te worden. Een bit? Ik vind het echt niet meer goed te praten. Ik ben ook groot gebracht met het idee een paard te moeten 'aanpakken', dat een keer met de zweep erover niks mis is. Helaas, de waard is anders, het is puur misbruik. Voor mij vallen de puzzelstukjes steeds meer op zijn plek en is mij steeds duidelijker waar het in de omgang met paarden eigenlijk echt om draait. En hoeveel je van je dier kunt leren over jezelf. Daar is niks geitenwollensoks aan en het heeft ook niks met arrogantie te maken, zovan: kijk mij nou eens goed bezig zijn. Ik gun gewoon ieder paard een paardwaardig bestaan met vervulling van alle natuurlijke behoeften, zoals ieder paard die aangeeft. En zo'n paard gun ik dan weer iedere eigenaar.

Echt veel nuance ja tussen je OP en latere berichten ja ;)