[VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 15:54

Auw, heb ik gisteren ongemerkt mijn r... opengereden met de training. Merkte het thuis pas. Ontzettend stom, had slip aangehouden ipv verwisseld voor spandex naadloze boxershort waar ik altijd mee rijd. Nu heb ik dus op de sliprand me doorgereden. Hoop dat het snel overgaat, is bloedirritant, ook met gewoon op een stoel zitten.

Zondag is de les weer in ruime buitenbak bij mij aan de overkant, dus geen kans meer op een overspannen tripje door de velden met Jaopie naar de stal met de binnenbak ... :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:57

Ik lees nu pas je verslag van gisteren, was gister te uitgeput. :o
Het had vast wel mooie plaatjes opgeleverd! :D

Heb zin om jullie weer eens vast te leggen op foto! :))

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 16:03

Nou in de buitenbak kun je natuurlijk altijd wel mooie foto's maken.... Maar zouden we volgende week ergens toch doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:08

Ja, [naam] neemt daar een dag voor vrij (is geen probleem), dus dan kunnen we denk ik het beste de mooiste dag uitkiezen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 16:13

Ik hou even het weer in de gaten, het lijkt er woensdag of vrijdag mooi uit te zien. Ik wil ook wel weer in dit topic eens beeldmateriaal kunnen laten zien inmiddels!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 12-03-15 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:19

Snap ik!

En héél misschien en met heel veel geluk hebben we dan een nieuwe, supergoede professionele camera die we zeer goedkoop over kunnen nemen in vergelijking met de nieuwprijs

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:27

terpentijn schreef:
Auw, heb ik gisteren ongemerkt mijn r... opengereden met de training. Merkte het thuis pas. Ontzettend stom, had slip aangehouden ipv verwisseld voor spandex naadloze boxershort waar ik altijd mee rijd. Nu heb ik dus op de sliprand me doorgereden. Hoop dat het snel overgaat, is bloedirritant, ook met gewoon op een stoel zitten.

Kamferspiritus op je kont smeren, dan kan je huid beter tegen dergelijke dingen..... (deden we héél vroeger ook bij paarden die snel singelwondjes hadden) :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 20:22

OK, dat zou weleens een goede tip uit de oude doos kunnen zijn, ik heb geen kamferspiritus in huis. jammeer genoeg ook geen auto om het ergens mee te gaan halen, en het is niet alsof in dit uithiekerige dorp een voorziening laat staan winkel zit, dus ik doe het maar met uierzalf.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:46

Oei, da's een duidelijk gevalletje van doorgetraind :D. Jaopie is afgeleid door de leuke buurvrouw en jij krijgt het op je k..ten :D.

(Sorry, het was sterker dan ik :') )

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 17:03

Vandaag weer gereden.

Jaopie had al wéér een vervelende opstandige "bui"". Toen ik hem aan het hoofdstel vanmorgen de wei uithaalde merkte ik het al meteen, dribbelig, verveelgedrag, ik voelde dat hij zin had om er naar voren toe uit te rennen.
Toen dat niet lukte begon hij weer met die hengstachtige intimiderende hals-kopzwaaien. Kon ik twee keer ontwijken, door m'n schouders van hem af te draaien teriwjl hij naast mij stapte, maar keer nr. 3 was het raak en raakte hij me hard met de bovenste haan van z'n kneveltrens tegen m'n kop (slaap) waarbij m'n petje van m'n hoofd vloog. Ik zag de sterretjes óók vliegen...
Nu verloor ik toch mijn beheersing en diende hem een keiharde dreun met m'n vuist op zijn neusgaten toe.

Dit is in het geval Jaopie doorgaans zwaar af te raden, aangezien hij dan 9 van te 10 keer nog veel kwader wordt en vol het gevecht met je aangaat.

Omdat ik dat dan ook wijselijk (?) nooit doe was hij nu wel even behoorlijk afgebluft en liep de rest van het schouwpad naar de poetsplaats redelijk netjes mee.
Wat dat nou is de laatste tijd, dat moet nou niet vaker gaan gebeuren die opstandige onzin, want ik wil wel héél blijven. Misschien de Omega 3 power muesli? Hoe dan ook ik besloot het maar eens even om te gaan zetten in een fikse trainingsarbeid.

Toch voelde ik steeds die onderhuidse "ontplof"spanning bij hem rondhangen.

Op de poetsplaats was hij wel weer redelijk normaal en terwijl hij hooi knabbelde uit een ouwe trekkerband (kan het niet wegwaaien anders ligt 't óveral) heb ik me maar eens even op zijn staart gestort.
Paar centimeter afgeknipt, want hing weer over de grond te slieren, ook bij maantop de dooie roodbruine punten er uit geknipt, jammer van de lengte, maar dit vond ik ook geen gezicht meer. de staart zat vol met gedroogde modderklonten aan de onderkant, maar nu is het land eindelijk zo droog (en de staart ook) dat ik daar drie kwartier op heb staan plukken, pluizen en borstelen. Jaopie heeft ook een enórme dikke staart, dat is altijd een hele klus.

Dat gepruts in het ochtendzonnetje bracht de rust wel weer terug in ons tweetjes.

Ik besloot voor in de training voor het eerst in anderhalf jaar maar weer eens mijn ouwe stompe spoortjes aan te doen.

Dat was geen succes, hij is zó van buikmodel veranderd (afgeslankt) dat mijn benen nu vlakker en langer langs zijn flanken vallen, dus voor een spoorprik moet ik nu schuin omhoog mikken met alle vervelende gevolgen voor mijn beenhouding van dien. heel onrustig, dus er gaan nieuwe spoortjes komen, dat zullen zwanenhalssporen worden.

Training ging heel redelijk, wel nog een hoop punten om aan te werken voor de netheid van de figuren en oefeningen, maar we zullen eerst eens zien wat zondag de les met zich meebrengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:05

Misschien heeft Jaopie de lente in zijn bol?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 17:11

Dat hoop ik dan voor hem, want ik heb er nu knap genoeg van.

Ik denk echter dat hij zich helemaal super in zijn krachten voelt staan (zowel door de training, lessen als krachtvoer) en de boel een beetje aan het uitproberen is.

Of hij begint aan z'n tweede jeugd. Of heeft een midlifecrisis, hahaha!

Ik merk aan alles wel dat hij nogal flink veranderd is...ik kan het zelfs aan de blik in z'n ogen zien.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:20

Het kan inderdaad best zijn dat het een combinatie is van in zijn kracht komen plus het lentegevoel.

Ons paard was toen we hem kochten nog wat schraal en (vooral achter) heel weinig bespiering. Dit was bij de vorige eigenaresse al heel wat verbeterd want toen zij hem kocht was het nogal een mager scharminkel maar nu begon hij dus ineens een stuk brutaler te worden en de grenzen op te zoeken.
Naarmate we meer konden trainen werd hij steeds sterker en je merkte echt dat hij begon te genieten van de kracht in zijn lijf. We moesten hem soms echt even goed op zijn plek zetten om te zorgen dat hij zich geen illusies maakte over waar het leiderschap lag. Beetje late puber, zeg maar... :D
Nu is dat een stuk verbeterd: hij kan nu overweg met zijn kracht en zijn energie maar we moeten hem ook wel de gelegenheid geven om te werken zodat er uit kan wat je er in stopt. Hij is heel vriendelijk en op ons gericht maar een consequente benadering blijft belangrijk zodat het leuk kan blijven tussen ons! Grote zwarte dondersteen.... :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 17:43

Of ik moet kappen met die twee keer een halfje krachtvoer... daar ben ik vooralsnog echter niet toe geneigd, want ik vond hem de laatste trainingen ook wel een beetje "net aan", dus wat ingevallen net voor z'n heup/bekken botten. Ook de overgang schouder/hals vond ik wat aan de scherpe kant worden. Ik wil dat krachtvoer wel minderen of geheel afbouwen als het gras in de weides weer volop groeit, dan wordt-ie sowieso altijd dikker. Maar "dikker" hoeft nog niet te betekenen dat hij dan de juiste voedingsstoffen voor de traing en opbouw spieren en conditie binnenkrijgt....

Goeie post @Martie, ik denk echt dat we hier bij Jaopie nu ook mee te maken hebben...

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:52

Terpentijn, ik zou ook nog even het voer aanhouden. Zoals je zegt in elk geval tot er weer echt gras staat. Je vraagt nu meer van hem, dan moet je ook meer geven. En ja, dat heeft gevolgen maar dat wilde je toch? ;)
Je paard gaat vet omzetten in spieren, hij heeft zijn kracht ook nodig om te kunnen wat jij nu van hem wil maar een ontwikkeling gaat nooit in een vloeiende lijn naar boven. Dat gaat in golfjes of liever met pieken en dalen of nog concreter: met horten en stoten. :D Lichaam en geest moeten weer in balans komen en in de tussentijd: Zenn......

Wij hebben ook wel eens getwijfeld waar we aan begonnen zijn maar hé, we wilden ook geen dooie diender maar een levendig en vrolijk paard en ja, dat hebben we nu! :P

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 18:29

Alweer een hele duidelijke post @Martie, waar ik me hélemaal in kan vinden. Jij begrijpt wat er momenteel aan de hand is, vermoed ik.

Jaopie heeft nogal wat te verhapstukken gehad: het was ook de állereerste winter dat we hebben doortrained en gelest. Door die lessen heeft-ie ook zijn lichaam (en ik het mijne) anders moeten leren gebruiken. En we zijn daarmee nog (lang) niet aan het eind van de weg.
Dat nieuwe "regime" heeft mij veranderd, maar ook Jaopie, en dat is niet alleen uiterlijk. Voor Jaopie gledt dat nog meer, omdat die "mij moet meeslepen" in de trainingen en lessen.
Dat is dan weer heel duidelijk aan hem te zien en merken ook. ook hij maakt natuurlijk een innerlijk proces door, maar dan op z'n "paards"": die voelt zich ineens de knoert aller tijden.

Jammer dat hij op dit moment daar nog niet met volle overgave in zijn werk van kan genieten, maar het nu enigzins rebels probeert te uiten: maar dat begrijp ik ook wel... dat is weer een fase in het hele ontwikkelingsproces. Waarop IK op mijn beurt weer op een aangepaste manier met hem om dien te gaan (liefst zonder mijn geduld daarbij te verliezen).

We zetten gewoon door, want we zijn alleszins op de goede weg, en JA dit wilde ik inderdaad. Een paard dat het beste paard is dat hij als dat paard kan zijn. het is een niet altijd even makkelijke, maar prachtige JOURNEY wat we samen doormaken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:33

Klinkt logisch dat Jaopie zichzelf opnieuw aan het ontdekken is en daarbij grenzen opzoekt. Ik vermoed dat je daardoor af en toe verrast wordt maar je doet jezelf te kort als je zegt dat Jaopie jou moet meeslepen in trainingen en lessen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 14:30

Nou daar bedoel ik eigenlijk mee: hij moet behalve zijn eigen fysieke mogelijkheden aanspreken óók nog een gewicht er op meenemen, dat ook beweegt en nog lerende is.
Dat is voor hem natuurlijk relatief zwaarder dan voor mij, die er bovenop zit....

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:35

Arme Joapie, maar andersom lijkt me nog zieliger.... :(:) :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 14:39

Nou ja, grapjas, ik ben natuurlijk maar 59-60 kg wat voor Jaopie een vlieggewicht is om mee te dragen, maar ik ben wél een bewegende (hopenlijk méébewegende)extra factor die dan ook nog van alles van hem wil en eist qua oefeningen.
Ik zweet me niet rot na zo'n training, hij wel!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 18:42

Vandaag zweette ik me wél rot na de les van Steef... die dacht vandaag even de rol van slavendrijver op zich te nemen, geloof ik, ik had geen minuut rust, dán moest er weer dit, dán weer dat, dan weer zus beter of dat sneller, ik werd er tureluurs van.

Ik kreeg hakbijltjes-neigingen want ik moest ook nog lekker veel doorzitten (meer dan ooit) terwijl hij wist dat ik me paar dagen er voor had doorgereden _-:( Je wil niet weten op wat voor stapel kussens ik nu achter de laptop zit... bedankt, Steef. Toen ik er wat over zei was het: Ja, kom, maar dat voel je niet als je geconcentreerd op je paard zit. (Was ook zo, maar daarná...)
Toen dacht ik: is het ook normaal om je trainer te háten :x ? Of haat die mij soms? :o?

Nee ik weet het wel: hij "probeert ons als combinatie te verbeteren", nou dat ging lekker ~~}>
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 15-03-15 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:51

Heeft hij het topic toevallig vooraf gelezen, over dat je niet zweet te paard :') lekker gereden dus _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:52

_O- Klaagkont.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:55

Ik weet het nu zeker: Steef leest mee :D .

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 19:38

Ik had opeens zin om zomaar eens enórme ruzie met Steef te gaan maken, zoals in met rooie koppen schreeuwend t.o.v. mekaar te staan. Maar tsja, dat ging niet want ik zat te paard. Jammer nou... :P

Bovendien had ik afgesproken na de les Maarten en Tineke (@Koudbloedkim) nou eindelijk in Kropswolde eens op te gaan zoeken, ik had hun drie paarden Kim, Elske en Lana immers nog nooit in levende lijve ontmoet, en wilde ook weleens een les van Steef aan Maarten op z'n Friezin Elske meemaken, hoe dát daar dan ging. Daarvoor zou ik met Steef mee in de auto daarheen rijden (het is vlakbij).
Maarten en Tineke zouden me in hun auto dan weer terugbrengen.

Dus ik heb me "met schier onmenselijke zelfbeheersing" ingehouden, hahaha, valt niet mee voor licht ontvlambare types zoals ikkus. Maar ken mezelf langer dan een paar dagen dus het motto bij mij is altijd: éérst even laten bezinken en nadenken waaróm je zo'n aanvechting krijgt.

Voordat ik uitgedacht ben is het dan meestal al weer weggezakt, want ik blijf nooit lang "kwaad". Meestal slaat het ook nergens op en komt het ergens anders vandaan.

Les was trouwens wel weer hartstikke leerzaam, moet Jaopie nu wat langer per keer gaan rijden, dus een uur drie keer per week (mag ook vier), en veel galop er in doen, er moet nu echt ook aan z'n conditie gewerkt worden, de kracht zit er wel mooi in, maar hij moet het nu nog allemaal wat langer kunnen volhouden.

Toen ik bij de les van Maarten en Elske was zei ik nog tegen Tineke: Steef is in de les véél liever t.ov Maarten dan t.o.v. mij. Dat hoorde Steef en toen was het : Ja, maar Maarten verdient het.

Zo dankjewel meneer Geelen, toen werd mijn dag natuurlijk nóg fijner, hahaha -O-