Wie heeft er nog meer een 18+ paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoxPrince

Re: Wie heeft er nog meer een 18+ paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:34

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het verhuizen van een ouder paard?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:40

Hoe oud?

Mijn pony was 22 toen hij na 18 jaar trouwe dienst als manegepony (18 jr 23/7 op stal) met pre pensioen mocht.
Ik mocht hem hebben, ik was alleen naar de andere kant van het land verhuisd als waar de manege is.

Hij is dus op 22jarige leeftijd verhuisd naar 24/7 buiten met schuilstal.
Voerregime is toen veranderd van vrij veel krachtvoer(1,5-2 kg sportbrok pd) en weinig. ruwvoer naar min of meer onbeperkt ruwvoer en alleen kv na arbeid.

Het heeft hem veel goed gedaan, inmiddels is hij 27 en is nog superfit, een happy senior.

RoxPrince

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:12

Mijn pony is 35 jaar, staat nu denk ik al ongeveer 20 jaar op dezelfde plek. hij staat op een doe het zelf stal iets verder van mijn huis. ik ben nu bij een stal gaan kijken waar ze alles voor je doen en dichterbij huis is en waar ik iedere dag langs rij als ik naar mijn werk ga.. Verder is alles ongeveer hetzelfde, 's winters overdag op de paddock en zomers op het land.. Klinkt verder allemaal goed, alleen hoe reageert de pony op een verhuizen he, dat maakt de keuze moeilijk... <<)

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:01

Mijn ruin is was 18 toen hij bij mij op stal kwam. De eerste keer in 18jaar dat hij verhuisde van omgeving. In het begin vooral erg veel last gehad met het vinden van z'n plekje in de kudde. Dat uitte zich niet alleen op de weide, maar ook in omgang werd hij een stuk drukker en nerveuzer. Eens dat gestabilliseerd was, was ie weer de rust zelfde. Dat heeft toch zo'n 4 maand geduurd. Nu is hij recent (november) opnieuw verhuisd, en dat is quasi probleemloos verlopen :j

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:04

Ik meld mij hier ook. Ik heb een fjord van 26, in mei wordt hij 27. Ik heb hem al 23 jaar.
Hij heeft de ziekte van Cushing maar het gaat nog wel goed met hem.
We maken ook nog steeds stapritjes.

its_laraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:51

Hier ook een 18+ er namelijk 24 (:
Mijn fjord kjidde, echt een schat van een paard. Met natuurlijk wel der streken!
Hier ook ziekte van Cushing helaas, maar gaat super met de medicijnen :)
Ze word nog 3/4 keer per week gereden en kan wat vrijheidsdressuur.
Afbeelding

Kjidde is op haar 22 hier gekomen en dat verliep super, ze had wat mot met mijn jongste shet Vivian. Maar dat hebben ze samen opgelost en ze staan nu al ongeveer anderhalf jaar gezellig met zijn drietjes (:

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:38

Kjidde heeft ook een lekkere berenvacht. Heeft de mijne ook als ik niet zou scheren. Ondanks de medicijnen.

Afbeelding

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:48

Ik heb een ongeveer 18 jaar oude tinker merrie die ik sinds haar 13e jaar heb daarvoor was ze fokmerrie en dus bij 13jaar pas ingereden en naar NL gekomen.(we weten niet haar werkelijke leeftijd doordat paspoort later is aangevraagd dan dat ze oud is) ik rijd sinds een jaartje dressuur met haar (lessen). Verder rijden we nog lekker aantal keer per week en ze voelt zich duidelijk nog niet oud :p haha (foto plaats ik zo, ik zit op mijn telefoon die nogal vreemd doet soms haha)

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:52

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 23:05

Mijn paard heb ik vorig jaar toen ze 22 jaar was verhuisd. Op de stal daarvoor hebben we 8 jaar gestaan en stond ze hooguit met 1 ander paard op het weilandje. Op de huidige stal kwamze in een kudde met 7 andere paarden. Dat heeft haar wel goed gedaan, ze is liever en rustiger nu tegen andere paarden :j

Hier een foto van afgelopen week
Afbeelding

En vandaag aan de longe
Afbeelding

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 08:12

RoxPrince schreef:

Mijn verzorgpaard kwam bij mij achter thuis staan naar 3 jaar op een pensionstalling. Ze vond het helemaal geweldig. Ging van veel op stal, naar 24/7 buiten met lekker veel gras! Staat nu in de winter op een andere pensionstal en vind het daar ook prima.
Maar ik vind haar ook niet een paard wat snel gestresst wordt, dus het kan zijn dat het bij jou paard anders is.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 08:50

Mijn pony was 28 toen ze na 23 jaar hard werken op een manege met pensioen ging.Ze werd van in de winter stal pony,een outdoor/alweather pony.Bij slecht weer staat ze gewoon buiten en ze heeft een warme inloopstal.Ze was ook binnen 2 weken gewend.Ze is nu 32.

RoxPrince

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:57

bedankt voor de reacties! :D

its_laraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:01

cynthiar schreef:
Kjidde heeft ook een lekkere berenvacht. Heeft de mijne ook als ik niet zou scheren. Ondanks de medicijnen.

[ [url=m/uzrxlC.jpg]Afbeelding[/url] ]

De berenvacht komt ook mede doordat ze eigenlijk altijd buiten staat! Mijn oudste shet Rosa heeft ook zo'n lekker berenvacht :p In het voorjaar en in de zomer scheer ik Kjidde wel, omdat ze heel moeilijk uit der vacht komt en het super snel groeit!

Leuke fjord heb je trouwens (: Heb even in je profiel gespiekt! Gaaf dat je western rijd, wil ik ook nog eens een lesje in nemen (:

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:31

Hier al drie 18+ paarden gehad, ondertussen nog 2, en 1 gestorven. :(
Bob, degene die is gestorven. Was tussen de 30-35 jaar geschat. En hebben wij als mager manegepaardje gekocht. En is zelfs nog dikker geworden dan op deze foto.
Afbeelding
Dan heb je nog mijn bijna 23jarige kai. :D
Is een kwpn, aram x titsia met nog veel pit.
Zondag nog zitten bokken als een zot op wandeling. :') Af en toe wat dressuur en een springwedstrijdje. Maar vooral veel crosswandelingen. :D vrijheidsdressuur vind hij ook top! :)
Hier een foto van een reuzesprong die ik niet verwachte. Dit deed hij vaak. :') vandaar mijn houding. :')
Afbeelding
En dan de laatste, Ginger! Is geschat rond 19-20 jaar.
Is mijn paardje voor hogerop te geraken in het springen. Zolang hij het nog kan. Daarna mag hij bij mij op pensioen zoals de andere. :)
Afbeelding

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:11

Ik heb 2 'oudjes' maar beide denken ze nog af en toe dat ze 3 zijn.

Een NRPS merrie die 22 word die van me moeder is, geniet lekker van der oude dagje maar word nog wel gereden. In de winter niet zoveel ivm alleen een buitenbak op die stal. Word af en toe met mij gereden zodat ze op niveau blijf en ze vind het hartstikke leuk om weer aan het werk te gaan!
Foto is van 2 jaar geleden met mij erop.
Afbeelding

Een KWPN ruin die 20 word, dat is mijn paard. Word nog intensief mee getraind en gaat sowieso 2x per maand op wedstrijd sinds dit jaar. Niemand schat hem zo oud en schrikken als ik zijn leeftijd zeg, hij word ook altijd 7 a 10 jaar geschat.
Foto is van vorig jaar.
Afbeelding

Ik ben super blij met ze en hoop nog lang plezier van beide te hebben! :D

Killian1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:27

Dit is mijn 23 jarige opa! Op deze foto was hij 21. :D

Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 09:38

Gave paarden zeg!

Veharen jullie oudjes goed?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 09:41

RoxPrince schreef:

Hier alleen goede ervaringen met verhuizen van oude paarden, ook 30+ paarden. Zolang ze maatjes hebben en tijd om te wennen komt dat wel goed in mijn ervaring.

Hier nog geen verhaarproblemen :n Sol wordt elke winter een beertje en elke zomer weer lekker glad. Het lijkt wel alsof hij juist elk jaar beter omgaat met het buitenleven (is een ex manegepaard, dus ex stalpaard).

Deze foto is van enkele dagen geleden, teddybeertje <3 (23 jaar)

Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 09:49

Mijn paard is geschoren, maar op de niet-geschoren plaatsen valt op dat ze inderdaad ook aardig aan het verharen is.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 09:59

Mijn paard is geschoren en verhaard juist op de geschoren plaatsen (vooral flanken) en nu zit dus echt alles (kleding, dekens, auto) onder witte ieniminie stekelhaartjes.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:09

Ess_Ramona schreef:
Gave paarden zeg!

Veharen jullie oudjes goed?

Die van mijne was vorige week al begonnen en gisteren was het al erg met de vacht.
Maar goed als ik haar niet scheer in de winter dan zit ze heeeeeel erg dik in haar vacht.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:42

Mijn merrie verhaart altijd laat, maar ik zag van de week bij haar ook de eerste losse haren. Eigenlijk moet ik de kolketje-test doen: witte haten verharen eerder dan zwarte. Ze heeft een veeg/kolletje op haar hoofd en die is 2x/jaar weg omdat het witte haar al weg is en het bruine nog niet. Dan verhaart ze :D

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:56

ik scheer die van mij altijd

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:43

Ook met scheren verharen ze :j

Jip verhaart al wel, maar is pas eind mei/begin juni helemaal uitverhaard.
Omdat hij dan vaak zijn warmte niet goed kwijt kan, scheer ik hem zodra het lenteweer inzet vaak helemaal, zodat hij iig geen last van een lange vacht meer heeft.
Die kleine haartjes zijn wel veel irritanter, prikken dwars door kleren heen enzo, als ze loslaten, maar goed, liever ik last van het haar, dan Jip!