Ninx schreef:Fiffill schreef:Maar jij hebt het over (dikke) dames, ik heb zat lange mannen zien rijden op IJslanders die weliswaar slank zijn maar waarschijnlijk wel aan de 90 kilo komen.
Neemt niet weg dat ik het ook veel vind hoor maar die dieren zijn jarenlang geselecteerd om volwassenen te dragen itt Tinkers. Maar zoals ik al zei je moet naar het dier zelf kijken (en de ruiter) ook binnen rassen zijn verschillen natuurlijk.
Vanzelfsprekend.... maar dat zijn vaak wel goede en handige ruiters. Die paarden zijn ook correct getraind om het werk aan te kunnen.
In NL zie je toch weinig mensen die EN te zwaar zijn, EN volkomen in balans zitten, EN hele goede ruiters zijn.
Anders gezegd: er zijn überhaupt niet heel veel echt goede ruiters (ik reken mezelf ook niet tot goede ruiter), en wanneer je dan ook nog heel zwaar bent.... maak dan eerlijke en verstandige beslissingen naar het paard toe.
Een IJslander is ook nog eens betrekkelijk 'hypermobiel'... en iets dat 'hypermobiel' is moet je met beleid belasten...
Goede ruiters of niet, ze dragen wel mooi dat gewicht zonder problemen. Dat moet je ook niet bij elk ras proberen, vandaar dat je imo ook rekening moet houden met het gebruiksdoel en type paard als je op zoek bent.
pippaimane schreef:Ik snap dat je misschien niet meer op een paard mag/kan zitten met dit gewicht.
Daar wil ik nu niet om discussiëren, maar wat mij wel stoort is dat jullie doen alsof de meeste mensen expres dik zijn. Geloof niet iedereen is het expres... Je kunt ook een ziekte hebben zoals bv. lipoedeem...
Sommige mensen willen heel graag afvallen, maar door hun ziekte gaat het gewoon niet. En inderdaad dat paard kan daar niets aan doen en moet dat gewicht dan niet met die reden dragen, maar sommige reacties over beter op een loopband dan op een paard kloppen dan ook niet helemaal en kwetsen heel erg.
Te dik is te dik, met flink overgewicht hoor je imo niet op een paard thuis. Heel jammer als je om bepaalde redenen niet kunt afvallen, maar er zijn nog een heleboel andere leuke hobby's...