Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:45

Alexandra_ schreef:
Tigra_ schreef:
Misschien omdat ze niet zoveel vet op hun lijf hebben zitten? Daar zit verschil in dat snap je toch ook wel?

Gewicht = Gewicht, of t nou spieren zijn of vet ;)

Ja maar vet zit los en spieren niet. En voelt 90 kilo met veel overgewicht veel zwaarder voor een paard dan 90 met veel spieren. In stap zal dat mee vallen maar als je gaat draven en galopperen absoluut niet fijn voor het paard dat geklots.
Kan je nog zo goed zitten, over het vet heb je geen controle dan zou je al iets van een korset aan moeten doen zodat het vast zit.
Zit dus wel degelijk verschil in maar mensen willen/kunnen dat niet zien.

Jannepauli

Re: Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:07

Ergens op het internet zweeft een schema met de berekening hoeveel een paard kan dragen. Ik kan 't niet zo gauw terug vinden maar weet wel dat er als maximum ongeveer 15% van het lichaamsgewicht van het paard aangehouden wordt. Een Tinker (of om 'even welk paard) van 450 kg draagt dus maximaal 67,5 kg.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:16

Weet je wat het is, of anderen het nou doen of dat mensen vinden dat een paard meer kan dragen, er zit gewoon een maximum aan en als je 95kg weegt, moet een paard inclusief zadel dus al snel boven de 100kg met zich meedragen, ik vind dat inderdaad ook veel :o.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:54

Wat ik me nu afvraag, iedereen begint over dat onderzoek en de uitkomst daarvan.
Wie hebben dat onderzoek gedaan, met hoeveel paarden, met hoeveel verschillende rassen en hoelang is dat onderzoek gedaan?

Er worden zoveel onderzoeken gedaan en vaak willen de onderzoekers graag iets bewijzen, worden bijna altijd gesponsord door een bedrijf(wat wil die graag voor uitkomst?) dus voordat iedereen zich ophangt aan die gewichten vraag ik me af hoe degelijk dat onderzoek wel was?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:00

Spatter: je moet mij eens uitleggen welke 'sponsor' voor- of nadeel van kan hebben als het goede ruitergewicht bepaald wordt..
We zien veel te veel rugklachten bij paarden - dan is het toch zaak om te nekijken wanneer de overbelasting te veel is?

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:03

Ik denk dat het elk paard ten goede komt om een lichte ruiter op zn rug te hebben. Alleen kunnen we niet allemaal iel en slank zijn.Dus een groot en breed paard is dan een uitkomst, maar vind wel dat een ruiter wel zijn best mag doen om de kilo's onder controle te houden ook in het belang van het paard.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:06

Tja, ik wordt inderdaad niet vrolijk van veel foto's .
Vroeger begon je een jong paard met laag over de rug voorwaarts neerwaarts te rijden, als ik dat tegenwoordig zeg tegen dressuurruiters zeggen ze dat dat een ver gevorderde oefening is die hun paard voorlopig nog niet kan uitvoeren.
Kop in de krul moet hij lopen en dan gek vinden dat het paard de rug weg drukt inplaats van met de rug gaat werken.
Of het beestje wordt voor losgegooid en sloft maar wat aan op de voorhand.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:07

Ik heb niks tegen een lichte ruiter maar dan wel eentje met goede beenspieren zodat ze het paard drijft met de benen inplaats van rijdt op de teugels zoals tegenwoordig blijkbaar normaal is.

elkedortmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:08

Ik vind het inderdaad ook te zwaar,
Ik heb het net opgezocht. Het echte maximum is 20% maar dit is ook echt het uiterste maximum
Je moet eigenlijk onder de 17% van het lichaamsgewicht van je paard zitten

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:15

Ik snap dat je misschien niet meer op een paard mag/kan zitten met dit gewicht.
Daar wil ik nu niet om discussiëren, maar wat mij wel stoort is dat jullie doen alsof de meeste mensen expres dik zijn. Geloof niet iedereen is het expres... Je kunt ook een ziekte hebben zoals bv. lipoedeem...
Sommige mensen willen heel graag afvallen, maar door hun ziekte gaat het gewoon niet. En inderdaad dat paard kan daar niets aan doen en moet dat gewicht dan niet met die reden dragen, maar sommige reacties over beter op een loopband dan op een paard kloppen dan ook niet helemaal en kwetsen heel erg.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:19

Ik ben het eens met Jannepauli en Soraya10.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:21

Maar goed stel dat iemand echt te zwaar is. Je kan nog zoveel meer met een paard. Ga lekker aangespannen rijden o.id . Te zwaar om erop te zitten door welke reden dan ook hoeft niet perse het einde van een paarden hobby te zijn. T is maar een idee..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:28

Fiffill schreef:
Maar jij hebt het over (dikke) dames, ik heb zat lange mannen zien rijden op IJslanders die weliswaar slank zijn maar waarschijnlijk wel aan de 90 kilo komen.
Neemt niet weg dat ik het ook veel vind hoor maar die dieren zijn jarenlang geselecteerd om volwassenen te dragen itt Tinkers. Maar zoals ik al zei je moet naar het dier zelf kijken (en de ruiter) ook binnen rassen zijn verschillen natuurlijk.

Vanzelfsprekend.... maar dat zijn vaak wel goede en handige ruiters. Die paarden zijn ook correct getraind om het werk aan te kunnen.
In NL zie je toch weinig mensen die EN te zwaar zijn, EN volkomen in balans zitten, EN hele goede ruiters zijn.
Anders gezegd: er zijn überhaupt niet heel veel echt goede ruiters (ik reken mezelf ook niet tot goede ruiter), en wanneer je dan ook nog heel zwaar bent.... maak dan eerlijke en verstandige beslissingen naar het paard toe.

Een IJslander is ook nog eens betrekkelijk 'hypermobiel'... en iets dat 'hypermobiel' is moet je met beleid belasten...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:31

spatter schreef:
Ik heb niks tegen een lichte ruiter maar dan wel eentje met goede beenspieren zodat ze het paard drijft met de benen inplaats van rijdt op de teugels zoals tegenwoordig blijkbaar normaal is.

Je hebt geen beenspieren nodig.... je 'tikt' aan met de kuit.... maar dat kost niet overdreven veel kracht.
Verder 'hangt' je been ontspannen...

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:32

Ik ben 1.80m en weeg 80 kg en mijn BMI is ook goed volgens voedingscentrum en ik heb maat 42 spijkerbroek en 44 rijbroek....
Ik zou ook niet overwegen om een pony/paard van 1,45m aan te schaffen.
Ik hou het bij mijn kwpn'er van 1,76m

Ik zou trouwens heeeel graag wat kilo's afvallen want ik vind mezelf absoluut niet slank en ben daar ook echt wel mee bezig maar dat is echt wel moeilijk zeker als je schildklier te traag werkt....
Vind dat er wel behoorlijk hard wordt gereageerd door sommigen over mensen die geen 60/70 kg wegen.... :(

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:35

meiske1577 schreef:
Ik ben 1.80m en weeg 80 kg en mijn BMI is ook goed volgens voedingscentrum en ik heb maat 42 spijkerbroek en 44 rijbroek....
Ik zou ook niet overwegen om een pony/paard van 1,45m aan te schaffen.
Ik hou het bij mijn kwpn'er van 1,76m

Ik zou trouwens heeeel graag wat kilo's afvallen want ik vind mezelf absoluut niet slank en ben daar ook echt wel mee bezig maar dat is echt wel moeilijk zeker als je schildklier te traag werkt....
Vind dat er wel behoorlijk hard wordt gereageerd door sommigen over mensen die geen 60/70 kg wegen.... :(

80 kilo is een net gewicht voor iemand van jouw lengte.....

Ik weet niet of er hard gereageerd wordt.... Ik denk dat het goed is dat mensen iets meer hun verantwoordelijkheid nemen naar het paard toe...

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:42

Ninx schreef:
Ik weet niet of er hard gereageerd wordt.... Ik denk dat het goed is dat mensen iets meer hun verantwoordelijkheid nemen naar het paard toe...

Dat ben ik zeker met je eens.
Maar als je je (zoals ik) altijd al onzeker voelt over je gewicht kunnen sommige opmerkingen best hard aankomen, al is dat dan misschien onbedoeld.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:46

meiske1577 schreef:
Ninx schreef:

Dat ben ik zeker met je eens.
Maar als je je (zoals ik) altijd al onzeker voelt over je gewicht kunnen sommige opmerkingen best hard aankomen, al is dat dan misschien onbedoeld.

Weinig mensen, met name vrouwen, zijn heel erg zelfverzekerd.... je bent hierin geen uitzondering.
Ik heb daar dan ook alle begrip voor.

Ik blijf het echter akelig vinden dat mensen een dier, dat al niet gemaakt is om op te zitten, met overduidelijk overgewicht enorm belasten.
In beweging neemt de druk per cm2 tot soms wel 3x toe.
In piekbelasting ervaart je paard jouw gewicht dus soms als 3x zo zwaar. Zaak om daar het juiste dier bij te kiezen, of je lichaamsproporties passend te krijgen..... en anders NIET rijden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:47

Je hebt een gezond BMI als dit tussen de 18.5 en 25 ligt. Ik heb een BMI van 23.1 en tóch een te hoog vetpercentage volgens het gezondheidsonderzoek wat we laatst hebben gehad op het werk, BMI zegt dus ook niet alles ;). Ik ben btw 1.80 en weeg ± 74kg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:55

Ik snap dat gewicht een gevoelig onderwerp is en ik veroordeel ook niemand om zijn/haar postuur. Maar ik veroordeel wèl het gedrag van sommige mensen die te zwaar zijn en toch gaan paardrijden. Waarom moet een dier daar onder lijden? En dan inderdaad juist vaak de paarden die het net niet kunnen hebben, omdat ze zelf te dik zijn of omdat ze te korte ruggen hebben voor een zadel waar de ruiter goed in zou passen. Overigens maak je mij ook niet wijs dat je goed kan zitten en een paard netjes kan rijden als je veel (!) overgewicht hebt. Paardrijden is niet voor niks een sport, om samen met je paard tot een goed resultaat te komen en constructief te trainen moeten beide partijen fit zijn. Ook voor alleen maar een rondje door het bos moet die basis er gewoon in zitten, in mijn ogen.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:02

Als je 1.80 bent en 95 kg weegt hoor je toch ook gewoon niet op een paard.. work that body en ga daarna eens kijken bij een paard. Het is immers geen fitnessapparaat :+
Als het voornamelijk spieren zijn ligt het misschien anders, je zelfhouding en dergelijke zijn anders bij spieren dan bij vet, en je postuur maakt misschien ook wel uit in hoeverre je een paard in de weg zit.
Ik ben 1.82 en als ik boven de 80 kom (weeg ik niet, 73 ofzo) dan word ik wel richting massief hoor, je paard fit jij fit.
Laatst bijgewerkt door Floortje_89 op 07-03-14 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:04

Ninx schreef:
Fiffill schreef:
Maar jij hebt het over (dikke) dames, ik heb zat lange mannen zien rijden op IJslanders die weliswaar slank zijn maar waarschijnlijk wel aan de 90 kilo komen.
Neemt niet weg dat ik het ook veel vind hoor maar die dieren zijn jarenlang geselecteerd om volwassenen te dragen itt Tinkers. Maar zoals ik al zei je moet naar het dier zelf kijken (en de ruiter) ook binnen rassen zijn verschillen natuurlijk.

Vanzelfsprekend.... maar dat zijn vaak wel goede en handige ruiters. Die paarden zijn ook correct getraind om het werk aan te kunnen.
In NL zie je toch weinig mensen die EN te zwaar zijn, EN volkomen in balans zitten, EN hele goede ruiters zijn.
Anders gezegd: er zijn überhaupt niet heel veel echt goede ruiters (ik reken mezelf ook niet tot goede ruiter), en wanneer je dan ook nog heel zwaar bent.... maak dan eerlijke en verstandige beslissingen naar het paard toe.

Een IJslander is ook nog eens betrekkelijk 'hypermobiel'... en iets dat 'hypermobiel' is moet je met beleid belasten...

Goede ruiters of niet, ze dragen wel mooi dat gewicht zonder problemen. Dat moet je ook niet bij elk ras proberen, vandaar dat je imo ook rekening moet houden met het gebruiksdoel en type paard als je op zoek bent.

pippaimane schreef:
Ik snap dat je misschien niet meer op een paard mag/kan zitten met dit gewicht.
Daar wil ik nu niet om discussiëren, maar wat mij wel stoort is dat jullie doen alsof de meeste mensen expres dik zijn. Geloof niet iedereen is het expres... Je kunt ook een ziekte hebben zoals bv. lipoedeem...
Sommige mensen willen heel graag afvallen, maar door hun ziekte gaat het gewoon niet. En inderdaad dat paard kan daar niets aan doen en moet dat gewicht dan niet met die reden dragen, maar sommige reacties over beter op een loopband dan op een paard kloppen dan ook niet helemaal en kwetsen heel erg.

Te dik is te dik, met flink overgewicht hoor je imo niet op een paard thuis. Heel jammer als je om bepaalde redenen niet kunt afvallen, maar er zijn nog een heleboel andere leuke hobby's...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:05

Waarom reden / rijden er grotere mensen op ijslanders? Omdat ijsland een EILAND is. Ze hadden niks anders voor handen. Dus dat ze geschikt zijn voor grote en zware mensen ook verouderd idee. Ze hebben wat kortere pijpbeentjes als ik het goed heb, maar verder weinig verschil in het gestel van een.ijslander of ander paard?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:09

En om die reden zijn ze jarenlang gefokt en geselecteerd op juist dat doel: volwassenen dragen. Wat niet geschikt is gaat in de worst, blijven de sterkste vanzelf over.
Natuurlijk zijn er verschillen binnen de rassen. Een ras wat jaren gefokt is op het trekken van wagens ipv het dragen van een ruiter zal toch andere sterke/zwakke punten hebben.

Nog even los van het feit dat veel hedendaagse paarden (en sommige pony's) zo gefokt worden dat ze steeds minder stevig worden (al die sporttypes die je steeds meer ziet)

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:17

Het spijt me zeer maar ik ben het eens met de eigenaar van de tinker.

Ik zou ook niet iemand van 95 kilo op mijn paard laten rijden, en dan spreek ik over een stevige KWPN van 1.74 hoog. bij die 95 kilo moet ook het zadel en kleding nog worden opgeteld. Dan kom je zeker aan de 100 kg.

Een tinker mag dan wel stevig ogen, maar als meerdere malen per week iemand van honderd kg een uur gaat rijden dan gaat dat op de lange termijn gevolgen hebben voor de rug en gewrichten van het dier. In het geval van je vriendin zou ik toch naar een paard gaan denken die met een gezond gewicht zelf rond de 700 a 800 kg weegt.