Wat voor ras zou je nooit kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:13

Heimdallr, heb je toevallig ooit een foto topic gemaakt? Ben erg nieuwschierig naar foto's van je paard, toen ik eerder nog op manege paarden reed was een draver me lievelingspaard.. dat arme dier is ingeslapen:( maar weet nog goed dat we altijd aan de galop werkten en uiteindelijk zat dat er super in.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:15

ingridxxs schreef:
Heimdallr, heb je toevallig ooit een foto topic gemaakt? Ben erg nieuwschierig naar foto's van je paard, toen ik eerder nog op manege paarden reed was een draver me lievelingspaard.. dat arme dier is ingeslapen:( maar weet nog goed dat we altijd aan de galop werkten en uiteindelijk zat dat er super in.

[DRS] Dressuur met je draver. (serieus)
Hier staan ook een boel foto's van ze.
En op mijn profiel staan een aantal foto's van de mijne ;).

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:16

mylittlejoy

Ik negeer even alle negativiteit en ga gewoon simpel de topictitel beantwoorden. :')

Ik zou zelf vanwege de schofthoogte nooit een pony- of klein paardenras kopen. Qua smaak val ik op de wat elegantere types, zonder dat ze te ielig zijn. Hierdoor vallen de meeste koudbloeden en exotische rassen af.

Maar ja, nooit is ook zo'n definitief begrip. Ik zeg nu dat ik nooit een Fries zou kopen, maar ik heb een paar elegante bewegingsmonsters van Friezen zien lopen waarvan ik het niet erg zou vinden om ze op stal te hebben staan, dus zeg nooit nooit. Daarentegen zijn er ook zat KWPN'ers die ik niet zou willen hebben omdat ze me niet aanspreken qua uitstraling.

LoveUggs

ingridxxs schreef:

Galop is een natuurlijke gang.
Een draver dat op de baan gelopen heeft word de galop afgeleerd. Ze moeten hard draven, en mogen niet galoperen.
Een draver dat zijn leven lang al dressuurmatig, springmatig, of recreatief gereden is, zal 9/10x geen moeite hebben met de galop.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:17

Halleluja waar kun je je druk om maken zeg...
Gelukkig krijg ik niet half bokt over me heen omdat ik KWPN'ers saai vind. Dat is ook generaliseren/alle KWPN'ers over één kam scheren, maar als dat niet mag kun je geen topic hebben over welk ras je niet zou kopen. Dan zou het hier vol staan met mensen die zeggen: 'Ik zou geen een ras niet kopen, want alle paarden binnen een ras zijn verschillend.'
Ik lees hier trouwens eigenlijk meer vooroordelen over arabieren en tinkers dan over dravers.

Wat trouwens wel grappig en een beetje hinderlijk is is dat je in dit soort topics regelmatig mensen ziet die zeggen dat ze geen koudbloed willen, en dan tussen haakjes soorten koudbloedrassen noemen en daar ook de Fries bijzetten. Terwijl een Fries dus geen koudbloed is...

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:17

friesiszwart schreef:
ik ben niet rasgebonden maar zou zeker geen heet/druk/wispelturig paard kopen.

Mee eens. :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:18

Klopt loveuggs, de mijne kan het zonder problemen.
Het is inderdaad ook wel een beetje een kwestie van trainen, want op de baan worden er andere spieren gebruikt, maar galopperen kunnen ze!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:18

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:19

Ponylove1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:20

volgens mij kan je dit niet zo zeggen want iedereen heeft een andere smaak/mening dus mijn mening is dat je zoiets alleen voor jezelf kan beslissen

LoveUggs

Ess_Ramona schreef:
Het is inderdaad ook wel een beetje een kwestie van trainen, want op de baan worden er andere spieren gebruikt, maar galopperen kunnen ze!

Precies. Ik ken een meisje die vroeg wat voor ras mijn verzorg paard was.
Toen ik haar vertelde dat het een draver was, was haar reactie heel verbaasd: Dus hij kan niet galoperen?!

Ieder paard kan galoperen. Leert een draver het op de baan af, zullen ze het los ongetwijfeld wel doen, dat weet ik niet, maar ze kunnen het allemaal.

coldsummers

martinique schreef:
Gelukkig krijg ik niet half bokt over me heen omdat ik KWPN'ers saai vind. Dat is ook generaliseren/alle KWPN'ers over één kam scheren, maar als dat niet mag kun je geen topic hebben over welk ras je niet zou kopen. Dan zou het hier vol staan met mensen die zeggen: 'Ik zou geen een ras niet kopen, want alle paarden binnen een ras zijn verschillend.'
Ik lees hier trouwens eigenlijk meer vooroordelen over arabieren en tinkers dan over dravers.

Wat trouwens wel grappig en een beetje hinderlijk is is dat je in dit soort topics regelmatig mensen ziet die zeggen dat ze geen koudbloed willen, en dan tussen haakjes soorten koudbloedrassen noemen en daar ook de Fries bijzetten. Terwijl een Fries dus geen koudbloed is...

Ik zou heel graag een keer een fries willen, heb er een keer op gereden en kreeg gelijk complimenten, maar waag het niet om met een draver de bak in te komen, dan heb je gelijk lelijke blikken te pakken. :P

Een fries vind ik altijd zo statisch, iets koninklijks over zich hebben. Super beesten zijn het, vooral voor de kar zijn ze echt prachtig.

LoveUggs, dankjewel!

NatasjavE, het is een amerikaanse draver, (Keystone Voyager x Diamond Way).

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:21

martinique schreef:

Ik zag het ook al een paar keer inderdaad, maar wou niet offtopic gaan. Veel voorkomend misverstand.
Ik zeg ook heel vaak dat ik echt een koudbloed persoon ben maar voor de Fries een uitzondering maak. Kijken veel paardenmensen me altijd heel raar aan. :Y)

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:22

Een Fries := Heb er niet zo veel mee, al zijn ze prachtig om te zien.

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:23

LoveUggs schreef:
ingridxxs schreef:

Galop is een natuurlijke gang.
Een draver dat op de baan gelopen heeft word de galop afgeleerd. Ze moeten hard draven, en mogen niet galoperen.
Een draver dat zijn leven lang al dressuurmatig, springmatig, of recreatief gereden is, zal 9/10x geen moeite hebben met de galop.

Dat weet ik, de manege waar ik reed heeft dat paard gekocht en daarvoor reed blackjack, zo heette dat paard, op de baan. Dus dan is het logies dat de galop moeilijk gaat. Het idee hebben dat je wat fout doet terwijl het nu wel mag. Maar het was echt een schat van een dier en pikte het toen goed op.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:25

Ess_Ramona schreef:

Het ligt er maar aan wat je galopperen kunnen noemt.

De galop is de minst trainbare gang. Een spring, dressuur en menpaard moeten van nature een goede galop hebben. Dus met een mooie opwaartse van achteruit gesprongen galopsprong.

Hebben ze dat niet dan wordt het op hoger nivo altijd moeilijk.

Draver hebben van zichzelf stuwende gangen. Die hebben ze nodig voor de sulky.

Technisch kunnen ze dus allemaal galopperen maar een wedstrijd ruiter zeggen een draver kan niet galopperen. Ze bedoelen gewoon dat hij onvoldoende op de goede manier kan galopperen.

ingridxxs

ValerieV

Re: Wat voor ras zou je nooit kopen?

Arabieren, no thanks :P

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:26

Ik zou ook best open staan voor een fries hoor.
Maar dan wel een ouderwets type. ALS ik er een zou kopen, wil ik wel een echte volle fries, in de zin van niet doorgefokt. Ze willen ze tegenwordig met steeds hogere, langere, slankere benen, slanker gebouwd, om ze zo beter in de dressuur te krijgen..
Ik vind het oude type fries veel mooier... Lekker vol, breed, grof maar toch sierlijk.. :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:27

Heimdallr schreef:
NatasjavE, het is een amerikaanse draver, (Keystone Voyager x Diamond Way).

De afstamming zegt me niets.

Vind alleen de Orlov draver mooi....maar ja...das ook eigenlijk meer een koetspaard tegenwoordig met een opwaartse hals en bouw.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:29

NatasjavE schreef:
Ess_Ramona schreef:

De galop is de minst trainbare gang. Een spring, dressuur en menpaard moeten van nature een goede galop hebben. Dus met een mooie opwaartse van achteruit gesprongen galopsprong.

Technisch kunnen ze dus allemaal galopperen maar een wedstrijd ruiter zeggen een draver kan niet galopperen. Ze bedoelen gewoon dat hij onvoldoende op de goede manier kan galopperen.

Ook een draver kan goed opwaarts lopen hoor. 9/10 paarden hebben goede training nodig willen ze netjes op de achterhand lopen, opwaarts, in zowel draf als galop. Zo ook een draver. Die van mij is 24, en heb ik op 22 jarige leeftijd dressuurmatig opgepakt. Altijd recreatief gereden, met een basis dressuur. Ben gaan werken aan het meer op de achterhand zetten, minder stuwen, en met een half jaar liep hij 9/10 keer op de achterhand. Dus ook een draver kan dat. Het is maar net wat ze gedaan hebben. Die van mij is met 2 ingereden, en op zijn 3e/4e afgekeurd op de baan. Hij was niet snel genoeg, en toen verkocht naar de huidige eigenaresse. Hij heeft dus een heel kort baan verleden, maar doet alles prima.

Edit; En ook ik ben een dressuurmuts :+

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:32

NatasjavE schreef:
Ess_Ramona schreef:

En ook dat kan je trainen.
In het begin is het racen, en sloffen, maar een goede training kunnen ook Dravers opwaarts galopperen.

Gister op wedstrijd kreeg ik zelf nog complimenten voor de galop, dat ie goed op het achterbeen was en een opwaarts galopje had.

AmyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:35

Ik heb mijn hart verloren aan het Friese ras, zou dus eig niets anders willen.
Maar mocht ik echt moeten kiezen: een draver, arabier, volbloed komt er bij mij niet in :P

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:36

LoveUggs schreef:
Ook een draver kan goed opwaarts lopen hoor. 9/10 paarden hebben goede training nodig willen ze netjes op de achterhand lopen, opwaarts, in zowel draf als galop. Zo ook een draver. Die van mij is 24, en heb ik op 22 jarige leeftijd dressuurmatig opgepakt. Altijd recreatief gereden, met een basis dressuur. Ben gaan werken aan het meer op de achterhand zetten, minder stuwen, en met een half jaar liep hij 9/10 keer op de achterhand. Dus ook een draver kan dat. Het is maar net wat ze gedaan hebben. Die van mij is met 2 ingereden, en op zijn 3e/4e afgekeurd op de baan. Hij was niet snel genoeg, en toen verkocht naar de huidige eigenaresse. Hij heeft dus een heel kort baan verleden, maar doet alles prima.

Een goede galop behelst meer dan alleen opwaarts. En dan nog...het zal een draver altijd meer energie kosten dan een Dressuurpaard, Gelders Paard of Tuiger.
Die laatste 3 staan al opwaarts. Het achterbeen staat al onder de massa. Als je die paarden los laat galopperen dan gaan ze al opwaarts. Tuurlijk, de ene meer dan de andere niet alle KWPNers zijn even talentvol.

Ga je daarmee aan het rijden kost het gewoon minder energie, ziet het er vanzelfsprekende uit. Ook omdat deze paarden heen hoger aangezette hals hebben en langer in het voorbeen zijn.

Even voor de goede orde. Ik zeg niet dat je geen dressuur kan rijden met een draver he... dat is onzin. Met ieder paard kan je dressuurrijden.

Wat ik zeg dat het er gewoon anders uitziet dan bij een paard die gefokt is op het doel dressuurrijden.