Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Esmeej333 schreef:Ayasha schreef:er zijn er ook die ongeschoren eentje nodig hebben.
True!![]()
Ken ik inderdaad ook. Zichzelf warm houden kost dan zoveel energie dat ze zonder deken te mager worden (ook bij voldoende ruwvoer) en die moet je dan wel een deken opdoen.

Ayasha schreef:en ze staan te bibberen, zijn stijf...
Heb er hier eentje staan die een deken nodig heeft ondanks dat ie niet geschoren is.
pol013 schreef:Waarom kunnen ze buiten eigenlijk niet rusten en binnen wel? Wat is het verschil?
)
in zijn box ligt vreten).
. Ik ken ook meerdere dierenartsen die hun draver niet zo hoiden. Dat ze verschoond blijven van ' alle blessures die dravers altijd hebben' ( ? ) vind ik een mooie kreet.... Jij denkt dat als echt bewezen is dat dravers langer mee gaan en beter presteren als ze hier in Nederland 24/7 buiten staan, ze niet allemaal zo zouden staan ?
Esmeej333 schreef:Definitie van sportpaard verschilt nogal. Ik ken B-ruiters die hun paarden sportpaarden noemen en ik ken m ruiters die hun paard boerenknol noemen.
Waarom moet je eerst een sportpaard hebben om een goede mening kunnen vormen? Met observatie kun je ook ver komen hoor.
Ik weet nu al dat ik nooit een sportpaard ga hebben, en toch vind ik dat het moet kunnen, zolang het paard hier ook geschikt voor is.
Ik moet het eerste gezonde paard wat buiten komen, onder goede omstandigheden, niet leuk vind nog tegenkomen. Maar er zijn inderdaad paarden die het niet goed doen op 24-7 buiten. Maar dat heeft imo niet zoveel met het zijn van sportpaard te maken, meer van het soort paard, maar nog veel vaker ligt het aan de eigenaar, of de omstandigheden in de buurt.
Ceriadwen schreef:Esmeej333 schreef:Definitie van sportpaard verschilt nogal. Ik ken B-ruiters die hun paarden sportpaarden noemen en ik ken m ruiters die hun paard boerenknol noemen.
Waarom moet je eerst een sportpaard hebben om een goede mening kunnen vormen? Met observatie kun je ook ver komen hoor.
Ik weet nu al dat ik nooit een sportpaard ga hebben, en toch vind ik dat het moet kunnen, zolang het paard hier ook geschikt voor is.
Ik moet het eerste gezonde paard wat buiten komen, onder goede omstandigheden, niet leuk vind nog tegenkomen. Maar er zijn inderdaad paarden die het niet goed doen op 24-7 buiten. Maar dat heeft imo niet zoveel met het zijn van sportpaard te maken, meer van het soort paard, maar nog veel vaker ligt het aan de eigenaar, of de omstandigheden in de buurt.
Omdat een goed sportpaard (een ECHT sportpaard) niet te vergelijken is met het paard dat met hangen en wurgen eindelijk na jaren de L uit is, en al zeker niet met het huis/tuin/keuken recreatiepaard.
Niet qua reacties, niet qua karakter, niet qua temperament, niet qua lijf, niet qua benodigdheden. mensen die denken dat een jong goed sportpaard hetzelfde tikt als hun 18 jarige recreatie (niet respectloos bedoeld) haflinger en daar hun mening op baseren dat een sportpaard 24/7 buiten moet kunnen hebben de feiten gewoon fout en hebben blijkbaar niet de capaciteiten om te zien dat er buiten hun eigen wereld ook nog een andere wereld is waar andere do's en dont's gelden.
Babootje schreef:Overigens vind ik dat de titel van het topic veranderd zou moeten worden in "Vind je dat een sportpaard 24/7 buiten zou moeten staan?"
Want hoeveel van de "ja" stemmers (maar liefst 89%) hebben ook werkelijk een sportpaard en kunnen zich daarover een goede mening vormen?
Cassidy schreef:vilheide schreef:Onze ijslanders staan altijd 24/7 buiten en ja ook onder de ijslanders zijn er sporttoppers die gewoon 24/7 buiten staan. Zelfs een sporttophengst staat (tijdens het dekseizoen) 24/7 buiten met zijn merries.
Wordt die sporttophengst in het dekseizoen ook op wedstrijden uitgebracht? En hebben jullie veel last van zomerexceem?

meiske1577 schreef:Nou ik bedoel dus dat die paarden dan dus regelmatig drie/ vier dagen geen beschikking hebben over een weiland. Dus dat is dan geen 24/7 buiten.
En ik vraag mij dan dus af of het voor zulke paarden niet beter is om ze te wennen aan het op stal staan, door middel van de combinatie stal en weidegang. Want ik denk als zulke paarden dat niet gewend zijn dat het alleen maar meer stress oplevert als je ze voor het concours uit de kudde moet halen en drie/vier dagen in een stal moet zetten als ze het niet gewend zijn.
Dus dan snap ik wel dat deze paarden niet 24/7 buiten staan maar alleen bepaalde delen van de dag.
ikke schreef:Babootje schreef:Overigens vind ik dat de titel van het topic veranderd zou moeten worden in "Vind je dat een sportpaard 24/7 buiten zou moeten staan?"
Want hoeveel van de "ja" stemmers (maar liefst 89%) hebben ook werkelijk een sportpaard en kunnen zich daarover een goede mening vormen?
Geef dan even de defentie van "sportpaard".
degenen die roepen dat ze "sportpaarden" hebben, roepen eigenlijk: ik heb een paard dat af en toe een wedstrijdring van binnen ziet.
Ik heb een sportpaard want uit fatsoenlijke sportlijnen gefokt; ook ooit aangekocht om in de NL subtop mee te draaien, maar een samenloop van omstandigheden maakte dat ie daar nooit terecht kwam en nee, dat lag niet aan het paard.

Ninx schreef:Fantastisch! Werkelijk vermakelijk hoeveel kulredenen mensen verzinnen om een dier toch vooral niet buiten te zetten....
Babootje schreef:Laat ik dan maar even een poging wagen:
Met sportpaard bedoel ik dan ook een paar dat in de "sport" wordt uitgebracht, op een redelijk serieuze manier. En daarvoor ook wordt getraind. Dat betekent ook dan dus ook een trainingsschema, waarvoor je je paard iedere keer "uit de groep" zou moeten halen. Niet te doen lijkt me.
Een sportpaard vereist nu eenmaal een ander soort "management" dan een recreatiepaard; ook als het gaat om voeding. Ik denk dat een sportpaard prima buiten kan (de paarden van Carl Hester en Charlotte Dujardin komen dat ten slotte ook) maar geen 24/7 in een schuilstal het gehele jaar door in de blub. Alleen al omdat een paard niet met een pak haar tot grote prestaties komt.
Cassidy schreef:Ninx schreef:Fantastisch! Werkelijk vermakelijk hoeveel kulredenen mensen verzinnen om een dier toch vooral niet buiten te zetten....
Waar lees jij dat paarden helemaal niet buiten komen? Ik lees genoeg reacties waar paarden buiten komen voor een of meerdere dagdelen maar dan bijv. 's nachts op stal. Dan is dat niet 24/7 op de wei. En als jij geen zicht hebt op de paarden 's nachts, helemaal met die verhalen van paardenmishandelaars die je de laatste tijd leest, dan snap ik helemaal dat je ze binnen wilt hebben. Voor je HTK wannabe sportpaard, en de paarden die in de top meedraaien.