Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een sportpaard 24/7 buiten

ja
656 (87%)
nee
90 (12%)

Totaal aantal stemmen: 746

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:05

Veel naar buiten heeft natuurlijk de voorkeur, maar of het 24/7 moet....
Zomers lijkt me niet zo'n probleem, maar s winters (geschoren) een stuk lastiger.
Verder is ook niet iedere wei geschikt om ze s winters buiten te houden.
Grotere kans op blessures? Ja, als ze lopen in een grotere groep. Nee als ze in een koppeltje kunnen staan.
Verder moet je paard er natuurlijk ook geschikt voor zijn. Sommigen kunnen niet 24/7 op de wei (wegens te veel suiker) sommige zijn etters in een paddock. Ik denk dat je het per situatie/per paard een beetje moet bekijken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:05

Waarom zouden ze zich buiten eigenlijk meer vervelen dan in de box?
Wat is het verschil?

Waarom kunnen ze buiten eigenlijk niet rusten en binnen wel? Wat is het verschil?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:06

Esmeej333 schreef:
Ayasha schreef:
er zijn er ook die ongeschoren eentje nodig hebben. :)

True! :)
Ken ik inderdaad ook. Zichzelf warm houden kost dan zoveel energie dat ze zonder deken te mager worden (ook bij voldoende ruwvoer) en die moet je dan wel een deken opdoen.

en ze staan te bibberen, zijn stijf... :(:)
Heb er hier eentje staan die een deken nodig heeft ondanks dat ie niet geschoren is.

_Cindy

Re: Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:07

Buiten op de paddock kun je ook gewoon voeren als je een verhard gedeelte hebt, dus ik zie ook niet waarom paarden zich buiten zouden vervelen en binnen niet.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:08

Inderdaad pol013, alsof 24/7 ook écht 365 dagen in het jaar 24 uur op de wei is.

Als rot weer aan komt en ik weet dat mijn dekens dat niet gaan houden, het weiland stuk gaat hierdoor dan komt die op stal te staan. Als die pech heeft voor 3/4/5 dagen aan een stuk, maar dan kan die vervolgens weer 10 maanden op de wei.

Ook als ik weet dat een fotoshoot gaat komen (komt binnenkort) was ik het paard, zet ik haar onder fris gewassen dekens en komt ze op een schone stal te staan zodat ik haar de dag erna maar uit de box hoef te halen. Ben toch geen gek, ik ga ook echt niet vroeg op staan om te wassen.

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:09

pol013 schreef:
Waarom zouden ze zich buiten eigenlijk meer vervelen dan in de box?
Wat is het verschil?

Waarom kunnen ze buiten eigenlijk niet rusten en binnen wel? Wat is het verschil?

Het lijkt me dat ze zich minder vervelen op de wei dan op stal juist.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:10

Ayasha schreef:
en ze staan te bibberen, zijn stijf... :(:)
Heb er hier eentje staan die een deken nodig heeft ondanks dat ie niet geschoren is.

Ja ken er ook meerdere met deken, ongeschoren.
En binnen is ook niet altijd per se veel warmer dan buiten. Als er weinig paarden staan (niet veel lichaamswarmte) en stal is gewoon in een schuur of iets dergelijks, dan scheelt het vaak niet eens veel graden met 'gewoon' buiten, dus dan is binnen houden voor de kou ook niet echt van toepassing.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:15

Das sowieso geen optie, de andere drie kunnen wel makkelijk 24/7 buiten en als Sam de rest buiten ziet staan doet ie zichzelf wat. :(:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:18

pol013 schreef:

Dat is ook weer per paard verschillend. Sommige paarden voelen zich niet veilig op een grote open vlakte.
Een kennisje van mij heeft zelfs een paard die zich ook niet prettig voelt in een te grote (loop)stal.
Wilde ook daar niet gaan liggen, dat deed hij pas weer in zijn oude vertrouwde 3,5 bij 3,5.
(Komt overigens wel overdag buiten hoor :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:21

Ik vind dat een sport paard best 24/7 buiten kan maar dan ook alleen als de voorwaarden kloppen.

Schuilhok eigenlijk schuilmogelijkheden op twee uiteindes van de verblijfruimte. (of 1 in het midden van de verblijfruimte waarbij ze aan beide kanten kunnen schuilen)
De wind draait namelijk nog wel eens en de regen waait met de wind mee (als het gaat regenen).

Het paard moet droog kunnen staan en liggen en die ruimte moet toch wel een 10 bij 10 meter zijn.

Onbeperkt ruwvoer aan bieding (om verveling tegen te gaan i.v.m. zandvreten) en dan de watervoorziening op geruime afstand aanbieden.
Dit zodat het paard moet bewegen tussen beide voorzieningen.
Als ze 24/7 op gras staan is het belangrijk te weten hoe je met de bemesting van de weide omgaat.
Je wilt het paard niet laten vervetten op de weide en een graaskorf kan misschien vervetting voor komen maar om eerlijk te zijn vind ik dat niet de beste oplossing.
Met een graaskorf kan een paard ook stress ervaren en daarnaast houd rekening met schreef afslijten van de tanden (heeft niet elk paard last van).

Paarden in een groep samen (dat kunnen er 2 zijn maar ook 4 of 8) hoe groter de groep hoe meer verblijfruimte er nodig is. Voor een koe geldt geloof ik een halve hectare per koe.
Ik weet niet wat de maatstaaf voor een paard is maar ik vind de maatstaaf voor een koe ook wel voor het paard passen.
Geen veranderingen in de groep dit om stabiliteit te kunnen waarborgen en paarden vaste plek binnen de groep hebben.

Verder vind ik dat je moet weten wat voor bomen er naast de verblijfruimte staan. Dit i.v.m. atypische myopathie.
Genoeg paarden die er in het najaar last van hebben ondanks voldoende ruwvoervoorziening.

Wanneer je dit niet op deze manier kunt aanbieden dan ga ik liever voor de variant 10 uur buiten (9:00 tot 18:00) en voor de nacht op stal.
Het liefst in een box van 4 bij 4 (of groter) en dan lekker met stro bedekking.

Die van ons gaat s' morgens met een groep van ongeveer 10 ruinen naar buiten. Ze staan op een maïsveld ter grootte van ik dacht 2 hectare.
Daar staat niets te vreten en ze krijgen helaas geen ruwvoer aangeboden tijdens hun buiten verblijf.
Ik compenseer dat door hem rond een uur of 13:00 uur op te halen en hem wat hooi te laten eten. Ik zet hem dan in de box en ga hem gelijktijdig poetsen.
Vervolgens ga ik met hem aan de gang en zet hem na onze gedeelde aandacht weer even in de box waar hij een beloning krijgt (wat muesli)en nog wat happen hooi kan eten (+/- 10 min).
Als het dan 15:00 is gaat hij nog weer even naar buiten (hier heeft hij vaak geen zin in en ik kan het hem niet kwalijk nemen :D in zijn box ligt vreten).
Om 17:00 komen de paarden binnen en krijgen ze hooi of kuil en kracht voer. Alle boxen zijn voorzien van stro en tralies en ongeveer 4 bij 4.5. Paarden kunnen elkaar nog zien en kunnen contact hebben.
Zodra de weide het toe laat gaan alle paarden het gras op.

De winterperiode is het minst ideaal vind ik maar ik probeer daar wel naar mijn paard te kijken.
Is hij goed in conditie, speelt hij, hoe kijkt hij uit zijn ogen, is hij attent en oplettend etc.
Zolang hij hierin aangeeft goed in zijn vel te zitten dan voel ik mij er goed bij.
Er zijn andere stallingen in de buurt maar die komen in de verte nog niet in de buurt bij de kwaliteit van mijn huidige stalling.
Is de stalling perfect? nee maar wel het meest ideale wat ik ons paard op dit moment kan bieden.

Ik vind overigens hoe Ikke verwoord dat er geen Heilige waarheid is een mooie beschrijving van hoe ik het ook zie.
Blijf altijd kijken naar je paard, wat geeft hij aan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:23

Overigens vind ik dat de titel van het topic veranderd zou moeten worden in "Vind je dat een sportpaard 24/7 buiten zou moeten staan?"

Want hoeveel van de "ja" stemmers (maar liefst 89%) hebben ook werkelijk een sportpaard en kunnen zich daarover een goede mening vormen?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:29

Definitie van sportpaard verschilt nogal. Ik ken B-ruiters die hun paarden sportpaarden noemen en ik ken m ruiters die hun paard boerenknol noemen.
Waarom moet je eerst een sportpaard hebben om een goede mening kunnen vormen? Met observatie kun je ook ver komen hoor.
Ik weet nu al dat ik nooit een sportpaard ga hebben, en toch vind ik dat het moet kunnen, zolang het paard hier ook geschikt voor is.
Ik moet het eerste gezonde paard wat buiten komen, onder goede omstandigheden, niet leuk vind nog tegenkomen. Maar er zijn inderdaad paarden die het niet goed doen op 24-7 buiten. Maar dat heeft imo niet zoveel met het zijn van sportpaard te maken, meer van het soort paard, maar nog veel vaker ligt het aan de eigenaar, of de omstandigheden in de buurt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:37

Dat verhaal van 'die ene dierenarts die zijn dravers wel 24/7 buiten heeft staan' geloof
ik wel... als je maar lang genoeg zoekt vind je altijd wel iemand die dat doet :) . Ik ken ook meerdere dierenartsen die hun draver niet zo hoiden. Dat ze verschoond blijven van ' alle blessures die dravers altijd hebben' ( ? ) vind ik een mooie kreet.... Jij denkt dat als echt bewezen is dat dravers langer mee gaan en beter presteren als ze hier in Nederland 24/7 buiten staan, ze niet allemaal zo zouden staan ?

De behoeftes van een paard veranderen wel, het zou juist oneerlijker zijn als je wel meer prestaties verwacht maar daar niet je managment op aanpast.

Waarbij ik nogmaals wil zeggen dat dravers denk ik procentueel gezien het meeste buitenkomen van alle sportpaarden, niet alleen ivm het lichamelijke aspect, maar ook ivm het geestelijke aspect.... Ze moeten hun hoofd leeg kunnen maken :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:40

Esmeej333 schreef:
Definitie van sportpaard verschilt nogal. Ik ken B-ruiters die hun paarden sportpaarden noemen en ik ken m ruiters die hun paard boerenknol noemen.
Waarom moet je eerst een sportpaard hebben om een goede mening kunnen vormen? Met observatie kun je ook ver komen hoor.
Ik weet nu al dat ik nooit een sportpaard ga hebben, en toch vind ik dat het moet kunnen, zolang het paard hier ook geschikt voor is.
Ik moet het eerste gezonde paard wat buiten komen, onder goede omstandigheden, niet leuk vind nog tegenkomen. Maar er zijn inderdaad paarden die het niet goed doen op 24-7 buiten. Maar dat heeft imo niet zoveel met het zijn van sportpaard te maken, meer van het soort paard, maar nog veel vaker ligt het aan de eigenaar, of de omstandigheden in de buurt.

Omdat een goed sportpaard (een ECHT sportpaard) niet te vergelijken is met het paard dat met hangen en wurgen eindelijk na jaren de L uit is, en al zeker niet met het huis/tuin/keuken recreatiepaard.

Niet qua reacties, niet qua karakter, niet qua temperament, niet qua lijf, niet qua benodigdheden. mensen die denken dat een jong goed sportpaard hetzelfde tikt als hun 18 jarige recreatie (niet respectloos bedoeld) haflinger en daar hun mening op baseren dat een sportpaard 24/7 buiten moet kunnen hebben de feiten gewoon fout en hebben blijkbaar niet de capaciteiten om te zien dat er buiten hun eigen wereld ook nog een andere wereld is waar andere do's en dont's gelden.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:48

Ceriadwen schreef:
Esmeej333 schreef:

Omdat een goed sportpaard (een ECHT sportpaard) niet te vergelijken is met het paard dat met hangen en wurgen eindelijk na jaren de L uit is, en al zeker niet met het huis/tuin/keuken recreatiepaard.

Niet qua reacties, niet qua karakter, niet qua temperament, niet qua lijf, niet qua benodigdheden. mensen die denken dat een jong goed sportpaard hetzelfde tikt als hun 18 jarige recreatie (niet respectloos bedoeld) haflinger en daar hun mening op baseren dat een sportpaard 24/7 buiten moet kunnen hebben de feiten gewoon fout en hebben blijkbaar niet de capaciteiten om te zien dat er buiten hun eigen wereld ook nog een andere wereld is waar andere do's en dont's gelden.

Niet elk sportpaard is hetzelfde en niet elk recreatiepaard is hetzelfde.
Ik heb er dicht opgestaan hoor, heb er alleen zelf geeneens gehad. Dus ik kan naar mijn idee prima een mening vormen. Het kan wel, het moet niet, ligt aan het individu.
Maar ik vind het belangrijker om te kijken naar het paard zelf en niet om uit te gaan van een ras of een discipline.
Waarmee ik trouwen niet bedoel dat er paarden zouden zijn die nooit naar buiten zouden kunnen, een dagdeel buiten vind ik echt een minimum.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 27-02-14 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:49

Babootje schreef:
Overigens vind ik dat de titel van het topic veranderd zou moeten worden in "Vind je dat een sportpaard 24/7 buiten zou moeten staan?"

Want hoeveel van de "ja" stemmers (maar liefst 89%) hebben ook werkelijk een sportpaard en kunnen zich daarover een goede mening vormen?

Geef dan even de defentie van "sportpaard".

degenen die roepen dat ze "sportpaarden" hebben, roepen eigenlijk: ik heb een paard dat af en toe een wedstrijdring van binnen ziet.
Ik heb een sportpaard want uit fatsoenlijke sportlijnen gefokt; ook ooit aangekocht om in de NL subtop mee te draaien, maar een samenloop van omstandigheden maakte dat ie daar nooit terecht kwam en nee, dat lag niet aan het paard.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:52

Cassidy schreef:
vilheide schreef:
Onze ijslanders staan altijd 24/7 buiten en ja ook onder de ijslanders zijn er sporttoppers die gewoon 24/7 buiten staan. Zelfs een sporttophengst staat (tijdens het dekseizoen) 24/7 buiten met zijn merries.

Wordt die sporttophengst in het dekseizoen ook op wedstrijden uitgebracht? En hebben jullie veel last van zomerexceem?

Volgens mij zijn er genoeg dekhengsten die tijdens een dekseizoen ook wedstrijden rijden.
En ook paarden met zomerexceem staan veelal 24/7 buiten al dan niet met deken en vliegwerende middelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:52

Ik heb een HTK knol waar ik ook mee sport maar he, als Voice van Edward Gal buiten mag (nee geen 24/7 maar hij komt er uit) dan zal het gemiddelde bokt paard vast ook niet ineens slechter gaan worden van een aantal uren per dag buiten. En misschien is het in Nederland anders dan in België maar ik wil ze hier de kost niet geven die niet buiten komen van het moment dat ze B lopen omdat ze zich kunnen bezeren. :roll:

En NIET buiten komen vind ik voor geen enkel gezond paard, paardwaardig.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:00

[/quote]

meiske1577 schreef:
Nou ik bedoel dus dat die paarden dan dus regelmatig drie/ vier dagen geen beschikking hebben over een weiland. Dus dat is dan geen 24/7 buiten.

En ik vraag mij dan dus af of het voor zulke paarden niet beter is om ze te wennen aan het op stal staan, door middel van de combinatie stal en weidegang. Want ik denk als zulke paarden dat niet gewend zijn dat het alleen maar meer stress oplevert als je ze voor het concours uit de kudde moet halen en drie/vier dagen in een stal moet zetten als ze het niet gewend zijn.

Dus dan snap ik wel dat deze paarden niet 24/7 buiten staan maar alleen bepaalde delen van de dag.

jij hebt ook de flexibiliteit van een stalen deur.
[/quote]

Hoe bedoel je? Ik zeg toch juist dat ik het wel kan snappen waarom ze er voor kiezen om de paarden niet 24/7 buiten te zetten? Lijkt mij behoorlijk flexibel hoor.
Wordt tijd dat iedereen hier eens naar elkaar gaat kijken en daar een beetje respect voor probeert te hebben. Niet gelijk elkaar afbranden omdat iemand iets anders doet. Maar proberen te begrijpen waarom een ander het zo doet. Dat is pas echt flexibel...
Er zijn meerdere wegen die Rome leidden en ik denk dat iedereen voor zijn eigen paard probeert te zoeken naar wat voor zijn paard het beste past ( Dat mag ik in ieder geval hopen)En volgens mij heb jij dat zelf ook al eerder aangegeven dus ik snap je punt niet zo goed waarom ik niet flexibel zou zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:03

ikke schreef:
Babootje schreef:

Geef dan even de defentie van "sportpaard".

degenen die roepen dat ze "sportpaarden" hebben, roepen eigenlijk: ik heb een paard dat af en toe een wedstrijdring van binnen ziet.
Ik heb een sportpaard want uit fatsoenlijke sportlijnen gefokt; ook ooit aangekocht om in de NL subtop mee te draaien, maar een samenloop van omstandigheden maakte dat ie daar nooit terecht kwam en nee, dat lag niet aan het paard.

Laat ik dan maar even een poging wagen:
Met sportpaard bedoel ik dan ook een paar dat in de "sport" wordt uitgebracht, op een redelijk serieuze manier. En daarvoor ook wordt getraind. Dat betekent ook dan dus ook een trainingsschema, waarvoor je je paard iedere keer "uit de groep" zou moeten halen. Niet te doen lijkt me.
Een sportpaard vereist nu eenmaal een ander soort "management" dan een recreatiepaard; ook als het gaat om voeding. Ik denk dat een sportpaard prima buiten kan (de paarden van Carl Hester en Charlotte Dujardin komen dat ten slotte ook) maar geen 24/7 in een schuilstal het gehele jaar door in de blub. Alleen al omdat een paard niet met een pak haar tot grote prestaties komt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:13

Fantastisch! Werkelijk vermakelijk hoeveel kulredenen mensen verzinnen om een dier toch vooral niet buiten te zetten....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:18

Ninx schreef:
Fantastisch! Werkelijk vermakelijk hoeveel kulredenen mensen verzinnen om een dier toch vooral niet buiten te zetten....

Waar lees jij dat paarden helemaal niet buiten komen? Ik lees genoeg reacties waar paarden buiten komen voor een of meerdere dagdelen maar dan bijv. 's nachts op stal. Dan is dat niet 24/7 op de wei. En als jij geen zicht hebt op de paarden 's nachts, helemaal met die verhalen van paardenmishandelaars die je de laatste tijd leest, dan snap ik helemaal dat je ze binnen wilt hebben. Voor je HTK wannabe sportpaard, en de paarden die in de top meedraaien.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-02-14 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:18

Babootje schreef:
Laat ik dan maar even een poging wagen:
Met sportpaard bedoel ik dan ook een paar dat in de "sport" wordt uitgebracht, op een redelijk serieuze manier. En daarvoor ook wordt getraind. Dat betekent ook dan dus ook een trainingsschema, waarvoor je je paard iedere keer "uit de groep" zou moeten halen. Niet te doen lijkt me.
Een sportpaard vereist nu eenmaal een ander soort "management" dan een recreatiepaard; ook als het gaat om voeding. Ik denk dat een sportpaard prima buiten kan (de paarden van Carl Hester en Charlotte Dujardin komen dat ten slotte ook) maar geen 24/7 in een schuilstal het gehele jaar door in de blub. Alleen al omdat een paard niet met een pak haar tot grote prestaties komt.

In mijn omgeving staan er redelijk wat sportpaarden 24/7 buiten.
Dressuurpaarden, springpaarden, SGW en uiteraard endurance.
Men scheert dan over het algemeen de paarden (deels of helemaal) en werkt met dekens.
Het in en uit de groep halen is een gewoonte, zowel het paard zelf als de groep weet niet beter.... Apart voeren is ook geen probleem, dit kun je uitstekend managen.
Blubber heb je alleen wanneer je met je luie gat geen setting creëert waarin het paard droog kan staan en liggen....

Kortom: kul.....

ps: de paarden van de dure pensionstal verderop hebben het zwaarder.... Zij komen alleen uit hun stal als ze moeten 'trainen', en gaan even in de stapmolen. Naar buiten gaan kan haast niet zonder ze volledig in te snoeren omdat ze helemaal gek worden zodra ze buitenlucht ruiken (vind je het gek).
Ik wordt er verdrietig van....
Hun hele leven (24 uur per dag) staat in dienst van hun mens, terwijl hun mens er slechts 2 uurtjes per dag is.... Kolderiek!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:21

Cassidy schreef:
Ninx schreef:

Waar lees jij dat paarden helemaal niet buiten komen? Ik lees genoeg reacties waar paarden buiten komen voor een of meerdere dagdelen maar dan bijv. 's nachts op stal. Dan is dat niet 24/7 op de wei. En als jij geen zicht hebt op de paarden 's nachts, helemaal met die verhalen van paardenmishandelaars die je de laatste tijd leest, dan snap ik helemaal dat je ze binnen wilt hebben. Voor je HTK wannabe sportpaard, en de paarden die in de top meedraaien.

Want op stal zijn ze zonder ren-mogelijkheden gelukkig niet kwetsbaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:21

Nou Ninx, je valt wel van het ene uiterste in het andere uiterste. Ook weer niet nodig.