Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Re: Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:56

Goed gesproken Tallie.
Ben het ook met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:05

Helaas koopt de bemiddelde recreant met paarden verstand een leuk gezond paard om er jaren mee te gaan willen doen.

De onbemiddelde penny ziet zijn droom werkelijk worden door een gratis of bijna gratis aai paard en ontdekt toch nog echt wel rij ambities te hebben....en dat is wat ik aan haal.

Overigens ken ik weinig recreanten die les nemen de moeite vinden, want ze doen toch niet aan de sport...goed leren rijden leer je niet uit een boekje...en veel van deze mensen staan ergens goedkoop zonder fatsoenlijke bak....want het uitrijgebied is waar ze voor kiezen.

Wat is dan recreatie ruiter? De buitenrijder met vaak loeizware paden of stukken pad en dan een ongetraind paard voor af en toe een ritje? Dat is pas kapot rijden.

In dit hele verhaal wordt de recreant over gewaardeerd en ten onrechte opgehemeld...helaas heb ik in al die jaren als recreant op recreatie stallen te veel, bijna allemaal brommerliefhebbers meegemaakt....zelfs over juist stalmanagement hadden ze amper tot helemaal geen verstand.
Een kapot paard krijgt het daar nog slechter....maar dat ziet men niet...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:18

Nou ja, dat is dan ook weer erg zwart/wit. Ik ben zelf ook recreant (of was recreant) en zit toch echt al een heel leven tussen de paarden.
Een van de toch wel erg vreemde zaken was het feit dat ik als recreant problemen in paarden ontdekte, die de meer ambitieuze ruiters niet zagen (of niet wilden zien?)
Helaas toonde uitgebreid onderzoek steeds aan dat ik gelijk had. (zelfs bij een paard dat oorspronkelijk veterinair was goedgekeurd, maar dus serieuze problemen bleek te hebben)

Ik heb altijd zeer veel zorg besteed aan het welzijn van mijn paarden; deed alleen stapritten met af en toe klein drafje samen met mijn man, maar werkte ondanks gebrek aan bak ook tussendoor met mijn paarden om ervoor te zorgen dat ze gewicht konden dragen en dan liepen we er ook nog regelmatig naast. En geen zware paden. Nog veel minder brommerbehandeling.

Dat drie van de vier 'het niet meer doen' komt in alle gevallen door problemen die ze bleken te hebben voor de aankoop. (ja inderdaad...stommiteit van mij... had meer op mijn eigen gevoel moeten vertrouwen) Hoewel een van die drie dan ook weer bewust een kneusje was, maar ook puur en alleen als gezelschap is gekocht. Dat betreft nl een bejaarde dwergshet, waarvan het vrouwtje in een verzorgingstehuis was opgenomen.

Ik ben er tamelijk van overtuigd dat ik niet de enige recreant ben, die zorgvuldig met paarden omgaat.
Generaliseren vind ik dan ook een voorbeeld van vooroordelen.

Het kapot rijden e.d. komt in alle lagen voor, van recreant tot kampioen. Het heeft niets te maken met de ambities van iemand, maar alles met de prioriteiten die er worden gesteld.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:23

Nou ben dat toch echt niet met je eens hoor. Waar mijn paard staat zijn op 1 na alleen maar recreatieruiters.Iedereen heeft les. Ken een stal met vele fanatieke wedtrijdruiters. Beestjes hebben geeneens water in de paddock en als een paard dwars is is het altijd een kwestie van paard is stout. Osteopaat of elk jaar zadelmaker laten komen. Nee hoor niet nodig. Bij ons wel. Ik ken vele recreatieruiters en in mijn omgeving hebben die echt meer hart voor hun paard dan menig wedtrijdruiters in mijn omgeving. Maar dat wil niks zeggen over wedstrijdruiters in het algemeen. Deel dat idd liever op in ruiters met gezond verstand en zonder gezond verstand. Heeft weinig te maken met recreatie wedstrijd wel of niet.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 18-10-13 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:24

Ik heb niet zoveel moeite met een kapot paard eigenlijk, zolang het voor fok gebruikt kan worden. We hebben al wat oudjes opgevangen en kapotte paarden. Soms fysiek, meestal mentaal.
Maar nu stop ik er grotendeels mee en heb ik 2 kapotte paarden te koop. En de advertenties zijn zeker niet aantrekkelijk gemaakt. 1 heeft een graasvoetje, en hoewel ze hier als lespony gebruikt is en lekker op buitenrit gaat en trail etc doet, ze heeft een lelijk voetje en als je haar te lang laat worden daarop dan kan ze voor en na bekappen even kreupel zijn, want die pezen krijgen een klap dan door de te lange hoef en de standsverandering. Geweldig knuffelpaard en ook een heel fijn te rijden paard. Maar niet geschikt voor zware trainingen en ik zou ook liever geen zware grond lopen met haar, denk ik. Bovendien ook een geweldig moederpaard. Maar hell no dat die zomaar met iemand meegaat. Je moet het echt begrijpen, als ik denk dat je het niet begrijpt gaat ze niet mee.

De andere is ook stuk, mentaal. Gebroken door mensen. Kerngezond, super gebouwd en mooi, echt een plaatje om te zien. En het valt allemaal best mee, er zit alleen veel tijd in. Maar die doe ik liever naar de slacht als ik hem echt niet meer zou kunnen houden dan hem zomaar meegeven. Hij staat wel te koop, maar ik reken er niet op dat ie weggaat, je moet wel heel bijzonder zijn wil ik hem meegeven. En je moet minstens een weekend hier vertoeven zodat ik ook kan zien dat je hem nog steeds leuk vind als ie zich van zijn slechte kant laat zien :P Again, pas als ik zeker weet dat je hem begrijpt...
Mentaal gebroken paarden is lastig, de laatste, voor deze bovenstaande, draaide pas na pakweg 4 jaar helemaal bij.

maar goed, de markt is verzadigd en de crisis is de killer voor veel kapotte paarden. En ik snap het wel, soms dan kunnen ze nog jaren mee en dan wil je niet kiezen voor de slacht. Ik zou het ook niet snel doen. Maar bij grote lichamelijke ongemakken, sommige adv, dan denk ik wel eens geef maar hier, dan laat ik hem wel inslapen... Alles waarbij je vraagtekens moet zetten of het dier wel echt pijnvrij is, dat kun je beter in laten slapen denk ik.

overigens heb ik ze nog wel tegen redelijke prijzen staan. Lager dan ik zou willen, maar dat is de crisistijd..

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:26

Ik heb echt geen romantisch beeld en ben juist erg realistisch wel gevoelig misschien en weet heel goed hoe de werkelijkheid is.
Probeer alleen aan te geven dat een gezond paard verkopen wel mag terwijl je ook niet weet waar hij te recht komt en verwaarloost of verhandelt word. maar het voor een paard met een gebrek waar ze overigens oud mee kunnen worden mag je dan weer niet verkopen omdat je niet weet waar hij terecht komt.

Het mes snijd aan twee kanten als je er maar gewoon van uit gaat dat in de paarden wereld niemand te vertrouwen is en vertrouwd op je kennis en gezond verstand dan kun je soms wel een paardje met of zonder gebrek of persoon vinden wat bij je past.
Heel nobel streven van mensen dat ze hun paard tot de dood houden maar in de realiteit is dat meestal niet haalbaar.

Over het in laten slapen van een paard heb ik de volgende mening.
Je laat geen gezond paard inslapen en als het paard een gebrek heeft maar er nog oud mee kan worden en pijnvrij is ook niet want dan doe je het ook om er vanaf te zijn en dat is kiezen tussen twee kwaden.
Euthanasie is bedoelt voor dieren die lijden en niet bedoelt voor de eigenaar.
Soms heb je geen keus om je paard te verkopen.

Ik vind het hoogmoedig dat je denkt dat jij alleen goed voor je dier kan zorgen en iemand anders niet.
Door omstandigheden is slacht een optie maar het staat me tegen om een gezond paard te laten slachten Wij hebben geen recht om zonder goede reden het leven van een dier te beëindigen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:31

Tsja, ik schaar mezelf ook onder recreant. Ik ben buiten de FNRS-wedstrijdjes op de manege om, nog nooit officieel gestart, ook niet toen ik zelf een paard had.
En ja, ik heb veel geleerd en helaas moest mijn paard onder lijden, maar toen ik er achteraf achter kwam wat er op die stal gebeurde heb ik van alles gedaan om mijn ouders zo ver te krijgen mijn pony te verhuizen.

Maar aan de andere kant leste ik 3 keer in de week bij de ponyclub, waarvan 2x dressuur en 1x springen, en daarnaast reed ik inderdaad veel buiten. En nee, toen had ik erg weinig ervaring. Ik dacht dat mijn pony magerder werd door het vele rijden. Wist ik veel dat de staleigenaresse de paarden gewoon af en toe niet voerde. Ik was er iedere dag en gooide dan een hele berg hooi bij mijn pony in de stal, gaf hem na het rijden anderhalve liter slobber. En heb ruzie lopen maken met mijn stalhoudster omdat ze regelmatig 'vergat' mijn pony buiten te zetten. Ik was toen 16, met ouders zonder verstand van paarden.

Toch is mijn pony in die tijd nooit kreupel geweest. Mager, ja. En daar heb ik nog steeds spijt van. Je zag hem ook opknappen toen hij van stal was verhuist. Maar ik heb nooit problemen gehad met mijn goedkope pony. Hij was ijzersterk.

Wat ik dus wil zeggen is dat het onwetendheid kan zijn. Maar ook voorgelogen worden, ouders die weigeren er een cent meer aan uit te geven. En wat moet je dan als penny-meisje? Het is heel makkelijk om af te geven op die recreant. Maar sportruiters met hun paard van 10.000 euro, die ondertussen wel hun paard in de krul trekken zijn nou ook niet echt bevorderend voor de gezondheid.

Heb het dan over kundige en minder kundige ruiters. Of wetende en onwetende. Of whatever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:38

Citaat:
Probeer alleen aan te geven dat een gezond paard verkopen wel mag terwijl je ook niet weet waar hij te recht komt en verwaarloost of verhandelt word. maar het voor een paard met een gebrek waar ze overigens oud mee kunnen worden mag je dan weer niet verkopen omdat je niet weet waar hij terecht komt.

Niemand zegt dat je je paard niet mag verkopen, er staat echt niemand van de paardenpolitie naast je om te zeggen dat je dat niet mag doen en je moet dat paard gewoon houden. Mensen hebben echter wel hun mening over het verkopen van een paard met een, of meerdere (blijvende) gebreken. Wat je doet moet je altijd nog zelf weten maar men mag daar prima een mening over vormen, onderbouwen en daarmee uitspreken.

Citaat:
Heel nobel streven van mensen dat ze hun paard tot de dood houden maar in de realiteit is dat meestal niet haalbaar.

Net als dat het heel nobel is om te streven naar je paard voor eeuwig bij je houden, is het ook wel heel nobel (wellicht iets te?) om te denken dat voor ieder stuk paard wel een passende eigenaar is. Moet er dan met het paard gesleept worden tot ie bij een passende eigenaar komt? Met alle pijn en onbegrip voor het paard tussendoor?

Citaat:
Je laat geen gezond paard inslapen en als het paard een gebrek heeft maar er nog oud mee kan worden en pijnvrij is ook niet want dan doe je het ook om er vanaf te zijn en dat is kiezen tussen twee kwaden.

Een paard met een of meerdere gebreken is geen gezond paard. Je kan er dan voor kiezen door middels medicatie te pijn te verlichten of te bestrijden maar een gezond paard is het niet. Kiezen tussen twee kwaden vind ik dat dan niet, immers help je het paard op beide manieren. De ene manier is aan de medicatie op een weitje, paard heeft geen pijn. De andere manier is paard naar de slager of ingeslapen worden, paard heeft ook geen pijn. Wat is het kwaad? Het kwaad is dan voor de eigenaar, niet voor het paard.

Citaat:
Ik vind het hoogmoedig dat je denkt dat jij alleen goed voor je dier kan zorgen en iemand anders niet.
Door omstandigheden is slacht een optie maar het staat me tegen om een gezond paard te laten slachten Wij hebben geen recht om zonder goede reden het leven van een dier te beëindigen.

Ik vind het hoogmoedig om te denken dat alle kapotte paarden een passende eigenaar kunnen vinden en dus prima van hot naar her verkocht mogen worden in de zoektocht naar de eigenaar die voor het paard ideaal is. En wat is een gezond paard? Ik zie een paard die zijn leven lang aan de medicatie zit of zijn leven lang beperkt moet worden (bijvoorbeeld paarden die niet meer op een grote wei mogen maar op een postzegel moeten blijven staan de rest van hun leven), niet gezond. Ik vind een paard die je metacam moet blijven geven de rest van zijn leven, niet gezond. Ik vind een dergelijk leven dan ook niet meer geheel paardwaardig. Dan heb je als eigenaar 2 keuzes. Je verkoopt 'm of je zet een einde aan zijn leven (op wat voor manier dan ook, slacht of spuitje is om het even). Ik vind het heel hoogmoedig om te denken dat ieder paard met een gebrek ergens anders gezond kan zijn. Iemand met een blijvende ziekte is met medicijnen ook gezond, maar kan na 10 jaar ook zeggen 'ik wil euthanasie'. Ook al heeft diegene medicijnen, die persoon is nog steeds niet gezond hoor en dat worden ze ook echt niet. Dat is met paarden net zo. Je kan er hartstikke veel medicijnen in stoppen, maar gezond worden ze er niet van, ze zijn en blijven ziek of met gebrek.
Er wordt hier niet gesproken van 'alleen ik kan goed voor mijn paard zorgen', maar er wordt gesproken van verantwoordelijkheid nemen voor je dier. Het is jouw dier, dus als jij niet wilt dat er mee gesleept wordt door het hele land heen, dan is de slager of een spuitje in mijn ogen een volwassen en eerlijke oplossing voor het dier.

Edit: En ik ben trouwens ook gewoon recreatieruiter, soms ben ik ook helemaal geen ruiter want dan rijd ik gewoon niet :') Ik geef ook liever de voorkeur aan de kundige en onkundige ruiter. Een recreant hoeft niet per sé "slecht" te zijn en een ruiter met sportambities hoeft niet perse alwetend te zijn :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-10-13 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:39

Ben ook altijd maar een recreatie-ruiter geweest. Paar keer in de B gestart, daarna werd (bijrijd)paard helaas verkocht. Nu heb ik mijn eigen paard en is hij kapot. Maar ondanks alle ellende heb ik heel veel nagedacht, veel geleerd en vooral veel gekeken. Overal zoveel mogelijk mijn eigen ding uitgehaald en me soms mee laten sleuren onder druk van de professionals. Maar hoe erg het ook was en nog steeds is, ik heb veel bijgeleerd. Ik ben nog steeds een recreatie-ruiter en bedenk me elke dag weer dat ik dacht best wat van paarden af te weten, maar dat valt dus vies tegen! Ik denk dat mijn basis goed is, maar er is zooooveel wat ik niet zie of weet! Maar als je dat van jezelf weet en je gevoel volgt (die paar keren dat ik heb gehandeld met mijn verstand vielen minder goed uit) binnen de mogelijkheden, word je er in de (paarden)toekomst alleen maar beter van. En soms is genoeg ook gewoon genoeg...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:52

lady62 schreef:
.

Tja, ik vind het getuigen van een gebrek aan realiteitszin, als je denkt dat voor ieder kapot paard op die overvolle uitpuilende kapotte-paarden-markt een liefdevol eigenaar te vinden is.
Er is gewoon geen markt voor. Punt. En die markt is er voor gezonde paarden wel.
(anders werd er niet zoveel bedonderd)

De mensen die willens en wetens een kapot paard kopen, zijn op een hand te tillen, terwijl er honderden te koop staan.
Iets waarvan gehaaide handelaars dan weer dankbaar gebruik van maken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:12

Maar er zijn ook honderden gezonde, maar slecht gereden paarden te koop.
Zoals die uit het voorbeeld van mij eerder in dit topic.
Daar moet je zoveel tijd en energie in steken om er een gebruikerspaard van te maken.
Wie wil zo'n paard kopen terwijl er ook honderden, niet al te dure, maar fijner aangereden paarden te koop zijn.

Maar de eigenaren van de slecht aangereden paarden, komen niet van hun paard af.
Zeg bijvoorbeeld, paarden rond de 10 jaar die zo stijf als een plank zijn en geen rondje in de bak kunnen rijden.
Ik vraag me af of die uiteindelijk ook bij de slacht belanden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:14

maar vaak krijg je die paarden wel weer goed hoor,met de juiste training.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:16

Geerke, dan kom je weer op het volgende probleem: daarvoor moet je toch best wat capaciteiten hebben en dus een kundige ruiter zijn. En zo is het kringetje weer rond :P

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:17

danoesje schreef:
Geerke, dan kom je weer op het volgende probleem: daarvoor moet je toch best wat capaciteiten hebben en dus een kundige ruiter zijn. En zo is het kringetje weer rond :P

dat is waar.... :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:34

russel schreef:
Helaas koopt de bemiddelde recreant met paarden verstand een leuk gezond paard om er jaren mee te gaan willen doen.

De onbemiddelde penny ziet zijn droom werkelijk worden door een gratis of bijna gratis aai paard en ontdekt toch nog echt wel rij ambities te hebben....en dat is wat ik aan haal.

Overigens ken ik weinig recreanten die les nemen de moeite vinden, want ze doen toch niet aan de sport...goed leren rijden leer je niet uit een boekje...en veel van deze mensen staan ergens goedkoop zonder fatsoenlijke bak....want het uitrijgebied is waar ze voor kiezen.

Wat is dan recreatie ruiter? De buitenrijder met vaak loeizware paden of stukken pad en dan een ongetraind paard voor af en toe een ritje? Dat is pas kapot rijden.

In dit hele verhaal wordt de recreant over gewaardeerd en ten onrechte opgehemeld...helaas heb ik in al die jaren als recreant op recreatie stallen te veel, bijna allemaal brommerliefhebbers meegemaakt....zelfs over juist stalmanagement hadden ze amper tot helemaal geen verstand.
Een kapot paard krijgt het daar nog slechter....maar dat ziet men niet...

Nou zet jij daar even een hele groep op het zijspoor, iets genuanceerder mag ook hoor.
Les heeft helemaal niets met sport te maken, maar met het sterker maken van je paard om je te kunnen dragen. Genoeg recreanten die hier van op de hoogte zijn en met die reden ook gewoon met hun paard lessen.
Ik sta met mijn paarden ook niet duur en de bak is maar 32x20 dan ben je gelijk maar een onwetend iemand op paardengebied? Ah das nieuw voor me. Stalmanagement, wat bedoel je daar precies mee, wat is het nou precies waar die recreanten volgens jou geen kaas van gegeten hebben? Tuurlijk heb je rotte appels, maar die heb je overal.

Ik ken sportruiters die hun paard 24/7 binnen hebben staan in de zomer, omdat ze dan niet helemaal naar de wei hoeven lopen en tevens schoon zijn. Dat zo'n paard dan ongelukkig staat te wezen, omdat de rest allemaal wel buiten loopt en die hij ook kan zien, dat snapt de ruiter niet. Boos worden op het paard, omdat het dier zijn stal dan overhoop heeft geschraapt, doet ie ook. Tja, dus paardenverstand zit echt niet in welke klasse van de sport je rijdt hoor. Dat je dan leuk je rondje kunt rijden, wil niet perse zeggen dat je ook enig idee hebt wat een paard nogal meer nodig heeft dan een zadel op zijn rug.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:01

liljebo : denk dat je het niet helemaal begrijpt wat ik bedoel.
Er zijn genoeg mensen die denken dat zij alleen de perfecte verzorgers zijn van een paard terwijl ze bij een ander net zo goed verzorgd kunnen worden.

Ik heb het niet over een kapot paard maar over een paard met een gebrek die nog prima in staat is om met dat gebrek oud te worden bij een eigenaar die andere eisen stelt als bvb een sportruiter.
De meeste paarden die echt kapot zijn door ongeluk fokfout of door een wedstrijdruiter iets wat vaker voorkomt dan je denkt, natuurlijk ga je daar niet mee leuren.

En over de stelling dat een recreatie ruiter het algemeen niet goed doet vind ik onzin.
Vaak worden paarden juist stuk gereden in de sport.
Een paard met gebreken zoals weven, luchtzuigen maar ook allergieen hoeven daar echt niet van te lijden en zeker geen pijn van te hebben maar kunnen ook niet of slecht verkocht worden.

Dus niet elk paard met een gebrek hoeft dood maar kan nog prima verder leven met de juiste verzorging.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:03

@ lady62 Dat zal vast ook niemand ontkennen. Tuurlijk kan zo'n paard op de goede plek nog een hele tijd vooruit. Maar het punt is juist niet of het voor het paard kan. Er zijn teveel van dat soort paarden en te weinig van dat soort goede plekken.
Dus waar ga je dan met het overschot van paarden-die-nog-best-wel-kunnen heen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:08

Volgens mij gaat het om meer dan weven en dergelijke. Maar over paarden met ataxie, scheef bekken, sommigen met ernstig spat, artrose, kissing spines. Dingen waarbij de gezondheid enkel achteruit kan gaan en niet vooruit en paarden waar het over het algemeen niet meer mee gereden kan worden, maar enkel als weideversiersel of weiland maatje kunnen dienen. Paarden die toch medische zorg nodig gaan hebben. Weven en luchtzuigen hoeft heel het rijden niet in de weg te staan en wordt daardoor ook afgedaan als stalgebrek en niet zozeer als een stuk paard. Hier gaat het over stukke paarden. Die worden en masse aangeboden. Sommige komen goed terecht, velen echter gaan naar de handelaar en hup op transport, waarvan je filmpjes niet wilt zien zo gruwelijk. En dat alles omdat de eigenaar niet het beste voor zijn paard heeft uitgekozen, maar liever een goede nachtrust heeft, want zij hebben dan het paard niet laten hemelen. Zij hebben het dier naar een goed huis gedaan en vanaf daar kunnen zij het niet meer helpen vanzelf.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:23

Die vraag kun je ook stellen bij gezonde paarden ik bedoel ermee te zeggen dat je moet kijken naar wat je gebruiksdoel is en als je licht recreatief rijd dan ga ik geen jong sportpaard kopen van 3 a 4000 euro die merendeels in de wei staat maar tenminste zo denk ik dan, liever een wat minder paardje een kans geven.
En natuurlijk is dat goedkoper in aanschaf maar dat is wat de gek er voor geeft.
Ik begrijp dat er bij overschot veel gezonde en niet gezonde paarden naar de slacht gaan maar ik heb daar wel moeite mee.
Ik heb ook paarden laten hemelen oude en de jongste was drie omdat ze niet meer beter zouden worden maar voor anderen ook een goede plek gezocht en gekregen.
Voor sommige is het rijden nu eenmaal niet een pre dus kan ik bijvoorbeeld prima uit de voeten met een iets mindere kwaliteit ik ben toch hopelijk niet de enige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:52

Beter de slacht dan transport hoor.
Rijden is bij mij ook niet de hoofdzaak, maar voor mij ook geen reden om stukke paarden te kopen en daar een hoop geld op toe te leggen wbt medische verzorging. En zo velen met mij, ik verwacht ook niet van anderen dat zij mijn stukke paard opkopen en daarvoor gaan zorgen en kosten aan maken. Verder hebben ook licht recreatieve ruiters liever een gezond paard dan een stukke. Kijk jij misschien niet, maar dan ben je echt een uitzondering hoor.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:08

Lady, dat jij een paard met gebreken wilt, maakt je tot grote uitzondering. De meeste mensen willen toch echt een gezond paard, omdat een paard met gebreken vaak speciale vakkundige training nodig heeft om nog werkzaam te kunnen zijn of op andere wijze deskundig begeleid moet worden en veel onkosten met zich meeneemt.
De mensen die bewust daarvoor kiezen, zijn zoals ik zei. op een hand te tellen. Het aanbod is echter gewoon enorm. Overal.
Een eigenaar kan dan heus op zijn vingers natellen dat de kans dat het beest een goed thuis krijgt minimaal is. Vandaar dat je je eigen verantwoordelijkheid dient te nemen, ipv het paard van de hand doen als het 'stuk' is. Dat hoeft echt niet te dood te zijn. Dat kan ook gewoon een welverdiend pensioen zijn.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:20

Als ik naar mijzelf kijk dan hoef ik ook echt geen topsport paard te hebben. Maar ik ga toch echt niet bewust een paard met gebreken kopen. En dan is mijn hoofddoel ook niet rijden, maar ik wil wel kunnen rijden. En aangezien er al zat niet al te dure paarden/ponys zijn zonder gebreken (tenminste laten we daar maar van uit gaan) zou ik echt geen bijna voor niets paard met gebrek kopen. Wellicht een oude shetlandpony als weidemaatje maar daar houd het toch echt mee op.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:48

Ik wil er nog even bij vermelden dat ik ooit bemiddelt heb bij een paar die hoefkatrol ontsteking heeft gehad ingespoten en al stond een jaar op rust en toen te koop omdat het meisje verder de sport in wilde en dat in dit geval niet meer mogelijk was paardje was z klaar.
nou paard voorgereden en ik zag meteen dat het dier niet goed gereden werd.
toch gekocht de koper advies gegeven hoe hij gereden moest worden en hoefsmid ze rijd hem nu na zes jaar nog nooit meer last gehad.
Een goedkoop paardje waar ze heel veel van heeft geleerd en helemaal gek van is.
Misschien een uitzondering maar ik heb er dan nog een paar.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:53

Niemand zegt dat er geen goede verhalen zijn maar zoals je al zegt het zijn uitzonderingen en het gaat om het overgrote deel. Er is gewoon meer aanbod dan vraag. Wat gebeurd er met de overgebleven paardjes, die gaan de handel in. Die lijden pijn. En daar gaat het de meesten om, die willen gewoon dat risico niet nemen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:56

Als een paard pijn lijd dan is inslapen het enige dat overblijft.
Dat ben ik met iedereen eens.