Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:09

Wat goed om te lezen dat je hebt doorgezet! Als je zorgt dat je goed begeleid wordt wordt je inzet vast dubbel en dwars beloond!

(ik dacht ook veel te weten, maar er is veel meer nog dat ik niet weet ;-) )

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:04

Ben blij van het te horen, dan heb ik toch niet voor niets zitten typen :D

Je moet niet pressé streng zijn, maar consequent. Als hij niet reageert op je been meteen een kleine correctie. Die correctie kun je gerust door een harder kapje te geven met je hiel. Dan moet je het later ook nog maar 1x vragen. Je gaat hem zo reactiever maken voor je hulpen. Rijden doe je vooral vanuit je benen. Die moeten goed aansluiten en je moet je paard zodanig opleiden dat hij later op de kleinste hulpen reageert. Dit is een werk van lange adem. Als je een paard koopt die dressuurmatig gereden staat dan zitten daar ook al heel veel uren werk in. Die kun je niet op 1,2,3 inhalen.
Je bent hem immers niet aan het rijden, maar meer hem ook aan het inrijden. Volgens mij kun je hier zeker nog iets mee bereiken mits je doorzet. Blijf benieuwd naar jullie vorderingen :j

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:10

En twijfels horen er bij... Ik heb mijn paard 3,5 jaar en ik twijfel soms ook nog... (gaat het weer lekker slecht even, dan zitten we elkaar alleen maar op te fokken zonder dat er echt iets is :') Laatste tijd te veel verzorgsters gehad en je merkt het zo, paard is aan het etteren, staat niet meer stil bij het opstaan terwijl ie dat eerst wel deed. Dat zijn ze nu aan het oefenen, terwijl ik er een jaar geleden nog een kind van 3 opzette en meneer gewoon bleef stilstaan :S) Het klinkt heel stom, maar denk dat iedere eigenaar af en toe wel een "mindere" periode heeft.. En volgens mij pak jij het gewoon heel goed aan :) Doorzetten en hulp aannemen en je komt er wel hoor!

En als je je paard al langer hebt/beter kent, weet je vaak beter hoe je dingen kan/moet oplossen. Dan wordt het makkelijker :) maar zelfs dan is de kans groot dat je tijden zult houden dat je denkt "waar ben ik aan begonnen"... Hoort er deels bij :p (En nee, het hoeven niet altijd maanden te zijn of wat dan ook, maar af en toe een mindere dag, of gewoon even een paar dagen dat het slechter gaat ;))

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:14

aslo schreef:
Leuk een tuiger! Onze merrie is 50%. Hele vrolijke, lieve maar ozo alerte tante. Ze ziet alles en wil alles zien.
Tuigers zijn doorgaans hele oplettende, energieke paarden. dus idd oppassen met krachtvoer. Liefst iets zonder haver.
De meeste die ik ken, zo ook onze merrie, zijn gevoelig, sensibel. Ze raken gauw wat gestrest, dus daar moet je op inspelen. Zoveel mogelijk de rust en ontspanning opzoeken. En, zoals al aangegeven, onder het zadel bepaal jij het tempo. Ook al moet je binnen 100 meter 10x terug naar de stap of halthouden, doen. Heel consequent hierin blijven als hij onder je uit loopt.

Precíes hetzelfde geldt voor mijn, ook 50% tuiger ruin :)

Ontzettend vrolijk en lief, heel alert, mist écht niks. Ziet en merkt alles veel eerder dan ik :')
Snel onzeker en opgefokt bij teveel prikkels. Zeker als hij (nog) geen veilige plek aan je heeft. Daar heeft de mijne heel veel behoefte aan.
Haver moet ik hem ook niet geven. Voor de rest heel braaf en rustig.
En een enorme stuwkracht natuurlijk, dus terug, rijden terug, rijden terug rijden. Dat vooruit gooien komt de rug niet ten goede. Bekken kantelt niet.

Grappig :D

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:26

Ik weet niet waar je woont, maar ander zou ik eens contact opnemen met Cor Jansen van Stal Rhijnauwen in Bunnik. Hij kan erg goed met jonge, groene paarden omgaan en zeker paarden (of eigenlijk ruiters) die een probleem hebben. Ik denk dat jouw paard erg gestresst is geworden van onbegrip en dat komt door jou. Klinkt niet aardig, maar zo bedoel ik het niet. Jij bent hierin nog onervaren (kan je niets aan doen) en je hebt helaas niet een hele handige keuze gemaakt om dit paard te kopen. Maar dat betekent niet dat het nooit goedkomt!

Ik zou je echt aanraden hem op te zoeken. Hij kan jou leren hoe jij met je paardje om moet gaan.

Ik denk echt dat je dit in ieder geval moet doorzetten. Werkt dit niet, dan kan je altijd nog besloten om hem te verkopen.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 16:44

Renske1987 schreef:
Ik weet niet waar je woont, maar ander zou ik eens contact opnemen met Cor Jansen van Stal Rhijnauwen in Bunnik. Hij kan erg goed met jonge, groene paarden omgaan en zeker paarden (of eigenlijk ruiters) die een probleem hebben. Ik denk dat jouw paard erg gestresst is geworden van onbegrip en dat komt door jou. Klinkt niet aardig, maar zo bedoel ik het niet. Jij bent hierin nog onervaren (kan je niets aan doen) en je hebt helaas niet een hele handige keuze gemaakt om dit paard te kopen. Maar dat betekent niet dat het nooit goedkomt!

Ik zou je echt aanraden hem op te zoeken. Hij kan jou leren hoe jij met je paardje om moet gaan.

Ik denk echt dat je dit in ieder geval moet doorzetten. Werkt dit niet, dan kan je altijd nog besloten om hem te verkopen.

ik wil het vorlopig bij degene houden die me nu helpt, die kent casper nu en weet zn streken.
Voel me bij haar ook fijn.
Als dit nog niet gaat werken halen we de oude eigenaar erbij en vragen of hij nog even wilt komen helpen.
Als dat ook niet zou werken, zien we dan verder wat we gaan doen:p
Maar wel heel erg bedankt, ik houd het in mn achterhoofd :)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:47

Oke, als je er maar voor waakt dat het niet teveel een zwepen en slaag verhaal wordt. Want een tuiger is niet het type paard dat dit accepteert. Ze worden hier vaak nog heter en gestresster van. Het is zonde als je dit bij zo een jong ding ering krijgt, want dat krijg je er niet meer uit.

Heel veel succes! Ik gun jullie het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:14

Hij weet ook dat hij sterker is dan jij; dat zijn uiteindelijk zelfs shetlanders als ze echt niet willen, dat is het hele punt, jij moet slimmer zijn en hoe moeilijk het ook is, niet je geduld verliezen of opgeven, die van mij flikt dat gerust buiten als we alleen op rit gaan, die loopt serieus achteruit de sloot in of vliegt ineens op een langsrijdende vrachtwagen af, net een zelfmoordcommando, maar ben er inmiddels wel achter dat als ze dat doet, en ze draait om om terug naar huis (uitgang) te gaan, ook goed, dan gaat ze toch lekker in haar achteruit de kant op die ik wil en na een x aantal passen draai ik haar weer om, soms moet ik dat wel 10 x herhalen, maar als ik dat maar stug blijf volhouden, is het uiteindelijk goed en kan ik mijn rondje afmaken, ik kan slaan, sporen er in rammen, brengt me alleen maar verder van huis,dat pikken ze dus echt niet he, denk trouwens dat het geen enkele zin voor jou heeft als je intructrice erop gaat, geloof ten eerste niet dat er veel van bakken zal, want die gaat denk ik bijna op zeker zweep en sporen goed gebruiken, nou als ze vernederd wilt worden met vlieg les tot gevolg moet ze het vooral doen hoor...
je hebt eigenwijs temperament of je hebt het niet (casper bedoel ik dan) en als het wel lukt ben jij nog verder van huis want dat lukt het jou dus niet zal je denk ik helemaal opgeven; probeer het gewoon eens, draait hij zich zo om naar de bak, gooi hem in zijn achteruit en dan pas omdraaien, en niet boos worden of zwepen of wathever, simpelweg de langste adem hebben van jullie 2, de volharder wint echt hoor... en wat ook helpt is soms juist stoppen op het moment dat het super gaat, nou en dat je dan misschien maar 10 min. hebt gereden, dat is dan wel zijn beloning voor het braaf zijn, hebben ze heel snel door hoor...
Ik heb wel eens een uur lang voor een pas geverfde streep op de weg gestaan, ze verdomde het, nou was het heel simpel, als ik eraf spring doet ze als een puppy achter me aabn lopen, maar ik ben niet soepel genoeg en zij heeft een te slechte rug om er nog normaal op te komen en trouwens ze zal toch moeten wil ze ooit thjuis komen, dan heb ik de tijd hoor... pas vooruit zelf stilzetten, mag pas lopen als ik dat zeg, weer een pas, gaat ze achteruit gaan we weer van voor af aan, toen ging ze er uit eindelijk zowat vliegend , zo hoog gooide ze op eroverheen, toen pieste ik zowat in mijn broek van het lachen, want wat was muts toch trots op zichzelf dat ze het had gedurfd joh!! en dan gelijk terug gaan nog een keer heen en weer eroverheen he, en belonen alsof ze de olympische spelen net heeft gewonnen voor je, geloof me nou je komt niet meer bij dan hoor... want als het nodig is gaan ze wel mooi door het vuur voor jou om jou te redden als dat nodig is, maar daar heb je wel die oh zo belangrijke band voor nodig met elkaar...

kan je verder alleen maar melden dat het nooit een picknick word met een tuiger, ik denk soms ook wel eens had ik maar een makke shire ofzo genomen, als het weer eens drama queen is, komt ook wel door mijn ziekte dat ik de energie niet meer heb, maar je kriojgt op andere momenten zoveel terug juist omdat ze zo sensibel zijn en super goed zijn voor de juiste baas, dat ik geen moment spijt heb gehad, maar ik wilde de dressuur met haar in omdat ik juist zo genoot van het spectaculaire lopen en onwijs kunnen spetterenmaar nu dat niet meer kan kan je niet verwachten dat het dan ook maar gelijk een mak recreatie lam word over nacht en dat word casper dus ook nooit
bedenk wat je wilt en ga ervoor of niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:20

betadine schreef:

Je moet niet pressé streng zijn, maar consequent. Als hij niet reageert op je been meteen een kleine correctie. Die correctie kun je gerust door een harder kapje te geven met je hiel. Dan moet je het later ook nog maar 1x vragen. Je gaat hem zo reactiever maken voor je hulpen. Rijden doe je vooral vanuit je benen. Die moeten goed aansluiten en je moet je paard zodanig opleiden dat hij later op de kleinste hulpen reageert. Dit is een werk van lange adem. Als je een paard koopt die dressuurmatig gereden staat dan zitten daar ook al heel veel uren werk in. Die kun je niet op 1,2,3 inhalen.
Je bent hem immers niet aan het rijden, maar meer hem ook aan het inrijden. Volgens mij kun je hier zeker nog iets mee bereiken mits je doorzet. Blijf benieuwd naar jullie vorderingen :j

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:44

NeverGiveUp schreef:
aslo schreef:
Leuk een tuiger! Onze merrie is 50%. Hele vrolijke, lieve maar ozo alerte tante. Ze ziet alles en wil alles zien.
Tuigers zijn doorgaans hele oplettende, energieke paarden. dus idd oppassen met krachtvoer. Liefst iets zonder haver.
De meeste die ik ken, zo ook onze merrie, zijn gevoelig, sensibel. Ze raken gauw wat gestrest, dus daar moet je op inspelen. Zoveel mogelijk de rust en ontspanning opzoeken. En, zoals al aangegeven, onder het zadel bepaal jij het tempo. Ook al moet je binnen 100 meter 10x terug naar de stap of halthouden, doen. Heel consequent hierin blijven als hij onder je uit loopt.

Precíes hetzelfde geldt voor mijn, ook 50% tuiger ruin :)

Ontzettend vrolijk en lief, heel alert, mist écht niks. Ziet en merkt alles veel eerder dan ik :')
Snel onzeker en opgefokt bij teveel prikkels. Zeker als hij (nog) geen veilige plek aan je heeft. Daar heeft de mijne heel veel behoefte aan.
Haver moet ik hem ook niet geven. Voor de rest heel braaf en rustig.
En een enorme stuwkracht natuurlijk, dus terug, rijden terug, rijden terug rijden. Dat vooruit gooien komt de rug niet ten goede. Bekken kantelt niet.

Grappig :D

Ben het hier ook helemaal mee eens!! Ik heb een 100% tuiger en nog een merrie ook, maar zij ziet alles, echt alles en soms heb ik het echt pas veel later door wat het nu eigenlijk is wat er veranderd is, is gewoon grappig dan eigenlijk, verhuis die van mij en ik ben een paar maanden weer terug bij af, maakt het zelfs nog veel uit dat haar grote kleine shetlander vriendin en ikzelf er nog gewoon zijn hoor, anders was ze denk ik helemaal niet te handhaven in zulke periodes, maar blijf het zeggen; ze heeft mij serieus al een paar x uit serieuze stront gered en ze zal altijd MiniMe als haar eigen veulen beschermen als dat nodig blijkt (gelukkig niet meer als paasei zelf weer eens de draak uithangt bij andere paarden) en ik vergeet nooit meer hoe ze met biks in haar voerbak een uur lang over me heeft staan waken toen ik mijn hartaanval op stal kreeg. ze week geen moment van mijn zijde dat was zo mooi...

bekken kantelt inderdaad niet en vooruit gooien werkt niet, maar drijven en teugels naar voren bij weigeren, vind ik geen slecht ding hoor, ik weet niet of je dat bedoelde hoor...
ben ook voor het rust bewaren , maar weet wel dat het;"effe bij elkaar rijden" helemaal niet zo handy is juist om die vaak lange lijven, want dat is gewoon je paard in de krul trekken en zo kort mogelijk laten lopen, voor waarts neerwaarts is veel beter en dan heb ik het over neus zowat op de grond in een ontspannen draf, maar dan ben je al een heel eind hoor als je dat lukt, in mij boekje dan ...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:05

O jee, ik heb een halve tuiger.... merrie... moet nu binnenkort beleerd worden, ja, even een ander type dan mijn B.J. (Fries x Tink), zij stuitert overal heen, ik vind het een onrustbarende zaak als ik zie hoe ANDERS zij is en doet en beweegt, ik ken dat helemaal niet.
In een ander topic heb ik eens wat "tuiger" bewegingen opgezocht en heb ik recent gezet dat ik die "maai"bewegingen helemaal niet ken, nu heb ik naderhand eens wat tuiger topics en filmpjes intussen bekeken en "helaas" kan ik niet anders concluderen, dat het helemaal niet ongewqoon is wat ik aanzie als "gemaai" heel normale tuiger bewegingen zijn.
Daarna ben ik echt gaan opletten: nee, ze maait helemaal niet zo, ze heeft een vrij typerend gangwerk, dat ik met mijn verleden van grootramige barokke paarden, totaal niet herken.

Het is dus niet een afwijking, maar een redelijk normaal gangwerk voor een gefokt tuigpaard, zij loopt wat kort en hoog en lijkt soms "uit de pas" in de draf die ik van de barokke paarden gewend ben.

Toen ik op filmpjes zag dat meerdere tuigers/halve tuigers, zo een gang hebben, kantelde wel mijn beeld... ik had geen grotere tegenstelling kunnen "hebben" als mijn ruin B.J.: hops, stuw, schommel, pure kracht,en de jonge Khavanna krabbel , ping pong springen, lichtvoetig, omhoog alles.

Zeer interessant die verschillen.
En in mei komt er dan weer een heel ander (bewegings)type bij.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:19

Mimimelona, wow dat is heftig...

En met dat laatste 'bij weigeren teugels naar voren vind ik geen slecht ding hoor, weet niet of je dat bedoelde'
heb je dat tegen mij? Want ik reageerde daar helemaal niet op :)
Gewoon puur wat bij de mijne het geval is, als hij op zijn eigen tempo loopt 'gooit' hij zich gewoon naar voren. Nu we hem meer terug aan het rijden zijn zie je gewoon dat hij eindelijk beetje bij beetje gaat kantelen en rondere billen krijgt. (terug rijden dus niet in de zin van 'verzamelen en in de krul trekken' want dat zou helemaal niet kloppen natuurlijk.)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:47

minimelona schreef:
betadine schreef:

_/-\o_

Rijden doe je vooral op je zit vind ik :) nuja de combinatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:49

hee never give up; ik bedoelde niet jou persoonlijk hiermee hoor, maar kreeg inderdaad niet helemaal mee wat je nou bedoelde en had wel gelezen dat TS dit melde als casper ging lopen etterstralen, dat ze handen naar voren deed en drijven, dus dacht eigenlijkdat je dat bedoelde met vooruit gooien, sorry... en dat van in krul trekken had helemaal niets met jou te maken , maar heb dat zelf al zo vaak gemerkt bij onszelf; je weet wel dat die ultieme dressuurkutjes die denken dat ze alles kunnen rijden (ben zelf van dressur maar denk niet dat ik alles weet maar jullie begrijpen me denk ik wel) dolgraag effe op je paard willen rijden, omdat en dat is echt zo ; Lona ziet er geweldig uit als die lopen gaat, maar ze heeft wel een ongeluk gehad en een slechte rug, plus dat tuigers vaak toch al zon lange rug hebben en afhangende kontjes hebben, word ik pis link als zon meid als ik tegen haar zeg wat doe je in godsnaam doodleuk zegt; ik rij haar effe bij elkaar voor je, die verzieken in 5 min. waar jij al ik weet niet hoe lang mee bezig bent, niks was persoonlijk bedoeld hoor...

heb trouwens bij die van mij juist ook door tempo wisselingen haar kont spieren erop gekregen (lagen er na het ongeluk helaas ook weer af na jaar revalideren) en als ik haar haar gang laat gaan, gaat het steeds harder en meer uit balans, lijkt mij ook niet goed hoor, maar het is nogal niet wat om zon paard met een lange teugel goed te kunnen laten lopen, vind jij dat niet dan?

zal der een foto bij doen van voor haar ongeluk; let niet op mij, want het was 30 gr. en ik was half dood van het 3 kwartier losrijden, viel er zowat af van vermoeidheid, hihi maar potdomme, was een lekker stuk dan, was verliefd op haar kont toen hoor...of niet?

Afbeelding

Ik wil hier alleen maar mee aantonen dat dit dus ook een altijd magere lange spijker was met afhangende kont, Ik heb het stiekem altijd prachtig gevonden dat mijn lelijke eendje in zon prachtige zwaan veranderde en dat is denk ik de andere kant TS, het gaat erom wat jij wilt bereiken met je dier en als je het liefst gewoon op je gemak wilt buitenrijden als een lonesome comboy, helemaal goed, maar moet je gewoon geen tuiger voor nemen, denk ik dan he, maar wie ben ik...

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 20:10

haha ik moest weer even een stukje terug lezen voor ik je begreep :')
Had op die vorige reacties niet gereageerd had er compleet overheen gelezen maar met dat 1x been als die dan niet luisterd iets harder etc etc etc. Dat word m niet :+ kan op zo'n moment been geven wat ik wil maar hij blijft achteruit lopen vandaar de teugels naar voren dat er geen druk op staat en dan goed been en sweepje erbij dan komt hij op een gegeve moment naar voren :)

Tuigers hebben inderdaag wijnig kont, caspers kont stelt ook niet veel voor, Jouwe ziet er daar inderdaad mooi gevult uit! :D Je hebt haar daar zowiezo al mooi aan het lopen. sinds ik aan de longe veel tempo wisselingen maak heeft hij al ietsjes meer gekregen, maar het steld nog niks voor dan bij die van jou. Maaar dat komt ooit wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:29

hihihi Terpetijn, dat heet nou knieaktie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 00:00

Ow maar vergis je niet hoor , Lona was daar wel ruim 7 jaar (wordt over een maand 12 trouwens) en ik was toen wel al bijna 3 jaar vollop met haar bezig (2 jaar als haar verzorgster en enige ruiter en laatste jaar als haar eigenaar) Dit kwam niet effe uit het niets zetten hoor, hebben hier beide aardig wat zweet aan gespendeerd (ik meer dan zij , trouwens haha), maar ik merkte wel, dat tijdens losrijden, in bv 1 rondje bak, bv om de 3 passen van stap, draf, halt, draf, stap, en dan volgende rondje bv rondje draf maar dan 10 passen arbeids, naar strek, naar verzameld en dat in elke gang, daar kreeg ik niet alleen haar aandacht van, maar maakte haar ook beresterk! en kweekte al die prachtige spieren.

Maar probeer nou gewoon eens wat ik al eerder zei; gaat casper naar de uitgang , en gaat hij in zijn achteruit als je hem omdraait; best, draai je hem toch lekker niet om , maar zet je het gelijk in zijn achteruit, dan pas draaien, doet ie het weer, hup weer achteruit van die bakdeur weg en dan pas omdraaien, al moet je het 100 x doen, zolang jij de volhouder bent en niet gaat slaan of boos word en dat kost moeite geloof me! lukt het je echt wel, en de volgende keer zul je het misschien nog maar 10x moeten doen, als je maar niet stopt voordat hij daarna minstens 5x keurig langs die opening is gegaan in stap draf en galop, dan uitbundig belonen iedere keer dat hij wel normaal zijn rondje maakt, moet jij eens kijken hoe snel die het gaat doen voor je...en wees voorbereid he, die van mij flikt het nog steeds hoor als we in nieuwe omgeving zijn en het is eng , maar bovenstaande werkt elke keer weer bij staak gedrag iig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 00:09

oh ja, en lekker dit gaan oefenen als je geen les hebt, is toch alleen maar zonde van je lesgeld neem desnoods je moeder mee, als je bang bent dat je je geduld gaat verliezen of wilt opgeven, zodat zij je er doorheen blijft praten want je mag echt niet opgeven, dan ben je nog veel verder van huis namelijk en die 1e keren zul je echt gesloopt zijn, maar ook je oh zo geweldig voelen als het uiteindelijk lukken gaat... Sucses meiss!!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 00:22

Minimelona; ik snap je! :D Bij elkaar rijden doe je niet 'even' :j

Je hebt hem gaaf aan het lopen zeg, paard ziet er goed uit!

Als ik een voor en na foto zet schrik je ook, maar de mijne was er wel heel slecht aan toe na de verhuizing + koliek. Het is ook zo'n gevoelig paard :(:)

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 10:14

Minimelona; Bedankt voor de tip alleen je hebt me met het stoppen omdraaien gedeelte net verkeerd begrepen ( ik kan het ook helemaal verkeerd uitgelegt hebben :P ) Maar hij zit niet zo dat hij omdaait naar de uitgang en vervolgens stilstaate en achteruit loopt maar het is of, of.. dus of ik kan een draai verwachten naar de uitgang maar warneer ik heb van tevoren dan zo opsluit dat hij na de bocht niet anders kan dan rechtdoor gaat hij stilstaan en denkt als ik niet met een bocht naar de uitgang kan, dan ga ik toch achteruit? en dat is dan het moment dat ik eerst been geef en als hij dan nog niet naar voren gaat doe ik dan de teugels naar voren zodat hij de ruimte heeft alleen dan maakt hij er vervolgens weer gebruik van dat hij de ruimte heeft en draait (soms) alsnog om, alleen ik kan hem met geen enkele andere mogelijkheid naar voren krijgen.. Hier mischien tips voor? dan hoor ik ze graag :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 18:24

Hij wil toch naar de uitgang? hoe dan ook? hij gooit zichzelf toch in zon halve steigerdraai richting de uitgang als hij de kans krijgt? dat moment bedoel ik, zodra hij met zijn neus naar de uitgang staat, zet je hem in zijn achteruit, dus niet eerst terugdraaien, en als meneer schijt aan je heeft, dan schop(zonder sporen uiteraard!!) je hem in zijn achteruit, dus wel zelfde ophouding als normaal, maar goed drijven zodat hij daadwerkelijk ziet dat hij verder van de uitgang af gaat, dat mag best he... voor mijn part ga je de halve bak rond in zijn achteruit, ik moet ook wel eens de hele straat in zijn achteruit voordat ik het voor elkaar heb hoor...dan draai je hem om, en ook dat doe je gelijk goed he, dus verdomd hij het , dan trek je hem maar om (1 kant he hij moet wel rondje maken niet omvallen hihi)en dan even alles bij elkaar rapen weer, dus hou je voor mijn part even halt als dat nodig is, als jij maar degene bent die het stilstaan eist en dan voorwaarts...luistert die niet, flink goed drijven/ schoppen (nou niet allemaal beginnen met bleeren want ik vertel geen mishandeling, maar knollie mag wel gaan luisteren onderhand) dan zal hij inderdaad 2 passen doen en het weer flikken, maar dan zal jij bovenstaande dus moeten blijven herhalen tot dat hij het eerder moe is als jij en gaat luisteren, en dat kan dus heeeeel lang duren die 1e keren, want karakter hebt die zat he dat is duidelijk, hahaha, ik mag hem nu al eigenlijk...

whahaha, echt he nevergiveup; die smiley zegt echt alles... :(:) _/-\o_ exact die van mij hoor, niet alleen wat gevoeligheid betreft trouwens, maar is ook echt mijn zorgenkind, die krijgt echt alles aan ongelukkies en ziektes voor haar kiezen, terwijl mijn kleine paasei, onwijs bikkeltje is :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 18:34

en wat als tijdelijke oplossing misschien kan helpen is en nu neem ik aan dat de uitgang bij de K of H letters zit ongeveer en niet in het midden, maar wees het eens voor en maak een halve grote volte bij B of E zodat je weer voorbij die uitgang op hoefslag uitkomt, snap je wat ik bedoel? ik zou het ook niet weten wat anders te doen, want die van mij reageert uiteindelijk altijd wel op mijn hulpen of het nou goed of kwaadschiks is, reactie krijg ik wel...

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 18:36

oo zooo haha dan had ik jou verkeerd begrepen ^^ Morgen weer les waarschijnlijk dan zal ik het een uitproberen :) hij mag nu ook wel eens goed aangepakt worden als die niet luisterd dus een paar schoppen kan die nog verwachten ( ook al gehad maar als hij zodoor gaat ga ik ook zo door :+ )
Hij bezig karakter genoeg, in dat geval is hij schat rijk haha. Kan leuk zijn maar ook onhandig.. Ik hoop dat casper nooit een zorgen kindje zal worden en zo heel wat centjes en gedoe te besparen :) En dan hoop ik ooit ook een coele bikkel paasei te mogen bezitten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:30

ja TS en daar ga je nu dus al gelijk weer de fout in meiss; Casper word nooit niet een koele kikker; dat kan niet, staat hij te hoog voor in het bloed, dat is wat we je nu eigenlijk met zijn allen al heel de tijd proberen duidelijk te maken; Tuigers zijn niet dom, juist niet, het zijn hoog sensibele, zeer opmerkzame en vrij slimme paarden, met flink veel karakter, dat is het aard van het beessie, dat krijg je er niet uit, en MOET JE NIET WILLEN, verziek je het hele dier mee, want zoals ik jou nu weer hoor, lees je het helemaal niet goed, met schoppen bedoel ik flink hard drijven, dat moet jij dus doen he niet iemand op de grond die hem een paar schoppen gaat staan verkopen of zo, je moet consequent en eerlijk zijn, NIET boos en kinderachtig (gaat hij zo door ga ik zo door) casper valt gewoon onder de categorie "heet sportpaard" die moet je echt anders behandelen in alle opzichten dan de gemiddelde tinker of welk koudbloed dan ook!

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 19:53

nenee ik bedoelde met coele paasei een shet, leuke kleine eigenwijze dwerg, dat hij nooit rustig zal worden begreep ik nu wel.. en met schoppen bedoel ik ook niet iemand die hem vanaf de grond inelkaar stampt maar gewoon ik doe goed in zn buik port om m vooruit te krijgen