(ik dacht ook veel te weten, maar er is veel meer nog dat ik niet weet
) Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)
Laatste tijd te veel verzorgsters gehad en je merkt het zo, paard is aan het etteren, staat niet meer stil bij het opstaan terwijl ie dat eerst wel deed. Dat zijn ze nu aan het oefenen, terwijl ik er een jaar geleden nog een kind van 3 opzette en meneer gewoon bleef stilstaan :S) Het klinkt heel stom, maar denk dat iedere eigenaar af en toe wel een "mindere" periode heeft.. En volgens mij pak jij het gewoon heel goed aan
Doorzetten en hulp aannemen en je komt er wel hoor!
maar zelfs dan is de kans groot dat je tijden zult houden dat je denkt "waar ben ik aan begonnen"... Hoort er deels bij :p (En nee, het hoeven niet altijd maanden te zijn of wat dan ook, maar af en toe een mindere dag, of gewoon even een paar dagen dat het slechter gaat
) aslo schreef:Leuk een tuiger! Onze merrie is 50%. Hele vrolijke, lieve maar ozo alerte tante. Ze ziet alles en wil alles zien.
Tuigers zijn doorgaans hele oplettende, energieke paarden. dus idd oppassen met krachtvoer. Liefst iets zonder haver.
De meeste die ik ken, zo ook onze merrie, zijn gevoelig, sensibel. Ze raken gauw wat gestrest, dus daar moet je op inspelen. Zoveel mogelijk de rust en ontspanning opzoeken. En, zoals al aangegeven, onder het zadel bepaal jij het tempo. Ook al moet je binnen 100 meter 10x terug naar de stap of halthouden, doen. Heel consequent hierin blijven als hij onder je uit loopt.

Renske1987 schreef:Ik weet niet waar je woont, maar ander zou ik eens contact opnemen met Cor Jansen van Stal Rhijnauwen in Bunnik. Hij kan erg goed met jonge, groene paarden omgaan en zeker paarden (of eigenlijk ruiters) die een probleem hebben. Ik denk dat jouw paard erg gestresst is geworden van onbegrip en dat komt door jou. Klinkt niet aardig, maar zo bedoel ik het niet. Jij bent hierin nog onervaren (kan je niets aan doen) en je hebt helaas niet een hele handige keuze gemaakt om dit paard te kopen. Maar dat betekent niet dat het nooit goedkomt!
Ik zou je echt aanraden hem op te zoeken. Hij kan jou leren hoe jij met je paardje om moet gaan.
Ik denk echt dat je dit in ieder geval moet doorzetten. Werkt dit niet, dan kan je altijd nog besloten om hem te verkopen.
betadine schreef:Ben blij van het te horen, dan heb ik toch niet voor niets zitten typen![]()
Je moet niet pressé streng zijn, maar consequent. Als hij niet reageert op je been meteen een kleine correctie. Die correctie kun je gerust door een harder kapje te geven met je hiel. Dan moet je het later ook nog maar 1x vragen. Je gaat hem zo reactiever maken voor je hulpen. Rijden doe je vooral vanuit je benen. Die moeten goed aansluiten en je moet je paard zodanig opleiden dat hij later op de kleinste hulpen reageert. Dit is een werk van lange adem. Als je een paard koopt die dressuurmatig gereden staat dan zitten daar ook al heel veel uren werk in. Die kun je niet op 1,2,3 inhalen.
Je bent hem immers niet aan het rijden, maar meer hem ook aan het inrijden. Volgens mij kun je hier zeker nog iets mee bereiken mits je doorzet. Blijf benieuwd naar jullie vorderingen
NeverGiveUp schreef:aslo schreef:Leuk een tuiger! Onze merrie is 50%. Hele vrolijke, lieve maar ozo alerte tante. Ze ziet alles en wil alles zien.
Tuigers zijn doorgaans hele oplettende, energieke paarden. dus idd oppassen met krachtvoer. Liefst iets zonder haver.
De meeste die ik ken, zo ook onze merrie, zijn gevoelig, sensibel. Ze raken gauw wat gestrest, dus daar moet je op inspelen. Zoveel mogelijk de rust en ontspanning opzoeken. En, zoals al aangegeven, onder het zadel bepaal jij het tempo. Ook al moet je binnen 100 meter 10x terug naar de stap of halthouden, doen. Heel consequent hierin blijven als hij onder je uit loopt.
Precíes hetzelfde geldt voor mijn, ook 50% tuiger ruin
Ontzettend vrolijk en lief, heel alert, mist écht niks. Ziet en merkt alles veel eerder dan ik
Snel onzeker en opgefokt bij teveel prikkels. Zeker als hij (nog) geen veilige plek aan je heeft. Daar heeft de mijne heel veel behoefte aan.
Haver moet ik hem ook niet geven. Voor de rest heel braaf en rustig.
En een enorme stuwkracht natuurlijk, dus terug, rijden terug, rijden terug rijden. Dat vooruit gooien komt de rug niet ten goede. Bekken kantelt niet.
Grappig

minimelona schreef:betadine schreef:Ben blij van het te horen, dan heb ik toch niet voor niets zitten typen![]()
Je moet niet pressé streng zijn, maar consequent. Als hij niet reageert op je been meteen een kleine correctie. Die correctie kun je gerust door een harder kapje te geven met je hiel. Dan moet je het later ook nog maar 1x vragen. Je gaat hem zo reactiever maken voor je hulpen. Rijden doe je vooral vanuit je benen. Die moeten goed aansluiten en je moet je paard zodanig opleiden dat hij later op de kleinste hulpen reageert. Dit is een werk van lange adem. Als je een paard koopt die dressuurmatig gereden staat dan zitten daar ook al heel veel uren werk in. Die kun je niet op 1,2,3 inhalen.
Je bent hem immers niet aan het rijden, maar meer hem ook aan het inrijden. Volgens mij kun je hier zeker nog iets mee bereiken mits je doorzet. Blijf benieuwd naar jullie vorderingen
nuja de combinatie 
kan op zo'n moment been geven wat ik wil maar hij blijft achteruit lopen vandaar de teugels naar voren dat er geen druk op staat en dan goed been en sweepje erbij dan komt hij op een gegeve moment naar voren
Je hebt haar daar zowiezo al mooi aan het lopen. sinds ik aan de longe veel tempo wisselingen maak heeft hij al ietsjes meer gekregen, maar het steld nog niks voor dan bij die van jou. Maaar dat komt ooit wel
Bij elkaar rijden doe je niet 'even' 
) Maar hij zit niet zo dat hij omdaait naar de uitgang en vervolgens stilstaate en achteruit loopt maar het is of, of.. dus of ik kan een draai verwachten naar de uitgang maar warneer ik heb van tevoren dan zo opsluit dat hij na de bocht niet anders kan dan rechtdoor gaat hij stilstaan en denkt als ik niet met een bocht naar de uitgang kan, dan ga ik toch achteruit? en dat is dan het moment dat ik eerst been geef en als hij dan nog niet naar voren gaat doe ik dan de teugels naar voren zodat hij de ruimte heeft alleen dan maakt hij er vervolgens weer gebruik van dat hij de ruimte heeft en draait (soms) alsnog om, alleen ik kan hem met geen enkele andere mogelijkheid naar voren krijgen.. Hier mischien tips voor? dan hoor ik ze graag
exact die van mij hoor, niet alleen wat gevoeligheid betreft trouwens, maar is ook echt mijn zorgenkind, die krijgt echt alles aan ongelukkies en ziektes voor haar kiezen, terwijl mijn kleine paasei, onwijs bikkeltje is
hij mag nu ook wel eens goed aangepakt worden als die niet luisterd dus een paar schoppen kan die nog verwachten ( ook al gehad maar als hij zodoor gaat ga ik ook zo door
)
En dan hoop ik ooit ook een coele bikkel paasei te mogen bezitten