Voor ik mijn Raya kocht ben ik heel bewust op zoek geweest naar een kruising fjord en dan met name kruising x warmbloed, liefst Quarter of Paint.
Ik vind deze kruisingen (bijna alle kruisingen met fjord) altijd érg leuk uitpakken, zeker voor wat ik zocht (recreatief paardje, geschikt voor TREC en lange trektochten). In combi met een van de amerikaanse rassen wordt het coole karakter minimaal behouden tot wellicht versterkt, je krijgt wat hardere/soberder paardjes met een rijdbaar maatje en net wat minder 'koudbloed' dan een pure Fjord.
Uiteindelijk ben ik wél met een kruising thuis gekomen, maar toch iets anders, Raya is nl. een kruising Hucul x Konik.
Ook dit is een heel nuttig kruising die een periode erg populair geweest is in Polen, voornamelijk gefokt als paardjes voor de toeristenindustrie en recreatie. Eigenlijk gefokt dus waar ik haar voor wilde. Qua maat iets kleiner dan wat ik zocht (zocht rond de 1.50, Raya is 1.44) maar enorm sterk, zeker op de benen en snoeihard been/voetenwerk. Echte werkpaardjes.

.
leuk zon joekel :p