Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lukalisaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:40

Ik haat die wielrenners ook zo.
Weetje wat wij deden met onze haflinger verkeersmak maken ? Een bordje om de nek hangen en aan het sjabrak hangen met JONG PAARD, PAS OP er op ! _O- misschien ook wel een tip voo jou ?

Anoniem

Re: Ik word er niet goed van!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:44

Hmm das wel een goed idee ja!
Dan hang ik hem gewoon altijd om met rijden, doen ze tenminste wat voorzichtiger.
Tuurlijk snap ik dat de weg of fietspad niet van mezelf is, maar je kunt wel rekening met elkaar houden. En dat wordt hier in deze omgeving door wielrenners absoluut niet gedaan.
Gister kwam ik weer een groep wielrenners tegen. Met zn 2en naast elkaar natuurlijk. Ze hielden aardig afstand maar vonden het wel weer grappig om me af te snijden.
Even later kom ik een groep motoren tegen. Voorste zwaaien met zn arm, dat de anderen langzamer moesten. Kijk, dat vind ik nou fijn, gewoon even rekening met elkaar. Ze hadden van mij niet per se langzamer gehoeven, maar ik vind het gewoon respectvol dat ze dat doen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:54

Ik vind het sowieso raar dat zoveel wielrenners geen fietsbel hebben, dat is toch nog het meest simpele eigenlijk? Hoeven ze ook niet te schreeuwen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:58

volgens mij is een fietsbel zelfs verplicht. Je kan een boete krijgen als je die niet hebt. Dus wie houd zich nou niet aan de regels? :')

*mijn bel is eraf gesloopt en ik fiets nu heel schuldbewust zonder bel en zeg elke keer "pardon, mag ik er langs mevrouw?" :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:59

Ja, je moet een bel hebben op je fiets. racefiets of niet. Maar ik zie soms ook gewoon wielrenners die er wel 1 hebben en het alsnog nodig vinden je 'aan de kant te schreeuwen'

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:17

Ik heb een tijdje een paard gereden dat alle fietsers eng vond (auto's en dergelijke geen probleem, maar fietsen zijn paard etende monsters, raar beest :P). Nu reed ik in een park waar vrij weinig fietsers kwamen, maar als ik er een tegenkwam riep ik altijd "pas op, hij vindt fietsen eng!" Dan houden ze eigenlijk altijd rekening met je.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:27

amykimmie schreef:
Heb ik gezegd dat ik het enige slachtoffer ben? Het had inderdaad een ongeluk kunnen worden. Maar is het dan nodig om me uit te kafferen? Je hoort rekening met elkaar te houden in het verkeer, wie of wat dan ook.
Het paard ging trouwens niet spontaan in de ankers, misschien kun je eerst de OP even beter lezen.
Sorry, de mensen die reageren met dat ik mn paard niet onder controle kan houden, hebben volgens mij nog nooit op een bang paard gezeten. Je maakt mij niet wijs dat jullie echt altijd je paard onder controle hebben, dat ze echt overal langs willen en nergens bang voor zijn.

Het is niet alleen dit met dit paard.
Mijn moeder met mn zusje van 4 werd laatst gewoon het fietspad afgedrukt. Dat is wel sociaal?
Moeder en jong kind de berm in drukken? Ze had wel kunnen vallen!

Afgelopen vrijdag stond er trouwens nog een stuk over wielrenners in het dagblad van het noorden. Dat er zoveel klachten over kwamen. Raar he, dat ik een keer pist reageer.

Als ik me ergens bevind en er wordt een bijna ongeluk veroorzaakt, ja, dan KAN ik onvriendelijk reageren door een adrenalinestoot. Ik reed laatst ergens met mijn auto en zag een amazone op paard en een hond aan de lijn :? aankomen. Maar goed dat ik als paardenkenner ben gestopt (voorgevoeletje?), want paard is ineens kijkerig en springt ineens midden op de weg. Ik heb vriendelijk naar de amazone gezwaaid, maar ondertussen heb ik haar wel voor muts uitgemaakt om op deze manier rond te rijden en zichzelf, haar paard, haar hond EN haar medeweggebruikers in gevaar te brengen. Stel dat ik geen ervaring met paarden had gehad, was ik doorgereden en grote kans, dat er dan een paardenkont in mijn auto stond geparkeerd. Mijn auto wordt dan wel weer gerepareerd, maar hoe het met haar, haar paard, hond of mijzelf had gedaan, daar wil ik niet over nadenken. En dan had ik dus heel wat minder vriendelijk gereageerd.

Je spreekt jezelf op veel vlakken tegen:
Citaat:
paard is nog een jong dier, niet helemaal 100% verkeersmak. Goed, ik stapte lekker met haar langs het fietspad in de berm.
Op een gegeven moment komen we langs een wei met paarden, mevrouw vond dat erg interessant, vond de berm opeens dood eng en wou niet meer voor of acheruit.
Eerst is ze niet helemaal 100% verkeersmak.
Citaat:
Precies; hoe moet je anders een paard verkeersmak maken? Ik ga al savonds de weg met haar op, zodat er minder verkeer is. Ik ben haar nog verkeersmak aan het maken. En hoezo paard niet onder controle; je paard kun je in de bak ook wel niet onder controle hebben!
Het paard had ik wel onder controle, ze was alleen bang.
Het paard is nu ook nog niet 100% verkeersmak. Maar dat maakte niet uit, want ze was bang en kwam zo te staan dat ze niet voor of achteruit wil. Maar ze is volgens jou wel onder controle. Als jouw paard zo geparkeerd staat dat hij niet voor of achteruit wil, is ie niet (!!) onder controle op dat moment.
Citaat:
Voor de zoveelste keer; paard is redelijk verkeersmak

Citaat:
Dit paard schrok trouwens niet, maar was gewoon bang.

Citaat:
En houd toch op te zeuren dat ik mn paard niet beheers. Dat doe ik nmlk wel.
Als je paard redelijk verkeersmak is, maar door angst / bangigheid niet meer vooruit of achteruit wil, dan beheers je je paard nog niet volledig en is ze niet onder controle.
Citaat:
Paard heeft belering voltooid. Jaar lang elke zaterdag met een groepje van 2/3/4 paarden de bos ingeweest, en langs de weg
En in bovenstaande quotes geef je aan dat ze nog niet verkeersmak is en nog een en ander moet leren en ineens heeft ze de belering voltooid.
Citaat:
Uh, ja. Een paard wat het hoofd omhoog gooit, danst op de plek, telkens aan het bit rukt, daar stap ik niet zo maar van af.
kortom, niet volledig onder controle.
Citaat:
Je maakt mij ook niet wijs dat je niet door hebt met je gezonde verstand, dat er een paard op het fietspad staat te stuiteren.
En nu moet een wielrenster met gezond verstand maar moet inzien dat een paard op het fietspad staat te stuiteren, daar waar ie een aantal quotes geleden nog alleen maar niet meer voor- of achteruit wilde.

Daarnaast schreef je al dat de wielrenster in kwestie rechtop zat. Misschien had ze al flink vaart geminderd, want ook de snelheid is relatief. Voor jou kennelijk te hoog en die dame in kwestie had waarschijnlijk al flink de snelheid eruit. En als ik achter een stuiterend of bevroren paard of whatever langs moet, dan maak ik ook dat ik zo snel mogelijk wegkom als ik door omstandigheden en met kennis over het paardewezen niet op tijd stil kan staan.

We hadden het na de OP niet over de meeste wielrenners, je was boos op deze ene dame. En ik vind dat (nav jouw verhaal) deze dame net zoveel of minstens nog meer recht heeft boos te zijn op jou, omdat jij door je paard (bang, oncontoleerbaar, stuiterend, grazend, lief, vervelend of gewoon zin om te dwarsbomen en daarom dwars op de weg, maakt me allemaal niet uit, jouw paard, dus jouw verantwoording!) bijna een ongeluk hebt veroorzaakt. Dan moet je er niet bijhalen dat wielrenners aso zijn, omdat je moeder en zusje van het fietspad zijn gedrukt. Dat heeft met je verhaal in de OP niets te maken. Ja, dat je moeder en je zusje in de berm zijn gedrukt is (netjes gezegd) asociaal. Maar dat hoort niet bij het verhaal in de OP, maar is een verhaal op zich.

Als jij in je OP had geschreven dat je een bijna ongeluk hebt gehad en hier van baalt en inziet wat jouw verantwoordelijkheid hierin was, dan denk ik dat je hele andere reacties had gehad. Nu ligt het volledig aan de wielrenster die zo asociaal voorbij is gescheurd (aan een gebeurtenis buiten haar schuld om) en jou ook nog eens uitscheld.

We moeten rekening met elkaar houden en jij dus ook met de rest. Je kunt niet alle (!!) fietsers over 1 kam scheren. Ja, er zijn wielrenners die niet handig reageren, net zoals kinderen, automobilisten, maar ook zat ruiters/amazones. Als we elkaar de zwarte piet blijven toespelen, kom je nergens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:42

Het paard is kijkerig. Een paard is nooit 100% mak. Het kan namelijk altijd schrikken.
Heb jij ooit op een bang paard gezeten? Ik denk het niet. Zoals al eerder gezegd maak je mij niet wijs dat jouwn paard nooit schrikt, en jij het meteen onder controle hebt. Je hebt toch 1 of 2 seconden nodig om te reageren.
Als een paard bang is, laat ik hem of haar rustig kijken. Als het een gevaarlijke situatie is, zoals in de OP, probeer ik zo snel mogelijk aan de kant te komen. Maar moet ik haar helemaal kapot trappen omdat ze niet luistert? Merrie ging op dat moment voor, dat kan wel egoistisch zijn, maar ik heb geen zin om haar af te gaan beulen omdat er een wielrenner aankomt.

Okee, nog een keer duidelijk, hoop dat het dan voor jou ook eens duidelijk wordt.
Paard is 5. 2 jaar onder het zadel. Eerste jaar door de dochter van de eigenaar. Toen zijn we elke zaterdag met een groepje naar buiten geweest, de weg op. Eerst ik en de dochter op paarden en de eigenaar mee op de fiets.
Merrie pakte dit goed op en al gauw gingen dochter en ik met zn tweeen.
Imo belering voltooid.
Merrie is kijkerig. Maar dat is een ander paard op stal ook, die is 8 en komt meerdere keren per week buiten.
Zit in het karakter.
ELK PAARD KAN SCHRIKKEN, HOE MAK OF BRAAF OOK.
In mijn ogen is een paard nooit 100% verkeersmak. Dat KAN gewoon niet. Je maakt mij echt niet wijs dat jij een paard kent wat nooit schrikt, bang is of opkijkt onderweg. Ja, het hobbelpaard misschien.

In mijn OP wil ik duidelijk maken dat ik gewoon baal van de MEESTE!!!!!!!!!!!!!!!!! wielrenners hier.
En dat zulke dingen niet alleen met dit paard voorkomen, maar ook lopen, fietsend of weet ik wat.
Het paard kan dan wel mijn verantwoording zijn, het kan allemaal wel mijn schuld zijn maar een beetje sociale nederlander was afgestapt. En nogmaals, niet iedereen heeft verstand van paarden. Maar je ziet het verschil heus wel tussen een braaf mak paard wat lekker in de berm stapt, of een stuiterend paard wat overdwars op het fietspad staat.

Als er een wielrenner, fietser of weet ik wat op de grond ligt, race ik er toch ook niet voorbij?
Tja, moet je die fiets maar onder controle houden en niet vallen!!!

Dahlia

Re: Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:44

Een paard blijft inderdaad altijd een dier. En kan dus ALTIJD schrikken, hoe bomproof je paard ook is ;)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:45

En weet je wat die wielrenster nu misschien op een forum zegt

Kwam tijdens het trainen weer een schijtknol tegen. Die stond op het fietspad.!!!!!
Dat beest hoort daar helemaal niet. Ik Ben maar snel doorgefietst want dalijk trapt tie nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:47

Dus ik moet op de weg omdat het wielrenners niet aanstaat?
Ik ga het leven van mijn paard niet op het spel zetten voor een paar wielrenners.

Dan had ik op haar topic gereageerd; dus je bent er achter langs gefietst?
Ik denk toch dat je beter even had kunnen wachten, een paard vind het vast niet fijn als je er achter langs fietst. En weet jij wat er is voorgevallen? Ze kon ook in de berm hebben gereden, tot het paard gek ging doen?
En wel het hele verhaal vertellen he!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:49

Jij hoort of in de berm of op de weg. Dus je had al niks op het fietspad te zoeken :)

Anoniem

Ik reed in de berm, voor de zoveelste keer.

Rennie89

quera schreef:
Jij hoort of in de berm of op de weg. Dus je had al niks op het fietspad te zoeken :)

en ze had idd niks op het fietspad te zoeken, maar haar paard schrok dus die ging op het fietspad :) zij reed zelf in de berm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:50

Als het paard niet was geschrokken, was ik in de berm blijven rijden.
Maarja, een paard KAN nu eenmaal schrikken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:54

Citaat:
Okee, nog een keer duidelijk, hoop dat het dan voor jou ook eens duidelijk wordt.
. Daarom reageer ik zo fel, want jij wilt jouw verhaal zo vertellen dat iedereen met jou gaat meepraten. Want jij was kennelijk niet fout, die wielrenster volgens jou wel. En dat doe ik dus niet. Want weer leg je de schuld bij die ander, want een beetje sociale nederlander zou zijn afgestapt. En het enige dat ik probeer duidelijk te maken (om maar even je eigen woorden te gebruiken): Een beetje sociale nederlander erkent ook zijn eigen fouten!

Zie ook de opmerking van Quera die al eerder in het topic ook gemaakt is.

En of ik mijn paardenkennis en ruitergevoel zo sterk ontwikkeld zijn dat ik mijn paard volledig onder controle heb, laat ik in het midden. Voegt niets toe aan deze discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:57

Ik wil het verhaal niet vertellen zodat iedereen het met me eens is.
Ieder zn eigen mening!
Maar ik wordt er wel een beetje zat van dat ik alles zo zoetjes aan 10x moet gaan vertellen. Lees dan het hele topic of reageer gewoon niet.
Ik erken mijn fout, maar was het nodig om me uit te schelden?
Inderdaad, laten we dat maar even buiten beschouwing houden.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:58

Tja, een paard kan altijd schrikken.
Een mens kan ook altijd schrikken, vooral als ze op de fiets langs een paard willen na een dag hard werken naar huis gaan.
Gaat erom om rekening met elkaar te houden.
Wat die wielrenners aangaat ben ik 't met je eens.
Laatst bijgewerkt door HolyPope op 01-08-12 12:01, in het totaal 3 keer bewerkt

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:59

Ik snap je punt wel een beetje Rocamor, maar het is niet heel realistisch om te zeggen dat jij je paard volledig onder controle hebt. Dat kan simpelweg niet, het is een blijft een dier..

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:00

De meeste wielrenners die ik tegenkom zijn verre van sociaal. Rijden met heel de club op de weg als er een fietspad ligt, komen al aangeschreeuwd als je niet genoeg aan de kant loopt. Nu is mijn Bels de rust zelve maar ik irriteer me er mateloos aan.

Noissue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:00

Gelukkig blijft het tussen wielrenners en ruiters vaak bij spanning en irritaties. Ik heb vaak zat woordwisselingen gehad met wielrenners terwijl ik gewoon netjes in de berm stapte of dat ze me gewoon uitscholden omdat er poep op het fietspad lag wat niet eens van mijn paard was. Van hun kant snap ik de irritaties ook wel poep op het fietspad waar ze met die dunne bandjes over uitglijden enz. maar een beetje respect voor elkaar zou toch wat handiger zijn.
Wat ik nog veel erger vind zijn die vrachtwagenchauffeurs die het leuk vinden om te toeteren als ze onder het viaduct doorrijden als je overheen rijdt met je paard. Wie is dan nergens te bekennen als het dier schrikt en over de railing dondert???
Ik heb het idee dat over het algemeen in het verkeer respect voor ruiters tegenwoordig ver te zoeken is....

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:02

Idd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:02

Daarom. Maar eens mens kan zichzelf onder controle houden, dus die bepaalt zelf of ze doorfietst of afstapt.
Helaas kan het wel eens gebeuren dat een paard zo bang is, dat het zichzelf niet meer onder controle heeft (vlucht gedrag) en niets meer wil. Wel eens een paard in blinde paniek gezien? Die denkt: ik moet hier weg! En die denkt niet meer aan gevaar of de ruiter die er op zit.
Gewoon rekening houden met elkaar.

Poep ruim ik altijd op als het op de weg of fietspad ligt. Dat vind ik zelf ook asociaal als je dat laat liggen.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:04

Noissue schreef:
Gelukkig blijft het tussen wielrenners en ruiters vaak bij spanning en irritaties. Ik heb vaak zat woordwisselingen gehad met wielrenners terwijl ik gewoon netjes in de berm stapte of dat ze me gewoon uitscholden omdat er poep op het fietspad lag wat niet eens van mijn paard was. Van hun kant snap ik de irritaties ook wel poep op het fietspad waar ze met die dunne bandjes over uitglijden enz. maar een beetje respect voor elkaar zou toch wat handiger zijn.
Wat ik nog veel erger vind zijn die vrachtwagenchauffeurs die het leuk vinden om te toeteren als ze onder het viaduct doorrijden als je overheen rijdt met je paard. Wie is dan nergens te bekennen als het dier schrikt en over de railing dondert???
Ik heb het idee dat over het algemeen in het verkeer respect voor ruiters tegenwoordig ver te zoeken is....

Het kan ook anders hoor ;)
Tijdje terug reden we langs de weg, komt er een brandweer aan met sirenes. Dus wij maar een beetje aan de kant.
Sirenes werden uitgezet tot ze ons ver voorbij waren. Toen gingen ze weer aan. Maar dit zijn helaas wel uitzonderingen..

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:05

amykimmie schreef:
Het paard is kijkerig. Een paard is nooit 100% mak. Het kan namelijk altijd schrikken.
Heb jij ooit op een bang paard gezeten? Ik denk het niet. Zoals al eerder gezegd maak je mij niet wijs dat jouwn paard nooit schrikt, en jij het meteen onder controle hebt. Je hebt toch 1 of 2 seconden nodig om te reageren.
Als een paard bang is, laat ik hem of haar rustig kijken. Als het een gevaarlijke situatie is, zoals in de OP, probeer ik zo snel mogelijk aan de kant te komen. Maar moet ik haar helemaal kapot trappen omdat ze niet luistert? Merrie ging op dat moment voor, dat kan wel egoistisch zijn, maar ik heb geen zin om haar af te gaan beulen omdat er een wielrenner aankomt.

Paard is 5. 2 jaar onder het zadel. Eerste jaar door de dochter van de eigenaar. Toen zijn we elke zaterdag met een groepje naar buiten geweest, de weg op. Eerst ik en de dochter op paarden en de eigenaar mee op de fiets.
Merrie pakte dit goed op en al gauw gingen dochter en ik met zn tweeen.
Imo belering voltooid.
Merrie is kijkerig. Maar dat is een ander paard op stal ook, die is 8 en komt meerdere keren per week buiten.
Zit in het karakter.
ELK PAARD KAN SCHRIKKEN, HOE MAK OF BRAAF OOK.
In mijn ogen is een paard nooit 100% verkeersmak. Dat KAN gewoon niet. Je maakt mij echt niet wijs dat jij een paard kent wat nooit schrikt, bang is of opkijkt onderweg. Ja, het hobbelpaard misschien.

In mijn OP wil ik duidelijk maken dat ik gewoon baal van de MEESTE!!!!!!!!!!!!!!!!! wielrenners hier.
En dat zulke dingen niet alleen met dit paard voorkomen, maar ook lopen, fietsend of weet ik wat.
Het paard kan dan wel mijn verantwoording zijn, het kan allemaal wel mijn schuld zijn maar een beetje sociale nederlander was afgestapt. En nogmaals, niet iedereen heeft verstand van paarden. Maar je ziet het verschil heus wel tussen een braaf mak paard wat lekker in de berm stapt, of een stuiterend paard wat overdwars op het fietspad staat.

Als er een wielrenner, fietser of weet ik wat op de grond ligt, race ik er toch ook niet voorbij?
Tja, moet je die fiets maar onder controle houden en niet vallen!!!

Nou zeg, ga je nu mensen persoonlijk aanvallen? Doe eens even rustig zeg. Rocamor heeft gelijk, je had je paard niet onder controle. Paard was niet voor of achteruit te krijgen DUS je had geen controle over je paard, anders liep je paard gewoon rustig met je mee. Bovendien had je de wielrenner ook kunnen waarschuwen, of vriendelijk kunnen vragen of zij even zou kunnen wachten omdat je paard bang was. Je hebt goed gehandeld door je paard even naar het 'gevaar' te laten kijken, maar waarschuw de passerende voorbijgangers gewoon eerst even. Ik heb ook jonge paarden gereden die ik ook verkeersmak heb moeten maken. Dat waren óók paarden die midden op de weg geen stap voor of achteruit deden, deze paarden had ik dus ook niet altijd even goed onder controle. Ik probeerde er altijd voor te zorgen dat de rest van het verkeer er gewoon langs kon. Kon dat niet, dan waarschuwde ik even en maakte ook mijn excuses. De meeste mensen hebben hier dan ook wel begrip voor, weten bovendien wat er aan de hand is en rijden er vervolgens rustig langs of wachten even.

De wielrenner had trouwens niet hoeven schelden en ze had er ook rustiger langs kunnen rijden (al was het maar voor haar eigen veiligheid).