Extreme luxe of het beste voor je paard, wat kies jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke stal kies jij?

Stal A
83 (14%)
Stal B
497 (85%)

Totaal aantal stemmen: 580

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:42

Yep Yamcha, helemaal waar. Het lijkt wel alsof 24/7 buiten voor sommige mensen betekent dat ze tot hun knieen in de modder in de regen staan te verpieteren. En dat het alternatief daarom maar is 22/7 op stal, want ja dan lijkt ze veel gelukkiger... Daartussen is nog een heel spectrum van mogelijkheden om het je paard naar de zin te maken, en vooral verveling tegen te gaan, en dan maakt het écht niet uit of het over een sportpaard of over een stel shetlanders gaat. Je zal best wat aanpassingen moeten maken voor een sportpaard, maar dat betekent echt niet dat de enige oplossing ophokken is. Een paard wat 22 uur per dag in zijn eentje in een box staat verveelt zich gegarandeerd. En van verveling komen nare dingen.

Anoeska

Re: Extreme luxe of het beste voor je paard, wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:44

Zo is deze poll anders wel ingestoken, je kiest of voor stal B, 24/7 buiten en dat is het beste voor je paard. Of je kiest voor 23/7 binnen (stal A), en dan ben je eigenlijk een dierenbeul, geen paardenmens en je zou geen paarden mogen houden. Zo is de tendens in dit topic wel.

Ik ben erg blij voor mijn paard dat de realiteit anders is, zoals xDreamerx en Yamcha ook zeggen.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:11

ik zou toch voor A gaan..... ga er vanuit dat de paarden een luik hebben die de stalgang of naar buiten kijkt. ik hecht waarde aan de ''luxe'' en als mijn paard 1 uur wei en of 1 uur paddock krijgt per dag.
regel ik wel dat ik bijvoorbeeld met hm stap sochtends en savonds rij. of ik laat iemand dat doen (dat gebeurd zooo veel op stallen dat je elkaars paarden even "uitlaat")
natuurlijk ben ik ook meer van dat ze veel op t land staan, maar het zijn gewoonte dieren en ook hier wennen ze aan.

Nu vind ik dit wel 2 uitersten...... sta nu op een stal zonder binnenbak.
Gewoon een buitenbak (wel hele goede bodem), paddocks en mooie ruime stallen. Ze staan een halve dag buiten, (ruinen en merries apart dus halve dag) sommige staan samen in een paddock andere alleen.
er word gevoerd, uitgemest en buiten/binnengezet.
en hier ben ik echt helemaal op mn plek! en mn paardje ook! (ex-paardje)
dus meeega luxe hoef ik niet. maar ja als ik moest kiezen..... A

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:21

Anoeska schreef:
Zo is deze poll anders wel ingestoken, je kiest of voor stal B, 24/7 buiten en dat is het beste voor je paard. Of je kiest voor 23/7 binnen (stal A), en dan ben je eigenlijk een dierenbeul, geen paardenmens en je zou geen paarden mogen houden. Zo is de tendens in dit topic wel.

Ik ben erg blij voor mijn paard dat de realiteit anders is, zoals xDreamerx en Yamcha ook zeggen.

denk dat je toch ergens overheen leest.

De pol is de keuze. De mening van de TS wordt gegeven, maar deze heeft verder niets met de pol te maken.
85% is het met TS eens, dat een wat minder luxe stal voor ons, maar luxer voor het paard, beter is voor het paard.
De overige 15% is het met keuze A eens. Ik zie wel heel veel A keuzes die dan zeggen dat ze zelf een mix hebben en dat hun paard vaker buiten komt. Daar heeft natuurlijk niemand moeite mee ;)

En toch denk ik dat ook de Stal A mensen (om iedereen maar over 1 kam te scheren haha), liever zien dat hun paard vaker dan 1 uur buiten staat. Iedereen weet tenslotte dat een paard ophokken in een hokkie het paard écht niet gelukkig maakt.
Heb hier ook gelezen dat iemand iets doet met showpaarden. Deze mogen geen verwondingen oplopen want hier krijgen ze minder punten voor, dus staan ze niet met anderen in de wei en leven een 'beschermd' leven. Hier zou ik persoonlijk voor passen. Dan maar geen showbeest, want je ontneemt hen de kans om ook daadwerkelijk paard te zijn. Althans, zo zie ik het. Kan het fout hebben.

Ik wou dat ik een mix had!!! en ik denk iedereen ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:21

@Goldennarrow, paarden staan buiten het rijden om een dagdeel buiten.
Kijk het zou natuurlijk fantastisch zijn als je je dure showpaardje de hele dag op de wei kan planten én een fantastische fasciliteit hebt om te trainen. Als je voor de reining kiest gaat dit vaak niet samen simpelweg omdat er maar weinig plekken zijn waar je paard én goed verzorgd word én je goed kan trainen én ze hele dagen in goede weides komen (dus geen kapotte prut landjes!) deze plekken zijn zeldzaam in NL!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:23

Hihi ik heb één van die zeldzame plekjes gevonden denk ik :) Al moet ik er wel 500 m voor stappen om bij die super bodem aan te komen :j

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:26

Wat is een normale stal wat voor de een normaal is, is voor de ander niet normaal

Binnenbak is bij mij een vereiste ik ga dus echt niet in buitenbak rijden met regen :n

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:31

Stal B is precies de situatie hoe mijn paard erbij staat. Dit vind ik prima, en ja die binnenbak zou in de winter of regen wel erg handig zijn, maar ik ben helemaal tevreden met m'n plekje! En 'het beste voor mijn paard' is ook wel het beste voor mij, niet alleen in het belang voor m'n paard, maar in mijn situatie ook m'n eigen. Deze stal is namelijk een stuk dichterbij mijn huis dan een evt stal A, en stukken goedkoper :Y)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:33

Normaal is bij mij een binnenbak dus deze poll is niet echt goed relevant want wat voor de een normaal is, is voor de ander niet normaal

Nog een hele belangrijke vereiste voor mij is spuitplaats met Warm water

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:29

tita schreef:
Normaal is bij mij een binnenbak dus deze poll is niet echt goed relevant want wat voor de een normaal is, is voor de ander niet normaal

Nog een hele belangrijke vereiste voor mij is spuitplaats met Warm water

als die voor jou niet relevant is moet je niet reageren :roll:

als er een poll is voor de keuze van een kleur auto (rode of blauwe auto?), kan je toch ook stemmen, maar dat hij niet relevant is?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:01

Calypso, ik quote even wat ik eerder heb gezegd.

Gini schreef:
Omdat de keuzemogelijkheid die je aanbiedt een beetje krom is. Ik wil heel graag een stal met binnenbak en warm lopend water. Deze twee dingen noem ik eigenlijk nog niet eens extreme luxe. Maar natuurlijk wil ik dit niet ten koste van mijn paard. Een paard dat alleen staat weg te kwijnen in zijn stal, ik denk dat geen enkele bokker dat wil. Ik wil dat mijn paard ook gelukkig is, genoeg beweging en sociaal contact krijgt.
Dus het is gewoon heel moeilijk om te kiezen, omdat je niet 100% voor 1 optie kan gaan. Mensen klikken de poll aan gewoon omdat ze "moeten" en dan is er in mijn ogen even snel voor A als voor B gekozen.
En ik kan me voorstellen dat voor wedstrijdruiters of ambitieuzere ruiters als het echt echt echt moet, dan toch voor stal A kiezen.
Waarom die niet in dit topic reageren? Logisch, dan zouden ze afgemaakt worden door de moraalridders. Kijk maar naar Anoeska en de daaropvolgende reactie. De poll is dus subjectief. Impliciet is er een goed en een kwaad, je hebt geen vrije keuze. Wie A kiest is slecht en egoïstisch, wie B kiest is een echt paardenmens, dat wordt er onrechtstreeks bedoeld. Vind je het dan gek dat de A-mensen liever niet reageren en naar hun paard gaan die lekker in de wei staat van een superdeluxe pensionstal. ;)

En een toevoeging: polls, enquetes, vragenlijsten, opiniepeilingen zijn alleen nuttig wanneer ze objectief en realistisch opgesteld worden.
Objectief is deze poll niet, want er wordt meteen duidelijk gemaakt dat A egoïsten zijn en B echte paardenmensen.
Realistisch is deze poll niet, want er zijn zoveel mogelijkheden tussen A en B, dat je gewoon gedwongen wordt in een kamp waar je misschien niet 100% achter staat.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:18

Nou Calypso hebbie bovenstaande post gelezen?

Tis nogal wat dat je aardig wat pagina's hebt gekregen blijkbaar vroeg niemand zich af wat een normale stal is.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:59

Gini schreef:
Calypso, ik quote even wat ik eerder heb gezegd.

Gini schreef:
Omdat de keuzemogelijkheid die je aanbiedt een beetje krom is. Ik wil heel graag een stal met binnenbak en warm lopend water. Deze twee dingen noem ik eigenlijk nog niet eens extreme luxe. Maar natuurlijk wil ik dit niet ten koste van mijn paard. Een paard dat alleen staat weg te kwijnen in zijn stal, ik denk dat geen enkele bokker dat wil. Ik wil dat mijn paard ook gelukkig is, genoeg beweging en sociaal contact krijgt.
Dus het is gewoon heel moeilijk om te kiezen, omdat je niet 100% voor 1 optie kan gaan. Mensen klikken de poll aan gewoon omdat ze "moeten" en dan is er in mijn ogen even snel voor A als voor B gekozen.
En ik kan me voorstellen dat voor wedstrijdruiters of ambitieuzere ruiters als het echt echt echt moet, dan toch voor stal A kiezen.
Waarom die niet in dit topic reageren? Logisch, dan zouden ze afgemaakt worden door de moraalridders. Kijk maar naar Anoeska en de daaropvolgende reactie. De poll is dus subjectief. Impliciet is er een goed en een kwaad, je hebt geen vrije keuze. Wie A kiest is slecht en egoïstisch, wie B kiest is een echt paardenmens, dat wordt er onrechtstreeks bedoeld. Vind je het dan gek dat de A-mensen liever niet reageren en naar hun paard gaan die lekker in de wei staat van een superdeluxe pensionstal. ;)

En een toevoeging: polls, enquetes, vragenlijsten, opiniepeilingen zijn alleen nuttig wanneer ze objectief en realistisch opgesteld worden.
Objectief is deze poll niet, want er wordt meteen duidelijk gemaakt dat A egoïsten zijn en B echte paardenmensen.
Realistisch is deze poll niet, want er zijn zoveel mogelijkheden tussen A en B, dat je gewoon gedwongen wordt in een kamp waar je misschien niet 100% achter staat.

Ben het hier zeker wel mee eens (wist alleen niet dat onrechtstreeks een bestaand woord was :+ ).
En toch zou ik niet weten waarom je geen poll kan opstellen met:
A; kies voor blauwe auto; en
B; kies voor rode auto;

als je dan zegt dat je liever voor paars kiest.. tja... daar wordt niet om gevraagd, dan moet je niet stemmen. En zo vind ik dit hier ook wel. Kies je liever voor een combi, kies dan niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:08

In dit topic speelt de titel ook een belangrijke rol.
Stel dat ik een topic zou openen met de titel: extreme brol of een goede bolide, wat kies jij?
En dan een poll A: blauwe auto, B: rode auto.
Dan wordt er dus tegelijkertijd een waardeoordeel aan de keuzemogelijkheden gekoppeld. Mensen met een blauwe auto rijden met brol, mensen met een rode auto hebben tenminste een degelijke auto.
Mensen gaan dus vooral de rode auto aanduiden, want niemand wil natuurlijk in de hoek van brol geduwd worden, iedereen wil normaal gevonden worden en liefst niet uit de boot vallen. De mensen die toch een blauwe auto kiezen, doen dit anoniem, bang voor de tegenreacties.
In dit topic doet TS net hetzelfde, alleen kan je de blauwe auto vervangen door de luxestal en de rode door de 24/7-buiten stal.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:10

Calypso84 schreef:
als je dan zegt dat je liever voor paars kiest.. tja... daar wordt niet om gevraagd, dan moet je niet stemmen. En zo vind ik dit hier ook wel. Kies je liever voor een combi, kies dan niet.

Mensen zo beperken in hun keuze dat ze zich in geen enkel van beiden keuzes goed voelen, is hopelijk niet de opzet van een objectieve poll/enquete/vragenlijst.
Ooit de film Sophie's Choice gezien? Extreem voorbeeld, maar dan weet je tenminste wat ik bedoel.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:16

De mensen die stal B kiezen, heb ik niet het gevoel van dat 'ze zich in geen enkel van beiden keuzen goed voelen'. Van de A kiezers heb ik dit wel. Maar dat is toch juist goed? Dat veel A kiezers toch liever voor een combi zouden kiezen?

Vind het eigenlijk alleen maar positief. En de uitkomst van deze (geen objectieve ;) ) poll is denk ik ook alleen maar positief. Mensen kiezen meer voor de ruimte van hun paard, dan voor hun eigen luxe. Beter toch!? En ook dat de meeste A kiezers ook liever voor een acceptabele combi kiezen. Alleen maar goed!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:19

Ja maar Gini, je kan nóóít elke keus in een poll zetten. Dan zou je zo'n extreem lange lijst krijgen waar mensen uit zouden kunnen kiezen. Of je zou keuzemogelijkheden neer moeten zetten. Maar aangezien het nu niet gaat over wat mensen in een stal zouden willen zien/wat de stal waar ze staan heeft, kan dat hier niet. Er wordt gewoon gevraagd om wat je liever hebt.

Overigens kiest niet iedereen voor B omdat ze niet buiten de boot willen vallen. Ik sta nu op een B-stal, alleen dan met binnenbak, maar daar rijd ik toch nooit in. Ik kies dan gewoon voor de stal waar ik tevreden mee ben en dat ben ik met stal B.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:39

En weet je wat het ergste is, stallen zoals stal A bestaan wel degelijk!
Hier in de buurt ook best een grote stallen.
Helaas maar 2 paddocks, oke wel een stapmolen en een weilandje zo groot als een postzegel.
Wel super de luxe stallen, solarium,warm water luxe kantine, super binnen en buitenbak en noem maar op.
Maar de paarden staan daar helaas op eventjes stapmolen na in de stal te wachten tot z'n baasje op komt dagen. Je moet je paard zelf in de paddock zetten.
En ja alle stallen staan zo goed als vol!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 22:56

op zo'n stal heb ik ook eventjes gestaan.
stal van 70 paarden met 1 paddock een stapmolen maar wel 2 binnen en 2 buitenbakken verder ook alle luxe die je kan bedenken.
voor de zomer had elk paard zijn eigen weitje.
ik dee daar elke dag mijn best om lester er zo lang mogenlijk uit te hebben en was er naast mijn werk ook bijna elke dag tot diep in de nacht, dit heb ik dan ook nog geen 2 jaar vol gehouden, ben toen naar een boer verhuist.

edit; de vraag van TS is trouwens; voor welke stal zou je kiezen ALS HET ER OP AAN KOMT. met andere worden als je geen andere keuze het dan deze 2 stallen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:45

goldenarrow schreef:
Ja maar Gini, je kan nóóít elke keus in een poll zetten. Dan zou je zo'n extreem lange lijst krijgen waar mensen uit zouden kunnen kiezen. Of je zou keuzemogelijkheden neer moeten zetten.

Daarom dat je in degelijke en goed opgestelde enquetes ook altijd de keuzemogelijkheid 'anders, namelijk...' of 'niet van toepassing' of 'geen van bovenstaande' hebt.

Maar goed, ik heb nu wel duidelijk gemaakt wat mijn punt is.

xxxxLilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:18

bliksem38 schreef:
Wat een heerlijk stelletje moraalridders.
Er wordt 1 ding vergeten: onze paarden zijn niet wild!

Onze paarden zijn inderdaad niet wild, maar een paard is een paard he, als jij er een pussy paardje van maakt is het je eigen schuld, maar in pricipe kunnen paarden gewoon buiten staan op harde grond, een paard verveelt zich niet gauw, ze blijven eten als je tenminste een weiland hebt, geen paddockje. een paard is het gelukkigst op de natuurlijke manier.. :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:54

Mijn paard is absoluut een oerpaard. Die maak je echt niet blij met 24/7 op stal. Of 22/7 op stal, het is me om het even. ;)
En ik ken eerlijk gezegd niet een paard die je gelukkig maakt met zo lang op stal staan. En ik heb in de 41 jaar die ik nu ben, toch aardig wat paarden in mijn leven voorbij zien trekken. :+
Een paard wat gebruikt wordt voor de sport, is daar eerlijk gezegd niet anders in. Die zijn juist dolblij als ze heerlijk op het land mogen rennen/grazen/wat-dan-ook-doen. :j

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 14:53

barbar schreef:
op zo'n stal heb ik ook eventjes gestaan.
stal van 70 paarden met 1 paddock een stapmolen maar wel 2 binnen en 2 buitenbakken verder ook alle luxe die je kan bedenken.
voor de zomer had elk paard zijn eigen weitje.
ik dee daar elke dag mijn best om lester er zo lang mogenlijk uit te hebben en was er naast mijn werk ook bijna elke dag tot diep in de nacht, dit heb ik dan ook nog geen 2 jaar vol gehouden, ben toen naar een boer verhuist.

edit; de vraag van TS is trouwens; voor welke stal zou je kiezen ALS HET ER OP AAN KOMT. met andere worden als je geen andere keuze het dan deze 2 stallen.

Juistem

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:57

Nee, de vraag van TS luidt: ben je een egoïst of een paardenmens?
Aan TS, als de vetgedrukte zin in bovenstaand bericht daadwerkelijk je vraag was, dan moet je je topictitel aanpassen.

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:05

Ik kies wat het beste is voor mijn paard.
Ik sta nu op een luxe stal zoals je A beschrijft.
En mijn paard komt heel tevreden over.
En zelf ben ik ook tevreden, dat ik als ik wil even op een schone toilet kan!