Kan ik een hengst aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kan ik een hengst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:24

Ik vind dat een hengst ook weidegang moet kunnen krijgen en het mooiste is sociaal kontakt...

In een kudde lopen ze ook bij de rest en staat er niet een lijn tussen..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:32

Barcelano schreef:
Zeg je ik gaat voor de dekdienst etc....Houd dan in je achterhoofd dat je waarschijnlijk een andere ruiter moet gaan vinden die de daadwerkelijke kwaliteiten van je paard laat zien...Ik bedoel dan op een hoger niveau.
Je wilt immers je paard promoten.
Daarbij zit ook de tijd tijdens showseizoen dus lig je wedstrijd schema anders...

Het paard zal inderdaad aan de hengstencompetitie moeten deelnemen (en dat kan je zeker niet zelf). Rijdt hij daar niet in de kijker, dan kan je dekkingen wel op je buik schrijven.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:40

russel schreef:
Ik vind dat een hengst ook weidegang moet kunnen krijgen en het mooiste is sociaal kontakt...

In de kudde in het wild bedoel je? Daar staan ook geen sportpaarden tussen en maakt het niet uit, dat de merrie gedekt wordt.

Door163

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:05

Citaat:
russel schreef:

Ik snap wel wat hiermee bedoeld wordt. Je moet een hengst niet laten vereenzamen omdat hij een 'hengst' is. Hij kan dan wel in een aparte weide staan, want ik snap dat de paarden op een pensionstal niet zomaar gedekt kunnen worden. Maar misschien een keer met een ruin opjagen in een (goed) onheinde bak is niks mis mee, als je er maar constant bij blijft. En hengsten kunnen ook gewoon in box staan náást andere paarden. Hoe meer sociaal contact er is tussen de hengst en andere paarden hoe 'normaler' hij zich gaat gedragen met paarden! Dus laat hem niet vereenzamen of hou hem niet expres weg bij andere paarden want dan doet een hengst alleen maar gekker als hij eens een keer een paard tegen komt en hou je hem niet meer..

Oh, en weidegang moet een hengt zeker krijgen, elk paard wordt gek als het niet lekker naar buiten kan en grazen! Dus een hengst al helemaal, want ze zijn niet dom

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:43

Wij hebben nu ook een hengst op stal en we hebben ook een aantal merrie's, waarvan onder andere 1 van mij , nou is dit tot nu toe wel goed gegaan, de hengst is nog wel vrij jong denk een jaar of 2. Wel merk je heel erg dat als er een merrie vlak langs hem loopt en het meisje waarvan hij is hij toch wel erg moeilijk tegen te houden is. Als zij hem vast heeft luistert hij nog wel maar bij iemand anders eigenlijk bijna niet. Het is wel een kwestie van band die je moet opbouwen met een hengst,

en kwa pit er zijn genoeg andere paarden met pit. Zowel merrie's als ruinen, ik denk dat je daar dan beter op zoek naar kan gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:28

Met een ruin opjagen in een buitenbak?????????

Dat vind ik vreemd, mijn hengst staat gewoon elke dag met een ruin en een shethengst samen gewoon in de buitenbak en straks op de wei...Hij staat gewoon in een open box zonder tralie naast de andere paarden.

Ik heb geen merries op stal en dat is een ander verhaal, dat snap ik en op een pensionstal zal hij niet in de kudde lopen...maar met een ruin waar het goed mee klikt, waarom niet?? desnoods dat hij samen met die ruin op een andere tijd naar buiten gaat als de merries en andere paarden...maar die mogelijkheid moet er zijn vind ik voor een paard....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:31

Tendance schreef:
russel schreef:

In de kudde in het wild bedoel je? Daar staan ook geen sportpaarden tussen en maakt het niet uit, dat de merrie gedekt wordt.

Ik bedoel daar mee dat ze ook met andere paarden kunnen lopen....het dekken is een ander verhaal...maar mensen doen met hengsten altijd alsof ze zo speciaal zijn en zonderen hem helemaal af, van andere paarden, geen sociaal kontakt, geen weidegang....zonder een merrie erbij kan een hengst ook met een andere ruin lopen....

Maar als ze van hun 3e meteen al geisoleerd leven, kan ik mij voorstellen dat zo een paard geen kuddetaal kent..

Door163

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:11

Citaat:
Ik bedoel daar mee dat ze ook met andere paarden
kunnen lopen....het dekken is een ander
verhaal...maar mensen doen met hengsten altijd
alsof ze zo speciaal zijn en zonderen hem helemaal
af, van andere paarden, geen sociaal kontakt, geen
weidegang....zonder een merrie erbij kan een
hengst ook met een andere ruin lopen....
Maar als ze van hun 3e meteen al geisoleerd leven,
kan ik mij voorstellen dat zo een paard geen
kuddetaal kent..

Helemaal mee eens! :j

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 01:17

Wij zetten thuis de (sport)hengsten op aparte tijden buiten. Ze hebben wel uitzicht op merries, veulens etc , maar kunnen er niet mee in contact komen. De hengsten zelf staan soms samen (eventueel met ruinen) en soms apart in de paddocks. Ook staan ze vaak in stallen van 5x6 en hebben ze zicht naar buiten. We hebben in een van de weien ook gewoon een stuk of 10 hengsten van 2/3 jaar bij elkaar staan. Zoals ik al heb gezegd blijf ik hengsten niet als een gevaar bekijken. Als je ze consequent opvoed (en dit is bij alle paarden zo) zullen ze in de meeste gevallen gewoon onderdanig worden. En heb je er veel plezier van. Miss is dit zo omdat wij thuis vaak hengsten hebben en ik er niet zo van opkijken maargoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 02:01

deruijter schreef:
Wij zetten thuis de (sport)hengsten op aparte tijden buiten. Ze hebben wel uitzicht op merries, veulens etc , maar kunnen er niet mee in contact komen. De hengsten zelf staan soms samen (eventueel met ruinen) en soms apart in de paddocks. Ook staan ze vaak in stallen van 5x6 en hebben ze zicht naar buiten. We hebben in een van de weien ook gewoon een stuk of 10 hengsten van 2/3 jaar bij elkaar staan. Zoals ik al heb gezegd blijf ik hengsten niet als een gevaar bekijken. Als je ze consequent opvoed (en dit is bij alle paarden zo) zullen ze in de meeste gevallen gewoon onderdanig worden. En heb je er veel plezier van. Miss is dit zo omdat wij thuis vaak hengsten hebben en ik er niet zo van opkijken maargoed.

Nee, ze zijn niet per definitie staatsgevaarlijk, volgens mij wordt dat ook niet beweerd. Alleen in de handen van een twijfelaar, wordt het niets. Je moet wel net iets consequenter wezen en blijven bij een hengst dan bij een merrie of ruin. En wanneer je al een paard hebt dat hapt en verder leert de paarden te schooien, moet je denk ik nog niet aan een hengst beginnen. Maar wel achter je oren krabben of je zelf een zelfverzekerd en consequent iemand kunt zijn om een hengst te begeleiden.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:56

Mindim schreef:
deruijter schreef:

Nee, ze zijn niet per definitie staatsgevaarlijk, volgens mij wordt dat ook niet beweerd. Alleen in de handen van een twijfelaar, wordt het niets. Je moet wel net iets consequenter wezen en blijven bij een hengst dan bij een merrie of ruin. En wanneer je al een paard hebt dat hapt en verder leert de paarden te schooien, moet je denk ik nog niet aan een hengst beginnen. Maar wel achter je oren krabben of je zelf een zelfverzekerd en consequent iemand kunt zijn om een hengst te begeleiden.

En kijken of de omgeving verantwoordelijk genoeg is...
Ik heb op stallen gestaan waar een hengst wel toegelaten werd...
En ik als baas wel uitkeek maar dan je stalgenoten zo nu en dan he 8)7

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:07

@mindim, nou in het begin van de discussie, werd wel aangegeven dat hengsten gevaarlijk waren (misschien niet letterlijk),
en dat ze alleen konden worden gereden door mensen die heel veel ervaring hebben etc.
Maar wat je net zegt, is dat als je een twijfelaar bent je geen hengst moet nemen, maar is dit niet zo bij alle paarden? En een paard mag in het algemeen nooit happen, bijten. Dit geld niet alleen voor hengsten, misschien zullen ze het wat eerder in hun hoofd halen maarja als je een beetje consequent bent (wat je als ruiter sowieso moet zijn) zullen ze dit niet snel meer doen.

@barcelano wat bedoel je met de laatste zin?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:28

Afbeelding
Levensgevaarlijke (volwassen!) hengsten. ;)

Nee, een hengst is zeker anders als een ruin. Hengsten van hetzelfde kaliber samen is ook echt anders als een hengst en een ruin of een hengst (paard) en een shetlander hengstje. Het kan prima hoor, maar het is wel anders. De dagelijkse dominantie spelletjes onderling zijn niet te vergelijken met een ruinenspel. Vandaag mochten de mannen voor het eerst zonder deken naar buiten. Meteen krijg je dan opnieuw een rangorde bepaling, want een hengst zonder deken is ineens weer heel anders.. 8)7 Tijdens de eerst keer inscharen heeft het zeker een uur geduurd voor de rust weer enig sinds gekeerd was en de rangorde bepaald was. Geen gewonden of vieze spelletjes, maar wel een uur lang steigeren, bijten, elkaar op de grond duwen, slaan met de voorbenen en gillen. Bijtplekken op elkaar strot is hier ook heel gewoon.

Ik vind het heel leuk om ze zo te hebben. 4 paarden in totaal, 3 hengst en 1 ruin. Maar ik zou echt niet zomaar tegen iemand zeggen: "Oh zet jouw paard er maar even bij. Dat kan best"

Ik vind ze toch wel speciaal en zeker anders als een ruin of merrie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:35

Hengsten en eventueel een ruin erbij: allemaal goed en aardig. Maar op het moment dat er een merrie in de buurt is, ga je problemen krijgen.

Een hengst, hengst houden omdat het mooi/stoer/imposant is, is een verkeerde reden. Niet iedere stalling heeft de mogelijkheid om een hengst voldoende weidegang te geven, niet iedereen die op een stal staat, houdt rekening met een hengst. Nog even buiten beschouwing gelaten dat een hengst altijd zal proberen de baas te worden, in een kudde of t.o.v. de mens. En als jij met veertig graden koorts in je lijf toch naar je paard toe gaat omdat hij toch zijn aandacht en beweging nodig heeft, heeft hij dat feilloos door en kun je wachten op een aanvaring.

Hou een hengst als hij mag dekken, als hij een sociaal leven heeft in een kudde met merries of desnoods andere hengsten, voldoende weidegang en als je zelf kennis van zaken hebt om te oordelen wanneer het niet meer kan.

Een hengst kan omslaan als een blad aan een boom. Een keer knipperen met je ogen en het kan gebeurt zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:39

deruijter schreef:
@barcelano wat bedoel je met de laatste zin?

Ik denk zomaar dat Barcelano bedoelt dat jij nog zo voorzichtig kunt zijn met een hengst op momenten dat jij op stal bent, maar aangezien dat zelden 24h per dag zal zijn, en een ander een hengstige merrie net voor je box aan het poetsen is, heb je een gefrustreerde hengst. Laat dat vaak genoeg voorkomen, en je hebt een probleem met je hengst, veroorzaakt door een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:46

Jessix, maar dit gedrag hebben mijn paarden elke dag...ze staan elke dag samen...het gaat geen uur door, maar elke dag even een paar minuten en dan gedurende de dag weer even...het blijft. Het gaat vaak van mijn ruin uit....maar als hij geen zin heeft, kijkt hij heel zuur, schudt nee, strekt zijn achterbeen...en er gebeurd niets.....Ik vind het wel leuk om te zien hoe ze elkaar bezig houden....overigens is de shet hengst het felste

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:46

Dat is het fijne van een eigen stal hebben, en aparte poetsplaatsen haha.
maar ''Hou een hengst als hij mag dekken, als hij een sociaal leven heeft in een kudde met merries of desnoods andere hengsten'' met deze zin ben ik het niet mee eens. een hengst bij een kudde merries?
NO WAY. wij laten sommige merries gewoon op stal dekken. Maar je kan toch niet zomaar een hengst
tussen een kudde merries zetten, tenzij je elke merrie wilt laten dekken haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:53

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:54

russel schreef:
Jessix, maar dit gedrag hebben mijn paarden elke dag...ze staan elke dag samen...het gaat geen uur door, maar elke dag even een paar minuten en dan gedurende de dag weer even...het blijft. Het gaat vaak van mijn ruin uit....maar als hij geen zin heeft, kijkt hij heel zuur, schudt nee, strekt zijn achterbeen...en er gebeurd niets.....Ik vind het wel leuk om te zien hoe ze elkaar bezig houden....overigens is de shet hengst het felste

Ja Russel, mijn paarden staan ook elke dag samen. Kan ook prima en ik geniet ook zeker van hun spel. Maar ik vind toch echt dat ze heel ander gedrag tonen als een ruin. Niet te vergelijken. Wil jij jouw hengst even bij de mijne zetten dan? Of zullen we er een merrie bij gooien om te kijken wat er dan gebeurd? Dat bedoel ik. Dan zijn het toch ineens hengsten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:54

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:57

Jessix schreef:
Joolien schreef:
Twee hengsten bij elkaar gaat niet altijd goed...
http://www.youtube.com/watch?v=JtSAzdYt ... re=related

Nee zeker niet, dat beweerd ook niemand. :)

Oh ik zie nu het filmpje pas.. Maar wat gaat er hier niet goed dan? Dit doen mijn paarden zo'n 3 a 4 keer per dag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:02

Dit zijn hengsten, maar dit is geen spelen, dit is echt vechten. Valt nog mee maar om de intensiteit maar even aan te geven.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:04

Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:05

Joolien schreef:
Dit zijn hengsten, maar dit is geen spelen, dit is echt vechten. Valt nog mee maar om de intensiteit maar even aan te geven.

Dit is het spel der hengsten. Nogmaals, zo gaat het er bij mij ook aan toe.