Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Barcelano schreef:Zeg je ik gaat voor de dekdienst etc....Houd dan in je achterhoofd dat je waarschijnlijk een andere ruiter moet gaan vinden die de daadwerkelijke kwaliteiten van je paard laat zien...Ik bedoel dan op een hoger niveau.
Je wilt immers je paard promoten.
Daarbij zit ook de tijd tijdens showseizoen dus lig je wedstrijd schema anders...
russel schreef:Ik vind dat een hengst ook weidegang moet kunnen krijgen en het mooiste is sociaal kontakt...
In een kudde lopen ze ook bij de rest en staat er niet een lijn tussen..
Citaat:russel schreef:
Ik vind dat een hengst ook weidegang moet kunnen krijgen en het mooiste is sociaal kontakt...
Tendance schreef:russel schreef:Ik vind dat een hengst ook weidegang moet kunnen krijgen en het mooiste is sociaal kontakt...
In de kudde in het wild bedoel je? Daar staan ook geen sportpaarden tussen en maakt het niet uit, dat de merrie gedekt wordt.
Citaat:Ik bedoel daar mee dat ze ook met andere paarden
kunnen lopen....het dekken is een ander
verhaal...maar mensen doen met hengsten altijd
alsof ze zo speciaal zijn en zonderen hem helemaal
af, van andere paarden, geen sociaal kontakt, geen
weidegang....zonder een merrie erbij kan een
hengst ook met een andere ruin lopen....
Maar als ze van hun 3e meteen al geisoleerd leven,
kan ik mij voorstellen dat zo een paard geen
kuddetaal kent..
deruijter schreef:Wij zetten thuis de (sport)hengsten op aparte tijden buiten. Ze hebben wel uitzicht op merries, veulens etc , maar kunnen er niet mee in contact komen. De hengsten zelf staan soms samen (eventueel met ruinen) en soms apart in de paddocks. Ook staan ze vaak in stallen van 5x6 en hebben ze zicht naar buiten. We hebben in een van de weien ook gewoon een stuk of 10 hengsten van 2/3 jaar bij elkaar staan. Zoals ik al heb gezegd blijf ik hengsten niet als een gevaar bekijken. Als je ze consequent opvoed (en dit is bij alle paarden zo) zullen ze in de meeste gevallen gewoon onderdanig worden. En heb je er veel plezier van. Miss is dit zo omdat wij thuis vaak hengsten hebben en ik er niet zo van opkijken maargoed.
Mindim schreef:deruijter schreef:Wij zetten thuis de (sport)hengsten op aparte tijden buiten. Ze hebben wel uitzicht op merries, veulens etc , maar kunnen er niet mee in contact komen. De hengsten zelf staan soms samen (eventueel met ruinen) en soms apart in de paddocks. Ook staan ze vaak in stallen van 5x6 en hebben ze zicht naar buiten. We hebben in een van de weien ook gewoon een stuk of 10 hengsten van 2/3 jaar bij elkaar staan. Zoals ik al heb gezegd blijf ik hengsten niet als een gevaar bekijken. Als je ze consequent opvoed (en dit is bij alle paarden zo) zullen ze in de meeste gevallen gewoon onderdanig worden. En heb je er veel plezier van. Miss is dit zo omdat wij thuis vaak hengsten hebben en ik er niet zo van opkijken maargoed.
Nee, ze zijn niet per definitie staatsgevaarlijk, volgens mij wordt dat ook niet beweerd. Alleen in de handen van een twijfelaar, wordt het niets. Je moet wel net iets consequenter wezen en blijven bij een hengst dan bij een merrie of ruin. En wanneer je al een paard hebt dat hapt en verder leert de paarden te schooien, moet je denk ik nog niet aan een hengst beginnen. Maar wel achter je oren krabben of je zelf een zelfverzekerd en consequent iemand kunt zijn om een hengst te begeleiden.

Tijdens de eerst keer inscharen heeft het zeker een uur geduurd voor de rust weer enig sinds gekeerd was en de rangorde bepaald was. Geen gewonden of vieze spelletjes, maar wel een uur lang steigeren, bijten, elkaar op de grond duwen, slaan met de voorbenen en gillen. Bijtplekken op elkaar strot is hier ook heel gewoon. 

deruijter schreef:@barcelano wat bedoel je met de laatste zin?
russel schreef:Jessix, maar dit gedrag hebben mijn paarden elke dag...ze staan elke dag samen...het gaat geen uur door, maar elke dag even een paar minuten en dan gedurende de dag weer even...het blijft. Het gaat vaak van mijn ruin uit....maar als hij geen zin heeft, kijkt hij heel zuur, schudt nee, strekt zijn achterbeen...en er gebeurd niets.....Ik vind het wel leuk om te zien hoe ze elkaar bezig houden....overigens is de shet hengst het felste
Joolien schreef:Twee hengsten bij elkaar gaat niet altijd goed...
http://www.youtube.com/watch?v=JtSAzdYt ... re=related
Jessix schreef:Joolien schreef:Twee hengsten bij elkaar gaat niet altijd goed...
Nee zeker niet, dat beweerd ook niemand.

Joolien schreef:Twee hengsten bij elkaar gaat niet altijd goed...