Een nieuw paard kopen deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:15

meredith schreef:
over de prijs van de paarden

Dit verschilt heel erg! over de prijzen ga ik zo open niet over praten als je het heel erg vind haha :)

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:27

deruijter schreef:
oh ik zie er genoeg die te koop staan voor 2500 euro. Maar deze paarden worden vaak mond op mond verkocht en worden niet op internet gezet! Want hier in de buurt zie ik vaak paarden van deze prijsklasse.

nou dit voorbeeld dan. Wij hebben ook onlangs ons springpaard verkocht en heb wel wat springstallen gezien.Maar deze bedragen ben ik nog niet tegengekomen en goede paarden die het rijden/opfokken/keuren voor deze bedragen ook niet.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:32

Hohohohohoho....
Laten we het hier aub wel een beetje netjes houden (elkaar afkraken is makkelijker dan een complimentje geven weet ik, maar toch)
Ieder heeft zijn of haar overwegingen voor aanschaf paard in verhouding prijs/kwaliteit.
Mbt dat keuren, ik geef eerlijk toe dat ik het een redelijk modeverschijnsel vind.
Want laten we wel wezen voor een jaar of 10 terug was het lang niet zo in schwang als nu.
Wat mij ook opvalt dat sommigen mensen áltijd wat met een paard hebben, maakt niet uit met wat voor paard....
Zal denk ik meer aan de ruiter/manier van rijden/manier van paarden houden liggen dan het paard zelf.
Maw ook een paard wat röntgen en klinisch oké is kan slecht (gaan)lopen en dat ligt niet aan het paard..
Goedkoop is vaak wel duurkoop. Geldt voor kleding, auto's en paarden.
Iets wat te mooi lijkt om waar te zijn is vaak ook zo.
Ben je erg onzeker: koop dan liever bij een handelsstal die werken met contract e.d. daar heb je meer verhaalsrecht dan bij een particulier mocht er wat gebeuren

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:45

meredith schreef:
deruijter schreef:
oh ik zie er genoeg die te koop staan voor 2500 euro. Maar deze paarden worden vaak mond op mond verkocht en worden niet op internet gezet! Want hier in de buurt zie ik vaak paarden van deze prijsklasse.

nou dit voorbeeld dan. Wij hebben ook onlangs ons springpaard verkocht en heb wel wat springstallen gezien.Maar deze bedragen ben ik nog niet tegengekomen en goede paarden die het rijden/opfokken/keuren voor deze bedragen ook niet.

Ik zeg niet dat wij paarden verkopen voor dit bedrag ik zeg alleen dat ik veel paarden zie die te goedkoop worden verkocht
of te koop staan.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:49

[quote="ambre"]Pollux:gefeliciteerd nog![quote]

Ik heb hem nog niet hoor.... :) Niet te vroeg juichen :+
Laatst bijgewerkt door Pollux op 04-02-12 01:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 01:01

Leonie_M schreef:
Heel gaaf paard pollux

Ja, dat is het :j
Maandag ga ik bellen........

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 01:02

Pollux:alleen al een paard naar je smaak vinden is al een felicitatie waard!

Torius:dat ben ik met je eens,maar een goed begin is het halve wek,toch?En een paard met een 3 op het straalbeen kan daar gerust de rest van zijn leven mee blijven lopen.
En wbt goedkope paarden:ik heb lichte tour gereden met een paard wat 5000 gulden heeft gekost en met een paard wat 3700 euro heeft gekost.
Dus de vlieger van goedkoop=nix gaat niet altijd op.Maar goedkoop moet je meestal wel zelf wat van maken!

goldenarrow

Re: Een nieuw paard kopen deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 01:12

Ik lees ook mee, vind het een leuk topic ook al staat mijn vriendje sinds december bij ons op stal (: Stipje dus.

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 08:59

Duuk2011 schreef:
Hier nog een meelezer!
Ik ben nieuw hier..

Wil o zo graag mn eigen paardje maar dit is (nog) niet het juiste moment.. Rijd momenteel een paard van iemand anders die ik deze zomer moet uitbrengen op wedstrijd.

Maar stiekem ben ik toch altijd aan het zoeken naar mijn "droompaardje"... Wie weet als ik hem tegenkom..

Mijn wensen zijn:
Allrounder/Springpaard
Tussen de 160 - 175 cm
Leeftijd minimaal vanaf 6 jaar.. Dus liever niet te jong (Rijd momenteel een 4jarige en er gaat zoveel werk in zitten!)
Ongeveer B-L niveau springen met wel wat wedstrijd ervaring.
Braaf in omgang op alle fronten. Zowel met rijden als buiten in de bossen, op concour en in de trailer.
Geslacht/kleur etc maakt me niets uit. Gezondheid is belangrijker.

Tot max 2500 euro.

Ik blijf lekker doorzoeken!

Ik heb er een uitgeprobeerd vorige week

http://link.marktplaats.nl/503834134

Was echt een schat van een merrie! Alleen met rijden had ik de klik niet, heb je soms. Maar verder een braaf paard met ervaring.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 09:06

Silly1972 schreef:
deruijter schreef:
nou dan doe je dat niet, heb jou ook niet als koper nodig dus! :)

Zo dat klinkt wel wel erg cru zeg!
Ik vindt het niet meer dan logisch om niet te betalen bij afkeuring als je al weet dat het paard goed is, maakt het toch nietuit

Nee, dat is volkomen terrecht!
Waarom zou de verkoper op moeten draaien voor de kosten voortkomend uit de onkunde van de koper? Als jij niet in staat bent te (laten) herkennen of een paard geschikt is voor het gestelde doel, waarom zou een verkoper daarvoor op moeten draaien?

Ik stel het nog wat scherper: de verkoper op laten draaien voor de kosten bij afkeur is een bewijs van eigen onvermogen.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:26

Precies Silly... Maar deruijter vindt het blijkbaar nodig om haar persoonlijke ergernis wb dat mijn mening afwijkt van die van haar (over een ander onderwerp) hier weer terug te laten komen. Dat zal dan weer wel de leeftijd zijn :+

@Pollux; wat gaaf! Ben erg benieuwd hoe het afloopt!
Laatst bijgewerkt door Tjuppie op 04-02-12 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:28

Ik vrees dat Ikke het juist wel eens is met de ruijter

@ Ikke
Maar dat klopt inderdaad, ik ben geen dierenarts, ik kan niet van binnen kijken, ik kan hooguit zien of hij kreupel loopt of niet dus inderdaad, ik ben daar niet kundig in.
en er wordt een hoop troep verkocht dus nee ik zal nooit akkoord gaan met zo'n regeling, maar jij denkt er anders over dat ik prima, maar dit is mijn mening.
Ik respecteer jouw mening, respecteer dan ook de mijne.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:29

Duijfje schreef:
Tjuppie schreef:
Bij zo eentje met die vp, zou ik al direct denken dat ie een bemerking heeft. :o

Als ik heel eerlijk ben (dat vroeg je toch laatst, of er iets mis was met je eisen?), vind ik het kaliber paarden wat je zoekt en steeds voorstelt niet echt in verhouding staan met wat je budget is. Klinkt heel lomp, maar dat maakt het zoeken gewoon heel lastig en dan is de kans groter dat je op eentje uitkomt die wel aan je eisen voldoet, maar dus niet helemaal gezond is.

Wat bedoel je precies...?
Dat ik met 5000 euro geen "gezond" paard kan kopen?

eerst zeg je dat het niet in verhouding staat en het zoeken is lastig maar de kans is groter dat ik er eentje wel vind...?

Over je eerste regel, dat dacht ik ook en daarom plaats ik het hier.

Nogmaals, ik bedoel het echt niet onaardig hoor. Maar ik zie je hier voornamelijk mooie paarden die goed kunnen bewegen plaatsen en dan vervolgens een beetje verontwaardigd zeggen dat de vraagprijs weer eens te hoog was (na bellen). Daarom zei ik dat het lastig is om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten ;) Ik weet heel goed wat ik wil en ben me er ook van bewust dat ik datgene alleen kan vinden voor een fatsoenlijke prijs als ze onbeleerd zijn. Dat is voor mij dan wat realistischer! Maw, je zult bijna wel ergens wat water bij de wijn moeten doen..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:41

Silly1972 schreef:
Ik vrees dat Ikke het juist wel eens is met de ruijter

@ Ikke
Maar dat klopt inderdaad, ik ben geen dierenarts, ik kan niet van binnen kijken, ik kan hooguit zien of hij kreupel loopt of niet dus inderdaad, ik ben daar niet kundig in.
en er wordt een hoop troep verkocht dus nee ik zal nooit akkoord gaan met zo'n regeling, maar jij denkt er anders over dat ik prima, maar dit is mijn mening.
Ik respecteer jouw mening, respecteer dan ook de mijne.

Maar je kunt ervoor zorgen dat je iemand bij je hebt tijdens de bezichtiging die WEL weet waar het over gaat (en dat hoeft niet per se een dierenarts te zijn) en bovendien niet op een roze wolk zit.

Ik heb namelijk ook meegemaakt dat koper eisen aan een paard stellen waarvan je op voorhand al kunt zeggen dat het paard dat niet gaat redden en ook mensen die met dierenartsen komen die hun verantwoording niet durven nemen en dus vrijwel nooit een paard goedkeuren.

Besef heel goed dat een keuring je een ADVIES oplevert, niet meer en niet minder. Als dat advies is om het paard niet te kopen omdat het niet kan voldoen aan de gestelde eisen, is nog altijd niet gezegd dat het een slecht paard is!

En let op: ik doe hier aan het constateren van feiten, op basis waarvan jij na kunt denken over je mening. Dat is iets anders dan het wel of niet respecteren van iemands mening!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:46

Niet op de manier hoe jij het neerzette.
Als ik een paard koop dan wil ik dat hij geschikt is voor mijn doel, ik heb geen mensen die kunnen zien of een paard inwendig en uitwendig goed is.
Dus ik zal moeten vertrouwen op die momentopname van de keuring.
Ik heb al teveel paarden gezien die afgekeurd zijn en niet op kleinigheden, maar bv kissing spines.
Dus ja, ik ga alleen akkoord voor betaling bij goedkeuring anders niet.
Anders loop ik leeg!
Gaat men daar niet mee akkoord dan ga ik gewoon verder kijken.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 11:32

@tjuppie

Tot nu toe heb ik maar 2 keer gebeld dus niet elke keer. Maargoed. Ik zie wel wat er verschijnt op stal.
Eerst mijn merrie op de trailer krijgen vandaag......

Voor de rest heb ik een verstand van keuren. Maar vind dat als een paard niet goedgekeurd is de kosten eigenlijk voor de verkoper zijn...

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 11:36

Beetje vreemde stelling ikke.
Een paard kan prima klinisch in orde zijn,maar een dikke chip in een gewricht hebben wat later voor slijtage kan zorgen.
Hoe moet ik dat kunnen zien aan de buitenkant?Ik heb geen röntgenogen en ken ook niemand die dat wel heeft.
Ik vind dat iedere koper garant moet staan voor een gezond paard,maar snap ook dat je,beneden een bepaalde prijs,niet garant staat voor een röntgenologisch perfect paard.
Maar boven de 4000 euro vind ik dat je een normale sportkeuring,dus 20 foto's en klinisch,moet betalen bij afkeuring.
Zo duur is dat niet en eigenlijk hoor je bij aanbieding van een paard,die keuring al achter de rug te hebben.

Mijn afspraak gaat niet door,weg te slecht om bij de bak te komen.
Ik hoorde maar niets,dus dacht dat ze zelf een binnenbaan hadden.
Nu maar weer afwachten.Ik zoek mijn schaatsen wel op!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 11:46

ambre schreef:
Beetje vreemde stelling ikke.
Een paard kan prima klinisch in orde zijn,maar een dikke chip in een gewricht hebben wat later voor slijtage kan zorgen.
Hoe moet ik dat kunnen zien aan de buitenkant?Ik heb geen röntgenogen en ken ook niemand die dat wel heeft.
Ik vind dat iedere koper garant moet staan voor een gezond paard,maar snap ook dat je,beneden een bepaalde prijs,niet garant staat voor een röntgenologisch perfect paard.
Maar boven de 4000 euro vind ik dat je een normale sportkeuring,dus 20 foto's en klinisch,moet betalen bij afkeuring.
Zo duur is dat niet en eigenlijk hoor je bij aanbieding van een paard,die keuring al achter de rug te hebben.

Maar vervolgens roept bijna heel Bokt dat je de keuring van de verkoper nooit moet vertrouwen! Hoe moet ik dat dan rijmen?
Beetje keuring zoals jij die beschrijft kost 1000 - 1500 euro. Best; wil ik als verkoper wel regelen, maar dan gaat de prijs gewoon 2000 euro omhoog (het kost me ook tijd) en dan is herkeuring in ieder geval voor de koper!
Ik blijf het daarnaast een beetje vreemd vinden dat we het normaal vinden dat de koper bij een autokeuring wel zelf die kosten betaald (jij kunt ook niet in de motor kijken), maar bij paarden opeens niet. Leg DAT nu eens uit.

Daarbij is het risico dat een paard verrot gereden is vele malen groter dan inwendige problemen in het skelet en dat slecht gereden zijn van een paard is dus uiterst simpel te herkennen.
Want dat valt me dan ook op. Ik zie paarden langs komen waarvan ik op de film al afhaak omdat het gewoon nergens over gaat (bouw, rijkunst, risico), maar daar wordt dan over gesproken alsof het de nieuwe Salinero betreft!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 11:49

Nou dan heb je wel een heeeeeeele dure Da, ik betaal voor 22 fotos + 4 rug fotos en klinische keuring 500 euro.

En als ik een auto koop dan krijg ik ook de APK keuring erbij

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 11:50

Dan weet ik niet waar jij keurt,maar ik heb voor 300 euro gewoon 20 foto's en een klinische keuring hoor.
En een ik laat de foto's altijd zelf nog een x beoordelen als ze niet ouder zijn dan een half jaar of maak een controle foto om te kijken of de foto's overeen komen met het desbetreffende paard.
Klinisch keur ik altijd over en ben ik er zelf bij.Arts naar mijn keuze.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 11:55

Jammer ambre.

Wij hadden ook de afspraak, bij afkeuring kosten verkoper.
Alleen klinisch gedaan, rontgen hadden ze als 3-jarige al gemaakt en die foto's waren goed dus dat hebben we maar gelaten.
Bij rontgen kan ik me voorstellen dat je de kosten misschien splitst bij afkeuren.
Maar als koper ga je toch niet iedere keer sowieso opdraaien voor de keuringskosten?
Dan blijf je straks bezig. Stel je hebt er toevallig 3 op rij die afkeurd worden?!

Je mag verwachten dat je een gezond paard aangeboden krijgt, kreupelheden of duidelijke afwijkingen aan de buitenkant die kunnen we zien ja, maar ik kan niet IN een paard kijken.
Daar heb je foto's voor nodig.
Bovendien bij afkeuring weet de verkoper ook hoe het ervoor staat, en dan mag de koper voor die kosten opdraaien? En bedankt, nee dankje.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 11:59

Die vos waar we het gister over hadden wordt ondertussen voor 3200 aangeboden zie ik net.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:00

Die 8-jarige op Z niveau?
Het lijkt een prijs waarvan je denkt 'oke, wat is er mis mee'.
Maar misschien ook de moeite waard om te gaan kijken. Kan best zijn dat ze de stal nodig hebben oid.
Met volledige keuring kun je het 'wat is er mis mee' ook uitsluiten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:01

Pion schreef:
Jammer ambre.

Wij hadden ook de afspraak, bij afkeuring kosten verkoper.
Alleen klinisch gedaan, rontgen hadden ze als 3-jarige al gemaakt en die foto's waren goed dus dat hebben we maar gelaten.
Bij rontgen kan ik me voorstellen dat je de kosten misschien splitst bij afkeuren.
Maar als koper ga je toch niet iedere keer sowieso opdraaien voor de keuringskosten?
Dan blijf je straks bezig. Stel je hebt er toevallig 3 op rij die afkeurd worden?!

Je mag verwachten dat je een gezond paard aangeboden krijgt, kreupelheden of duidelijke afwijkingen aan de buitenkant die kunnen we zien ja, maar ik kan niet IN een paard kijken.
Daar heb je foto's voor nodig.
Bovendien bij afkeuring weet de verkoper ook hoe het ervoor staat, en dan mag de koper voor die kosten opdraaien? En bedankt, nee dankje.

Maar je zult als verkoper drie keer op rij kopers krijgen die je paard "afkeuren"..........

Mijn paard staat iets koehakkig achter en iets scheef op de voorhoeven. Daar heb ik paarden op afgekeurd zien worden, terwijl het feitelijk geen enkel probleem is, mits je je aandacht erbij houdt (smid, op tijd bij laten bijwerken). Je bent als verkoper mooi klaar met zulke kopers!
Laatst bijgewerkt door ikke op 04-02-12 12:04, in het totaal 2 keer bewerkt

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:03

Ja die 8 jarige ja, ga toch maar eens contact opnemen. Kijken kan nooit kwaad en een vriendin van mij woont er vlak bij dus leuk te combineren ;-) is het ritje zoiezo niet voor niets haha

En idd gewoon zo goed als je kan controleren. Maar een paard voor dat bedrag ga ik persoonlijk niet helemaal binnenstebuiten keren.