Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 17:37

Het hele topic doorgelezen, is wel even veel maar ja... Wat ik wel heel mooi vind, is dat er toch veel humor te bespeuren valt bij iedereen.
Ik ben dus ook verre van dapper, veel meegemaakt. Ik ging pas relatief laat rijden (16 zoiets), dus het onbezonnen crossen en springen heb ik niet meegemaakt. Ik moest de manegelesjes zelf betalen dus echt lang en veel heb ik niet gereden, maar ik verbeeldde me wel dat ik goed kon rijden. Natuurlijk verkeerde dingen aangeleerd zoals knieën knijpen. Toen ik 24 was, was ik op vakantie in Spanje en daar ging ik paardrijden, dat zou ik wel eens even doen, zo stoer was ik wel. Afijn, ik ben niet eens van het erf afgekomen: paard steigerde, sloeg om en ik lag eronder ;( Bijna een half jaar in het ziekenhuis gelegen met 6 fracturen. Ruim 25 jaar niet gereden en toen overgehaald om opnieuw te beginnen, na 8 lessen een superbraaf paard gekocht (gevonden door de instructeur, zie onderschrift). Hij overleed te snel, we hebben te weinig met elkaar kunnen doen, maar hij was wel een super brave kanjer. Daarna een ander paard gekocht, volkomen onhandelbaar maar wel fantastisch kunnen lopen, dus die uiteindelijk verkocht. Mijn huidige paardje is een IJslander, die net zo groen was als ik, want ja, ik had natuurlijk nooit echt goed leren rijden. Twee buitenritten op hem gemaakt en als een blok voor hem gevallen. Mijn eerste poging om hem in een bak te rijden liep falikant fout. Hij ging meteen na het opstijgen verschrikkelijk aan de kletter. In verschillende bakken ben ik een aantal keren ongelooflijk gevallen waarbij ik mijn ribben een keer gebroken heb en een keer gekneusd. Vergeet ik er nog bijna bij te vertellen, dat ik ook nog van een paardje ben gevallen waar ik naar ging kijken om te kopen vóórdat ik Dúx kocht. Ik brak mijn sleutelbeen en mijn pols, dus ik heb mijn portie wel gehad wat vallen, kneuzingen en breuken betreft. Dúx, mijn huidige paard ging na mijn valpartijen de verkoop in, maar uiteindelijk kon ik het toch niet over mijn hart verkrijgen, want hij is gewoon heel braaf, bomproof enz.. Ik heb wel het roer helemaal omgegooid: nieuw zadel gekocht, airbagvest èn - dat vroeg iemand hier - een super instructrice gevonden, die met mij aan de slag is gegaan met mijn angst en met mijn slechte balans. Ze komt 1 keer in de 2 weken en de les duurt bijna de hele ochtend. We beginnen met oefeningen: ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen, oefeningen voor balans en oefeningen om mijn lijf losser te maken. Daarna gaan we Dúx zadelen en rijd ik sinds 3 lessen in een vreemde bak. Ook daar gaan we verder met de ontspanning en de ademhalingsoefeningen en dat werkt zó ontzettend goed... Dúx is nu een paar keer ervandoor gegaan in deze bak, maar ik ben blijven zitten èn behalve een klein schrikmomentje is de ontspanning bij mij snel terug en dus ook bij Dúx. Ik ben zo ontzettend blij dat ik deze instructrice gevonden heb. Overigens is buitenrijden voor mij geen probleem, de grootste issue is rijden in de bak en echt leren rijden. Een rengalop over het strand draai ik mijn hand niet voor om. Zoals een vroegere instructeur van mijn toen nog kleine nichtje het uitdrukte: "Als de benzine op is, stopt hij vanzelf". Galopperen in de bak is voor mij een heel ander verhaal... Dat vind ik dan weer wel nog eng, maar ik heb er vertrouwen in dat het goed zal komen. Het gaat even duren maar ik heb de tijd, ik ben tenslotte nog maar 58 haha.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 17:56

Oehh ik heb net gereden en ze gingen een onderdeel van een trekker met de hoge druk afdoen naast de bak.. Dat was spannend maar mijn angst overwon het niet waardoor paardlief wel iedere keer keek maar verder niets deed. :+:

NdV74

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:24

Wat goed SB!!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:32

:D

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 20:18

Stoer 8-)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 20:34

Ik meld me ook :D de 'wilde haren' van vroeger, waar ik lekker alleen met m'n verzorg pony naar buiten ging zijn nu wel voorbij. Na een fikse val toen de pony letterlijk door de struiken heen galopeerde (daar ben ik ook een behoorlijk stuk van kwijt :o ) ben ik een paar verzorgponies later overgestapt op een mini-shetlander, en mijn heil uiteindelijk in het mennen gevonden, omdat ik dit gewoon zoveel leuker vind....

Heb nu een eigen pony, die uiteraard ongeveer net zo erg is als mijn eerste verzorg pony :D Ik heb wel besloten om het rijden niet te forceren. Als ik niet wil, dan ga ik niet. Punt. Met een chagerijnige kop erop gaan zitten heeft ook geen nut, maakt het er niet leuker op. Dat betekend dat ik er ook zo gerust een paar weken niet op stap, en ik er bijrijdsters bij 'heb genomen' om hem toch onder het zadel wel aan het werk te hebben. Zelf doe ik al het andere wat ik kan verzinnen :)

Ben benieuwd naar alle verhalen hier :)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 20:40

Ik had eigenlijk willen rijden vandaag, maar paardlief had gister een koliekje, gelukkig geen zware en met een prik was het weer in orde, maar dan ga ik maar even niet rijden, dus dat wordt pas weer op mijn nieuwe stal.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:35

Nou.. Na mijn onvrijwillige afstappen van afgelopen woensdag ( paardje was fris, en een onverwacht geluid achter me was voldoende voor een gígantische bok die ik niet eens aan zag komen... Merkte eea pas toen ik al lang en breed `zwevend'`... eeuhhh vallend was) vandaag weer gereden.

Moest tóch even wat overwinnen. Paardje was vandaag toch ook weer fris, maar uiteindelijk gewoon heel fijn gereden. Ik ga het nog wel leren... écht paardrijden, óók als het paard fris is.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:44

Ik ben over het algemeen ook totaal niet bang en meer een bitbull rijder, niks is te gek bokken opzij springen met 4 benen spinnen etc.. TOT ze omhoog komen :o Laat ik er zelf nu zo een hebben.... steeds voor ik ga rijden denk ik en STRAKS pak ik hem door.. En dat voel je m aankomen en ''lukt'' het gewoon weer niet {:)-:( :') Ik snap wel hoe je je voelt..
Soms als mensen echt voorzichtig zijn met n braaf paard heb ik wel is zoiets van kind stel je niet zo aan, geef m een rotschop en lopen... Dan verplaats ik mezelf even naar die ene achtbaan waar ik NOOIT meer in ga, en dan denk ik... Tjha ieder heeft zo zijn ding :') :j

JhartjeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:17

Ja inderdaad

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 20:19

Hoi,

Gisteren waren ze hier aan het jagen, en nu zijn alle angsthazen geschoten :j

dus volgendjaar zijn er geen angsthazen meer, hooguit even een paniekhaas <<)

fijn dagen {:)

gr Robke 8-)

enne succes met het lijm recept +:)+

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:03

*controleert zichzelf op verwondingen*
Nee hoor, mij hebben ze helemaal gemist, deze angsthaas in ongeschonden *\o/* *\o/* *\o/*

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:11

Haha ik herken het volledig! Mijn pony staat nu al 3 maanden stil door een blessure en moet nog 1 maand rusten. Het is een erg gevoelige, dominante heet-zak dus je kunt je voorstellen hoe dat kwartiertje stappen op het harde elke dag gaat. Omhoog-bokken-trappen-bijten-lostrekken-vluchten...en ga zo maar door. Gevolg: baasje overstuur en roept elke dag de hulp van lieve stalgenootjes of ze een kwartiertje willen stappen. En of hij het dan weet....loopt als een mak lam mee. Tuh....2012 is het afgelopen met de angsten. Bang voor een wandelingetje met mijn eigen pony, soms moet ik er mee lachen! :+ Grappig dat er hier mee mensen last van hebben...

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:27

Ik meld me ook :-/

Van een stoer iemand die wel even als eerste op een paard gaat zitten om in te rijden. Naar iemand die het eng vind om op d'r eigen paard te stappen.
Paard doet nooit wat en dat weet ik ook, maar het idee.
Buitenritten zijn leuk, als we geen dingen tegen komen die groter zijn dan een personenbusje (paard is 99% verkeersmak, maar stel je voor..). In de bak gewoon veel te gespannen erop zitten, waardoor het paard zich nooit ontspant. En galop? Hij is pas 7, is nog maar 2 jaar onder het zadel. Daar maakt hij veel te grote sprongen voor, dat is niet goed voor hem.

Dus, paard staat nu al 2 maanden stil (qua rijden dan), want weet je hoeveel wind er staat? Of hij schrikt vast van de troep (er is brand geweest). Langs die troep loopt hij trouwens heel relaxed langs...
Nu maar op zoek naar een verzorgster, want op dit moment kan ik het echt niet. Als m'n vriendin erbij is durf ik erop, maar alleen durf ik het echt niet.

Springen is echt geen probleem, als er iemand bij is.

En het aller raarste is: Op elk ander paard stap ik zo op, zonder aarzeling, en rijd ik weg. Maar Ille... Ik weet niet wat het is, ik vind het echt eng.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:33

Hey Caitlin :D
Best apart dat je op vreemde paarden wel durft te rijden :? .

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:37

Inoterry schreef:
Hey Caitlin :D
Best apart dat je op vreemde paarden wel durft te rijden :? .

Hey :D
Ja, dat is ook gewoon heel raar.
Maar ik stap echt zo op vreemde paarden, zie wel wat er gebeurd :+
En zodra ik bedenk dat Ille echt weer eens bereden moet worden, schiet ik in de stress.
De stal wilt ook heel graag dat ik mee ga op buitenrit, maar heb altijd wel een andere smoes :o

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:48

Ik ga mischien donderdag een buitenrit maken op een ander paard, en ik word al zenuwachtig bij de gedachte alleen _O- . Maar ja, ik durf momenteel ook echt niet meer op Goldz :=

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:52

Met Ille is het ook gewoon omdat hij met opstappen zo idioot doet. Was eerst vooral heel veel draaien, toen kwam er wegrennen bij en 3 maanden geleden begon hij ineens te steigeren toen ik op wilde stappen. Dan ga je er echt niet meer met een fijn gevoel op.

Ging het nou niet beter dan? Met het rijden op Goldz?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:54

Nee, dan snap ik dat je er niet meer op durft.

Goldz heeft afgelopen woensdag geprobeert salto's voorover te bokken met mij op de rug. Hij moest voorwaarts lopen voor het been, en liet overduidelijk merken daar geen zin in te hebben. Voorlopig ga ik er zelf niet meer op tot de basis bevestigd is.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:04

Oef, dat is ook niet fijn.
Ik hoop dat m'n vriendin van de week weer eens langs kan komen, want wil wel rijden.
Al staat er nu wel heel veel wind :-(

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:04

En eerst even longeren helpt ook niet?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:09

Nee, dan moet ik hem echt longeren tot hij echt moe is, en dan is het niet eerlijk om daarna nog te gaan rijden. Dat is dan echt 20 minuten longeren, dan kan ik opstappen en nog even uitstappen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:12

Is het dan geen idee om het een tijd alleen aan de longeerlijn te trainen dat hij in elk geval weer in een werkritme komt?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:15

Ja, daar ben ik nu idd mee bezig ;-) Het is alleen heel vervelend dat de longeerbak niet verlicht is en ik pas op z'n vroegst 5 uur op stal kan zijn en dan is het al donker. Maar deze week vakantie en daarna is het alweer wat langer licht, dus gaat wel goed komen.

nmpo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:17

Hallo allemaal

Ook heel herkenbaar, maar ook heel normaal... Ik heb ooit op een renbaan mogen oefenen met een arabier, ik zag helemaal niks meer. Mijn ogen traanden van de snelheid. Ik dacht echt dat het met me gedaan was. Ik vloog letterlijk boven het paard..
Nu, vele jaren later, heb ik besloten om alles op mijn manier te doen. Ik voel me geweldig.. En stapje voor stapje bouw ik op. Ik wil lessen volgen in NH en vanuit daar vertrouwen opbouwen. Het in eigen handen nemen helpt enorm! Een tip voor jullie allemaal! Gewoon dicht bij jezelf blijven en af en toe je grenzen verleggen. En zo'n renbaan? NOOIT meer ;)
Laatst bijgewerkt door nmpo op 26-12-11 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt