rijstijl bij springen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bij het springen moet ook gekeken worden naar de rijstijl.

Mee eens
212 (85%)
Niet mee eens
36 (14%)

Totaal aantal stemmen: 248

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:30

setteke schreef:
Jeetje Miska, je draaft wel erg ver door :z

Daarbij geef je zelf al aan, dat je de ambitie niet hebt. Als je dat niet hebt, hoef je al die andere zaken niet aan te kaarten.

Ik zal de TV ook maar eens aanzetten :D

Maar ook al heb je die ambitie wel, dan nog moet je buitengewoon getalenteerd en gemotiveerd zijn en doorzettingsvermogen hebben. Met alleen ambities kom je er niet.
Als ik kon zingen, was ik zangeres geworden, maar ja, ik kan niet zingen. Dus zing ik alleen in de auto en in de douche. :D Talent daar wordt je mee geboren en als je het hebt, dan moet je het nog zien waar te maken, want ook alleen met talent kom je er niet.

Ik heb trouwens nog niets schokkends voorbij zien komen op Eurosport.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:47

Electra misschien komt dat omdat wat wij schokkend vinden jij heel gewoon vindt. ;)

Maar ik verlaat dit topic want gaat nergens meer over. Ben ik even blij dat mijn paard geen toppaard is en niet dagelijks doormidden getrokken wordt. :)

:wave:

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:54

Electra63 schreef:
setteke schreef:
Jeetje Miska, je draaft wel erg ver door :z

Daarbij geef je zelf al aan, dat je de ambitie niet hebt. Als je dat niet hebt, hoef je al die andere zaken niet aan te kaarten.

Ik zal de TV ook maar eens aanzetten :D

Maar ook al heb je die ambitie wel, dan nog moet je buitengewoon getalenteerd en gemotiveerd zijn en doorzettingsvermogen hebben. Met alleen ambities kom je er niet.
Als ik kon zingen, was ik zangeres geworden, maar ja, ik kan niet zingen. Dus zing ik alleen in de auto en in de douche. :D Talent daar wordt je mee geboren en als je het hebt, dan moet je het nog zien waar te maken, want ook alleen met talent kom je er niet.

Ik heb trouwens nog niets schokkends voorbij zien komen op Eurosport.

Weet je, ik denk dat iedereen veel te min over zichzelf denkt. :j
We hebben veel meer in ons dan we tot uiting brengen alleen het is allemaal wel van veel factoren afhankelijk of je wel of bij de top komt te rijden/zingen/dansen/springen/vallen en opstaan.
Een klein gedeelte heeft maar met echt talent te maken en de uitblinkers hebben gewoon mazzel.

Natuurlijk moet je wel de juiste mentaliteit hebben en nee ik zal nooit geen Anky zijn of worden.
Anders stond ik wel naast haar in de piste, maar je wordt niet meteen met talent geboren hoor.
Elke baby moet nog geconditioneerd worden en zal naarmate hij opgroeid zichzelf verder ontwikkelen.
Wel moet je er gevoel voor hebben, maar ik heb er ook gevoel voor alleen mijn leven liep net even wat anders dus ik heb nu andere talenten ontwikkeld.
Zoals bijvoorbeeld mijn heksen kwaliteiten.
Dat is zo ontstaan en helemaal mijn ding.

Maar omdat we iets nog niet helemaal begrijpen hoeven we het niet meteen af te keuren.
Als je maar open blijft staan voor alle mogelijkheden.
De sport zal altijd blijven bestaan en ik hoop dat er gewoon eerlijkere regels opgesteld gaan worden, zodat het voor iedereen mogelijk is om mee te doen, want je kunt alleen aan de top komen door factoren die gewoonweg niet voor iedereen weg gelegd zijn en ik vind dat het veel laagdrempeliger moet wezen.
Veel gelijkwaardiger, want door de toppers houd je die extreme verdeeldheid en dan is de balans vrijwel zoek.
Eerlijkheid duurt het langst! +:)+

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:04

Miska schreef:
Weet je, ik denk dat iedereen veel te min over zichzelf denkt. :j
We hebben veel meer in ons dan we tot uiting brengen alleen het is allemaal wel van veel factoren afhankelijk of je wel of bij de top komt te rijden/zingen/dansen/springen/vallen en opstaan.
Een klein gedeelte heeft maar met echt talent te maken en de uitblinkers hebben gewoon mazzel.

Natuurlijk moet je wel de juiste mentaliteit hebben en nee ik zal nooit geen Anky zijn of worden.
Anders stond ik wel naast haar in de piste, maar je wordt niet meteen met talent geboren hoor.
Elke baby moet nog geconditioneerd worden en zal naarmate hij opgroeid zichzelf verder ontwikkelen.
Wel moet je er gevoel voor hebben, maar ik heb er ook gevoel voor alleen mijn leven liep net even wat anders dus ik heb nu andere talenten ontwikkeld.
Zoals bijvoorbeeld mijn heksen kwaliteiten.
Dat is zo ontstaan en helemaal mijn ding.

Maar omdat we iets nog niet helemaal begrijpen hoeven we het niet meteen af te keuren.
Als je maar open blijft staan voor alle mogelijkheden.
De sport zal altijd blijven bestaan en ik hoop dat er gewoon eerlijkere regels opgesteld gaan worden, zodat het voor iedereen mogelijk is om mee te doen, want je kunt alleen aan de top komen door factoren die gewoonweg niet voor iedereen weg gelegd zijn en ik vind dat het veel laagdrempeliger moet wezen.
Veel gelijkwaardiger, want door de toppers houd je die extreme verdeeldheid en dan is de balans vrijwel zoek.
Eerlijkheid duurt het langst! +:)+

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ashley5760

Re: rijstijl bij springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:12

Ik kan maar een ding zeggen TS: Rij zelf eens een 1.40m (wat nog laag is met wat daar staat) binnen....

1. Je MOET wel een paard hebben dat zo 'wil', anders kom je er no way over...
2. Je MOET deze 'power' wel onder controle houden, soms word het zo hevig dat 'getrek en gezaag (wat ik vaak niet zo zie)' nodig is.
3. Ik denk dat 9 vd 10 ruiters op dat niveau niet in 'onbalans' zitten... Anders lig je er zo naast na zo'n sprong, dat ze 'scheef' zitten is nog niet uit balans ;).
4. In alle regionale klasse word beoordeeld op rijstijl, al deze ruiters hebben dit doorlopen. En geloof me, 9 vd 10 ruiters die op dit niveau rijden kunnen (met hetzelfde paard) ook een Z dressuur proef overleven hoor ;). Veel mensen verkijken zich op hoeveel dressuurmatig werk er achter zit.
Paarden die geroutineerd zijn, springen alleen op wedstrijd, thuis puur dressuur en bosritten. Die zijn op de pinken te bedienen (als het goed is). Maar door de vechtlust ziet het er in het parcours vaak niet zo uit.
Zelf ben ik ook een voorstander van zo min mogelijk zooi erin hangen, maar dan meer op het regionaal niveau. Deze ruiters weten vaak wel wat ze doen, regionaal (bv in het B) mag met martingaal, pessoa, pelham etc etc gereden worden, wat ik (voor bv een B) parcours echt belachelijk vind.... Zo de-stimuleren ze de dressuurmatige africhting, en dan gaat het inderdaad 'puur' om dat 0 rondje. Ik denk als je iedereen zou zeggen, rij op een enkel/dubbelgebroken watertrensje, niks eraan en gecombineerde neusriem, dat er veel niet rond komen ... (Dan spreek ik over klasse B/L, waar het naar mijn mening toch zonder alles moet kunnen, en het M eigenlijk ook nog wel).

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:26

Miska schreef:
EvelienH schreef:
Je vergeet iets, als jij net zoveel talent zou hebben als lamaze en zo'n paard als Hickstad zou hebben. ;)

Waarom zou ik dat talent niet kunnen hebben dan?
Wat maakt hem beter?
Ben ik in het verkeerde gezin geboren?
Moet ik meer geld bezitten, zodat ik een goed of beter paard kan kopen?
Moet ik meer zakelijk instinct hebben?

Omdat er maar heel weinig mensen zijn die echt enorm talentvol zijn. Nou geloof ik dat een iets minder talentvolle ruiter met alle middelen, dagelijks les etc verder komt dan een zeer talentvolle ruiter zonder die middelen. De gemiddelde ruiter rijdt nog geen 1.30m parcours rond, laat staan 1.60m. Het is overduidelijk dat jij de springsport enorm onderschat! Net zoals waarschijnlijk de dressuursport en de eventing.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:29

ElineB schreef:
Electra misschien komt dat omdat wat wij schokkend vinden jij heel gewoon vindt. ;)

Maar ik verlaat dit topic want gaat nergens meer over. Ben ik even blij dat mijn paard geen toppaard is en niet dagelijks doormidden getrokken wordt. :)

Wat jij nu beschijft gaat ook nergens meer over.
Er wordt sowieso geen enkel paard doormidden getrokken en al helemaal niet dagelijks.
Ik denk dat de meeste top springpaarden veel beter zijn gereden en met meer ontspanning dan het doorsnee paard.

Ook vind ik het nogal kortzichtig dat alleen een bepaalde manier van paardrijden goed is, en de rest beulerij is.
Want wat je ziet op TV staat je niet aan. Zelfs al weet je er niks van en heb je er geen ervaring mee.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:31

Mika _/-\o_

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:34

mika11 schreef:
ElineB schreef:

Wat jij nu beschijft gaat ook nergens meer over.
Er wordt sowieso geen enkel paard doormidden getrokken en al helemaal niet dagelijks.
Ik denk dat de meeste top springpaarden veel beter zijn gereden en met meer ontspanning dan het doorsnee paard.

Ook vind ik het nogal kortzichtig dat alleen een bepaalde manier van paardrijden goed is, en de rest beulerij is.
Want wat je ziet op TV staat je niet aan. Zelfs al weet je er niks van en heb je er geen ervaring mee.

En waarom moet je ervaring hebben om tot de conclusie te kunnen komen dat wat je op tv ziet jou niet aan staat?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:39

Omdat je anders 'uit je nek kletst'

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:40

Wat is het toch jammer dat mensen niet gewoon kunnen zeggen okee, jij vindt A en ik vind B. laten we dat gewoon respecteren vanuit het gegeven dat we nu eenmaal vanuit verschillende invalshoeken naar verschillende dingen in het leven kijken...... In plaats van elkaar de grond in te boren of te roepen dat de ander er geen verstand van heeft, etc.

Misschien kunnen we iets leren van elkaars visie. Zo niet, dan is het ook prima. Vind het een oliebol geworden.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:41

mika11 schreef:

Dus als ik geen kinderen heb, mag ik het in elkaar slaan van een moeder van haar eigen kind niet afkeuren? Om maar even een extreem metafoor te gebruiken.
En als ik zelf niet aan stierenvechten doe, mag ik geen commentaar leveren op het stierenvechten door anderen?
En als ik zelf geen ZZ-zwaar rijd, mag ik geen kritiek hebben op een amazone die uit pure frustratie haar paard met een slofteugel 3 uur lang op stal zet om het beest mores te leren?

Die vlieger gaat niet op...

Edit: ik gebruik deze voorbeelden NIET om een vergelijking te trekken met de rijstijl van springruiters!!!! Maar wel om aan te geven dat je niet alleen recht van spreken hebt als je exact hetzelfde aan activiteiten onderneemt.
Laatst bijgewerkt door gummie op 16-09-11 19:45, in het totaal 3 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:42

Gummie, daar ben ik het juist helemaal mee eens.
Maar die woorden over beulen, doormidden trekken etc etc, dat werd ik gewoon helemaal zat.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:43

mika11 schreef:
Gummie, daar ben ik het juist helemaal mee eens.
Maar die woorden over beulen, doormidden trekken etc etc, dat werd ik gewoon helemaal zat.

Okee, dat kan ik me voorstellen!!!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:44

gummie schreef:
mika11 schreef:

Dus als ik geen kinderen heb, mag ik het in elkaar slaan van een moeder van haar eigen kind niet afkeuren? Om maar even een extreem metafoor te gebruiken.

Ja, aan moraal ridders hebben we toch niks!!! :+

Je kunt alleen een goede moeder zijn wanneer je kinderen hebt, anders heb je geen recht van spreken, dat snap je toch wel.................? :')

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:46

Je weet inderdaad pas hoe het is om moeder te zijn, als je het bent.
Vanaf de zijlijn is het altijd anders.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:47

mika11 schreef:

Maar je mag ook als je geen moeder bent, van mening zijn dat een corrigerende tik al uit den boze is.... Dat is wat ik wil zeggen

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:47

EvelienH schreef:
Omdat er maar heel weinig mensen zijn die echt enorm talentvol zijn. Nou geloof ik dat een iets minder talentvolle ruiter met alle middelen, dagelijks les etc verder komt dan een zeer talentvolle ruiter zonder die middelen. De gemiddelde ruiter rijdt nog geen 1.30m parcours rond, laat staan 1.60m. Het is overduidelijk dat jij de springsport enorm onderschat! Net zoals waarschijnlijk de dressuursport en de eventing.

Daar ben ik het dus niet mee eens, iedereen heeft talent maar het moet wel ontwikkeld worden.
Er zit wel verschil in natuurlijk, maar ik ben er van overtuigd wanneer ik ongeveer dezelfde levensloop als Anky zou hebben dat ik het nog niet zo slecht deed daar aan de top.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:50

gummie schreef:
mika11 schreef:

Maar je mag ook als je geen moeder bent, van mening zijn dat een corrigerende tik al uit den boze is.... Dat is wat ik wil zeggen

Precies, want ook al heb ik zelf geen kinderen gebaard, trekken mijn tenen krom wanneer ik een moeder haar kind zie slaan.
Slaan of geweld gebruiken is altijd onmacht en getuigd van erg veel onbewustheid.
En ik vind het nergens goed te praten en datzelfde principe gaat voor mij gelijk op met dieren.
Van dieren en kinderen blijf je namelijk af!!!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:51

gummie schreef:
mika11 schreef:

Dat klopt natuurlijk, dat is ieders recht.
Maar dat wil niet zeggen dat de moeder dan een slechte moeder is.
Want je ziet maar 1 moment, (behalve natuurlijk als het kind totaal in elkaar wordt geslagen maar dat is iets anders)

Zo bedoelde ik dat ook met de springsport.
Op de TV zie je ook maar een paar momenten van het paard. De rest van de training, verzorging etc etc, dat zie je niet.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:51

Miska schreef:
EvelienH schreef:

Daar ben ik het dus niet mee eens, iedereen heeft talent maar het moet wel ontwikkeld worden.
Er zit wel verschil in natuurlijk, maar ik ben er van overtuigd wanneer ik ongeveer dezelfde levensloop als Anky zou hebben dat ik het nog niet zo slecht deed daar aan de top.

Dat denk ik dan weer niet... Maar mijn vader bijvoorbeeld, denkt hetzelfde als jij. Die heeft een spreuk ingelijst op zijn buerau staan: "talent is niets anders dan hard werken". Ik denk dat niet iedereen over dezelfde talenten beschikt, maar dat je met hard werken wel ver kunt komen. Als je met talent hard werkt, kom je echter verder dan dat je zonder talent even hard werkt. Da's mijn overtuiging :)

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:53

gummie schreef:
Wat is het toch jammer dat mensen niet gewoon kunnen zeggen okee, jij vindt A en ik vind B. laten we dat gewoon respecteren vanuit het gegeven dat we nu eenmaal vanuit verschillende invalshoeken naar verschillende dingen in het leven kijken...... In plaats van elkaar de grond in te boren of te roepen dat de ander er geen verstand van heeft, etc.

Misschien kunnen we iets leren van elkaars visie. Zo niet, dan is het ook prima. Vind het een oliebol geworden.

Hier ben ik het ook helemaal mee eens! Maar hier wordt net gedaan alsof die ruiter allemaal dierenbeulen zijn en dat schiet mij wel een beetje in het verkeerde keelgat. :D

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:54

mika11 schreef:
Want je ziet maar 1 moment, (behalve natuurlijk als het kind totaal in elkaar wordt geslagen maar dat is iets anders)

Op de TV zie je ook maar een paar momenten van het paard. De rest van de training, verzorging etc etc, dat zie je niet.

:oo

Sorry, maar een moeder dat haar kind slaat die vind ik niet capabel om op te voeden. :n
Als je je kind moet slaan om tot iets door te laten dringen, dan ga je bij mij over duizend grenzen heen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:55

mika11 schreef:

en daar komt het meningsverschil in een topic als deze dus vandaan :) Dat mensen ieder hun grenzen anders leggen. Ik vind trouwens dat er geen slechte mensen zijn, alleen slecht gedrag ;) En door het gedrag af te keuren, keur je de persoon per definitie niet af... Dus ja: ik ben tegen het slaan van kinderen. Ik zal dat nooit goedkeuren. Maar goedkeuren en begrijpen zijn ook weer 2 dingen. Dus wellicht dat ik sommige dingen wel begrijp. en in dit topic wordt door sommigen een tik met de zweep niet afgekeurd, maar het "afslaan" van een paard wel.... En dat komt dan voor die mensen overeen met wat jij tussen haakjes hebt gezet :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:56

Volgens mij is het vaak de manier waarop iets gezegd wordt, en niet de boodschap zelf, die in het verkeerde keelgat schiet ;)