een ander op je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Willempie_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:31

ben er te kieskeurig voor! dus laat er nagenoeg niemand op.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: een ander op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:12

Mijn paard is dit weekend in beslag genomen door de kids van m'n vriend, dus ja ik heb geen keus he. :+
(Alsof ik het erg vind, ze rijden haar bitloos dus kan geen kwaad allemaal, en ik zit te glunderen als ik zie hoe goed ze luisterd, vind het een compliment voor de opvoeding van het beest. :j )

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:53

ik laat anderen gewoon op mijn (wedstrijd) paarden rijden, sterker nog, m'n ene merrie loopt wekelijks minimaal in 4 kinderlessen mee :+
m'n 6 jarige ben ik wel wat voorzichtiger mee, maar zelfs die loopt eens in de zoveel tijd een beginnerslesje mee.
goede ervaring, ze worden bomproof, en die kleintjes rijden je paard na 1/2 keer echt niet kapot ;)
ikzelf zie het als een mogelijkheid voor anderen om eens lekker goed te leren rijden of knopjes te voelen die niet elk (manege) paard bezit.

en qua prestaties doe ik het erg goed op concoursen, dus deze acties zijn absoluut niet schadelijk voor m'n dieren.

:')
kwam net deze foto tegen, dit soort dingen moeten ze ook doen om hun eigen kostje bij elkaar te verdienen

Afbeelding

maar kan wel snappen dat niet elk paard geschikt is hiervoor, of dat men liever niet vaak anderen erop wil hebben.

Mitch_Beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:48

Ik laat eigenlijk bijna nooit iemand anders op mijn paard rijden, behalve een rondje stappen dan... Maar dit komt omdat hij toen ik hem kocht echt schots en scheef was en dit nu eindelijk een beetje aan het verbeteren is, heb geen zin dat iemand dit al dan niet bewust teniet doet. Heeft me veel moeite gekost om dit te bereiken

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:50

Echt geen problemen mee! Vind ik juist goed voor haar ontwikkeling.

Mijn zusje is wel eens op haar geweest (aan de hand zonder zadel) een meisje van stal heeft uitgestapt. Mijn verzorgster rijd nu ook 1x per week 10 min, en een vriendin van haar mag uitstappen.

Het echte rijden-rijden doen alleen ik en mijn bijrijdster/verzorgster ;)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:01

echt rijden dat doe ik zelf of mijn verzorgster. verder wil ik er niemand op hebben.

vriendinnetjes van mijn verzorgster die ik niet ken komen er helemaal niet op. mensen die ik wel ken maar niet goed kunnen rijden mogen een rondje stappen zolang ik het paard vast houd.
sowieso word er niet gereden ( door de verzorgster) als ik er zelf niet bij ben. er is namelijk verder niemand daar. en het risico dat er wat gebeurt en zij daar alleen is vind ik te groot. het is niet zo dat ik haar echt op de vingers ga kijken wat ze allemaal doet. maar ik wil wel in de buurt zijn. of dat nou is dat ik in de stal bezig ben of bij de bak sta maakt mij niet uit als ik er maar bij ben :D

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:03

nee ik ben ook wel zo 1tje mijn paard is mijn paard en dat blijft gewoon zo.
en soms dan willen paarden ook niemand anders op zen rug hebben behalfe zijn baasje

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:29

mensen met eeen beetje ervaring mogen erop rijden, en als ze geen ervaring hebben maar toch een keer willen dan mag dat, maar niet te vaak.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 20:42

ik heb dit topic geopend omdat ik verbaasd over mezelf was dat ik het kennelijk lastig vind om iemand anders op mijn paard te laten.

Nu moet ik wel zeggen dat diegene die met me mee wilde naar stal (moeder van schoolvriendinnetje van mijn dochtertje) voor mijn gevoel alleen mee wil omdat ze dan kan paardrijden. Het liefst galloperen. Ze gaat niet mee omdat ze mij zo aardig vindt of omdat ze oprecht geinteresseerd is in mijn paard voor mijn gevoel.

Laatst was mijn buurvrouwtje mee naar stal en zij had er helemaal geen rekening mee gehouden dat ze eventueel zou gaan rijden. Toen vond ik het leuk om aan haar te vragen of ze even op mijn paard wilde. Ik heb haar zelfs nog een minilesje gegeven en ze verwonderde zich erover dat een eigen paard zo anders is als een manegepaard (zij rijdt eens per week in een manegeles).
Dit vond ik harstikke leuk en was trots op mijn paard.

Ik ben er nu dus achter gekomen dat het geen bezitterigheid van mij is, maar dat ik het irritant vind als het alleen om het rijden gaat!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:47

En dat kan ik me helemaal voor stellen :j Als iemand alleen maar mee wil om een gratis rondje te kunnen rijden dan kunnen ze ook mooi thuis blijven. Maar het is juist zo leuk om iemand die wel aardig en geinteresseerd is te kunnen laten ervaren hoehet ook anders kan. Tof om te lezen dat je je buurvrouw op deze manier hebt kunnen verrassen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:52

O maar dan houdt het bij mij ook snel op hoor TS. Als het alleen maar om gratis rijdn gaat, bedank ik ook voor de eer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:54

Mooi omschreven TS, niks aan toe te voegen!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 20:55

thnx!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:03

Alleen onder mijn begeleiding mag er iemand op, zodra iemand met rijervaring de teugels in handen neemt wordt mijn paardje snel gestresst, dus met dat soort dingen wil ik oppassen. Een rondje hobbelen mag best als ik degene ken :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:06

Ik laat NOOIT iemand op mijn paard... Maar ik rijd wel met heel veel paarden van andere mensen omdat ze me dat vragen... :D

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:07

Heleennn schreef:
Ik laat NOOIT iemand op mijn paard... Maar ik rijd wel met heel veel paarden van andere mensen omdat ze me dat vragen... :D

Buiten mijzelf natuurlijk ! haha :'(

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:16

haha.

Naast mij, accepteerd mijn paard alleen maar mijn vriend op haar rug. Dat is de enige waar ze niet voor opzij draait als hij op wilt stappen (net als bij mij), en er niet vandoor schiet zodra je (alsnog als ze wegdraait) gaat zitten. Zoals bij andere mensen wel....

:+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:32

Poiuytrewq schreef:
haha.

Naast mij, accepteerd mijn paard alleen maar mijn vriend op haar rug. Dat is de enige waar ze niet voor opzij draait als hij op wilt stappen (net als bij mij), en er niet vandoor schiet zodra je (alsnog als ze wegdraait) gaat zitten. Zoals bij andere mensen wel....

Sorry dat ik het zo zeg, maar dat noem ik dus een gebrek aan opvoeding :o

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:34

Haha dat mag je zo zeggen.

Ik vind het eerlijk gezegt niet erg, tenminste, ik heb het geaccepteerd, maar moet er ook bij zeggen dat er vroeger veel met haar gebeurd is waardoor weinig vertrouwen in mensen blablabla (lang verhaal).
Ze schiet dus niet bij mensen weg voor de lol, want de angst straalt er vanaf.
(ik weet dat ze het wel kan als we er genoeg mee oefenen maar ik vind he tniet nodig dat anderen op mijn paard rijden!)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:39

Ik verzorg begeleide buitenritten met mijn paard, dus ik laat andere mensen wel op mijn paard,
maar daar heb ik constant toezicht op en ik bepaal hoe er benen word gegeven en hoe strak de teugels worden gehouden.
Ik heb nog steeds geen bijrijder, ookal zou dat soms wel uitkomen, maar ik durf geen andere mensen alleen te laten met mijn paard, behalve mijn moeder die ook rijdt :o

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:19

Ik kan het helemaal begrijpen, ik laat zelfs niemand buiten mijn moeder, mijn paard door geen ander verzorgen, voeren of wat dan ook, tenzij in uiterste gevallen en het wel een zeer oké persoon is die ik zelf 100% vertrouw en weet dat die gene alleen doet wat de bedoeling is, bijv. de staleigenaar voert 's ochtends waar ik geen probleem mee heb aangezien ik ook weet het alleen voeren en er verder geen doel aan zit, maargoed laat staan dat een ander zijn rug zou betreden!
Ook aan zijn stal moet bijna niemand komen..
Zwaar overdreven kunnen mensen denken, maar voor mij is dat zo'n logisch ding, terwijl het niks heeft te maken met egoïsme hebberig of mijnmijnmijn of dat ik zo bang ben dat een ander het niet goed genoeg zou doen, maar vooral de reden voor mijn verantwoordelijkheid naar mijn eigen paard toe, een soort van bescherming voor mijn paard die ik voor m'n gevoel gegeven heb toen ik hem kreeg, ook voor mijn eigen gevoel dat ik trouw ben naar hem en dat ik er altijd ben, no matter what en als ik het niet kan mijn moeder die precies zo is als ik ben..
Het geeft wel vaker een beperking op dagelijkse bezigheden en soms moet ik leuke dingen opzij zetten of afzeggen, maar toch ik doe graag schuiven met alles voor m'n paard en dat vind ik zoveel fijner dan een ander vragen!
Maargoed voor hetzelfde geld heb ik ook geluk dat ik het zo kan doen en weet ik niet of ik ooit noodgedwongen wordt het anders te doen, maar ik ben vastberaden niemand op zijn rug te laten..

prince_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 08:51

Bij mij is het juist precies andersom. Ik zou het heel leuk vinden als iemand anders ook eens op mijn paard zou gaan zitten. Vraag t ook regelmatig, maar t antwoord is altijd nee :(

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 09:06

ik ken idd ook genoeg mensen die zeggen graag mee te willen naar mijn Dexter en zeggen er dan expliciet ook bij dat ze nog nooit hebben paardgereden of dat het al lang geleden is.. ik wil buiten mijzelf en mijn zoontje ook niemand anders op Dexters rug.
Mensen zonder eigen paard snappen er gewoon niks van.. *\o/*

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:44

Ik ben er heel erg krenterig mee eerlijk gezegd :o
Ook met poetsen en aaien, ik kan al gefrustreerd raken als ik zie dat iemand Abe aait in de wei.

Mijn zusje mag op Pluis, en verder eigenlijk niemand.
Met Abe is het lastiger, want blijkbaar vinden mensen dat als je een kleine pony hebt, hun kinderen er standaard recht op hebben om te poetsen, rijden enz. :? Zelfs bij ons op stal is dat het geval. Om nog maar te zwijgen over wandelaars...
Maar het is GEEEEEEN kinderpony!
Raak al geïrriteerd als ik er aan denk! :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:51

Sonja schreef:
Poiuytrewq schreef:
haha.

Sorry dat ik het zo zeg, maar dat noem ik dus een gebrek aan opvoeding :o

of een gebrek aan degelijke ruiters. Ken er wel een paar waar ze dat niet of maar 1 keer bij zou flikken :') (en dan doel ik niet op mezelf)