rijden van vroeger ( 1975)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:09

jamiroquai schreef:
Mag ik meedoen?

Die frontriemen, ik zou er een moord voor doen! Ik had een rood- wit fluwelen voor mijn verzorgpony, die ligt nu in mijn schatkist. Jammer genoeg te klein voor mijn huidige paard.......

Tadaaa :D

[EA-CO] Super Chique Frontriemen!

Chaos

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:14

Hoe begonnen jullie met wedstrijden rijden dan?
Toen ik begon was 156 een winstpunt inmiddels 180, hoe ging dat vroeger?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:16

Ik ben nog van het 120 punten is een winstpunt tijdperk :Y)

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:19

Ik ben ook nog van het 120 punten is een winstpunt tijdperk en dat was zelfs te hoog gegrepen voor mij... _O-

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:24

120 punten, maar wat heb ik er vaak 118 of 119 gereden... Viel ook niet mee met een eigenwijze IJslander in de dressuur.

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:25

Maar volgens mij was het met 156 punten ook al dat je 60% (dus gemiddeld een 6) moest rijden, alleen waren er toen minder onderdelen in de proef.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:29

Miryamk schreef:
Ik deed aan fietsvoltige met een vriendin :D Verder kon alles veranderen in een paard, stoelen, dekbedden, de cavia :+ Maar die vond zijn bitje niet zo fijn :o Tja bij gebrek aan echte paarden wordt je creatief als penny..

Cavia nooit geprobeerd, maar mijn vriendinnetje had een klein, vies, afzichtelijk lelijk, maar oh zo braaf hondje (Simon) en dat was ons springpaard! Hele parcoursen werden er in de tuin gebouwd en Simon kreeg een hoofdstel (met bitje) en zadel op, er werd een pop of knuffel op zijn rug vastgesjord en springen maar! Na het springen won hij natuurlijk de 1e prijs en moest hij parade rijden met een oranje lintje aan zijn hoofdstel (of oor, al naar gelang waar het ding beter bleef hangen). En Simon liet zich dit allemaal kwispelend welgevallen, de schat. Ook onze fietsen waren fantastische paarden, maar geen enkel stalen ros kon onze zwartbonte Simon verslaan!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:33

whahahaha nu ben ik toch benieuwd naar foto's YSR!! :P

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:34

Ik was in 1973 op paardenkamp : beenbeschermers, caps, valvesten ; dat kenden wij niet. We sliepen in het "jurykot" van de binnenpiste ; 's nachts hoorden we muizen (of ratten?) rondom ons scharrelen, en over onze slaapzakken lopen....De jongens sliepen in de buiten-dressuurpiste in geimproviseerde tentjes. En toen was het nog een hele natte juli week ook ! Als je s'ochtends te laat in de kantine was, moest je de dag starten met chips, leo of marsen ! s' avonds zelfde scenario : wat we 's middags kregen herinner ik me zelfs niet meer !
Dekens in de winter ; als het écht niet meer anders kon, ging daar zo een jute deken op, met lederen sluitingen en een rare wollen voering ; en als je die moest wassen, God, dat was nog eens wat : mijn vader ràzend op me want ik spreidde het ding over zijn mooie gazon ; de tuinslang en groene zeep erop en dan maar schrobben, heel het gazon onder de zeep, slijk en haren. En stinken dat dat deed ! Nu hebben we gelukkig plaatsen om de dekens te laten wassen.
En toch, ik sta nog steeds op dezelfde manege ; en als ik door de gangen loop denk ik wel eens bij mezelf ; ik was 12-13 jaar, en ik liep hier door diezelfde gangen en op die nog steeds onveranderde plaatsen ; heel gek is dat ; en ik ben nu 52......

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:36

Listiglistje, ik vraag er 1 met rozetjes, <3 dan lijkt het net of ik ook eens een prijsje win!!!!!!!!!!!

Ik hoorde laatst iemand die reed ik de BB en die had 403 puntn of zo iets, :? mijn oren klapperden ervan!

YSR onze hond moest het ook ontgelden maar hij mocht gewoon aan de lijn. Alleen van longeren snapte hij geen bal, da ging-ie staan piesen....
_-:(

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:39

Heerlijk al die verhalen.
Die wollen dekens van vroeger heb ik afgelopen winter nog gebruikt. Onze shet was ontsnapt en door het ijs gezakt. Wat was die nat en had ie het koud! Zo'n deken neemt enorm veel water op, ik kon em er helemaal in verpakken. Twee dekens verder en meneer was droog en weer lekker warm.
Wat ik ook nog weet was met de hele ponycub Sinterklaas inhalen, proefjesvoorlezen voor elkaar, eerst op een onderlinge wedstrijd een winstpunt (120) rijden voor je startkaart aangevraagd kon worden. Sporen meteen af na het rijden, geen openbaar machtsvertoon! ach en zo hebben we allemaal mooie paardrijherinneringen. Ik blijf lekker mee lezen, blijf vooral allemaal meeschrijven. ;)

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:43

Helaas heb ik geen foto's van Simon als springpaard, erg jammer. Zal eens bij mijn moeder in de fotoboeken duiken naar foto's van vroeger, die zijn er wel.
Simon was ook niet zo'n ster aan de longe trouwens, zijn talent lag echt bij het parcours!

Onze ponyclub ging jaarlijks op stap naar De Kuil, volgens mij bij Gasselte in de buurt? Iedereen en alles in de vrachtwagens en daar de hele dag rijden in het bos, over boomstammen springen, zo gezellig! Alle leden gingen mee, ook de allerkleinsten, en iedereen reed gewoon mee.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:45

Op concours mocht je toch ook helemaal geen sporen? Niet in de B volgens mij.....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:48

met de ponyclub sinterklaas inhalen, daar had ik toch een schurfthekel aan :( uren wachten langs het kanaal en bevroren voeten :brr:

foto uit de oude doos (1978), ik 4 jaar oud met A pony Heidi, daar heeft iedereen op leren rijden :D

Afbeelding

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:51

Joh, Sinterklaas binnenhalen was toch het stoerste dat er bestond? De eigenaar van mijn lieveling Wilma stapte dan tussendoor even af en dan mocht ik haar even vasthouden. Dan glom ik van trots, zo van: DIT paard (welsh van 1.28) is MIJN lievelings- en verzorgpaard!!! Echt zo'n Penny- uitdrukking op mijn gezicht, denk ik...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:56

Ik had ook een hekel aan parade en achtal en dat soort dingen...volgens mij was ik gewoon een vreemd kind :o

Ik heb ook een keer voor Sint Maarten moeten spelen, toen was het helemaal koud en pikdonker :(:)

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:59

Hier was het tot begin jaren negentig ook normaal dat de ponyclub meereed in de optocht van het plaatselijke oranjefeest. Paarden waren overal aan gewend en konden makkelijk tussen de tractors, vrachtwagens en harde muziek lopen. Helaas stond er ook altijd wel iemand met het clubvaandel te zwaaien voor de neus van de pony's. Degene die niet wegsprong, was dat jaar dan de sjaak om met het vaandel te rijden.....Helaas rijden er al jaren geen paarden/pony's meer mee in de optocht. Paarden zijn het niet meer gewend, worden thuis op de trailer geladen en komen er bij de binnenbak weer uit.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 17:08

Als ik dit zo lees was het "vroeger" toch allemaal gemoedelijker en gezelliger.
Ook dat met die frontriem met driehoekjes geweldig!
En DE DEKENS geel met blauw helemaal WIJS was dat!

Een cap was bij ons op de manege toen al wel verplicht niet zo achterlijk vindt ik met spring les gingen er sommige ik ook wel eens door de lucht en dan was je toch wel blij die ellendige helm op te hebben.
Wat ik nog wel weet is dat je bij ons in de kantine een hoekje had met tweedehands caps,kleding,laarzen en als iets te klein werd of je wilde bijv. een creme kleurige rijbroek dan was dat de plek om iets aan te schaffen.

Heerlijk die ouwe tijd kan wel blijven schrijven.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 17:16

Ik heb hier ook een tweedehandskast staan idd waar mijn lesklanten hun oude kleding in kwijt kunnen om te verkopen. :+

Heb ook nog les van een instructeur die al sinds zijn 4e paardrijd. Hij is nu over de 60. Hij heeft alle diploma's behaald die er te behalen vallen. Hij was vroeger een gele rijder en daarna commandant. Hij is ge-eindigd als majoor en kolonel. Ik vind het heerlijk zoals hij lesgeeft, het motiveert en is tenminste duidelijk en recht voor zijn raap. Regelmatig zitten er huilende mensen op het paard in zijn lessen maar ik word er alleen maar fanatiek van zoals hij les geeft. :P

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 17:21

Ha ha die blauwgele dekens staan in mijn geheugen gegrift!!! :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 17:29

Zijn die van vroeger dan? Die heeft een pensionklant ook nog! :D

Enne, 120 een winstpunt, geniaal!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 17:35

Ponykamp 1985 ong. in tentjes..... achter op het manegeveldje voor de stallen.
Halverwege ponykamp eerste tent stuk, veel regen.
Maar ontzettend leuk.
Droppings van de disco idd in veewagen het bos in.
En idd. de driehoekjesfrontriemen ken ik ook nog, die maakte je met het gekleurde plakband van het invlechten. (het zal vast al ergens staan, maar heb niet alles gelezen)
Mijn huurpony had een deken, een oude gewone deken van oma ofzo, vastgebonden met pakjestouw, ach ja dat mocht toen allemaal gewoon.
Had ook de koordsingel idd. :D

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 17:42

Om de pony in te vlechten ging ik naar een fietsen maker en haalde daar alle kleurtjes plakband plakte helemaal niet maar zo voor even was het geweldig en stond mooi bij de frontriem hahahaha!!

En als je dan een compliment kreeg van de jury bloosde ik van oor tot oor :j

Die fietsen maker maar denken wat moet de ermee.... /3

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:29

Chaos schreef:
Enne, 120 een winstpunt, geniaal!

Toen kon je max 200 punten halen, dus gewoon 60% :D

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:47

estja schreef:
Niet helemaal 1975 maar paar jaartjes later had ik zo'n deurposter. Dat was een poster die je hele deur bedekte en dan leek het net of je slaapkamerdeur een staldeur was, compleet met paard dat je slaapkamer inkeek. Was nog moeilijk kiezen want er waren verschillende afbeeldingen en je wilde natuurlijk die poster waarop het paard het meest op je lieveling leek.

Die poster had ik ook! O, er komt weer vanalles boven!