Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lioony

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:57

haha ja, er zaten in ieder geval een paar steekjes los :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:59

Romanoff schreef:
@ Ikke : daar ben ik het niet mee eens.. als kost een paard maar 1500 euro.. wil ik het nog op de foto hebben!
Aan de buitenkant kan alles goedlijken.. maar je kunt niet IN het paard kijken. (en zo kan het ook zijn dat het paard gevoelig loopt.. maar dat dat dus een spierkwestie is, TOCH voor de zekerheid op de foto zetten!)

Als je zeker weet dat je het paard wil hebben, zou ik zeker ook Rontgenlogisch doen.. er zijn zoveel paarden met beginnend artrose waar nu nog niet veel van te merken is.. jij gaat flink trainen en na een paar weken sta je met een kreupel paard en niet meer geschikt voor de doeleinden die je misschien in gedachten had..
Als particulier sta je ook erg slap tgen over die 6 maand terugbreng bij verborgen gebreken.. want jij bent afgegaan op de klinische keuring en er was op dat moment geen "bemerking", dus dat hij toen niet op de foto is gegaan is dan je eigen keuze.. en misschien wel de domste.. ;)

Maar wat is je eigen "toevoeging" aan het verergeren van die artrose? Overigens kun je dat wel inschatten uit een GOEDE buigproef (die veel dierenartsen ook al niet meer kunnen uitvoeren). Een beginnende artrose die er binnen enkele weken uit komt, was geen beginnende artrose meer en is vrij simpel middels foto's aantoonbaar als "reeds aanwezig bij verkoop". Het zit iets minder lastig in elkaar dan jij nu wil laten voorkomen.

Gezien wat hier af en toe voor "geweldig" en "mooi gereden" wordt versleten, heb ik zo mijn bedenkingen bij die paarden als het gaat om slijtage en potentiele levensverwachting. het gros van de paarden wordt verkloot omdat de ruiters geen flauw benul hebben wat daadwerkelijk goed is voor het paard om ervoor te zorgen dat het dier gezond oud wordt en tot op hoge leeftijd z'n werk kan blijven doen.

Twilight1 schreef:
@lets, leuk joh, gribraldi nakomelingen zijn vaak erg eerlijke paarden!

Indien je ze voldoende gemotiveerd krijgt EN houdt, zijn het eerlijke paarden.
Ik vraag me alleen wel af waarom die eerlijke Gribaldi-kinders dan wel bij bosjes worden aangeboden zodra ze 8 - 9 jaar zijn en ergens in de M rondhopsen..........

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:02

Dat heeft er toch niets mee te maken. Het gaat er gewoon om, dat ze geen zin heeft om een paard te kopen die al een gebrek heeft en waar ze dan later alsnog achter komt.

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:48

@ikke, ik ben het daar niet mee eens, ik heb even geen zin om een discussie aan te gaan maar,
wat ik zelf ervaren heb bij verschillende gribraldi nakomelingen is als je ze eerlijk behandelt zijn zij ook eerlijk,
als je ze niet eerlijk behandelt en veel straft zijn zij ook niet eerlijk

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:51

Ojee... Ik ben verliefd geworden. <3 Vandaag bij die Haflingermerrie wezen kijken en het voelde zo vertrouwd aan! Kon gewoon zonder nadenken opstappen en zo. Echt precies wat ik zoek, lekker koel in het hoofd en zo! :+: Nu maar hopen dat het door kan gaan / dat de andere geïnteresseerde haar niet koopt..

Duimen jullie mee?? :)

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:53

@rianne, heb je dan nog niets afgesproken als je zo geintereseerd bent?
ik duim voor je mee!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:55

@ Twilight1: er zijn mensen langs geweest toen ze net een veulen had en die waren ook geïnteresseerd. Zij komen weer langs zodra het veulen is afgespeend. Dus hebben zij eerste keus omdat de eigenaren hun niet willen passeren.. Veulen wordt trouwens rond september afgespeend.

De eigenaren gaan nu wel contact opnemen met die andere geïnteresseerden over wat zij nu willen omdat ik dus ook belangstelling heb. Maar het is dus nog even afwachten wat daar uit komt..

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:55

afstamming eeehh :o :o van het paard waar ik mee bezig ben weet ik niet eens wat de vader enz zijn eeeh erger nog nu ik er over nadenk weet ik niet eens welk ras het is :o
Ik vond hem zo leuk en zo lekker rijden dat ik dat ben vergeten te vragen.
nou ja het is toch een ruin dus fokken kan niet en in 't bos zal het wel niet veel maken welk ras het is denk ik. maar 't is best stom dat ik dat niet weet woensdag maar eens vragen.

wat doet een ostepaat (schrijf je dat zo?) en is het verstandig om zo iemand te laten komen als ik het paard een week op proef neem of komt er bij keuren meer uit?

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:01

Veel mensen die hier een paardje vinden. Gaat snel plots.
Foto's plaatsen hé mensen als jhe een paard gekocht hebt.

@hobbyboerin, een osteopaat komt kijken of een paard nergens vast zit, eventueel kraken en dergelijke. Pff, ik zou er zelf niet aan denken eigelijk osteopaat te laten komen. Ik ga gewoon voor klinisch en rongtologisch.

Donderdag is The day. Om 2 u wordt ze gekeurd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:04

hobbyboerin schreef:
afstamming eeehh :o :o van het paard waar ik mee bezig ben weet ik niet eens wat de vader enz zijn eeeh erger nog nu ik er over nadenk weet ik niet eens welk ras het is :o
Ik vond hem zo leuk en zo lekker rijden dat ik dat ben vergeten te vragen.
nou ja het is toch een ruin dus fokken kan niet en in 't bos zal het wel niet veel maken welk ras het is denk ik. maar 't is best stom dat ik dat niet weet woensdag maar eens vragen.

wat doet een ostepaat (schrijf je dat zo?) en is het verstandig om zo iemand te laten komen als ik het paard een week op proef neem of komt er bij keuren meer uit?

Het een sluit het ander niet uit. Een osteopaat geeft je een uitgebreidere kijk op de fysieke staat van het paard. Je weet dan nog iets duidelijker waar de fysiek sterkere en zwakkere punten zitten; waar je dan in je rijden rekening mee kunt houden.
Zeker wanneer je een paard op proef hebt, zou ik er even een osteopaat langsop halen, maar het sluit een gewone klinische keuring niet uit!

Afstamming is ook relatief, maar sommige vaders (en moeders) geven specifieke eigenschappen door; waar je als eigenaar dan weer wel mee uit de voeten moet kunnen; zie mijn opmerking over die Gribaldi-kinders.

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:08

@hobbyboerin, ik vind het zelf heel erg belangrijk om het ras en de afstamming na te gaan,
het zegt vaak heel veel over het karakter van het paard (zeker niet altijd zeg ik hier wel bij)

maar zoals iedereen weet is een jazz drukker als een gribraldi en een arabier drukker als een trekpaard.

ik zou even niet zo kunnen uitleggen wat een osteopaat doet maar ik zou zeggen osteopaat en keuren of alleen keuren

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:18

@Twilight1: Imo zegt dat juist niets. De Da die modena kwam keuren zij ook, jaaa je moet er geen endurence ofzo mee willen rijden daar zijn trekpaarden niet voor.
De boulonnais is dus WEL speciaal gefokt om snel lange afstanden af te leggen. :+
(Zeker de kleinere variant.) Ze wilden in parijs namelijk graag verse vis, dus niet ouder dan 18 uur.
Ja ik ben aan 't opzoeken geweest haha.

Dus je moet niet meteen willen oordelen. Er zijn echt wel arabieren die sloom zijn en trekpaarden die juist altijd maar hard willen. Je kunt beter gewoon naar het individu kijken.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:20

Afstamming zegt ook vaak veel over het uiterlijk. Zo val ik vaak niet voor nakomelingen van Flemmingh, geen idee waarom, maar qua uiterlijk blijkbaar niet mijn ding.
Kan op bijv. een wedstrijd ook vaak zo wel zien wat voor hengst er achter zit (en vaak klopt het dus ook, als ik het daarna na kijk ;) ).

@ Gypsy
Kijk je wel straks uit tijdens je trektochten voor mannen met zwaarden? :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:28

Dont worry, de boulonnais was oorspronkelijk gefokt als ridderpaard. 8-)

dmii95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:29

Ik lees mee :D

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:31

@hobbyboerin: er zijn ook DA'en die ook osteopaat zijn, die kijken zowel vanuit de DA-kant als vanuit de osteo-kant, dus dat zou helemaal mooi zijn. Mocht je zo iemand kunnen vinden, dan kan je ook gewoon vragen of ze vanuit beide disciplines willen kijken. Geen idee waar je woont trouwens, maar ik heb zelf zo'n combi DA-osteo.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:32

Gypsy schreef:
Dont worry, de boulonnais was oorspronkelijk gefokt als ridderpaard. 8-)

Haha, de hele geschiedenis zit er zo te horen in?
Straks jij ook met een zwaard de middeleeuwen herleven samen met je Boulonnais? :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:34

Haha ja mis moet ik in de zomermaanden bij gaan klussen bij het land van ooit? Schijnt in belgie nog te bestaan of ook al niet meer, kweet niet.

Jep hele geschiedenis zit erin. Vind het zo interessant om te lezen joh, het klopt gewoon precies. Dat edele hoofd van d'r komt dus omdat ze trekpaarden met andalusiërs, arabieren en andere volbloeden gekruist hebben.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:36

Nee joh, gewoon net als die gozer die ik tegenkwam hutje bouwen van een paar takken in een bos, prikpaaltjes mee, heb je gelijk een afgezet stukje voor peerd. :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:38

Neeee echte ridderpaarden lopen natuurlijk gewoon los. :j
We blijven wel in de nh sfeer dan he.

Ik wil zo'n gaaf ridderkleed hihi. :')

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:39

Echte ridderpaarden staan toch vast aan een boom? :')
Haha dan doe je het met takken met een touwtje erom heen? _O- Of gewoon los, als dat lukt.
Hahaha, ik zie het al helemaal voor me, en dan met een lans of zwaard net zo als die gozer die ik tegenkwam heen en weren al zwaaiend _O-

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:40

@gypsie, als je goed lees wat ik heb getypt dan zie je dat ik ook zeg dat je hier niet blindelings vanuit moet gaan want je heb ook best een paar koelbloedige arabiertjes maar je kan jezelf wel een beter beeld scheppen.
ik heb een kennis die al heel zijn leven ongeveer dus zo'n 60 jaar met het KWPN stamboek bezig is,
en die kan mij wel vertellen welke paarden welke karakter hebben en welke paarden vaak last hebben van ziektes etc.,
(nog een keer) je kan er niet zomaar vanuit gaan maar je kan er wel rekening mee houden.

al heb ik er nu niets aan aangezien ik nu op een deens warmbloed val haha
(oja ze heeft nog niets gereageerd ik denk dat dat morgen bellen word)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:41

Roelien slapperd, jij maar wachten met bellen :P

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:43

elanII ik woon in gelderland dus dat is te ver.
tja ´t is gek ´ben normaal erg van de afstamming enz maar ben het compleet vergeten te vragen.
wat ik helemaal maf vind is dat ik zelfs niet weet wat voor ras het is.
hoe bedoel je gevoel neemt de overhand maar goed dat er woensdag iemand mee gaat die er objectief naar kan kijken.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:45

Oh ik weet het niet, maar dit word een nh ridderpaard, die loopt los, punt uit. :+
Ja een lans en een helm. Ik neem wel zo'n helm van ravelijn, die zag ik in de efteling met de meeting die waren gaaaaf!

Het kan idd een goed beeld geven maar thats it ja.
(Hoewel ik de rasbeschrijving van de boulonnais las en het gewoon eng was hoeveel er op Modena van toepassing is. Aan de andere kant, als je het zoekt is het er altijd wel.)
Deens warmbloed, klinkt gaaf!