Drachtig of gewoon Hollands Welvaren? [Filmpje op pag. 9]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 20:19

Joto schreef:
Heb je al even getemperatuurd?

Eerst;Hartelijk gefeliciteerd "Joto".

Nee heb niet getemperatuurd [heb daar geen thermometer liggen],wel aan de oren gevoeld,waren normaal,niet warm en niet koud.Ik zag ook geen verschil in haar doen en laten,ze eet gewoon haar kuil [onbeperkt].Ik heb eerder een pony gehad die koorts had,en weet dat ze dan wat sloompjes zijn en anders dan anders zijn.Morgen neem ik de thermometer mee naar de wei,zal haar dan gelijk temperen.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:21

Dierenarts lijkt me niet heel verkeerd want als ik het van een foto kan beoordelen.... moet ik maar gauw mijn beroep er van maken. Er is toch ook zoiets als zeker weten. Ik lees dat je morgen gaat bellen!
Schijndracht kan heel vervelend zijn, schijnt nog een hele impact op de merrie te maken! De schijndracht waar ik van gehoord heb betrof al wat oudere merries.

gohya

Re: Drachtig of gewoon Hollands Welvaren? [Filmpje op pag. 9]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 20:36

Stel ze is schijndrachtig,kan je dan ook die golvende bewegingen zien?
Ik legde vanmiddag mijn hand op haar buik boven bij de flank en voelde en zag een flinke "bobbel",daarna was het weer weg.Dat kan ook als ze schijndrachtig zijn?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:43

gohya schreef:
Stel ze is schijndrachtig,kan je dan ook die golvende bewegingen zien?
Ik legde vanmiddag mijn hand op haar buik boven bij de flank en voelde en zag een flinke "bobbel",daarna was het weer weg.Dat kan ook als ze schijndrachtig zijn?

daar heb ik net iets over geschreven in je topic ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 20:50

@easygoing
Klopt! ik zie het.
Dan heb je dus idd. ook die bewegingen.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:58

gohya schreef:
@easygoing
Klopt! ik zie het.

Bij die merrie was het echt heel erg dat de dierenarts bij voorbaat al zei dat het niet kon missen dat ze drachtig was.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 21:02

easygoing schreef:
gohya schreef:
@easygoing
Klopt! ik zie het.

Bij die merrie was het echt heel erg dat de dierenarts bij voorbaat al zei dat het niet kon missen dat ze drachtig was.

En die merrie was wel gedekt toen?

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:05

we hebben ook wel eens een schijndrachtige merrie op stal gehad, die gaf melk ook op den duur, maar bewegingen in de buik...lijkt me niet bij schijndracht...

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:07

Hoi Gohya,

Hier een stille meelezer dat nu toch een keertje ga reageren. Ik zou als ik jou was even de VA afwachten wat deze gaat zeggen. Of je het nu wilt of niet je gaat er een veulentje in kijken en dan is er straks de teleurstelling als het niet zo is en je paardje schijndrachtig is.

En laat mij jou vertellen dat een merrie met schijndracht eigenlijk hormonaal totaal van slag is en dat het gauw verholpen moet worden zodat ze weer happy in haar velletje komt te zitten.

Ik heb het afgelopen jaar zelf met mijn merrie meegemaakt. Vorige zomer per ongeluk gedekt door een net gecastreerde hengst. De hekken waren te slap dus meneer en mevrouw konden langs de sloot heel mooi bij elkaar komen. Er zijn zelfs hengstige merries door hem in de sloot beland omdat ze naar hem toe wilden. Maar mijn merrie was het gelukt. :+
En afgelopen voorjaar dus niet hengstig geworden. Alle merries vanaf februari uit haar kudde hartstikke hengstig maar mevrouw niet. Dus ik dacht nadat ze het land op zijn in mei komt het wel goed met die hengstigheid.. Nou is ze niet altijd stipt. In ieder geval niet altijd via de merrie regels bij ons op stal want die zijn nu nog hengstig met dit vries weer. Dus ik maakte mij van het voorjaar nog niet echt zorgen. Totdat ze ondanks een stipt dieet en vrij veel beweging toch wel behoorlijk begon uit te dijen in juni en heel ingenomen met zichzelf leek te zijn. Haar zoon van 8 jaar begon ze te irriteren en de andere paarden mochten echt niet in de buurt zijn of überhaupt kijken. Dan werd ze me pis link. Maar zo alleen lekker in de zon en natuurlijk heel veel extra honger werd ze me steeds zwaarder.
Bij mij ging op een gegeven moment een lichtje branden want O my god ze heeft het mij al eerder geflikt dus deze x kan dat dus ook. En ik ging ook rond vragen op stal wat ze van haar vonden. Iedereen zij ja ze is veranderd en als je zo kijkt inderdaad drachtig. Hangbuik zelfs een soort punt vorming naar een kant als ze op rust stond. Buik bewegingen die we niet konden plaatsen.. En zelfs een uier dat ieder moment kon gaan kegelen..
VA van de des betreffende hengst/ruin moest er smakelijk om lachen maar kon het niet uitsluiten dat het niet zo kon zijn.
En dan begint het speculeren en ergens ga je toch hopen al heb je het natuurlijk liever niet. Want wat moest ik met 3 paarden. Ik zou er toch van gaan houden. En zelfs een naam verzinnen. Blablabla.. Nou ja, ik kon het niet meer houden dus heb de VA laten komen en die heeft haar op gevoeld.
Allebei haar baarmoeder hoornen kon hij voelen en heel zijn hand erom heen leggen, dus was ze leeg ook haar eierstokken kon hij goed voelen zaten in ieder geval geen cystes aan en hij kon voelen dat ze niet actief ieder moment een eitje kon afscheiden zodat ze hengstig zou worden. Ze was dus schijndrachtig. Gelukkig voor mij maar grote pech voor haar want haar lichaam en in haar hoofd maakt ze zich toch klaar voor een nieuw leven. Van de VA moest ik het die komende maand aankijken. Maar heb via de homeopaat bij ons op stal toch een middel voor haar gekregen om de natuurlijke hengstigheid op te wekken. En prompt een maand later stond ze bij de zelfde ruin hartstikke hengstig te zijn :D en vorige maand zelfs nog. Gekke merrie dat is voor haar eigenlijk veelte laat maar ja ze heeft wat in te halen :+

Heel veel suc6 met je merrie en ik hoop voor jou als je het heel graag wilt dat er een veulen in zit zodat het niet een grote teleurstelling is voor jou. Maar als het niet zo is hoop ik dat je merrie er heel gauw weer boven op komt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 21:25

Dank je voor je verhaal "Seventje".
Of er nou wel of geen veulentje in zit vind ik niet het belangrijkste,ik wil weten of ze wat mankeerd.
Want nu ik dat slijm achtig iets heb gezien vertrouw ik het niet meer.
Dus laat ik haar nakijken of ze iets mankeerd of eventueel schijndrachtig is.
Ik hoop heel gauw meer te weten en dat de veearts snel kan komen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:31

ik ben heel erg benieuwd

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:35

Ik leef met je mee hoor :(:) er is niets ergers dan het niet weten wat er met je paardje aan de hand is. Ze kan het je immers niet vertellen.. En ook ik heb met de vraag gelopen. VA laten komen of afwachten ;)

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:06

Dankjewel :o

Temperaturen is toch de snelste oplossing. Wat ik vaak zie bij ontsteking is toch echt pus achtige rommel als een merrie vies is van binnen.
Het bruine wat je beschrijft en wat ik ken, ken ik toch van net voor de bevallen (Kan al enkele weken zijn).

Hoop dat je snel uit de onzekerheid bent!

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:16

goh..ben heel erg benieuwd.
hoop voor je dat ze niet ziek is.
maar even afwachten wat DA morgen zegt...succes!

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:25

Als je merrie niet ziek oogt, en lekker eet, hoef je je niet direct grote zorgen te maken lijkt me.
Een slijmprop verliezen kan ook langer dan 2 dagen voor de bevalling en hoeft geen probleem te zijn.
Want dat is toch het eerste waar ik aan denk. Dat ze die verliest nu.
Als je het niet vertrouwt moet je het zeker laten controleren.
t kan ook een voorteken zijn dat ze verwerpt, maar daar doe je dan ook weinig tegen.

Is het uier nog veranderd vandaag?

Schijndracht kan heel sterk op dracht lijken. Zo'n merrie voelt zich ook drachtig (voor zover wij dat waar kunnen nemen) Dat kan een dikkere buik zijn, maar ook veranderd gedrag en zelfs volop melk geven. Maar bewegingen van een veulen?! :? Dat lijkt me niet. Wat moet die beweging dan veroorzaken? Een schijnzwangere darm?

Ik ben heel benieuwd naar hoe het morgen verder gaat , succes en sterkte!

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:27

een slijmprop is ook bij mensen zo en paarden ect. de slijmprop kan een teken zijn dat de bevalling niet lang meer op zich laat wachten ,maar het kan ook nog 2 weken duren.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 22:33

anjore schreef:
Als je merrie niet ziek oogt, en lekker eet, hoef je je niet direct grote zorgen te maken lijkt me.
Een slijmprop verliezen kan ook langer dan 2 dagen voor de bevalling en hoeft geen probleem te zijn.
t kan ook een voorteken zijn dat ze verwerpt, maar daar doe je dan ook weinig tegen.

Schijndracht kan heel sterk op dracht lijken. Zo'n merrie voelt zich ook drachtig (voor zover wij dat waar kunnen nemen) Dat kan een dikkere buik zijn, maar ook veranderd gedrag en zelfs volop melk geven. Maar bewegingen van een veulen?! :? Dat lijkt me niet. Wat moet die beweging dan veroorzaken? Een schijnzwangere darm?Ik ben heel benieuwd naar hoe het morgen verder gaat , succes en sterkte!

Whahahaha :D sorry dit vind ik een hele goeie!moest er erg om lachen toen ik het las.Maar idd. je hebt wel gelijk ja,waar moeten die bewegingen vandaan komen.

Heb de uier uiteraard ook nagekeken,hij lijkt ietsje dikker/groter maar melk zit er niet in.

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:40

anjore schreef:

Schijndracht kan heel sterk op dracht lijken. Zo'n merrie voelt zich ook drachtig (voor zover wij dat waar kunnen nemen) Dat kan een dikkere buik zijn, maar ook veranderd gedrag en zelfs volop melk geven. Maar bewegingen van een veulen?! :? Dat lijkt me niet. Wat moet die beweging dan veroorzaken? Een schijnzwangere darm?

Ik ben heel benieuwd naar hoe het morgen verder gaat , succes en sterkte!

Geloof mij.. je gaat zelfs darm bewegingen zien als het bewegen van een veulen. Je kunt je niet voorstellen hoe hun darmen kunnen werken en borrelen en dat zelfs heel erg heftig en als die buik al een behoorlijk omvang heeft en redelijk op spanning staat zie je die darm bewegingen zelfs heel duidelijk.. Ook mijn merrie heeft mij voor de gek gehouden afgelopen voorjaar :o Je moest is weten hoe wij op stal gespeculeerd hebben }:0

Ik zeg dit niet omdat ik niet denk dat Gohya haar merrie niet drachtig is. Er is duidelijk iets aan de hand met haar merrie en het is belangrijk dat ze dat gauw te weten gaat komen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:42

nou eerlijk is eerlijk, wij zagen ook bewegingen, weliswaar alleen bij het gedeelte bij de flank..daarom VA erbij gehaald..blinde darm..nu is jouw verhaal wel heel anders en helemaal icm die slijm.
pff, stress voor je hoor..

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:50

gohya schreef:
easygoing schreef:

En die merrie was wel gedekt toen?

Geen idee hij stond toen net op stal.

Maar blijkbaar kunnen bewegingen dus wel degelijk bij een schijndracht ;).

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 22:51

Ja vind het nu wel eng worden,omdat stél 'het veulen' word vanacht geboren,dan gaat die dood van de kou!
En het is daar pikkedonker op het land,wel ligt er veel kuil over de grond,dat zou nog iets warmte geven miss?Het zou nu totaal niet uitkomen als ze zou bevallen,spiegelglad op de weg,koud en pikdonker.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:54

gohya schreef:
Kan het kwaad als ik haar nu een wormenkuur zou geven?
Ik weet n.l. niet of ze ontwormt was bij de vorige eigenaar.

als ze wel drachtig is bepaalde wormkuren mogen niet gegeven worden aan drachtige merries!!

gewoon even laten scannen of opvoelen!

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:02

Hier een meelezer.
Ik wil je ongeacht de uitkomst heel veel succes wensen. Man, wat moet dit spannend zijn!!!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:37

gohya schreef:
Ja vind het nu wel eng worden,omdat stél 'het veulen' word vanacht geboren,dan gaat die dood van de kou!
En het is daar pikkedonker op het land,wel ligt er veel kuil over de grond,dat zou nog iets warmte geven miss?Het zou nu totaal niet uitkomen als ze zou bevallen,spiegelglad op de weg,koud en pikdonker.

Ik zou als ik jou was het zekere voor het onzekere nemen en de merrie op stal zetten tot dat er meer duidelijk is. En dan vannacht hopen en bidden dat mocht er een veulen inzitten het in ieder geval niet vannacht geboren word.

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:21

Gohya, wat spannend zeg, ik leef met je mee!
Ben benieuwd wat de DA morgen zegt.
Eigenlijk hoop ik stiekum dat er straks een heel mooi veulentje geboren wordt :o maar niet vannacht al