Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
funnyhorses schreef:En Chaos en Prutsmuts jullie doen je naam wel eer aan!![]()
kamsel schreef:funnyhorses schreef:En Chaos en Prutsmuts jullie doen je naam wel eer aan!![]()
Jij doet je naam ook eer aan hoor Funnyhorse(en met je laatste post helemaal)
Ik ben toch benieuwd hoeveel ervaring met jonge hengsten jij hebt.
Vermenselijken doen we inderdaad teveel. Maar een gerichte trap (op het juiste moment) onder z'n pens is een duidelijke herkenbare taal voor een paard, dat hoef je niet iedere dag te doen, dat is meestal in 1x duidelijk. Dat getuttel allemaal en iedereen weet het beter dan de smid.
Heb het al eerder gezegd maar ik geloof gewoon niet dat een gediplomeerde smid minder weet van een paard dan de eigenaar.
Grondwerk is gewoon basiskennis met een ander woord en een hoop boekjes en geldvangertjes eromheen.
funnyhorses schreef:Ben in ieder geval blij te lezen dat er nog genoeg mensen zijn die het wel eens kunnen zijn in het feit dat trappen naar je paard niet nodig hoeft te zijn.
Het blijft een never ending discussie zo,heb mn mening gegeven en wat anderen ermee doen is hun zaak.
Ieder zijn ding!
Nirvana_29 schreef:Sorry maar trappen mag wel en slaan met een vijl niet.. Vind het allebei even erg.. En als een paard vervelend doet ligt het nog altijd bij de eigenaar.. Dan moet de smid die op zijn kop geven en niet het paard..
Chaos schreef:OEI!
Een hoefsmid die een vijl naar een paard aanhaalt zou ik ook even bij zijn nekvel grijpen, ai! Daar kun je nare verwondingen mee slaan!Funnyhorses, Ja, die mensen met die mening reageren hier eenmaal, maar kunnen ook niet uitleggen hoe dan om te gaan met jonge hengsten of andere moeilijke karakter paarden, die lomp en onbenullig zijn. Evenmin als dat jij daar een zinnige uitleg over kunt geven. Althans, die heb ik tot dusver niet gezien.
Ik heb jouw mening idd al meermalen kunnen lezen, maar goede beargumentatie of verduidelijking blijft helaas uit.
funnyhorses schreef:Shenavallie schreef:Toen mijn pony nog veulen was en een van haar eerste keren bekapt werd, kwam de "hoefsmid" haar eerst een flinke schop met de neus van zijn schoen geven, gevolgd door de "verklaring": "Zo, dan weet ze in ieder geval alvast wie hier de baas is". Ik was met stomheid geslagen, maar heb laten weten dat ik het niet normaal vond en heb gelijk een andere hoefsmid gezocht. Wat een kl**tzak! De hoefsmid die daarna kwam, vond het een ongelooflijk stomme actie van die gozer en heeft na veel geduld het vertrouwen weer terug weten te krijgen. Hij is tot de dag van vandaag nog steeds haar hoefsmid, want die twee zijn echt aan elkaar toevertrouwd!
Dat meen je niet!!!!??????![]()
Wat een debiele hoefsmid was dat zeg,pfff.
Ik ben niet tegen straffen ofzo maar wel tegen (zinloos)geweld naar een dier toe.
Net zoals dat eeuwige geschop onder die buiken van de paarden daar krijg ik toch zoooo ongelooflijk de schijt van!
Ik moet het ook niet zien dan is het tijd.![]()
Ik vraag me af waar men die "wijsheid" vandaan heeft?Krijg zelf es een schop in je buik dan loop je ook niet meer normaal.
miss_lizje schreef:Mijn hoefsmid staat bij ons zelf ook op stal. Als mijn paard vervelend is verdiend hij straf. Hij heeft wel eens zijn buien, de ene keer is hij super braaf en daarna is hij stront vervelend. Veiligheid van de smid vind ik erg belangrijk en hij kan zelf goed inschatten wanneer het paard een opdonder verkoopt of niet.
Zolang hij maar niet met spullen gaat slaanwant dat heb ik ook wel eens gezien. Paard klap geven met een ijzeren vijl gaat mij wel te ver.
Maar zo heb ik ook een voorbeeld van een paard wat zich expres bijna op de hoefsmid liet vallen. Meneer gaf dat paard een paar klappen en werd daarna verrot gescholden door de eigennaar. In mijn ogen stond de hoefsmid in zijn vole recht, want als hij dat niet had gedaan had hij eronder gelegen.
phormicola schreef:Ik zag hier ergens een post waarbij er werd gezegd dat een paard een schop niet snaptAls er IETS is dat een paard snapt is het wel een schop, dat doen ze nou eenmaal onderling.
Ook zag ik dat iemand had gezegd dat je eerst moet kijken waarom het paard schopt, etc. Nou sorry hoor, maar als m'n hoefsmid wordt gestrapt dan ga ik niet eerst een heel onderzoek instellen naar de oorzaak daarvan. M'n smid mag dan meteen een schop teruggeven, zou even lekker worden zeg...En waar hij dan schopt zal me ook worst wezen, zolang ie maar niet met vijlen op de rug gaat lopen meppen, dat is echt not done.
funnyhorses schreef:Prutsmuts en Chaos
Jullie roepen toch ook alleen maar : als ie niet luisterd dan krijgt ie een schop!Alsof dat een verduidelijking is?Is enkel een uiting van frustratie van de mens.
Prutsmuts schreef:miss_lizje schreef:Mijn hoefsmid staat bij ons zelf ook op stal. Als mijn paard vervelend is verdiend hij straf. Hij heeft wel eens zijn buien, de ene keer is hij super braaf en daarna is hij stront vervelend. Veiligheid van de smid vind ik erg belangrijk en hij kan zelf goed inschatten wanneer het paard een opdonder verkoopt of niet.
Zolang hij maar niet met spullen gaat slaanwant dat heb ik ook wel eens gezien. Paard klap geven met een ijzeren vijl gaat mij wel te ver.
Maar zo heb ik ook een voorbeeld van een paard wat zich expres bijna op de hoefsmid liet vallen. Meneer gaf dat paard een paar klappen en werd daarna verrot gescholden door de eigennaar. In mijn ogen stond de hoefsmid in zijn vole recht, want als hij dat niet had gedaan had hij eronder gelegen.
Slaan met vijlen of wat dan ook is bij mij ook not done! En meteen enkeltje uitgang!
Eigenaren die de fouten van hun eigen nalatigheid niet willen erkennen reageren meestal zo. Een aantal maanden geleden was hier in de buurt ook een hoefsmid die echt een engeltje op zijn schouder heeft gehad. Werd vol in zijn gezicht geschopt door paard. Ach braaf paard, ja deed ie wel vaker maar hij bedoelde het niet zo kwaad.........