mag een hoefsmid je paard schoppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:59

Als een volwassen paard zit te stieren vind ik een waarschuwing zoals een; Hee! en een tik tegen de voorhand of billen niet erg.
Maar zodra het echt meppen en schoppen word,wordt het een ander verhaal.
Zo'n hoefsmid hoeft niet terug te komen.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:00

funnyhorses schreef:
Over niet lezen gesproken!!
GRONDWERK!

Dat had ik zeker gelezen. Maar hoe corrigeer jij een trap van een paard?

funnyhorses

Re: mag een hoefsmid je paard schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:02

Een trap kun je niet meer corrigeren,dan is het leed al geschied!
Je kunt wel es bij je afvragen hoe je die trap kon vangen.
Als je je paard(en) goed kent dan weet je waar je op moet letten.Een goede band met je paard veroorzaakt geen gerichte trappen naar je toe nml.

Nirvana_29

Re: mag een hoefsmid je paard schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:06

Inderdaad mijn hoefsmid ken mijn paarden door en door en weet wanneer ze raar gaan lopen doen.. Hij is ze altijd een stapje voor.. En dat hij alleen door geduld en door consequent te zijn mijn paard zo mak als een lammetje heeft gekregen tijdens het bekappen zegt mij genoeg.. Door te trappen maak je het imo alleen maar erger..

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:07

funnyhorses schreef:
En Chaos en Prutsmuts jullie doen je naam wel eer aan! :P

Jij doet je naam ook eer aan hoor Funnyhorse :+ (en met je laatste post helemaal)
Ik ben toch benieuwd hoeveel ervaring met jonge hengsten jij hebt.
Vermenselijken doen we inderdaad teveel. Maar een gerichte trap (op het juiste moment) onder z'n pens is een duidelijke herkenbare taal voor een paard, dat hoef je niet iedere dag te doen, dat is meestal in 1x duidelijk. Dat getuttel allemaal en iedereen weet het beter dan de smid.
Heb het al eerder gezegd maar ik geloof gewoon niet dat een gediplomeerde smid minder weet van een paard dan de eigenaar.
Grondwerk is gewoon basiskennis met een ander woord en een hoop boekjes en geldvangertjes eromheen.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:09

Dat vind ik dus je reinste flauwekul! Een trap moet altijd bestraft worden.
Werk dat bij jou bij alle dieren zo? Ook als een hond je bijt?

Zelfs een goede band met je paard kan een trap nooit 100% voorkomen. Zou ik heel erg knap vinden. Het zijn en blijven dieren en dus altijd onvoorspelbaar.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:12

Funnyhorse:

O zo.
Nee dan sta ik idd niet open voor jouw methode. Die ik overigens ook nogal raar vindt. Een paard blijft onvoorstelbaar en kan dus altijd trappen. Door dit gedrag te negeren -waar ik me enorm over verbaas- weet het paard nog niet dat dit niet mag, en zal het sneller weer doen. Het is namelijk wél heel effectief als hij goed mikt.

Het is maar hoe gevaarlijk je de paardensport wilt maken!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:12

Mijn hoefsmid staat bij ons zelf ook op stal. Als mijn paard vervelend is verdiend hij straf. Hij heeft wel eens zijn buien, de ene keer is hij super braaf en daarna is hij stront vervelend. Veiligheid van de smid vind ik erg belangrijk en hij kan zelf goed inschatten wanneer het paard een opdonder verkoopt of niet.

Zolang hij maar niet met spullen gaat slaan :+ want dat heb ik ook wel eens gezien. Paard klap geven met een ijzeren vijl gaat mij wel te ver.

Maar zo heb ik ook een voorbeeld van een paard wat zich expres bijna op de hoefsmid liet vallen. Meneer gaf dat paard een paar klappen en werd daarna verrot gescholden door de eigennaar. In mijn ogen stond de hoefsmid in zijn vole recht, want als hij dat niet had gedaan had hij eronder gelegen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:13

Ben in ieder geval blij te lezen dat er nog genoeg mensen zijn die het wel eens kunnen zijn in het feit dat trappen naar je paard niet nodig hoeft te zijn.
Het blijft een never ending discussie zo,heb mn mening gegeven en wat anderen ermee doen is hun zaak.
Ieder zijn ding! *D

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:15

kamsel schreef:
funnyhorses schreef:
En Chaos en Prutsmuts jullie doen je naam wel eer aan! :P

Jij doet je naam ook eer aan hoor Funnyhorse :+ (en met je laatste post helemaal)
Ik ben toch benieuwd hoeveel ervaring met jonge hengsten jij hebt.
Vermenselijken doen we inderdaad teveel. Maar een gerichte trap (op het juiste moment) onder z'n pens is een duidelijke herkenbare taal voor een paard, dat hoef je niet iedere dag te doen, dat is meestal in 1x duidelijk. Dat getuttel allemaal en iedereen weet het beter dan de smid.
Heb het al eerder gezegd maar ik geloof gewoon niet dat een gediplomeerde smid minder weet van een paard dan de eigenaar.
Grondwerk is gewoon basiskennis met een ander woord en een hoop boekjes en geldvangertjes eromheen.

Precies!

Ik ben inderdaad wel benieuwd naar jouw paarden. En hiermee zeg ik niet dat je geen ervaring hebt, is dus geen aanval. Waarschijnlijk nog nooit een echte " etter " tegen gekomen. En dat hoeft niet altijd een hengst te zijn. Ben heel benieuwd hoe jij daar dan mee omgaat.
Je hebt onder de paarden ook gewoonweg asocialen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:16

OEI!

Een hoefsmid die een vijl naar een paard aanhaalt zou ik ook even bij zijn nekvel grijpen, ai! Daar kun je nare verwondingen mee slaan!

Funnyhorses, Ja, die mensen met die mening reageren hier eenmaal, maar kunnen ook niet uitleggen hoe dan om te gaan met jonge hengsten of andere moeilijke karakter paarden, die lomp en onbenullig zijn. Evenmin als dat jij daar een zinnige uitleg over kunt geven. Althans, die heb ik tot dusver niet gezien.

Ik heb jouw mening idd al meermalen kunnen lezen, maar goede beargumentatie of verduidelijking blijft helaas uit.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:17

funnyhorses schreef:
Ben in ieder geval blij te lezen dat er nog genoeg mensen zijn die het wel eens kunnen zijn in het feit dat trappen naar je paard niet nodig hoeft te zijn.
Het blijft een never ending discussie zo,heb mn mening gegeven en wat anderen ermee doen is hun zaak.
Ieder zijn ding! *D

Maar ook die onderbouwen helaas hun mening niet door aan te geven hoe ze dan onnacceptabel gedrag corrigeren.

Nirvana_29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:18

Sorry maar trappen mag wel en slaan met een vijl niet.. Vind het allebei even erg.. En als een paard vervelend doet ligt het nog altijd bij de eigenaar.. Dan moet de smid die op zijn kop geven en niet het paard..

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:20

Hangt van het paard, de situatie en de smid af.
Bij een paard dat enorm staat te klieren, een baas die niet ingrijpt en dat het paard door al dat geklier de smid zijn rug overbelast vind ik een schop kunnen, mits hij eerst geduldig probeert om het anders op te lossen.

Nu heb ik gelukkig een hele aardige, rustige en deskundige hoefsmid, en mijn paard geeft de smid constant 'kusjes' (op hoofd & kont), dus die hoeft geen schoppen te vrezen ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:21

Nirvana_29 schreef:
Sorry maar trappen mag wel en slaan met een vijl niet.. Vind het allebei even erg.. En als een paard vervelend doet ligt het nog altijd bij de eigenaar.. Dan moet de smid die op zijn kop geven en niet het paard..

En waarom vindt je dat even erg?
Zo lijkt het idd, maar als je gaat kijken naar de gevolgen, zul je tot de conclusie komen dat er een groot verschil is tussenbeide.

En ik neem aan dat je dat zelf ook kunt bedenken! }:0

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:22

Chaos schreef:
OEI!

Een hoefsmid die een vijl naar een paard aanhaalt zou ik ook even bij zijn nekvel grijpen, ai! Daar kun je nare verwondingen mee slaan!Funnyhorses, Ja, die mensen met die mening reageren hier eenmaal, maar kunnen ook niet uitleggen hoe dan om te gaan met jonge hengsten of andere moeilijke karakter paarden, die lomp en onbenullig zijn. Evenmin als dat jij daar een zinnige uitleg over kunt geven. Althans, die heb ik tot dusver niet gezien.

Ik heb jouw mening idd al meermalen kunnen lezen, maar goede beargumentatie of verduidelijking blijft helaas uit.

Inderdaad.
Echter gaat dit niet over mijn hoefsmid hoor!!! Voordat mensen dat verkeerd begrijpen.

Shenavallie

funnyhorses schreef:
Shenavallie schreef:
Toen mijn pony nog veulen was en een van haar eerste keren bekapt werd, kwam de "hoefsmid" haar eerst een flinke schop met de neus van zijn schoen geven, gevolgd door de "verklaring": "Zo, dan weet ze in ieder geval alvast wie hier de baas is". Ik was met stomheid geslagen, maar heb laten weten dat ik het niet normaal vond en heb gelijk een andere hoefsmid gezocht. Wat een kl**tzak! De hoefsmid die daarna kwam, vond het een ongelooflijk stomme actie van die gozer en heeft na veel geduld het vertrouwen weer terug weten te krijgen. Hij is tot de dag van vandaag nog steeds haar hoefsmid, want die twee zijn echt aan elkaar toevertrouwd! ;)

Dat meen je niet!!!!?????? :(
Wat een debiele hoefsmid was dat zeg,pfff.
Ik ben niet tegen straffen ofzo maar wel tegen (zinloos)geweld naar een dier toe.

Net zoals dat eeuwige geschop onder die buiken van de paarden daar krijg ik toch zoooo ongelooflijk de schijt van!
Ik moet het ook niet zien dan is het tijd. :(
Ik vraag me af waar men die "wijsheid" vandaan heeft?Krijg zelf es een schop in je buik dan loop je ook niet meer normaal.

Ik had haar netjes vast gezet, ze stond braaf te wachten op wat er gebeuren zou. Werkelijk niets aan de hand: meneer komt binnen, loopt recht op haar af en geeft haar een rotschop onder haar buik met de punt van zijn werkschoenen. Ze raakte daardoor volledig in paniek en hij zei dat ze nog een schop kon krijgen als ze daar niet mee ophield. Uiteraard werd ik kwaad (nadat ik eerst volledig verbijsterd was) en vroeg waar dat op sloeg. "Dan zou ze vast weten wie er de baas is, MOCHT ze het plan krijgen om raar te doen". Daar ben je dan weken mee bezig om haar te leren netjes een voetje te geven... Ze was vóór de trap altijd heel braaf, daarna onrustig en paniekerig. Ze stond werkelijk als een apathisch veulen het bekappen te ondergaan en was een paar dagen van de rel. Gelukkig had haar huidige hoefsmid het geduld en de liefde om haar op haar gemak te stellen en haar weer helemaal vertrouwd te maken. Dat had volgens hem NOOIT mogen gebeuren. Trappen geven tegen paarden en vooral veulens is onrechtvaardig gedrag van de mens. Paarden trappen elkaar alleen als de ander echt niet luistert. Niet zomaar als een paard keurig op zijn plaats blijft en verder geen rare dingen doet.

Prutsmuts

miss_lizje schreef:
Mijn hoefsmid staat bij ons zelf ook op stal. Als mijn paard vervelend is verdiend hij straf. Hij heeft wel eens zijn buien, de ene keer is hij super braaf en daarna is hij stront vervelend. Veiligheid van de smid vind ik erg belangrijk en hij kan zelf goed inschatten wanneer het paard een opdonder verkoopt of niet.

Zolang hij maar niet met spullen gaat slaan :+ want dat heb ik ook wel eens gezien. Paard klap geven met een ijzeren vijl gaat mij wel te ver.

Maar zo heb ik ook een voorbeeld van een paard wat zich expres bijna op de hoefsmid liet vallen. Meneer gaf dat paard een paar klappen en werd daarna verrot gescholden door de eigennaar. In mijn ogen stond de hoefsmid in zijn vole recht, want als hij dat niet had gedaan had hij eronder gelegen.

Slaan met vijlen of wat dan ook is bij mij ook not done! En meteen enkeltje uitgang!

Eigenaren die de fouten van hun eigen nalatigheid niet willen erkennen reageren meestal zo. Een aantal maanden geleden was hier in de buurt ook een hoefsmid die echt een engeltje op zijn schouder heeft gehad. Werd vol in zijn gezicht geschopt door paard. Ach braaf paard, ja deed ie wel vaker maar hij bedoelde het niet zo kwaad......... 8)7

funnyhorses

Prutsmuts en Chaos
Jullie roepen toch ook alleen maar : als ie niet luisterd dan krijgt ie een schop!Alsof dat een verduidelijking is?Is enkel een uiting van frustratie van de mens.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:24

phormicola schreef:
Ik zag hier ergens een post waarbij er werd gezegd dat een paard een schop niet snapt :') Als er IETS is dat een paard snapt is het wel een schop, dat doen ze nou eenmaal onderling.

Ook zag ik dat iemand had gezegd dat je eerst moet kijken waarom het paard schopt, etc. Nou sorry hoor, maar als m'n hoefsmid wordt gestrapt dan ga ik niet eerst een heel onderzoek instellen naar de oorzaak daarvan. M'n smid mag dan meteen een schop teruggeven, zou even lekker worden zeg... :oo En waar hij dan schopt zal me ook worst wezen, zolang ie maar niet met vijlen op de rug gaat lopen meppen, dat is echt not done.

Ik heb er genoeg gezien die zelfs met een hamer (waarmee ze de nagels vastslaan) op de ruggen van paarden hebben staan meppen. Je begrijpt dat ik zulke hoefsmeden niet aan mijn pony wil laten "klungelen". Ik heb gelukkig nu een super smid, die alleen een stomp met z'n vuist tegen de boeg of de kont verkoopt als een paard werkelijk vervelend doet of met opzet losse beentjes krijgt. Verder doet hij alles op stem en dat is echt prijzenswaardig!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:25

Shenaville, dat is de andere kant van schoppen idd. Zoiets is niet acceptabel, bovendien krijgt de hoefsmid geen respect, maar angst. Wat tot op zeker hoogte ook helpt.

Tot het verstijven overgaat in vechten of vluchten. Dan had hij gewilt dat hij het niet op die manier gedaan had! :D

Ehh, nee ik roep veel meer dan dat. Dat wat jij zegt is iets wat nergens in dat zinsverband terug is te vinden in mijn posts, sorry. ;)

Frustratie komt niet eens kijken, echt waar haal je het vandaan. :')

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:26

funnyhorses schreef:
Prutsmuts en Chaos
Jullie roepen toch ook alleen maar : als ie niet luisterd dan krijgt ie een schop!Alsof dat een verduidelijking is?Is enkel een uiting van frustratie van de mens.

Dan heb je WEER niet goed gelezen. In meerdere post heb ik beschreven dat ik vooraf waarschuw en HOE ik waarschuw. Wanneer ik een schop geef en WAAROM ik een schop geef. En dat het zelden voorkomt.
Kennelijk lees je heel selectief....

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:27

Heb het zelfde probleem.
Mijn paard kwam omhoog en sprong een keer naar de hoefsmid toe omdat hij een keer ergens van schrok, en toen kreeg hij gelijk 3 volle schoppen. Sinds toen doet hij het de heletijd, zelfs met praam, omdat hij zo erg geschrokken was van die schoppen.

Was dus NIET blij toen die dat deed.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:28

Shenavallie
Die hoefsmid had nog wat van me gehoord!
Wat is dat voor een halve haan zeg.
Zo eentje zou het beroep hoefsmid geneens mogen uitoefenen,gatverdamme wat een elendeling zeg!!!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:28

Prutsmuts schreef:
miss_lizje schreef:

Slaan met vijlen of wat dan ook is bij mij ook not done! En meteen enkeltje uitgang!

Eigenaren die de fouten van hun eigen nalatigheid niet willen erkennen reageren meestal zo. Een aantal maanden geleden was hier in de buurt ook een hoefsmid die echt een engeltje op zijn schouder heeft gehad. Werd vol in zijn gezicht geschopt door paard. Ach braaf paard, ja deed ie wel vaker maar hij bedoelde het niet zo kwaad......... 8)7

Als ik in het laatste geval hoefsmid was, had ik echt gezegt dat ze maar een andere smid kunnen gaan zoeken. Want als hij het vaker doet is er in mijn ogen wat mis gegaan in de opvoeding. Tuurlijk kan een paard een keer uithalen, is en blijft een dier.