Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:40

S_L, IngridB en LoveLite,
je kan het zien als makkelijk.
Maar het gebeurt nou eenmaal!
Tuurlijk vindt ik het vreselijk als er een van mijn dieren dood gaat! Maar je praat toch ook met familie en vrienden over je eigen dood, of je begraven of gecremeerd wil worden enz?
Daar komt bij, een paard zijn lot ligt wel in jou handen dus daar moet je over nadenken, we kunnen hier ook met z'n allen heel zielig gaan praten over het verlies, maar daar is het topic niet voor bedoeld...

Ik heb er inmiddels 3 ingeslapen of inzien slapen die me dierbaar waren, paarden heb ik het dan alleen nog over, en nog een aantal die me iets minder na stonden. Ik vindt het heel erg, zeker paarden, en heb nog steeds af en toe last van het verlies van mijn allereerste verzorgpaard en die is inmiddels 7 jaar geleden ingeslapen...
Dus ook al praat ik er dan nu makkelijk over dat zegt niet dat ik de beslissing makkelijk vindt of het niet vreselijk vindt!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:40

In westerhout kan het paard wel helemaal in de oven. Dat stond ook op de site dat zelfs shires en trekpaarden erin zullen passen.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:42

Ik heb mijn paard destijds laten inslapen op de dierenkliniek en ik heb haar ook daar gelaten.
Denk dat de dode paarden ook daar worden opgehaald door Rendac en worden vernietigd.
Laatst bijgewerkt door Nickytje op 22-12-09 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:42

Citaat:
Ik vond het vreselijk toen ik afscheid moest nemen van mijn katten en kon het echt niet over m'n
hart verkrijgen om ze achter te laten bij de dierenarts hoor.

Toch is het met katten anders. Daar zijn zo veel meer opties die voor je eigen gevoel veel prettiger zijn.
Je kan ze zelfs in je achtertuin of in het bos begraven. Legaal is het niet maar wel een mogelijkheid. Met een paard heb je die keuze niet. Iedere keuze heeft in dat geval ook nadelen.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:45

Vesceron schreef:
S_L, IngridB en LoveLite,
je kan het zien als makkelijk.
Maar het gebeurt nou eenmaal!
Tuurlijk vindt ik het vreselijk als er een van mijn dieren dood gaat! Maar je praat toch ook met familie en vrienden over je eigen dood, of je begraven of gecremeerd wil worden enz?
Daar komt bij, een paard zijn lot ligt wel in jou handen dus daar moet je over nadenken, we kunnen hier ook met z'n allen heel zielig gaan praten over het verlies, maar daar is het topic niet voor bedoeld...

Ik bedoel ook eigenlijk niet de dood zelf. Tuurlijk snap ik dat erover moet gepraat worden en ik ben er nu ook mee bezig om alles uit te zoeken en alle mogelijkheden etc.
Ik vind dat er makkelijk over de slacht en het laten ophalen door rendac etc wordt gepraat. Zo van ''ach hij is toch al dood'' of van ''stop die van mij maar lekker in kroketten''. Of het feit dat er wordt gezegt; dat geld wat ik aan cremeren zal besteden stop in wel in mijn nieuwe paard. Ik vind dat echt erg om te lezen dat er zo makkelijk mee om te gaan valt.

Vesceron

Re: Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:48

"Ach hij is toch al dood" en "stop die van mij maar in een kroket" is niet letterlijk gezegd...tenzij je doelt op de opmerkingen van lieveli, dat was niet serieus!! ff goed lezen ;)
Snap verder wel wat je bedoelt, maar de "ach die is toch al dood" die jij er in ziet wordt alleen maar mee bedoeld dat het voor jou paard niks meer uitmaakt omdat ie niks meer voelt, het gaat om de eigenaar, die doet wat voor zijn gevoel goed voelt!
En de een kan het niet over zijn hart verkrijgen om hem op te laten halen en de ander niet om hem naar de slacht te brengen...maar dat is het gevoel van de mens, niet het paard!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:00

S__L schreef:
Jeetje wat praten jullie makkelijk over de dood van jullie paard en het slachten betreft.
Zijn jullie al meerdere malen (een) paard(en) verloren?

Als je langere tijd paarden hebt is dat iets wat er inderdaad bijhoort. Vind het daarom wel goed dat mensen er over nadenken, dan kom je tot een gefundeerde mening ipv iets wat op het laatste moment in alle emotie gebeurd.

Ik ben ook niet keihard en heb echt wel dik verdriet om een overleden paard, maar dan nog heb ik niet de behoefte om hem te laten cremeren, het zou eerlijk gezegd niet eens in me op komen :? Dood is echt dood, maar misschien dat het daar dan wel uitmaakt of je ervaring hebt met een paard dood zien.

Die grijper van de Rendac vind ik ook niet prettig om te zien. Daarom regel ik het zo dat ik er niet bij hoef te zijn. Dat is vrij makkelijk te realiseren dus ik ga dan nog niet allerlei toeren uithalen om hem niet in die grijper te hebben. Het paard merkt er echt niks meer van hoor.

Ik heb er eerlijk gezegd echt geen moeite mee dat een paard voor consumptie geslacht wordt (is lang niet altijd mogelijk ivm medicijngebruik) Als er nog iets gebruikt kan worden vind ik dat eigenlijk alleen maar mooi. Het paard krijgt het toch niet meer mee. Mijn paard heeft zeker een prettiger leven gehad dan het gemiddelde slachtvee!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:08

Vesceron schreef:
"Ach hij is toch al dood" en "stop die van mij maar in een kroket" is niet letterlijk gezegd...tenzij je doelt op de opmerkingen van lieveli, dat was niet serieus!! ff goed lezen ;)

Ik weet niet of jij het hele topic door hebt gelezen, maar dat is toch echt meerdere malen gezegt.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:09

Ik vind niet dat er makkelijk gepraat word hoor.. ik heb er namelijk nog steeds heel veel moeite mee en mis haar nog iedere dag maarja, ze is er niet meer en dat heb ik geacepteerd. Buiten dat heeft ze nu geen pijn meer en dat zeg ik tegen mezelf als weer een dipje heb.

In het crematorium in beverwijk hebben ze een hele grote oven inderdaad, hier passen ook grote paarden in.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:15

Citaat:
Ik vind dat echt erg om te lezen dat er zo makkelijk mee om te gaan valt.

Wat wil je dan lezen? Dan we hier allemaal zielig gaan doen van oh, wat mis ik hem en oh jeetje wat erg dat ze er niet meer is?
Het leven gaat door, ook zonder nunique.. En natuurlijk mis ik haar iedere seconde van de dag, zal ik iedere dag aan haar denken maar jeetje, ik moet er niet aan denken om steeds maar jankend naar school te gaan enz.
Je moet ook gewoon doorgaan met het leven.. doodgaan hoort er helaas bij.

En ik vind mensen die zeggen : ik stop het geld in een nieuw paard juist goede mensen!
Zoveel paarden zoeken een nieuwe baasje..
Jij wilt geen nieuw paard na shannon, prima, maar ga dan niet zeggen dat je het 'erg' vind dat mensen een nieuw paard nemen.
Want jij hebt het nog niet meegemaakt, maar toen nunique dood was had ik zeker de behoefte om te knuffelen met een nieuw paard hoor.
En door iedere dag te trainen met lynn vergat ik nunique gewoon even.

En ik mag mezelf in de hemel prijzen dat ik er zo'n geweldig lief paard voor terug heb gekregen! Dat is ook iets wat nunique aan ons gegeven heeft na haar dood ; lynn.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:19

JoycexLynn12 schreef:
Citaat:
Ik vind dat echt erg om te lezen dat er zo makkelijk mee om te gaan valt.

En ik vind mensen die zeggen : ik stop het geld in een nieuw paard juist goede mensen!
Zoveel paarden zoeken een nieuwe baasje..
Jij wilt geen nieuw paard na shannon, prima, maar ga dan niet zeggen dat je het 'erg' vind dat mensen een nieuw paard nemen.

Ik zeg helemaal niet dat ik het erg vind dat andere mensen wel een paard nemen. Prima ze doen maar, ik moet er niet aan denken.
Ik zeg wel dat ik het erg vind om te lezen dat er zo makkelijk over word gedaan van oh ik breng me paard naar de slacht! Alsnog moeten jullie het vooral zelf weten maar dan mag ik toch ook wel zeggen wat ik wel ''erg'' vind om te lezen etc?

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:24

Ja en wat dan nog dat ze hun paard naar de slacht brengen? Het gaat er toch om in dit topic wat je doet als het moment is aangebroken.. Nou hun brengen hun paard naar de slacht. En als ze dit al eerder gedaan hebben vind ik het knap dat ze dit kunnen navertellen, tis niet zomaar iets.

En ja hoor.. je mag zelf weten wat je zegt en wat je erg vind.. Maar andere mensen, die wel veel steun aan een nieuw paard hadden kwets je hiermee. Net zoals mensen moeten lezen dat het 'erg' is om je paard naar de slacht te moeten brengen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:43

Tja, het ligt natuurlijk maar net aan de omstandigheden he. Stel: tijdens een ritje struikelt hij midden in het bos, het is mis en hij valt om met een gebroken been. Dan maakt het me echt niet zo heel veel uit hoe hij wordt afgemaakt, als het maar snel en humaan gaat.
Als ik de keus had: liever een schietmasker dan een spuitje. Cremeren hoeft van mij niet, is slecht voor het milieu, terwijl ik begrijp dat de Rendac 'm juist tot duurzame brandstof zou verwerken. Daar heb ik geen last van, ik zie het niet. Wel zou ik dan willen dat hij wordt opgehaald door die persoonlijke service, dus met die soortement van trailer, ik hoef mijn paard niet boven een lekkende wagen in een grijper te zien bungelen :n
Het slachthuis is ook een mooie optie, in de zin dat er dan nog wat nuttigs met hem gebeurt. Alleen is dat natuurlijk wel stress voor hem (onbekende omgeving, en hij zou dan ook een nachtje op stal moeten), ik zou dan toch liever willen dat hij in zijn vertrouwde omgeving sterft.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:44

wel een antal ''harde'' meningen zie ik hier staan .
maarja het zijn dan ook meningen ,en die mag iedereen hebben .
zelf wil ik er nog lang niet over nadenken ! maar zover is het gelukkig nog lang en lang niet !
en als het wel zover is , voor geen goud wordt ze opgehaald !

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:57

MarcoBorsato schreef:
IngridB schreef:
ik vind het zo respectloos als mensen zeggen 'die van mij gaat mooi door de kroketten heen'!
Je hebt jaren plezier van een paard gehad en het minste wat je kunt doen is om je paard
te laten cremeren of begraven.
Als je zelf dood bent zou je het ook fijn vinden om een waardig afscheid te krijgen en ik vind dat dat met een dier ook zo hoort.
Ik heb mijn beide katten laten cremeren, puur omdat ik vond dat ik het niet kon maken
om ze bij de dierenarts achter te laten en ze te laten verwerken tot voer.
Ik heb jaren plezier en liefde van die beesten gehad en een waardig einde hoort daar echt bij!

Dus ik zou zeker kiezen voor cremeren. Hoef niet eens persee het as te hebben, dat mag uitgestooid
worden op een veld. Maar dat is het minste wat je kunt doen is mijn mening.

Ik vind dat dus niet. En daarbij hoeft Abel niet door de kroketten. Bitterballen mag ook.

Wel van kwekkeboom hoop ik dan? :D

Nee gekheid volgens mij ben je gevoeliger dan je je doet voor komen :o

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:15

JoycexLynn12 schreef:
meggiemeg schreef:
Je kunt er tegenwoordig bij Rendac ook voor kiezen dat je paard apart wordt opgehaald.

Klopt, betaal je wel rond de 400 euro.

Is altijd nog wel een stuk minder prijzig dan crematie.
Wij hebben ons paard laten cremeren en ik was dit € 1300 kwijt.
Als je voor jezelf het beeld niet prettig vind dat je paard tussen alle andere dode dieren ligt is dat wellicht wel een optie als crematie te kostbaar is.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:17

Citaat:

Wat voor verschil heeft het? Of ze nou apart word opgehaald of met andere dieren ; ze worden alsnog vermalen.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:28

Ik zou mijn paard denk ik laten inslapen en dan laten ophalen bij de stal. Is niet leuk om te zien maar cremeren vind ik op dit moment gewoon te duur. Maar wie weet denk ik daar later anders over...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:40

Xantaatje schreef:
Wel van kwekkeboom hoop ik dan? :D

Nee gekheid volgens mij ben je gevoeliger dan je je doet voor komen :o

Natuurlijk heb ik gevoel voor mijn paarden, als ik Abel verlies zal dat veel pijn doen, het doet altijd pijn als een paard naar de eeuwige weides gaat. Maar het hoort er bij. Ik sta niet dagelijks stil bij de paarden die ik verloren heb. Ik ben daar gewoon hartstikke nuchter in.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:42

Voor een aantal mensen is er waarschijnlijk niet eens een vrije keuze. Rendac ophalen kost een paar tientjes, cremeren meer dan EUR 1000 lees ik hier. Hoeveel mensen kunnen dat betalen?

En ook: hoeveel mensen willen dat betalen?

Iedereen is anders en je maakt een persoonlijke keuze op basis van je persoonlijke (financiele) omstandigheden en wensen, maar dat wil niet zeggen dat mensen die een bepaalde keuze maken daarmee meer of minder van hun paard hielden of er beter voor waren!

Om een voorbeeld te geven: toen mijn oude bejaarde merrie in oktober jl is ingeslapen waar ik bij was, kon ik heel goed vrede daarmee hebben, ik had er geen probleem mee dat ze door Rendac werd opgehaald, en heb me er ook vrij snel bij kunnen neerleggen. Terwijl iedereen die mij kent weet hoeveel ik van haar hield en er altijd voor haar was.

En toch ik heb nu ontzettend veel plezier met mijn andere, jongere merrie (die ik overigens al had toen de oude overleed).
Ik kan je zeggen dat ik van deze merrie net zoveel houd als van mijn overleden paardje, al zijn ze heel verschillend. Je kunt wel opnieuw van een ander paard houden, ook net zoveel als van het paard dat je niet meer hebt.
Het heeft ook met je instelling te maken. Je bent niet ontrouw aan je overleden paard als je weer van een nieuw paard gaat houden. Geniet van de mooie herinneringen aan je overleden paard, doe daar wat mee en dan houdt niets je tegen om ook te kunnen genieten van een nieuw paard. Daarmee doe je naar mijn mening je overleden paard echt niets tekort!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:44

Ik ga helemaal mee in je laatste stukje Simodi.. Dat heb je heel mooi verwoord..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:48

JoycexLynn12 schreef:
Ik ga helemaal mee in je laatste stukje Simodi.. Dat heb je heel mooi verwoord..

Thanx!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:51

JoycexLynn12 schreef:
Citaat:

Wat voor verschil heeft het? Of ze nou apart word opgehaald of met andere dieren ; ze worden alsnog vermalen.

Voor sommige kan het een prettigere herinnering geven, de wetenschap dat je paard niet tussen alle andere dieren heeft gelegen.
Wij hebben voor crematie gekozen, mede ook omdat we het kunnen betalen, had ik dat niet gekund dan had ik eventueel voor apart ophalen gekozen, omdat dit kostenplaatje stukken minder is.
Ik wil graag de as terug zodat ik mijn paard daar kan uitstrooien waar we vele mooie ritten hebben gemaakt, bij Rendac gaat dat weer niet.
Klopt wat je zegt over het vermalen, het is net hoe de persoon er mee om gaat en mee om kan gaan!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:53

Das waar.. maar als je dan iets verder denkt snap je ook dat eenmaal daar aangekomen je paard op een hoop word gelegd (alsnog) en er hetzelfde mee gebeurd als die andere.

Achja.. ik had het ook liever gehad dat ze niet tussen al die vieze dode kadavers lag maar het was niet anders.. buiten dat vind ik 400 euro alsnog heel veel geld voor een dood dier waar je niks meer mee kan.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:20

S__L schreef:
Vesceron schreef:

Ik weet niet of jij het hele topic door hebt gelezen, maar dat is toch echt meerdere malen gezegt.

Ja ik heb het hele topic gelezen en ik zei dus al, sommige opmerkingen waren niet serieus!
En je moet niet zo zwaar tillen aan dingen als "Je paard komt in een kroket terecht" dit is gewoon spreektaal voor "je paard zal in bepaalde vleesproducten verwerkt worden". Komt wel op hetzelfde neer...
Nogmaals als je liever een gevoelig topic hebt moet je er een openen over "hebben jullie ook zo veel verdriet over je overleden paard".

Deze heet vooralsnog "wat doen jullie met je paard als het overlijdt"
En helaas heeft elke optie wel iets vervelends of lugubers dus zal het niet altijd leuk zijn om te lezen.

Laten we het dan ook vooral nu daar over hebben en niet over het wel of niet gevoelig zijn van sommige bokkers, dat mag iedereen lekker voor zich zelf bepalen :)

Ook helemaal met je eens Simodi!