Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:22

LYSANNO schreef:
ugh, ik zeg toch PROBEREN af te vallen.. :=

Wat ik bedoel (proberen of niet) is dat het niet zo makkelijk is als jij dat zegt. Denk je dat dikkere mensen bewust zo zijn? Dat ze dat liever hebben dan slank zijn? Dat ze niet al genoeg proberen? Uitzonderingen daargelaten overigens.
Natuurlijk is het beter en gezonder om een normaal BMI te hebben. Maar dat wil niet zeggen dat als je er boven zit je maar gewoon moet proberen af te vallen. Want ook voor mensen die geen ziektes hebben of dikker zijn door medicijnen is het niet altijd makkelijk om af te vallen.

Saskia505 schreef:
Het gaat soms niet makkelijk nee, maar waar een wil is... ;)

... is niet altijd een weg ;)

Maar goed, dat is niet een discussie die hier hoort ;)

suus_ schreef:
Ik ben het met je eens hoor Amanda. Soms is alleen een goed passend paard niet beschikbaar, mensen zijn dan eigenwijs en stappen op een kleiner/slapper paardje wat ook veel te vaak gebeurd...

Dat klopt. Dan denk ik ook: zoek een wat steviger paard/pony. Ik heb ook een bijrijdpaard gehad van 1.65. Veel volbloed er in, rank ding. Volgens de eigenaar kon ze het makkelijk hebben, maar ik voelde me er niet altijd prettig bij.
Ik heb toen ook bewust de keuze gemaakt om er niet meer op te rijden en heb zelf een grote, stevige haflinger gekocht toen ik zelf een paard kon kopen.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:25

Zeg ik dan dat 't gemakkelijk is? Hou aub je commentaar even voor je.. :=

jillyz199

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:30

Ze zegt toch ook niet meteen dat het zo makkelijk is. Snapt ze zelf ook wel :O.

Saskia505

Re: Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:33

Amanda, iemand zei hier eerder al dat slechts 2% om een andere reden dan eten overgewicht heeft. Dat houdt in dat de andere 98% te dik is door teveel eten.

Dus ja, ik vind dat die (98%) mensen ervoor kiezen om dik te zijn. Mensen zijn toch niet verplicht om veel te eten? En dat bedoel ik met waar een wil is, is een weg. Als iemand te dik is door te veel eten kan hij op dieet gaan en gaan sporten.

En ik vind ook het geval dat als je ervoor kiest om paard te gaan rijden, je je er van bewust moet zijn dat je op een normaal gewicht moet zijn.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:36

Citaat:
Kijk, heel makkelijk gezegt hoor, maar probeer aftevallen als je te dik bent en je wilt rijden, doe het voor 't paard en voor je eigen gezondheid.

Ik geef zelf zelfs aan dat het té makkelijk gezegt is, en bijna onmogelijk, en door ziektes zelf onmogelijk. Maar je moet wel denken aan je pony dat wel. En ja idd, dan kan je beter zo'n steverige pony doen (bijv haflinger, shire ect)
Ik zit hier niet fout. Ga hier ook niet meer op in. ;)

TS: maximale gewicht is dus echt afhankelijk van de soort pony/paard waar je oprijdt. Als je iets steverige bent, moet je gewoon het koppie gebruiken en op een steverige pony gaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:54

Saskia505 schreef:
Amanda, iemand zei hier eerder al dat slechts 2% om een andere reden dan eten overgewicht heeft. Dat houdt in dat de andere 98% te dik is door teveel eten.

Dus ja, ik vind dat die (98%) mensen ervoor kiezen om dik te zijn. Mensen zijn toch niet verplicht om veel te eten? En dat bedoel ik met waar een wil is, is een weg. Als iemand te dik is door te veel eten kan hij op dieet gaan en gaan sporten.

En ik vind ook het geval dat als je ervoor kiest om paard te gaan rijden, je je er van bewust moet zijn dat je op een normaal gewicht moet zijn.

Ik heb het niet over het dik worden, maar over het afvallen.
Dik worden ligt niet altijd aan tevee eten, maar aan meerdere combinaties. Een compleet leefpatroon.
Verkeerde voeding (bepaalde kookgewoontes van thuis meegenomen), maar ook onregelmatig eten (door werk, druk leven), weinig bewegen (door lichamelijke beperking bijvoorbeeld astma, of blessures of andere pijnen), verkeerd bewegen, enz.
Vaak sluipt het er in of ben je je er niet eens bewust van (of te laat). En dan moet je afvallen. Dat is net als met stoppen met roken of afkicken van drugs of alcohol. Dat gaat niet zo makkelijk.
Een compleet anders levenspatroon aanwenden dan wat je gewend bent.

LYSANNO: ik zeg nergens dat je fout bent, want deels ben ik het zeker wel met je eens. Ik geef alleen aan dat het niet altijd zomaar kan.
Er spelen meerdere factoren mee als dieet en sporten. Want vaak verval je weer in een oud patroon.
Mijn post was ook zeker niet om je aan te vallen of iets, excuses als het zo over komt.

Edit: ik kon me herinneren dat er pas een topic over geopend was.
Heb even gezocht: [MW] Eetprobleem, ik eet te veel en ben veel te zwaar.
Hier staat beter in verwoord wat ik eigenlijk bedoel :)

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 22:10

Hallo Lieve Mensen,

Zullen we proberen de discussie tot het topic te houden, het gaat hier over de belastbaarheid van een paardenrug.

Iedereen heeft wel een mening over wat gezond is en hoe iemand kan afvallen.

Maar het gaat erom hoe jullie je paard ervaren en wat jullie denken dat ongeveer het maximale gewicht zou zijn.

Ik zou het vervelend vinden als mensen zich aangevallen of verdrietig voelen door de topic, daarom heb ik het niet geopend.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:14

oh, wat kan ik hier kwaad worden.
wat denken jullie slanke mensen wel, dat dik zijn een keuze is?
dat je veel eet omdat je dat wil of omdat je dik wil zijn?
dat dikke mensen zonder er bij na te denken op een rank paardje stappen en dat dikke mensen niet kunnen rijden?
nou ik kan jullie vertellen dik zijn is GEEN keuze en te veel eten ook niet, en een heleboel mensen (veel meer dan die 2%) zijn niet dik door te veel eten, ik heb al eerder gezecht: ik beweeg veel ik eet gezond ik snoep weinig tot niet en ik ben te zwaar, en vind dit echt niet leuk hoor.
en ik kan jullie nog wat zeggen, dikke mensen zijn altijd bezig (24uur per dag) of ze iets wel of niet kunnen eten of ze iets kunnen eten als andere mendsen er bij zijn, of ze wel of niet die broek aan kunnen of ze wel of niet op dat ene paardje kunnen stappen, en wat doen julie? jullie trappen ons nog even dieper de grond in!!
nou dank je wel!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:21

barbar schreef:
dat je veel eet omdat je dat wil of omdat je dik wil zijn?
dat dikke mensen zonder er bij na te denken op een rank paardje stappen en dat dikke mensen niet kunnen rijden?
nou ik kan jullie vertellen dik zijn is GEEN keuze en te veel eten ook niet, en een heleboel mensen (veel meer dan die 2%) zijn niet dik door te veel eten, ik heb al eerder gezecht: ik beweeg veel ik eet gezond ik snoep weinig tot niet en ik ben te zwaar, en vind dit echt niet leuk hoor.
en ik kan jullie nog wat zeggen, dikke mensen zijn altijd bezig (24uur per dag) of ze iets wel of niet kunnen eten of ze iets kunnen eten als andere mendsen er bij zijn, of ze wel of niet die broek aan kunnen of ze wel of niet op dat ene paardje kunnen stappen, en wat doen julie? jullie trappen ons nog even dieper de grond in!!
nou dank je wel!

kom op,trek het je niet persoonlijk aan
als jij je goed voelt dan laat je iedereen toch kletsen ;)

ik kan er tegen,en ga graag een discussie aan
ik voel me echt niet aangesproken al weeg ik teveel.

en hier zijn sommige gewoon erg eerlijk,anderen denken het maar durven het niet hardop te zeggen.
het ligt aan jou wat je er mee doet ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:34

barbar schreef:
!

Hm, nee, maar paardrijden wél...(en daar gaat het over in dit topic)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:41

ik schrijf ook dat dikkere mensen er echt wel over na denken of ze op een bepaald paard kunnen of niet, er zijn altijd uitzonderingen maar hier word gedacht dat dikere mensen overal maar zomaar op stappen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:43

barbar schreef:
ik schrijf ook dat dikkere mensen er echt wel over na denken of ze op een bepaald paard kunnen of niet, er zijn altijd uitzonderingen maar hier word gedacht dat dikere mensen overal maar zomaar op stappen.

maar dat is dan toch hun gebrek, dat hun zo stom denken :+
ik vind het zielig dat er mensen zijn die echt echt zo denken,daar heb ik meelij mee ;)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:45

:x

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 08:47

barbar: ik ben het volledig met je eens. Ik vind sommige reacties hier echt zeeeeeeel onnozel, vooral die van saskia505. Wrijf het er even lekker in joh en laat mensen zoals ons even lekker onzeker voelen. Sorry hoor, maar ik ben liever iets dikker dan te mager, maar goed, das mijn mening. Ik denk dat ieder paard weer verschillend is qua het dragen van gewicht. de 1 kan meer hebbe ndan de ander!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:08

Saskia505 schreef:

Dat eten de oorzaak is betekent niet gelijk dat het dan ook gaan om teveel eten. Veel vaker dat mensen bijv. door hun werk onregelmatig eten en onvoldoende slapen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:16

kom zeg!!! >;) we gaan ons hier niet zitten verdedigen }>
we zijn wie we zijn,en weten zelf wat we kunnen met ons paard en wat een ander daar van denkt is hun probleem :Y)

laten we gewoon on-topic blijven!

ik zet hier ook niet neer waarom ik zwaarder geworden ben,dat is prive ;)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:36

Ukje112 schreef:
barbar: ik ben het volledig met je eens. Ik vind sommige reacties hier echt zeeeeeeel onnozel, vooral die van saskia505. Wrijf het er even lekker in joh en laat mensen zoals ons even lekker onzeker voelen. Sorry hoor, maar ik ben liever iets dikker dan te mager, maar goed, das mijn mening. Ik denk dat ieder paard weer verschillend is qua het dragen van gewicht. de 1 kan meer hebbe ndan de ander!

Dat is jou mening omdat jij wsl aan de zwaardere kant bent. Ik ben liever iets te mager dan te zwaar, komt omdat ik altijd aan de onderkant van de goede BMI index zat. Ik ben door allerlei omstandigheden wat zwaarder geworden en voel me daar niet prettig bij. De meeste zullen het aandachttrekkerig of aanstellerig vinden, maar ik krijg dus een lichamelijk probleem als ik boven een bepaald gewicht zit. Als ik 60 kg of minder weeg dan heb ik niet tot nauwelijks last van mijn knieën. Ik zit daar nu boven(62,5 kg) en loop/ strompel van de pijn. Ik voel me er dus niet prettig bij dat ik iets zwaarder ben. Volgens de artsen zou 55 kg voor mij ideaal zijn, alleen vind ik dat wel erg licht voor mijn lengte (1.68)

Bella88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:51

jeetje wat voelen sommige zich persoonlijk aangevallen zeg hier! dit topic is om je mening erover te geven maar vervolgens valt iedereen elkaar aan als je iets zegt over 'dikke mensen'

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:11

ja maar dat je wat zegt over dikke mensen had imo al niet gemogen.
het gaat hier over het gewicht wat een paard kan dragen, en dan word er gezecht dat dikke mensen niet om aan te zie zijn, vind je het gek dat mensen zich dan aangevallen voelen?
nou ik niet.

Bella88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:19

ja dat is toch een mening? Ik zeg niet dat dikke mensen niet om aan te zien zijn, ik zei dat ik het er niet uit vind zien als te dikke mensen op te smalle paardjes gaan zitten en als ze niet eens in een zadel passen maar zich daar toch in wurmen. Wanneer ik zoiets zie vind ik het zielig voor het paard, sorry maar dan heb ik liever dat deze mensen eerst even naar zichzelf kijken en naar het paard waar ze opstappen. maar het heeft hier geen zin om dat weer de gaan verdedigen alleen vind ik het opvallen dat jij oa je daar zo beledigd over voelt. Er is hier niemand die iets over jou persoonlijks zegt , ik ook niet zou niet weten hoe je eruit ziet en op wat voor paard je rijd!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:30

gr_roos schreef:
Ukje112 schreef:

Dat is jou mening omdat jij wsl aan de zwaardere kant bent. Ik ben liever iets te mager dan te zwaar, komt omdat ik altijd aan de onderkant van de goede BMI index zat. Ik ben door allerlei omstandigheden wat zwaarder geworden en voel me daar niet prettig bij. De meeste zullen het aandachttrekkerig of aanstellerig vinden, maar ik krijg dus een lichamelijk probleem als ik boven een bepaald gewicht zit. Als ik 60 kg of minder weeg dan heb ik niet tot nauwelijks last van mijn knieën. Ik zit daar nu boven(62,5 kg) en loop/ strompel van de pijn. Ik voel me er dus niet prettig bij dat ik iets zwaarder ben. Volgens de artsen zou 55 kg voor mij ideaal zijn, alleen vind ik dat wel erg licht voor mijn lengte (1.68)

Ik ben het eens met gr_roos, ik voel mij ook totaal niet lekker als ik wat zwaarder weeg. Echter, ook niet als ik te licht ben (al ben ik veel liever te licht dan te zwaar). Met mijn 1.73m is volgens mij 60 een mooi gewicht, voor mezelf vind ik 58 het prettigst, waar ik nu weer een kilo onder zit. Tja.. iedereen heeft een geheel eigen mening, maar de reden: "anders zouden veel mensen moeten stoppen met paardrijden" vind ik wel heel erg slecht.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:24

Dik zijn is niet altijd een keuze...en mijn hemel wat heb ik er veel voor moeten doen (en moet ik nog) om dat overtollig vet er af te krijgen EN te houden!!!

Ik heb levenslang. Een avondje feest is de volgende dag schrikken op de weegschaal. En een dubbele portie training, en gelijk een "balansdag" door te leven op 3x een eiwitshake. Het vergt ijzeren dicipline om dit lichaam te krijgen en te houden wat ik nu heb. Ik sport mij een end in de rondte, ik let op ALLES wat ik eet, lees alle etiketten en zondigen moet ik altijd bekopen met gewicht er bij. Een frietje eten is niet zonder gevolgen, net als een keertje lekker snoepen. Waar sommigen gewoon eens lekker een keer naar de Mac gaan, weet ik dat het voor mij betekent dat ik dat weer een week moet "aftrainen".

Dat is niet leuk :n

Ik heb gewoon verschrikkelijk veel aanleg om dik te worden, een lage verbranding en stofwisseling. Die dicipline heb ik inmiddels gehaald aan het beeld in de spiegel, maar die weg ernaartoe is hard en lang. Het is het wel waard hoor, maar geloof me, dat het niet leuk is als mensen tegen je zeggen dat je het allemaal aan jezelf te danken hebt, en dat je vast en zeker de hele dag loopt te snoepen en friet eet. Want dat is niet altijd zo.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:32

Ik heb ff getemd..
Wat een onwijs onaangenaam topic is dit, alleen maar moddergooien!!
Jongens blijf ff on-topic..!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:44

Een paard kan echt heel veel hebben, maar er zitten grenzen aan de belastbaarheid van z'n spier- en beendergestel. Bij voortdurende overschrijding komen er op de korte of lange duur lichamelijke klachten naar voren. Sluit je ogen ervoor of niet.

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 14:21

Zou iedereen ontopic willen blijven.