Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Ze kunnen wel braaf en meewerkend zijn en ze hebben net zo'n fragiele ziel als ieder ander paard, als je ze maar de hele dag aan het werk zet. Dat is trouwens ook een aspect wat meespeelt bij de creatie van een vervelend paard: work/lifebalance heet het bij mensen. 
suleilitha schreef:Tja, die van mij is ook doodbraaf als ie alleen maar een beetje door het bos hoeft te lopen flierefluiten.
.
JoviBan schreef:mick75 schreef:Dat is ook gewoon een stukje kennis. Iemand die bang is zal over het algemeen niet heel snel een superheet sportpaard kopen en iemand die bitloos en boomloos wil gaan rijden heeft ook wel een bepaald idee van welke paarden dat kunnen... Die zie je in elk geval niet snel op sportgefokte KWPN'ers rondrijden. De mensen die voor dergelijke paarden gaan hebben vaak toch al een bepaald idee over welke richting ze opwillen en welke paarden daarmee kunnen matchen en welke absoluut niet.
Ik moet hier wel een beetje om lachen hoor. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand een paard uitzoekt omdat ie bitloos (of zelfs boomloos, oh wat gewaagd) wil gaan rijden en daar een "gepast" paardje bij zoekt. Echt flauwekul dit. En ook flauwekul omdat bitloos niet slechts geschikt is voor een bepaald type paard (laat staan boomloos).
Anya schreef:Ook voor mij geldt: mijn eigen paarden hoef ik zelden in de grijpen met iets anders dan nee, of duidelijke lichaamstaal. En ik heb niet persé de makkelijkste paarden. Blije afstammelingen van Amor met dito bijbehorend karakter. Phara heeft er ook zo eentje. Dat zijn paarden die vrij snel nee zeggen en redelijk vaak testen of zij niet toch inmiddels leider zijn geworden.
Kijk, en hier kan ik dan meteen even op inhaken. Ik heb dus ook twee "Amor-merries" en ik heb ze echt niet uitgezocht op de richting die ik met ze op wilde. Toch rijd ik mijn "KWPN sportgefoktpaard c.q. Amor-nakomelingen" bitloos.
En deze twee oh zo "brave paardjes" lopen mij dus echt niet "redelijk vaak te testen". Zal dat dan toch betekenen dat wij de basis voor mekaar hebben?
Die staan, in mijn mening, volledig los van bitloos en boomloos. Je voelt je zo graag aangesproken op dat gebied he... Zonde want dat zorgt er voor dat het heel moeilijk is om te discusiëren.
Dat jij toevallig twee uitzonderingen hebt bepaalt de regel toch niet? Omdat MS patienten geholpen zijn met wiet, is daarom alle drugs goed? Want een soortgelijke vergelijking maak jij hier. Echt, ik irriteer me er dood aan, leer lezen voor je iemand persoonlijk gaat aanvallen. Mijn merrie heb ik een keer goed op haar plek gezet en sinds weet ze heel goed wie haar leider is, ja, af en toe zal ze heel subtiel proberen of ze iets toch niet al mag maar dat gaat dan inderdaad, zoals Anya zegt, om toch proberen een voetje voorbij haar staldeur te zetten (als die staldeur al tien minuten wagenwijd open staat) een "Neen Pretty" is dan genoeg om haar weer terug in haar stal te krijgen. Hoef haar zelfs niet aan te kijken of aan te raken. Thans zij was zo'n onopgevoedde rotzak die in je arm hing als je je rug naar haar draaide... Heb er nu een paard aan waar je, mits kordaat en duidelijk zijn (wat bij elk paard moet) zo mee kan wegrijden. Dus ik zou mezelf maar niet te hoog boven je discussiepartners plaatsen als ik jou was
Echt problemen zijn er ook niet met haar, behalve dat ze heel snel schrikt. Maar daarvan verdenk ik eerder de vijf jaar weide en nooit wat anders gezien hebben dan Amor... 
inmiddels gaat het puur om kwaliteit, niet of een gemiddelde ruiter er mee kan weg rijden.. Amor gaf ook heel veel kwaliteit.. .Maar de gemiddelde ruiter kreeg hem niet onder controle. Nu is dat normaal, toen keken ze daar nog van op. Vraag me af wat dan het beste is...
Nu, als ik een Jazz tegen kom in een zoektocht naar een paard waar ik helemaal hotteldebottel van ben, zal ik hem niet laten staan om zijn vader. Kan die ook niet aan doen
Kendra schreef:Even een beetje off topic:
Oudere fokkers zeggen vaak dat Amor-nakomelingen niet extra lastig zijn, maar dat zij zelf nog niet aan dit soort paarden gewend waren. Met andere woorden: hij zou nu niet meer zo opvallen...
En dat is wel een hele rij 

suleilitha schreef:Tja, als je niet vaker dan twee keer in de week wilt rijden moet je geen Jazz, Grib, Krack of wat dan ook aanschaffen....
suleilitha schreef:Wat versta je onder moeilijk doen in je derde zin, MarcR?

En ik ben echt niet zo'n sterruiter...