Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:36

Kan best zijn hoor Kendra, voor veel mensen zijn ze kwa karakter gewoon een maatje te groot en belanden al snel in het circuit van heropvoeden.
En karakter is zeer zeker erfelijk. Ik vind het dan ook raar dat er wordt gesmeten met argumenten dat men de basis dan niet goed voor elkaar heeft.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:38

Nou ja, het zou wel schelen als mensen niet na 2 jaar manege een lekker heet jong bloedpaard aanschaften, ook al zijn die zo mooi...

Eerlijk gezegd verwees ik zulke mensen die op onze jonge NRPS ponys afkwamen, altijd door naar wat oudere ponys.
Want wij fokten die beestjes niet op om ze op marktplaats terug te vinden na 2 maanden.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 28-04-09 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:39

Wouter, breek me de bek niet open zeg :D. Ze kunnen wel braaf en meewerkend zijn en ze hebben net zo'n fragiele ziel als ieder ander paard, als je ze maar de hele dag aan het werk zet. Dat is trouwens ook een aspect wat meespeelt bij de creatie van een vervelend paard: work/lifebalance heet het bij mensen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 13:41

:j
Of een goede balans tussen die twee. Of helemaal niet veel van ze vragen en het voer drastisch aanpassen (geen brokjes bijvoorbeeld). Dan blijven de meeste paarden ook wel braaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:49

Klopt Lovely, maar zet je ze niet aan het werk, dan heb je een duivel in je stal en in je weide.
Ook jouw post is o zo waar, Anya. Het valt me op dat met name bij een groot aantal naturals de paarden altijd door hun bazen als braaf worden betiteld en eerlijk gezegd verbaast me dat niks, ze krijgen geen eten waar ze nog wat pit en energie uit kunnen halen en bovendien worden ze niet serieus aan het werk gezet. Tja, die van mij is ook doodbraaf als ie alleen maar een beetje door het bos hoeft te lopen flierefluiten.
En met rantsoeneren krijg je bij elk paard het wezen er wel uit maar dat lijkt me nou niet echt de bedoeling.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:16

suleilitha schreef:
Tja, die van mij is ook doodbraaf als ie alleen maar een beetje door het bos hoeft te lopen flierefluiten.

Zelfs dat is niet altijd probleemloos....er rijd hier iemand op één van mijn brave Groningers. We waren samen in het bos - en haar paard laat zich bij een zandverstuiving zomaar vallen. Wou gaan rollen; had nauwelijks door dat er iemand op z'n rug zat dus :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:18

Ben je lekker mee, Kendra :D
Maar ik bedoel eigenlijk meer dat er een groot verschil zit in wat je met je paard doet. Mijn knol kan heet worden met dressuren en soms ook narrig als hij iets moet doen waar hij op dat moment geen zin in heeft, zoals uhm... werken!!!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:19

Ik heb niet alle reacties gelezen maar wil mijn eigen ervaring geven. Mijn dochter heeft enkele jaren in twee maneges groepslessen gereden, gevolgt door enkele jaren LRV met haar eigen paard onder leiding van een ervaren trainer. Als een paard moeilijk deed werd dit aanvaard omdat dit blijkbaar normaal was want wij zagen ditzelfde gedrag bij al de andere paarden. Tot wij ons de vraag begonnen te stellen : is dit wel normaal ? en we bij de mensen die we kende geen antwoord kregen. Toen is onze speurtocht begonnen naar een antwoord en dat hebben we gevonden binnen het western rijden. Wij beseffen nu dat er vroeger enkel aandacht werd besteed aan het rijtechnische aspect van het paardrijden. Mijn dochter haar trainster besteed nu evenveel aandacht aan het opvoedingsaspect als aan het rijtechnische en dit met uitstekende resultaten, het volgende ter illustratie.
Afgelopen winter heeft ons paard op een kleine prive stalling gestaan samen met een paard van onze trainster en verder allemaal engelse ruiters. Aanvankelijk werden we wantrouwend en vanuit de hoogte bekeken : wat komen die met hun kleine paardjes en andere wijze van rijden hier doen ? Na enkele dagen begon dit te keren : ze zagen dat ons paardje (paint merrie van 3,5 jaar) naar ons luisterd op een eenvoud bevel, dat ze rustig is en niet agresief naar mensen en dieren. De andere ruiters begonnen naar onze trainingen te komen kijken want wij trainden met twee paarden samen in een piste !!!!!!! ongezien. De grote doorbraak kwam toen een van de amazones het niet meer zag zitten, haar paard deed gewoon waar het zin in had. Na een histerische huilbui en een gesprek met ons is ze les gaan volgen bij onze trainster en na elke les grondwerk en opvoeding zag je dat paard zo veranderen van een zenuwachtige, gevaarlijke draak naar een rustig paard met opvoeding. Vanaf toen voelden wij van de meeste ruiters respekt.
Mijn conclusies : 1. Wij beseffen nu welke fouten we vroeger maakten. 2. Voor het overgrote deel van de ruiters is het nodig dat ze leren hoe paarden zijn, denken en leven en van daaruit leren dat een paard opvoeding nodig heeft naast het rijtechnische en iedereen zal met veel meer plezier van zijn sport genieten.
Sorry voor de lange tekst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:21

Wat versta je onder moeilijk doen in je derde zin, MarcR?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:27

JoviBan schreef:
mick75 schreef:
Dat is ook gewoon een stukje kennis. Iemand die bang is zal over het algemeen niet heel snel een superheet sportpaard kopen en iemand die bitloos en boomloos wil gaan rijden heeft ook wel een bepaald idee van welke paarden dat kunnen... Die zie je in elk geval niet snel op sportgefokte KWPN'ers rondrijden. De mensen die voor dergelijke paarden gaan hebben vaak toch al een bepaald idee over welke richting ze opwillen en welke paarden daarmee kunnen matchen en welke absoluut niet.

Ik moet hier wel een beetje om lachen hoor. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand een paard uitzoekt omdat ie bitloos (of zelfs boomloos, oh wat gewaagd :+ ) wil gaan rijden en daar een "gepast" paardje bij zoekt. Echt flauwekul dit. En ook flauwekul omdat bitloos niet slechts geschikt is voor een bepaald type paard (laat staan boomloos).

Anya schreef:
Ook voor mij geldt: mijn eigen paarden hoef ik zelden in de grijpen met iets anders dan nee, of duidelijke lichaamstaal. En ik heb niet persé de makkelijkste paarden. Blije afstammelingen van Amor met dito bijbehorend karakter. Phara heeft er ook zo eentje. Dat zijn paarden die vrij snel nee zeggen en redelijk vaak testen of zij niet toch inmiddels leider zijn geworden.

Kijk, en hier kan ik dan meteen even op inhaken. Ik heb dus ook twee "Amor-merries" en ik heb ze echt niet uitgezocht op de richting die ik met ze op wilde. Toch rijd ik mijn "KWPN sportgefoktpaard c.q. Amor-nakomelingen" bitloos.
En deze twee oh zo "brave paardjes" lopen mij dus echt niet "redelijk vaak te testen". Zal dat dan toch betekenen dat wij de basis voor mekaar hebben? :)*

Ik heb alles nog eens door gelezen maar hier wil ik toch op reageren.
Jij kan blijkbaar niet zo goed lezen he meid. Dat valt me nou al een paar keer op. Bitloos en boomloos daar ging het helemaal niet over. Het ging over goeroe's zoals Pat Parelli en zijn aanhangers ;) Die staan, in mijn mening, volledig los van bitloos en boomloos. Je voelt je zo graag aangesproken op dat gebied he... Zonde want dat zorgt er voor dat het heel moeilijk is om te discusiëren.

Wederom gaat het niet over bitloos met die Amor paarden. Ze staan er om bekent dat ze moeilijk gedrag vertonen. Potverdorie het staat zelfs in Amor's beschrijving als dekhengst :roll: Dat jij toevallig twee uitzonderingen hebt bepaalt de regel toch niet? Omdat MS patienten geholpen zijn met wiet, is daarom alle drugs goed? Want een soortgelijke vergelijking maak jij hier. Echt, ik irriteer me er dood aan, leer lezen voor je iemand persoonlijk gaat aanvallen. Mijn merrie heb ik een keer goed op haar plek gezet en sinds weet ze heel goed wie haar leider is, ja, af en toe zal ze heel subtiel proberen of ze iets toch niet al mag maar dat gaat dan inderdaad, zoals Anya zegt, om toch proberen een voetje voorbij haar staldeur te zetten (als die staldeur al tien minuten wagenwijd open staat) een "Neen Pretty" is dan genoeg om haar weer terug in haar stal te krijgen. Hoef haar zelfs niet aan te kijken of aan te raken. Thans zij was zo'n onopgevoedde rotzak die in je arm hing als je je rug naar haar draaide... Heb er nu een paard aan waar je, mits kordaat en duidelijk zijn (wat bij elk paard moet) zo mee kan wegrijden. Dus ik zou mezelf maar niet te hoog boven je discussiepartners plaatsen als ik jou was :(:)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:33

Even een beetje off topic:
Oudere fokkers zeggen vaak dat Amor-nakomelingen niet extra lastig zijn, maar dat zij zelf nog niet aan dit soort paarden gewend waren. Met andere woorden: hij zou nu niet meer zo opvallen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:35

Dat is niet omdat ze minder moeilijk zijn maar omdat er allerlei gestoorde paarden op de wereld gezet zijn omdat ze meer uit gaan van kwaliteiten dan van een fijn rijpaard. (en dan denk ik aan wonderhengst Jazz...)

Overigens kan het me niet schelen van waar Pret haar karakter heeft want ik vind haar helemaal fantastisch, met al haar grillen en kuren... Want als ik "neen" zeg is zij bereid om te luisteren, en als zij echt "neen" zegt, dan ben ik ook bereid om te luisteren... Communicatie noemt men dat. We moeten er alleen nog wat op vinden als we allebei neen zeggen :(:) Echt problemen zijn er ook niet met haar, behalve dat ze heel snel schrikt. Maar daarvan verdenk ik eerder de vijf jaar weide en nooit wat anders gezien hebben dan Amor...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 28-04-09 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:37

Dat denk ik eigenlijk ook wel.
Toen bestond bijvoorbeeld saros als heet/kijkerig bekend, maar ik denk nu met de jazzen en gribaldies dat Saros ook niet meer opvalt.
Overigens vind ik de jazz paarden niet gestoord. Maar paarden die niet voor iedereen toegankelijk zijn.
En dat is dan wel weer een nadeel, er zijn gewoon meer ruiters die zo'n paard niet kunnen handelen dan wel.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:38

Jazz ís een wonderpaard. Het is onvoorstelbaar, vrijwel alle nakomelingen kunnen lopen als een tierelier!!
Dat laat onverlet dat ieder paard een ruiter/eigenaar verdient die bij zijn capaciteiten en karakter past.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:39

Dat bedoel ik dus Kazary :) inmiddels gaat het puur om kwaliteit, niet of een gemiddelde ruiter er mee kan weg rijden.. Amor gaf ook heel veel kwaliteit.. .Maar de gemiddelde ruiter kreeg hem niet onder controle. Nu is dat normaal, toen keken ze daar nog van op. Vraag me af wat dan het beste is...

Kendra: ik vind jazz persoonlijk geen mooie hengst en vind hem al evenmin fijn lopen maar dat is mening en smaak... en daar valt niet over te twisten :D Nu, als ik een Jazz tegen kom in een zoektocht naar een paard waar ik helemaal hotteldebottel van ben, zal ik hem niet laten staan om zijn vader. Kan die ook niet aan doen :(:) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:39

Tja, als je niet vaker dan twee keer in de week wilt rijden moet je geen Jazz, Grib, Krack of wat dan ook aanschaffen....

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:40

Al rij je 7x per week, als je geen ruitergevoel hebt wordt het nog nooit wat ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 14:42

Kendra schreef:
Even een beetje off topic:
Oudere fokkers zeggen vaak dat Amor-nakomelingen niet extra lastig zijn, maar dat zij zelf nog niet aan dit soort paarden gewend waren. Met andere woorden: hij zou nu niet meer zo opvallen...

Ik vind ze niet speciaal extra lastig. Ze zijn doorgaans niet gemeen of zo.
Maar er zit een kop op, ze hebben een eigen mening en een eigen wil. En een eigen truckendoos.
Ik zie Lan die bij nieuwe ruiters altijd met veel plezier en verve afwerken. Allemaal in essentie gericht op werken op haar voorwaarden ;) En dat is wel een hele rij ;)
Wat af en toe wel lastig is, is dat ze ook echt driftig zijn.
Dus zeggen dat iets niet mag (bijvoorbeeld tijdens een lesje naar een onbekend paard willen en afwenden) leverde bij mijn jongste paard stampvoet, stampvoet, bok op. Inmiddels al lang niet meer, hij weet dat dat niet mag. :P
Het zijn wel paarden waarvan ik denk dat ze niet bij mensen terecht moeten komen die niet consequent zijn (en dat zijn de meeste fokkers wel natuurlijk). Lan bij een pennymeisje zou een paar maanden goed gaan, maar ze zou haar ruimte sluipendewijs wel weten te regelen.
Laatst bijgewerkt door Anya op 28-04-09 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:42

suleilitha schreef:
Tja, als je niet vaker dan twee keer in de week wilt rijden moet je geen Jazz, Grib, Krack of wat dan ook aanschaffen....

Daarom zou daar eens wat minder mee gefokt moeten worden, want zoveel toppaarden hebben we in NL helemaal niet nodig.
En wat houdt je over als het geen toppertje blijkt te zijn? Geen recreatiepaardje in ieder geval. :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:44

Ai,maar da's eigenlijk wel een andere discussie.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:46

suleilitha schreef:
Wat versta je onder moeilijk doen in je derde zin, MarcR?

Stijgeren, bokken, trappen , bijten, gaan lopen, ruiter negeren, niet stilstaan, problemen met kuisen, opzadelen, hoefsmid, laden en lossen, dominatie, schrik, enz, enz , enz samengevat : alle gedrag dat wij nu niet meer aanvaarden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:46

Nou moet ik zeggen dat de Jazzen en ook de Amors die ik ken, op stal en in de dagelijkse omgang meestal goed hanteerbaar zijn. Gedrag op stal en onder het zadel hoeft niet altijd hetzelfde te zijn. De besten weten ook wanneer ze moeten vlammen.....lui op stal en hard werken onder het zadel :D !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:48

Hm Marc, dat gedrag wat je daar zo omschrijft heb ik ze doorgaans binnen een half uur afgeleerd ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:48

Mijn Amor is, buiten het schrikken, soms een venijn in de losrijpiste... (twee weken geleden bokte ze me er nagenoeg af. Heb een hele mooie serie vol lenige bokken gekregen) en toen ze in de wedstrijdpiste kwam, gedroeg ze zich als een echt sportpaard, showen en zich niets aantrekken van alle beweging rondom de piste... Maar in de losrijpiste wel schrikken van iemand die iets uit zijn zak haalde :(:)

Valt dat dan onder onopgevoed paard, of onder een paard dat net heel goed weet wat waar kan? :=

In de meeste gevallen heb ik dat zelfs in een half uur afgeleerd :o En ik ben echt niet zo'n sterruiter...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:53

Interessante discussie :j

Ik ben het er ook zeker mee eens dat een groot deel van de problemen vanuit de opvoeding komen.
Maar wat nou als een paard zijn rangorde, bij iedereen die zich maar even met hem bemoeit, wil bepalen?
Mijn haflinger bijvoorbeeld weet bij mij precies wat hij wel en niet kan doen. Ik kocht hem als dominante pony, onopgevoed en verwend (wat eigenlijk een groot deel onzekerheid bleek te zijn) en na enigszins opvoeden (met af en toe een klap en een schop voor de veiligheid) is het een brave pony in de omgang geworden.
Om een voorbeeld te geven: buiten vastzetten om te poetsen ging niet. Meneer ging hangen, probeerde gericht te trappen en te bijten. Na 2x boos nee en foei geroepen te hebben heeft meneer een trap in zijn buik gehad. Dit heb ik nog 1x moeten herhalen een week later en tegenwoordig staat hij aan een lang touwtje heerlijk van het poetsen te genieten.
Wandelen idem dito. De eerste keren liep hij bokkend en steigerend naast me om zich vervolgens los te rukken. 2x goed optreden (hengstenketting om en een flinke ruk) loopt hij inmiddels aan een lang touwtje mee.

Maar…. Wanneer iemand anders hem wil poetsen of wil wandelen probeert hij ook weer dit soort geintjes. Overigens niet zo heftig als vorig jaar, maar hij probeert het wel. Hij weet precies wat hij bij wie kan doen en wat niet. Ik geloofde dit eerst niet, omdat hij bij mij ontzettend makkelijk is. Maar na een paar keer om een hoekje gegluurd te hebben verbaasde ik me er gewoon over.

Is dit slechte opvoeding? Of gewoon handigheid en slimheid van de pony? Speelt karakter hier ook een rol in? Of overlevingsdrang vanuit het verleden (ik neem liever zelf de leiding als een ander het niet doet)?