Wat voor ras als je zwaar bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:20

Ellen__ schreef:
sul,over wat voor fries heb jij t ?
de moderne(sportfries) of de echte ouderwetse?
want ik denk dat daar ook nog wel een heel verschil in zit qua bouw
en nee 100, is misschien een beetje teveel van het goede,maar 85 moet toch wel kunnen..

Friezen hebben gewoon geen sterke rug door de inteelt, modern of ouderwets maakt daarom volgens mij niet zoveel uit. Ik zou het risico daarmee gewoon niet nemen.

Anoniem

Re: Wat voor ras als je zwaar bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:22

Heeft niks met inteelt te maken, Ayo, het is gewoon de bouw van de paarden. Een Fries is van origine geen rijpaard en daar is de fokkerij ook decennia lang op gebaseerd, een Fries is van origine een koetspaard, die ze ergens rond 1900 wat zwaarder zijn gaan fokken voor de landbouw.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:41

suleilitha schreef:
Heeft niks met inteelt te maken, Ayo, het is gewoon de bouw van de paarden. Een Fries is van origine geen rijpaard en daar is de fokkerij ook decennia lang op gebaseerd, een Fries is van origine een koetspaard, die ze ergens rond 1900 wat zwaarder zijn gaan fokken voor de landbouw.

Oke, dat laatste was mij wel bekend hoor, ik dacht alleen dat het ook met inteelt te maken had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:42

Nee, heeft niks met inteelt te maken. Off-topic, ik zie her en der op Bokt dat menigeen het altijd maar heeft over de inteelt bij Friezen, zonder enige kennis en verdieping ;)

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:09

Off-topic: mijn paardentandarts heeft z'n hele leven friezen gehad en die zegt wel dat er behoorlijk gerommeld is met het fokken van de friezen. Dat ze daardoor helemaal niet meer sterk zijn en vaak gebreken hebben. Hij heeft het niet zo zeer gehad over inteelt.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:56

suleilitha schreef:
Ook een wat je noemt ouderwetse Fries is geen paard om veel gewicht te dragen, Ellen, die hebben vaak nog wekere lendenen dan een wat moderner type. En een kilo of 80 is ook dan de absolute max voor een Fries.

oke ik heb geen verstand van friezen hoor :)
daarom vroeg ik t ook ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:06

Een grote, sterke Haf kan wel 100 kilo dragen. Mits ouderwets van bouw en flink aan de maat (hoogte). Kleiner vind ik voor het paard onverantwoord. En pas wanneer iemand een beetje aardig kan rijden en geen hoog nivo wil gaan rijden, maar het op rustig en recreatief (maar wel met dressuurmatige basis!) nivo wil gaan doen.

Juist met overgewicht is die goede, dressuurmatige basis belangrijk. (is voor iedere ruiter belangrijk, maar met een paar maatjes meer is het extra belangrijk).

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:51

PattyOosten schreef:
chipieke schreef:
Ben ik blij dat ik niet al te groot ben :')

Het merk dat jij bedoeld is Massimo. Daar ging ik normaal ook eerst voor gaan, helaas liet de portemonnee het niet toe ;) Die kunnen prima zitting en vlak tot max anderhalve inch van elkaar laten schelen. Meer gaat niet altijd omdat dan het zwaartepunt echt verkeerd komt te liggen. Ruiter zal zich automatisch gemakkelijker naar achter in het zadel zetten, vooral beginners en dan zit er nog steeds teveel druk op 1 punt.

Die Massimo die ik wou zou met het 'aanpassinkje' komen op bijna €2000 alles inclusief ;)

Ik zou nooit beknibbelen op een goed passend zadel, en natuurlijk is 2.000,- een hoop geld, maar de osteopaat een paar keer langs laten komen is ook duur, en dan heeft je paard dus pijn gehad. Ik krijg mijn voeten met een beetje goede wil ook wel in schoenen maatje 38, maar lekker is anders, dus koop ik ze maat 40 ;) En nogmaals, onze paarden geven hun pijntjes niet zo snel aan. Als je het als ruiter doorhebt, ben je er al te lang mee doorgegaan.

Ik pas zowel in de massimo 18inch als de wintec wide 18inch. In de 18inch zit ik goed maar in de 18.5 net ietsje beter dus voor mijn kont maakte de keuze van het zadel geen verschil. Omdat zowel massimo als wintec prima pasten op m'n haflinger ben ik eerst begonnen met de wintec. M'n haflinger wordt nu pas doorgereden dus wil pas een dressuurzadel aanschaffen eens ze is doorgereden.

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:27

Een gezond en goed gespierd paard kan iedereen wel dragen. Ik zou gewoon een gezond paard zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:30

Marie_X_X schreef:
Een gezond en goed gespierd paard kan iedereen wel dragen. Ik zou gewoon een gezond paard zoeken.

B*llshit...... onlangs heb ik even een lichtgebouwd paard voor iemand "aangepakt", beest is kerngezond, zit goed in de spieren maar die had al moeite met mijn 73 kilo. Het is nonsens dat een gezond en goed gespierd paarden iedereen zou kunnen dragen, het is geheel afhankelijk van de bouw van het paard in kwestie.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:59

Misschien een wat meer trekpaard achtig ras?

kb1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:45

afvallen is altijd handig, maar ze kan ook gewoon op een trekpaard gaan rijden.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:39

Afvallen is altijd goed, als je te zwaar bent. Overgewicht is slecht voor je hart en wat niet meer. Dat vind ik de belangrijkste reden om af te vallen. Gewoon veel gezonder voor je hart en andere organen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:08

Alleen niet iedereen kán afvallen, Milanka.....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:18

suleilitha schreef:

En paardrijden is géén "mensenrecht"; ben je te zwaar voor paardrijden (en ja er zijn mensen zó zwaar dat geen enkel paard ze verantwoord dragen kan) én je kunt niet afvallen is de enige mogelijike conclusie dus niet rijden, punt.
Wil je je dan toch graag met paardensport bezighouden is mennen bijvoorbeeld een prima optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:37

Er zullen mensen zijn die het niet leuk vinden om te lezen wat jij daar schrijft Kuggur, maar het is wel waar. En ook mennen is een schitterende sport!

Vladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:47

Wat een F*cking B*llshit word hier neergezet zeg damn.
Dus ik mag niet met mijn overgewicht op mijn KWPNer van 165 rijden maar moet maar een trekpaard kopen?
Ja ik ben wel een gevorderde ruiter maar heb ook mijn paard zelf ingereden. En hij kan mij prima dragen en beweegt zich vrij en vrolijk en wil nog elke dag voor me werken.
Ook ben ik heus wel bezig om af te vallen voor mezelf maar niet omdat ik anders niet kan rijden en ook rij ik op een jonge pony 1x in de week van 146 en die kan het ook prima allemaal dragen. Geen problemen te vinden sinds dat ik haar rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:58

Het hangt er toch wel vanaf wat je onder overgewicht verstaat, Vladie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:01

Kuggur schreef:
suleilitha schreef:

En paardrijden is géén "mensenrecht"; ben je te zwaar voor paardrijden (en ja er zijn mensen zó zwaar dat geen enkel paard ze verantwoord dragen kan) én je kunt niet afvallen is de enige mogelijike conclusie dus niet rijden, punt.
Wil je je dan toch graag met paardensport bezighouden is mennen bijvoorbeeld een prima optie.

Beetje off-topic misschien, maar ik heb ook ernstig overgewicht en ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die dikker zijn dan mij.
Val ik dan nou onder de mensen die "zó zwaar dat geen enkel paard ze verantwoord dragen kan"?
Check voor foto's mijn profiel. (heb nu een ander zadel, die in mijn profiel was te klein).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:05

KoudbloedKim schreef:
Beetje off-topic misschien, maar ik heb ook ernstig overgewicht en ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die dikker zijn dan mij.
Val ik dan nou onder de mensen die "zó zwaar dat geen enkel paard ze verantwoord dragen kan"?
Check voor foto's mijn profiel. (heb nu een ander zadel, die in mijn profiel was te klein).

Wat wil je nu horen KoudbloedKim?
Dat het bij jou wel meevalt etc...
Sorry maar iedereen moet zelf beslissen of het nog kan.
Máár je moet wel de risico's voor de paarden serieus nemen en ook allemaal weten.
Het excuus van 'wist ik niet, vind ik kul. Ook als je geen overgewicht heb, moet je zorgen dat je noiet op tekleine ponýs gaat zitten...
Dus je zéker weet dat je het risico goed heb afgewogen, heb je geen bevestiging van een ander nodig.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:51

suleilitha schreef:

zeg ik ook niet ;) en ik bedoel er ook niks mee. Ik zeg alleen dat het gezonder is, verder oordeel ik niks! Er zijn sowieso ook vaak mensen die zeggen dat ze het niet kunnen, maar eigelijk er niks aan doen. Hierbij heb ik het NIET over de mensen die een bepaalde ziekte hebben waardoor ze overgewicht hebben. Dit snap ik natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:24

Superwoman: Het was een serieuze vraag en aan onzin van 'het valt wel mee' heb ik natuurlijk niks. :n Graag een beetje normaal doen. >;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:35

KoudbloedKim schreef:
Superwoman: Het was een serieuze vraag en aan onzin van 'het valt wel mee' heb ik natuurlijk niks. :n Graag een beetje normaal doen. >;)

Ik denk dat Superwoman bedoelt dat het niet aan haar, ons of wie dan ook op dit forum is om te bepalen wie er te zwaar is... om daar een bindende uitspraak over te doen.
Het is aan mensen zelf om uit te rekenen of het mogelijk is dat ze met hun gewicht rijden, alle informatie is beschikbaar.
Hierin heeft iedereen een eigen verantwoordelijkheid, en wanneer jij aangeeft dat jij die verantwoordelijkheid hebt gepakt en zeker weet dat Kim niet schaadt dan is het dus goed....
Helaas is het veelal zo dat men de feiten naast zich neerlegt en toch de grenzen overschrijdt, zoals men ook gewoon op een 2 en een half jarige gaat zitten... tegen beter weten in dus.
Hoe dat bij jou zit weet ik dus niet, ik vind wel dat je een prachtig paard hebt!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:25

Ninx schreef:
KoudbloedKim schreef:

Hoe dat bij jou zit weet ik dus niet, ik vind wel dat je een prachtig paard hebt!

Vind ik dus ook :D ik ben gek op trekpaarden en ik vind hem prachtig.
Verder vind ik dat Superwoman gelijk heeft, met een levend dier, hoef je geen bevestiging van een ander om te zeggen of je te zwaar voor het dier bent of niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:40

Ninx schreef:
KoudbloedKim schreef:

Ik denk dat Superwoman bedoelt dat het niet aan haar, ons of wie dan ook op dit forum is om te bepalen wie er te zwaar is... om daar een bindende uitspraak over te doen.
Het is aan mensen zelf om uit te rekenen of het mogelijk is dat ze met hun gewicht rijden, alle informatie is beschikbaar.
Hierin heeft iedereen een eigen verantwoordelijkheid, en wanneer jij aangeeft dat jij die verantwoordelijkheid hebt gepakt en zeker weet dat Kim niet schaadt dan is het dus goed....
Helaas is het veelal zo dat men de feiten naast zich neerlegt en toch de grenzen overschrijdt, zoals men ook gewoon op een 2 en een half jarige gaat zitten... tegen beter weten in dus.

idd, dát bedoelde ik dus. Thanks Ninx +:)+