Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

Re: Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:37

ik weet niet of het waar is van de verzekering, maar ik zou het wel terrecht vinden. of een goed initatief... net als met scooter helm op... met paardrijden cap op. hier op de manege is het wel verplicht, dat zie je wel steeds vaker.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:10

marieminime schreef:
ik weet niet of het waar is van de verzekering, maar ik zou het wel terrecht vinden. of een goed initatief... net als met scooter helm op... met paardrijden cap op. hier op de manege is het wel verplicht, dat zie je wel steeds vaker.

Je hebt helemaal gelijk. Bodyprotector ook maar meteen verplichten dan. De behandeling tegen kanker hoeft ook niet vergoed worden in het geval van een roker of roken gewoon verbieden, mensen die drinken moeten hun eigen behandelingen maar betalen bij leverproblemen of drinken verbieden, h.i.v. Besmette mensen die onveilige seks hadden idem of condooms altijd verplichten, ook al ben je jarenlang getrouwd, mensen met overgewicht hetzelfde of junkfood verbieden, iemand die door rood reed of te hard en gewond raakt door het ongeval dat daaruit voortvloeit ook maar niks vergoeden of... O wacht dat was al verboden! He, maar toch zijn zelfs die verzekerd! Mensen moeten beter maar zelf niet mogen kiezen. De meeste zijn namelijk te dom. Dus bedenk overal regels voor en 't is klaar! Tja, leuker kunnen we het niet maken...
Zal ik nog even doorgaan? ;)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:13

het is eigen keuze.. kan er niet veel over zeggen. Ieder z'n eigen mening dus respecteer dat. ;)

er zijn hier trouwens al heel veel topics over.. volgende keer even de zoekfunctie gebruiken ;)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:15

Ik vind het gewoon ronduit dom om zonder cap te rijden, maar dat is je eigen keus, mits je geen instructeur o.i.d in het midden ehbt staan, want dan zadel je namenlijk diegene ook nog op met de problemen als er wel wat gebeurd.
Degene die in het midden staat, is namenlijk verantwoordelijk voor jou!

maar Most of all, het gaat hier om je eigen veiligheid!
En je eigen gezondheid en je eigen kwaliteit van leven nadat er wel eens keer iets gebeurd...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:42

de kwaliteit van mijn leven is beter juist omdat ik zonder cap rij! ;)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:47

ook nadat je een schedel basis fractuur hebt gehad en opnieuw moet leren praten en lopen en eten????

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:50

Bij mij op stal is het verplicht om een cap op te hebben.
Reed vroeger ook zonder cap, deed hem voor de gein eens op en ja hoor ik viel ervan af. Recht op me hoofd,

Later bij de dokter werd er navraag gedaan of ik een cap op had, De verzekering kan anders nog eens moeilijk gaan doen met uitkeren.

Nu heb ik hem altijd op wat ik ook ga doen. En vind het ook gewoon veilig. maar ja kennis komt met de tijd he.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:55

ik draag nooit een cap. ik vind het gewoon niet fijn, rijd veeeel liever zonder. dat ding belemmert ook je uitzicht voor een deel. ik ben het met de TS eens, het zou je nek nog weleens kunnen breken. als je op je hoofd valt en je hebt een cap op, is je hoofd misschien nog wel heel maar je nek waarschijnlijk niet meer hoor! door die rand..

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:00

Ik draag ook nooit meer een cap, geen autogordel ook.

Cap niet omdat ik het een onding vindt, zweterig, klefferig, het ding zit me gewoon in de weg.
Gordel niet omdat een collega van mij bijna dood was juist doordat hi jdat ding omhad, ben me kapot geschrokken ervan.
En zo zijn er meer verhalen waarin gordels meer goed als kwaad hebben gedaan, natuurlijk bieden ze (soms)bescherming, maar net zoals een cap is het mijn eigen keuze!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:02

Raja schreef:
ook nadat je een schedel basis fractuur hebt gehad en opnieuw moet leren praten en lopen en eten????

Dat heb ik niet dus zou ik niet weten. Ik weet alleen wat ik nu vind. Daarnaast ben ik oud (en misschien wel wijs) genoeg, ken ik mijn paarden, weet ik hoe ik rij en denk dat ik zelf kan inschatten dat ik geen cap nodig heb. (die heb je toch alleen nodig als je op je hoofd valt? ;) )

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:03

Ik stap nooit zonder cap op een paard.

Ik heb ook alle begrip voor stalhouders die caps verplicht stellen. dat zou ik zelf ook doen als ik een stal had.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:04

ik vind dat een cap gewoon moet! ELK paard kan ZELF struikelen of iets raars doen waardoor je paard valt en je zelf dus ook valt.
vind het zelf altijd heel iritant, en heb zelf ook bijan nooit een cap op, alleen als het regent :D
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 21-04-09 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:04

Tja, het is ieder an eigen keuze, maar ik vind het dom om zonder te rijden,....

en als je cap goed past, breek je heus je nek niet...

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:05

ja en als je met je hoofd op de bak valt en je hele kop ligt open, is het ook bingo dus dat maakt geen reet uit

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:11

Ik rij ook altijd met cap! En als je een beetje een goede hebt heb je er verder ook geen last van, vind ik...

Ik vind het zelf gewoon veiliger om met te rijden en als ik ga springen draag ik ook een bodyprotector. Ik neem toch liever het zekere voor het onzekere...

Als mensen geen cap dragen moeten ze dat zelf weten mij zal je er niet over horen in ieder geval..

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:15

Ik val gelukkig altijd zo dat ik niets oploop :D.
Alleen vorig jaar mijn knie waar ik nu nog met bepaalde bewegingen last van heb.

Met vorige verzorgpoown, was zo relaxt en echt perfect, enkele keren vanaf gevallen met en zonder cap en nooit wat gehad.
Ik vind het eigen risico en snap het bij sommigen wel waarom ze hem niet op hebben. Had ik zelf ook niet altijd.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:16

ik draag altijd een cap, heb tenslotte maar 1 hoofd, dat val ik liever niet kapot, en ben echt niet zo bang dat ik er vanaf val, maar ben nu al een aantal x met paard en al gevallen en was toch heel blij dat ik m op had.
Ik zeg altijd, heb je hersens, bescherm ze dan, heb je ze niet, tja dan hoef je ze ook niet te beschermen toch;-)

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:19

Ik draag eigenlijk nooit een capmaar vraag mezelf wel eens af of het niet verstandig is!!!!!!!!!!
Mijn kids moeten wel met cap rijden anders grrrrrrrrrr.
Ik ben tenslotte volwassen en moet zelf weten of ik iets dom doe (hoor haar hihihihihih) maar ja mijn kinderen zijn mijn verantwoordelijkheid en zeker niet zonder cap.
Bodyprotector hebben ze allebei maar haten ze dat is geen rijden zo mamma zeggen ze en eerlijk gezegd ,het moet ook leuk blijven anders kan ik ze maar meschien beter niet meer laten wijden als ik niet wil dat er iets gebeurd.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:47

Ik draag altijd een cap. Heb vroeger wel zonder cap gereden, tot mijn vader dreigde om mijn paard te verkopen als ik geen cap op deed. En ik wist heel goed dat hij het ook echt zal doen, dus toen ben ik met cap gaan rijden.

Vroeger dacht ik gewoon niet na over wat er kan gebeuren zonder cap, daar ben je dan te jong voor. Nu ben ik me heel goed bewust van het gevaar, en wil ik zelf niet meer zonder cap. Op welk paard dan ook, ik wil een cap op. Laatst even op het paard van een vriendin uitgestapt zonder cap. Tja, ik voel me er niet fijn bij.

Ik word er echt wel eens om uitgelachen, dat ik altijd, ook al in het maar voor 1 rondje stappen, een cap op wil. Nou lach maar, ik ben zuinig op mijn hoofd, en je weet het gewoon nooit. Elk paard kan schrikken of struikelen, en als je daar niet op verdacht bent, lig je er gewoon naast. Als je dan net met je kop op het beton ofzo valt, heb je wel mooi een probleem zonder cap..

Misschien is het ook dat ik van dichtbij een dodelijk ongeluk heb mee gemaakt, in zo'n soort situatie. Dan word je wel even met je neus op de feiten gedrukt.

Kortom, ja, ik vind rijden zonder cap onverantwoord. Ontzettend onverantwoord. Het liefst had ik dat het verplicht zal worden dat iedereen een cap op moet. Maar goed, het zal altijd wel eigen keus blijven. Ieder dus zijn eigen keus..

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:01

Citaat:
Dat heb ik niet dus zou ik niet weten. Ik weet alleen wat ik nu vind. Daarnaast ben ik oud (en misschien wel wijs) genoeg, ken ik mijn paarden, weet ik hoe ik rij en denk dat ik zelf kan inschatten dat ik geen cap nodig heb. (die heb je toch alleen nodig als je op je hoofd valt? )

Niemand is alwetend, al zou je 110 zijn :P

Het zal je trouwens verbazen wat er met je hoofd nog kan gebeuren als je op je (in mijn geval riant gevulde :o ) achterste valt. Ik ben ooit eens van uit een superrelaxt handgalopje in een bak recht op mijn stuitje gevallen en hoewel ik dus bijna rechtstandig op mijn gat viel, klapte ik daarna in één stuk achterover. Dat heeft - geloof het of niet met zo'n zachte bodem - een deuk in mijn cap gemaakt zo groot als mijn handpalm. Had er niet aan moeten denken dat die in mijn achterhoofd zou hebben gezeten....brr!

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 19:21

ik rijd zelf altijd met een cap op, en hoop ook eigenlijk altijd dat mensen die zonder cap rijden er vanaf vallen om even te leren dat een cap toch erg handig en nuttig is, ze zijn niet voor jan doedel uitgevonden hoor? als het geen bescherming zou bieden dan had niemand er een op.en ookal ken je je paard nog zo goed, hij zou maar ergens in gestapt zijn en wat niet lekker voelt en daardoor een rare beweging maakt, of er zit een stukje tussen de singel en zijn buik , geloof me dan maken ze rare sprongen, meisje die ook op mijn stal reed zat op een pony nog zo rustig en lief en viel er af paard wou wegrennen en ze wou zich omdraaien, ze draait zich om en krijgt een flinke klap tegen haar hoofd/ en stuk cap ( niet express). ze heeft meerdere operaties gehad maar loopt nog steeds met een mooigroot litteken rond om haar hele oog heen.maar die cap heeft dus wel voor een deel beschermd, je kan wel nagaan wat er gebeurd was als ze die klap tegen haar slaap kreeg, dan was het waarschijnlijk einde verhaal, dus ja ik ben voorstander!

BinkyMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:31

ik ben het eigenlijk helemaal eens met inda. Ik rij zelf ook het liefst zonder, lekker met de wind door je haren, maar veilig is het niet!!
Mijn nicht dacht ook dat ze zonder cap kon rijden, maar door een val van haar paard heeft ze wel een grote hersenschudding gehad, dus ja. Met cap is zeker veeel veiliger.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:51

nee hoor. Niks veiliger. De kans dat je valt is namelijk net zo groot. ;) de kans op hoofdletsel is hooguit kleiner. Verder niks.
Daarnaast rijden de meeste mensen die ik ken, zonder cap, ken ik niemand die ernstig letsel heeft overgehouden omdat ie viel en geen cap droeg en heb ik op de (western-)wedstrijden, -lessen en -clinics die ik heb bezocht nog nooit een dergelijk ongeval meegemaakt. (misschien rijden westernruiters beter, bewuster of zijn de paarden betrouwbaarder / minder gevaarlijk? ;) )

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:16

Quote van Inda
ik rijd zelf altijd met een cap op, en hoop ook eigenlijk altijd dat mensen die zonder cap rijden er vanaf vallen om even te leren dat een cap toch erg handig en nuttig is, ze zijn niet voor jan doedel uitgevonden hoor?

zo denk ik er zelf ook over Inda. Zelf heb ik ook een tijdje zonder gereden maar omdat mijn paard zo groot was (1.80)heb ik hem toch maar even weer opgedaan, al ben ik er nooit afgevallen. het voelde gewoon prettiger, natuurlijk heb ik niet altijd zin om een cap te dragen, maar ze zijn inderdaad niet "voor jan doedel" ( _O-) uitgevonden

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:24

Mijn nicht en haar vriendin gingen samen naar het bos een keer en hadden beide toch echt genoeg ervaring en de paarden hadden eigenlijk nog nooit een stap verkeerd gezet. Toch is dat meisje eraf gevallen in het bos op haar hoofd, heeft hierdoor iets beschadigd waardoor ze nu de rest van haar leven in een rolstoel moet omdat ze een deel van haar lichaam niet meer kan bewegen...

Doe mij maar die cap! Hoe irritant het soms ook is als het warm is ofzo en hoe lief mijn paard ook is!