Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:10

Haha ik zag laatst nog een meisje met cap op in de winkelstraat _O- rijlaarzen aan, zweepje in haar hand...

Dat heb ik gelukkig nooit gedaan.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:12

Ik weet niet of ze genoemd zijn, maar die vreselijke stijgbeugels zonder rubbertje maar gewoon dichte ijzeren onderkant met "puntjes" erop.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:14

ayo schreef:
Haha ik zag laatst nog een meisje met cap op in de winkelstraat _O- rijlaarzen aan, zweepje in haar hand...

Dat heb ik gelukkig nooit gedaan.

oo jawel en dan op straat met stoepkrijt de bakletters tekenen en dan met cap laarzen zweep en al huppelend in de rondte terwijl 1 meisje de commando's gaf...

Nies_

Re: Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:17

Hoe moest je zo'n halster knopen dan?
ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:48

Ik zie geloof ik wel bitringen op de foto :j
Alweer zo'n fijne jaren '90-foto! Die frontriem, prachtig! Vroeger tekende ik trouwens heel vaak paardjes (nog wel, maar dan anders) en dan maakte ik standaard een frontriem met driehoekjes, ik wist niet anders...

Wat je ook niet zo vaak meer ziet zijn rubberen of leren laarzen met zo'n (spring)rand. Tekende ik ook standaard op de ruitertjes :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:55

Shadow0 schreef:
Die gekleurde jassen zijn trouwens ook wel echt van die tijd - het heeft niet specifiek met paardrijden te maken, maar heel erg gedateerd is'ie wel :)

Nu weet ik niet wat ik eigenlijk beter vind, gedateerd of de huidige kinderpaardrijmode... Laatst bij de Divoza stond ik bij de kassa achter een mevrouw die met haar dochtertje nieuwe paardrijkleren was gaan kopen. Roze rijbroek, roze handschoentjes, roze bodywarmer, roze zweepje... Viel me nog mee dat er ook nog zwarte rijlaarzen en een zwarte cap bij het outfit hoorden.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:58

Nouks schreef:
Shadow0 schreef:
Die gekleurde jassen zijn trouwens ook wel echt van die tijd - het heeft niet specifiek met paardrijden te maken, maar heel erg gedateerd is'ie wel :)

Nu weet ik niet wat ik eigenlijk beter vind, gedateerd of de huidige kinderpaardrijmode... Laatst bij de Divoza stond ik bij de kassa achter een mevrouw die met haar dochtertje nieuwe paardrijkleren was gaan kopen. Roze rijbroek, roze handschoentjes, roze bodywarmer, roze zweepje... Viel me nog mee dat er ook nog zwarte rijlaarzen en een zwarte cap bij het outfit hoorden.

ik heb er ook zoeentje zien rijden.. mar die had ook nog een rose cap

Je had vroeger ook van die hele lelijke springteugels, met die gekleurde stukken..

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:06

anneliesdj schreef:
Divine schreef:
En dan breekt het flapje er af, en gaat het nylon omhoog kruipen:

Heel herkenbaar, heel irritant ook _-:(

jups, idd heel herkenbaar... heb er hier ook nog eentje liggen (met een stuk plakband om 't uiteinde) :P

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:17

Bij ons op stal is er nog 1 die dat manenvet gebruikt om de hoeven mee in te vetten. Geen idee of ze dat daar vroeger ook voor gebruikten.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:31

Mizora schreef:
Ik zie op je foto geen bitringen terug. Wel een d-trens.

Klopt, nu ik beter kijk zie ik dat dat gewoon de neusriem is. Maar we hadden ze vroeger wel heel veel. Was altijd heel lastig met het bit indoen toen ik nog klein was. Deed zo'n pony weer zijn hoofd omhoog dat je er niet bij kon komen...hahaha.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:30

Dat doen ze nog. Alleen nu heb ik het bij een paard dat groter is dan ik en haar hoofd omhoog doet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:32

Ik vind het altijd zo grappig als die kleine pony's het bij mij nog steeds proberen :P En dan heel beteuterd kijken dat het niet werkt :(:)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:34

Als je 't over hoofd omhoog hebt; vaste martingalen zie je nu ook praktisch nooit meer, evenals de bijzetteugel tijdens het rijden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:36

Inderdaad, ze geven het dan ook echt op, ook met het zadel dan. Wegdraaien bij kleintjes is namelijk heel erg grappig natuurlijk. Zeker bij de paarden waar nog een los deken onder ligt dat altijd verschuift als je het zadel er niet in één keer goed op gooit.

Dat is ook zo, gelukkig maar. Beide zijn levensgevaarlijk voor de ruiter. Het paard hoeft maar één keer te schrikken, zijn kop omhoog te gooien, ertegenaan te klappen, daarvan te schrikken en te steigeren. Hij kan geen kant op, zeker met bijzet, en klapt achterover.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:38

Maar gogue's en chambon's zijn juist in volgens mij, een enkele keer zie ik ook nog wel een 'simpel' touwtje.

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:25

Hebben jullie dannooit zo een miskoop gedaan van die irritante rubberen teugels met al die kleurtjes, Geel blauw en rood)die dan aan je handen bleven plakken (het rubber) gevolg: enorm vieze handen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:28

Knor schreef:
Hebben jullie dannooit zo een miskoop gedaan van die irritante rubberen teugels met al die kleurtjes, Geel blauw en rood)die dan aan je handen bleven plakken (het rubber) gevolg: enorm vieze handen

Die wilde ik *vroegah* altijd.
Vond ik zo leuk _O-

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:31

kazary schreef:
Die fluittrens ziet er niet prettig uit. Een staaf dik ijzer zonder vorm. En ik ben ook de jongste niet meer, maar heb er nog nooit iemand mee gezien. Dus of het uit de mode is?
Koordsingel heb ik altijd een onding gevonden. Nooit geen problemen gehad, maar heeft me nooit fijn geleken voor een paard.
Lage neusriem is denk ik inderdaad een mode verschijnsel. En ook ik vind een hoge neusriem heel veel mooier.

Zo had je vroeger ook peesbeschermers van plastic, met ook van diezelfde bandjes er door heen.
En jute stal dekens. En vilten dekjes. Bij al deze ben ik toch blij met de nieuwe veranderingen.

Fluittrens heb je ook in enkel en volgensmij ook dubbel gebroken maar dat weet k niet zeker
Mja ze verstoppen wel snel zeker als ht paard een paar grassprietjes of snoepjes meepikt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:34

Al iemand die weet waar manenvet voor dient?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:35

Knor schreef:

Wij hebben ze bij de gehandicaptenlessen nog steeds en ik merk er niks raars aan moet ik zeggen. Rubber is uiteraard wel altijd wat plakkeriger dan leer, maar ik vind ze niet echt vervelend.

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:37

Of van dat schuim onder het zadel wat het zadel iets hoger legt zie je ook haast niet meer bij paarden.
wat ik ook al lang neit heb gezien is strikjes in de mannen met wedsrijd..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:46

Shanna schreef:
Al iemand die weet waar manenvet voor dient?

Daar ben ik ook al heel wat pagina's benieuwd naar

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:47

Strikjes en lintjes mogenneit (meer) op wedstrijd, manen vet is voor de hoeven, schijnt de hoorngroei te stimuleren omdat het lichaams - eigen is. Ik gebruikt he tniet, vet sluit af, je kunt beter zorgen voor een goede ondergrond en voldoende vocht voor de hoeven

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:49

even uit een ander topic gepikt over manenvet

SpikyBlue schreef:
Klopt. Het is echt een heel oud middeltje. Het allerbeste is om het van iemand te kopen die het zelf 'maakt' omdat er dan geen kunstmatige toevoegingen bij zitten. Het is niet hetzelfde als hoevenvet. Het wordt ook niet zo vaak gebruikt. Ik heb wel eens zo'n streng manenvet gezien en het ziet er erg ranzig uit! Ik zou het zelf ook niet snel gebruiken, maar de verhalen gaan altijd wel dat het superspul is voor slechte hoornkwaliteit. Overal waar 'te' voor staat is niet goed, dus je kan het best wel eens gebruiken maar niet te vaak!

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:56

Grapppig dit :D .
Heb het allllllemaal gezien en gebruikt: vilten sjabrakken (yek), koord singel (ook yek).
Heb zelf jaren lang in een gruwelijke ribfluwelen broek gelopen, hij zat zo vreselijk niet lekker, maar vooral niet toegeven. Is het na al die jaren er eindelijk uit, hehe.
Plakbandjes om de vlechtjes, de driehoekjes front-riem, en de gevlochten teugel.
Lappen knippen van oude dekens. bandageren met touwtjes, touwen vlechten. Onderdekens vouwen en vast leggen met dekensingel.
Heb zelf ook eens een frontriem gemaakt: met van die kleine kraaltjes de naam van de pony geweven en dat over de bestaande frontriem heen gespannen. Als je toch al aan het truien breien bent kan dat er best bij....

De bitringen (zwarte. oke) gebruik ik wel, mijn paard hapt het bit anders steeds naar links.
En de haarnetjes met strik zijn ook nog niet gebannen.
Een zweep zonder handvat staat braaf in mijn kast, heb m nu niet nodig maar weg gaat ie nooit. Na een half uur rijden had ik m halverwege vast. ;)
Ook een wollen deken hoort nog bij de standaard uitrusting.
Ga eens nadenken over andere sentimentele dingen.