Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cinnepin schreef:ooh ja van Frida dat ie bitloos rijd weet ik jadeed ze bij mij op stal al geloof ik...tog?
Hmm gelukkig snoert ie bij Bonito niet aan
silfie35 schreef:Ik rijd mijn verzorgpaarden nu zoiezo al bitloos dus veel verschil zal t niet maken:p En misschien is het nog is een keer een tip om aan Balkenende voor te leggen als er overbevolking is.. Gewoon bit verbieden en half bokt ( toch zon 50.000 mensen) vertrekt naar buitenland:P alle kleine beetjes helpen.
silfie35 schreef:Ik rijd mijn verzorgpaarden nu zoiezo al bitloos dus veel verschil zal t niet maken:p En misschien is het nog is een keer een tip om aan Balkenende voor te leggen als er overbevolking is.. Gewoon bit verbieden en half bokt ( toch zon 50.000 mensen) vertrekt naar buitenland:P alle kleine beetjes helpen.
LotteElf schreef:Ik zou het geweldig vinden. Mensen merken dan paardrijden niet in-de-mond-van-het-paard-trekken is. Ik rijdt zelf ook zonder bit. Ik heb er niets op tegen als iemand met bit rijdt, maar wel als iemand het paard pijn doet.
Adil18 schreef:LotteElf schreef:Ik zou het geweldig vinden. Mensen merken dan paardrijden niet in-de-mond-van-het-paard-trekken is. Ik rijdt zelf ook zonder bit. Ik heb er niets op tegen als iemand met bit rijdt, maar wel als iemand het paard pijn doet.
Oh alstjeblieft zeg. Dit vind ik echt de meest walgelijke en domme opmerking die je kunt plaatsen!![]()
Alsof mensen die met bit rijden allemaal mondrukkers zijn, noem jullie toch ook niet verdomde neusbotbrekers
Adil18 schreef:LotteElf schreef:Ik zou het geweldig vinden. Mensen merken dan paardrijden niet in-de-mond-van-het-paard-trekken is. Ik rijdt zelf ook zonder bit. Ik heb er niets op tegen als iemand met bit rijdt, maar wel als iemand het paard pijn doet.
Oh alstjeblieft zeg. Dit vind ik echt de meest walgelijke en domme opmerking die je kunt plaatsen!![]()
Alsof mensen die met bit rijden allemaal mondrukkers zijn, noem jullie toch ook niet verdomde neusbotbrekers
mick75 schreef:Zo lijkt het net alsof mensen die met bit rijden allemaal rukkende en plukkende dierenbeulen zijn en bitloos een garantie is voor rustige, stille handen... Helaas, er zijn bitruiters met een superzachte hand, en bitloos ruiters die niets anders doen dan rukken en plukken. En vaak (is mijn ervaring, zal niet iedereen zijn hoop ik) gaan mensen die een niet zo stille hand hebben juist over op bitloos... Omdat ze dan met een zachte optoming minder schade aanrichten of dat in elk geval denken.
kazary schreef:Je kunt op bitloos net zoveel druk zetten.Het meeste kwijt bent is juist de fijnheid van de hulpen, niet de druk.
Met een bit en zeker met strang en trens kun je de hulpen verfijnen waardoor het voor een paard duidelijker is wat hij moet doen. Zeker wanneer je oefeneningen hebt die snel op elkaar volgen, zoals een serie wissels, dan is het belangrijk dat met een kleine hulp het paard weet dat er een verandering komt, zoals in de wissels waneer de volgende wissel ingezet moet worden. Natuurlijk doe je dit ook met de zit en het been, maar ook met een minimale teugel hulp. Dit kan ook bitloos, maar dan zijn de hulpen toch sneller minder duidelijk. En dan heb je sneller kans op een miscommunicatie.