Goed nieuws voor wedstrijdruiters die bitloos dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ikima

Re: Goed nieuws voor wedstrijdruiters die bitloos dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:18

Het ziet er op de foto bovenaan deze pagina inderdaad gespannen uit, paard stuwd ook i.p.v. dragen, ook dit is een momentopname dus misschien was het een paar passen laten wel een mooi geheel. Helaas zien we dus alleen het gespannen moment.

Het paard van Daan_Ordeal loopt wel mooi ontspannen en treedt ook meer onder, het is een mooi geheel om naar te kijken.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:38

Ehm, dat is beide hetzelfde paard/amazone, ikima? Nagelbijten / Gniffelen

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:46

Dat zag ik ook achteraf, dat bedoel ik dus ook met een momentopname, een paar passen verder kun je een heel ander beeld krijgen. Om het goed te kunnen beoordelen heb je meer aan een filmpje.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:32

[HAR] Hackamoreprobleempjes - doe ik iets fout?

mijn vraagje over mijn bitloze dressuur Tong uitsteken

Het doel van de dressuur blijft toch hetzelfde, met of zonder bit. Als blijkt dat 1 van de 2 methodes niet effectief is, blijft toch iedereen laag in de klasses hangen. Wat is dan het probleem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:37

Afbeelding ziet er ook niet aangesnoerd uit ofwel?

Overigens heb ik vandaag iets geprobeert, naast mijn paard trok ikw at hader aan de teugel om te voelen of het aansnoerde ( het kruislings ) ik trok zo hard mogelijk ( klinkt zielig maar ik lette wel op hoor ) overigens kon ik dus prima mijn hele hand er zonder pardon tussen steken Lachen

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:41

Super dat straks de mogelijkheid er is om bitloos te starten. Maar mensen wat een off-topic discussie. Ik heb tot nu toe het meeste met bit gereden maar zou het top vinden om bitloos te rijden. Ik vind namelijk dat het aantoont wat voor een vertrouwens band er is tussen jou en je paard. Als ik zelf een paard had zou ik ook bitloos willen rijden maar dit wilt niet zeggen dat ik het bit afschaf. Vraag me stiekem af hoe het met het mennen zou gaan in de marathon Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:44

ik vind idd ook dat je wel vetrouwen in elkaar moet hebben wil je bitloos rijden. ik rijd haar dus ook bitloos langs de drukke weg en in het bos. Ze is veel ontspannender bitloos. Ik heb geenw edstrijd ambities maar mocht ik die wel hebben had ik t sowieso niet gedaan met bit omdat ze dan gewoon veel gespannender loopt, daarom en ik blij dat t bitloze ook toegegstaan is voor de mensen die het net zo ervaren als ik

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:48

Toch jammer dat ik mijn ouwe merrie met pensioen gestuurd heb. Die kon ik op een hackemore beter door een M parcours sturen dan met een bit.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:57

Myukii dank je! Jullie gan bitloos ook lekker! Erg gaaf dat jij wilt gaan starten, alvast succes Lachen

Ikims ze was op dat moment inderdaad gespannen, het verschil met de andere foto's is duidelijk te zien. Maar een fimpje zegt inderdaad veel meer, zal eens kijken Knipoog

Sheran ik ben sowieso geen fan van hackemore, die werken veel te scherp in vind ik. Ik zou eens iets anders proberen zoals een sidepull of Dr Cook.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:42

Een hackemore is inderdaad absoluut geen dressuuroptoming.. Werkt zeer scherp in, en moet eigenlijk zonder teugelcontact gereden worden, en ik kan uit ervaring zeggen dat het echt heel moeilijk is om je paard zonder teugelcontact een winstpuntwaardige B of L-proef te laten lopen. Net als een touwhalster, is een hackemore daar niet voor gemaakt..

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:46

blieb01 schreef:
Super dat straks de mogelijkheid er is om bitloos te starten. Maar mensen wat een off-topic discussie. Ik heb tot nu toe het meeste met bit gereden maar zou het top vinden om bitloos te rijden. Ik vind namelijk dat het aantoont wat voor een vertrouwens band er is tussen jou en je paard. Als ik zelf een paard had zou ik ook bitloos willen rijden maar dit wilt niet zeggen dat ik het bit afschaf. Vraag me stiekem af hoe het met het mennen zou gaan in de marathon Verward

ik denk niet dat er menners zijn die over zullen stappen op bitloos iig niet in de hogere klasses..

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:07

plientjedres schreef:
vind het leuk dat ze dit goed keuren, maar toch vind ik bitloos meer iets voor de recreatie ruiter.(hier hoop ik met de tijd ook bij te horen Haha! )
met zo'n touwhalster kan je je paard volgens mij niet met de zachte hand naar beneden gereden worden.
overigens vind ik zo'n bitloos hoofdstel als hierboven op de foto wel geschikt kwa optoming.

Je rijdt je paard niet met je handen naar beneden, maar van achter naar voor, met mijn hengst ben ik bijna zover dat ik hem, met touwhalster, netjes nagevelijk kan laten lopen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:34

Maar dan zul je hem toch op moeten vangen van voor, en ik vind het niet eerlijk om dat met touwhalster te doen... Tenzij je echt geen contact houdt, maar dat vraagt een extreem goede beheersing van de hulpen van jou en je paard, en op die manier kan een jury je ook niet beoordelen als hij bij een 'bit-combinatie' zou doen. Dus ik vind dat starten met een touwhalster niet zou mogen... Lachen

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:41

Daar heb je gelijk in, maar ook voor opvangen van voor heb je geen harde hand nodig, al geef ik je wel gelijk hoor, had er niet goed over nagedacht.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:49

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:45

Daan_Ordeal schreef:
Zamora schreef:
wat een heerlijk ontspannen foto.. Scheve mond zadel ligt ook lekker denk ik

Waarom moet dat nou weer op zo'n negatieve manier? Blegh wat irritant is dat zeg! Overigens heb ik mijn zadel daar inderdaad te ver naar voren liggen. Inmiddels is het helemaal aangepast aan haar rug. Mijn zadelmaker heeft met een pad met circa 500 sensoren drukmetingen gedaan en de druk verdeling was erg goed en de drukpunten zijn lager dan gemiddeld.

Vivalavida ik rij inderdaad gewoon met een contact teugel. Bij het hoofdstel van Emiel Voest, met de touwtjes, vind ik wel dat het eerder aansnoert. Maar ja, een goede ruiter trekt niet aan de teugels, dus is er ook geen sprake van aansoeren.

Zamora is dit ook niet ontspannen?
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YSD88AC4.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DLV6J47Y.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QUWLUC7B.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-L3WOVH66.jpg

zoals ik al had gezegd had ik niet door dat het van iemand hier was die foto Nagelbijten / Gniffelen Ik heb in je profiel gekeken en daar ziet het er wel mooi uit! Die foto is gewoon een verkeerd moment opname, sorry voor de reactie Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:47

Cinnepin schreef:
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 64-610.jpg ziet er ook niet aangesnoerd uit ofwel?

Overigens heb ik vandaag iets geprobeert, naast mijn paard trok ikw at hader aan de teugel om te voelen of het aansnoerde ( het kruislings ) ik trok zo hard mogelijk ( klinkt zielig maar ik lette wel op hoor ) overigens kon ik dus prima mijn hele hand er zonder pardon tussen steken Lachen

omdat je geen teugeldruk hebt Rolleyes op de foto van daan_ordeal is dat wel zo en ik vroeg me af of ie DAAR niet erg aangesnoerd zat. beetje nutteloos om een foto neer te zetten met losse teugels dan he.
Laatst bijgewerkt door Mocca op 17-11-08 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link veranderd. Geen foto's quoten!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:00

Daan-ordeal kan zo gaan starten, dat ziet er goed uit.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:11

fijn voor de mensen die bitloos rijden ! OK dan!

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:25

Jannepauli schreef:
http://fr.youtube.com/watch?v=ex88onfPc_0&feature=related
Beter voorbeeld van netjes bitloos dressuren Lachen

Vind je? Ik vind dat het paard achter de loodlijn kruipt, in de krul wordt getrokken. Ook dat kan bitloos dus wanneer je zelf niet nageeflijk genoeg bent met je hand...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:27

Jannepauli schreef:

dit filmpje vind ik eigenlijk niet mee tellen als een "goed" voorbeeld voor bitloos dressuur. Paard loopt wel netjes maar geen bijster hoog niveau en de aanleuning laat ook nog wat te wensen over. Bij het commentaar staat dat het paard nog geen week op dit hoofdstel is gereden, kortom alles wat dit paard op dressuurmatig niveau heeft gereden, heeft hij met een bit geleerd. Het zou toch een beetje raar zijn als je een paard met bit gaat trainen en vervolgens bitloos een dressuur wedstrijd gaat starten Nagelbijten / Gniffelen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:28

Ik zie niet zoveel verschil met de gemiddelde bit-rijder eigenlijk...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:13

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:26

AafkeB schreef:
Jannepauli schreef:

Vind je? Ik vind dat het paard achter de loodlijn kruipt, in de krul wordt getrokken. Ook dat kan bitloos dus wanneer je zelf niet nageeflijk genoeg bent met je hand...

die constante druk op de neus kan nooit fijn zijn
met en zonder bit moet je loslaten..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:31

x_Marr schreef:
Bovenstaand filmpje vind ik de ruiter wat storen, zit behoorlijk onrustig, dit vind ik persoonlijk een beter beeld geven(witte paard)
http://nl.youtube.com/watch?v=YzsRF1hD8 ... re=related

toch zou ze geen punten kunnen rijden, ze heeft geen aanleuning. Ik snap niet waarom de paard zo mooi zijn hoofd stil houdt terwijl ze steeds los vast doet. Lijkt me heel irritant voor het paard.