Is dit het juiste moment? Is dit het juiste paard? Wat als het tegenvalt, een eigen paard... etc...

Hij staat te koop (nog niet online)... vandaar!
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
StableDoor schreef:Ik heb al tijden niet op bokt gepost maar ik meld me hier toch even. Mijn zus had al 7 jaar een fantastisch lief bijrijdpaard waar ik zelf ook af en toe mee ging rijden, ze is was vrij recent ons eerste eigen paard geworden maar na 3 weken hebben we haar met spoed moeten inslapen ivm een maagruptuur, wat echt verschrikkelijk was, ze had zo veel pijn... Nu hebben we met de familie besloten om toch weer rustig op zoek te gaan naar een paard. We zoeken een paard die iemand van 1.76m en 85kg kan dragen. Het paard komt op een plek waar ze 24/7 buiten staan met schuilstal. Belangrijk is dat het paard zeer verkeersmak is en alleen op buitenrit kan. Ook moet het paard overweg kunnen met mensen met een mentale beperking. Belangrijk is ook dat het paard gezond is, maar we laten het paard sowieso ook zelf keuren. Zouden jullie mee willen helpen in onze zoektocht?
goldenarrow schreef:Ik heb Gamble via Esha gekocht, maar Dutch Horse Trading heb ik ook in de gaten gehouden. Ik selecteer wel op paarden waar keuringsrapporten en fatsoenlijke foto's en filmpjes bijzitten. Wat voor mij belangrijk is in de filmpjes (naast dat ze zuiver lopen natuurlijk) is dat het er kalm uitziet en dat de ruiter niet te erg eraan moet rijden zeg maar. Bij Gamble zat ook een wedstrijdvideo, dus dat zegt me best veel. Proefrijden gaat niet (of je moet met de verkoper afspreken dat je een keer langs kan komen, maar je weet natuurlijk niet wat de prijzen gaan doen in de veiling).
Bij Esha staat wel in de algemene voorwaarden dat als het paard binnen een bepaalde termijn stalondeugden toont dat de koper de koop kan ontbinden. Altijd goed om de algemene voorwaarden dus goed door te lezen!
Gulpje schreef:Wat vreselijk verdrietig voor het paard en jullie!![]()
In je andere bericht lees ik dat je budget laag is. Mijn advies zou zijn, altijd grondig laten keuren om geen verrassingen te krijgen op korte of lange termijn. Ik heb trouwens in maart mijn Fries moeten laten inslapen. Die had al jaren slokdarmverlamming en het ging niet meer.Ik snap heel goed dat je geen Fries meer durft te kopen. Ikzelf durf het ook niet meer maar na een aantal maanden speuren naar KWPN'rs en Duitsers ben ik er achtergekomen dat het daar ook niet altijd rozengeur en maneschijn is. Veel hebben rontgenologische bemerkingen en hoe lager het budget, hoe vaker dat voorkomt. Eigenlijk duf ik wel te stellen dat er bij elk paard op MP onder de 10.000 euro iets niet helemaal goed zit. Dus wees waakzaam en zorg echt dat je goed nlaat keuren.
StableDoor schreef:Ik kan mijn post niet meer wijzigen, maar ik zal even op een rijtje zetten wat we zoeken:
- Paard dat iemand van 1.76m en 85kg kan dragen
- Liefst geen Fries meer
- Moet goed verkeersmak zijn en alleen naar buiten kunnen
- Moet oke zijn met verstandelijk beperkte mensen
- Leeftijd liefst onder de 15
- Zal vnl. voor buitenritten zijn, wat dressuur en grondwerk, geen wedstrijdambities
- Moet oke zijn met 24/7 buiten staan met schuilstal
- Lagere prijsklasse
Cioccolato schreef:Met een rontgenologische bemerking kan een paard ook nog prima functioneren hoor. Het ligt er maar net aan wat het is
Met een laag budget zul je daar toch vaak op uit komen.
Als ze maar goed bevonden zijn voor het doel, of liever gewoon voor de sport
ynskek schreef:StableDoor schreef:Ik kan mijn post niet meer wijzigen, maar ik zal even op een rijtje zetten wat we zoeken:
- Paard dat iemand van 1.76m en 85kg kan dragen
- Liefst geen Fries meer
- Moet goed verkeersmak zijn en alleen naar buiten kunnen
- Moet oke zijn met verstandelijk beperkte mensen
- Leeftijd liefst onder de 15
- Zal vnl. voor buitenritten zijn, wat dressuur en grondwerk, geen wedstrijdambities
- Moet oke zijn met 24/7 buiten staan met schuilstal
- Lagere prijsklasse
Wat versta je onder lagere prijsklasse? Ik denk dat dat per persoon ook nog wel kan verschillen.
Is bijvoorbeeld een grote haflinger of tinker wel een optie?
StableDoor schreef:Rond de €5000. Een grote haflinger of tinker is zeker een optie!
Fly_high schreef:StableDoor schreef:Rond de €5000. Een grote haflinger of tinker is zeker een optie!
85 kilo en 176cm op een pony is wel heel erg op het randje, zeker als het een minder handige (?) ruiter is. Je ziet altijd dat ze het toch erg zwaar hebben.
Zou persoonlijk liever kijken naar grote paarden en dan met evt bemerking of gewoon wat ouder.
CrazyCat schreef:Elisa2 schreef:Hier loopt een stevige Tinker van 1.50 cm, die is zo breed dat iemand van 1.76 en 85 kilo er ook met gemak op past. Zou dat ook niet gelijk helemaal afschrijven, die dieren zijn loeisterk.
En het meer oude type Haflinger draagt dat ook gemakkelijk.