Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:20

Als we met elkaar alle weides wolfwerend afrasteren volgens de norm en dat ook zo blijven onderhouden, vrees ik dat we inderdaad veel meer klachten krijgen. Want laten we eerlijk zijn: het landschap wordt niet om aan te gluren met allerlei hoge afrasteringen met veel draden.
En dan de kosten ervan en het feit dat je dagelijks moet gaan controleren of het allemaal nog wel in goede staat is. Én of er geen wild in verstrikt is geraakt.
Heb al eens gelezen dat mede daarom op de Veluwe niet overal de rasters konden worden geplaatst om o.a. de moeflons die er grazen beschermen. Als je een wolf buiten een gebied houdt, doe je dat ook met b.v. reeën en die moeten er juist weer toegang hebben voor hun voedsel.

Wolven ongecontroleerd toestaan staat ook op gespannen voet met het laten begrazen van gebieden om het te beheren.

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:47

In Spanje zijn 7 paardenhouders wederom vrijgesproken nadat ze waren aangeklaagd door Animal Rights.
De paardenhouders zouden hun dieren niet beschermen tegen de wolf en hun dieren mishandelen.
Lageee rechtbank stelde AR al in het ongelijk en nadat AR in hoge beroep zijn gegaan, zijn ze opnieuw in het ongelijk gesteld.
Bron:
Lavozdeasturias.es 9-1-24

Bekijk dit bericht op Facebook https://www.lavozdeasturias.es/noticia/ ... nyzNrdpQLk

In Nederland zijn ook al dierhouders/boeren aangeklaagd door PvdD/Animal Rights.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:15

Mooi. Heel mooi nieuws.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:18

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:23

Ze springen ook over het hek bij park de Hoge Veluwe. 1.20 is niks voor een wolf.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:37

Marigold schreef:
Ik kwam gister met de auto door Elsloo(fr). Zowat geen schapen meer te vinden daar, maar bij een groepje pony’s achter heel hoge omheining stonden ineens twee damhertjes, maar dan aan de buitenkant van het gaas. Lopen sommige damherten van Katlijk al helemaal daar dan?

Ook door Zorgvliet, Oude Willem en Doldersum gereden. Bijzonder idee dat daar zoveel wolven gezien kunnen worden. Schapen echter, ook daar heel weinig tot niks.
Zorgvliet wel paarden buiten en aan manier van voeren te zien altijd buiten, achter normale draden. Het zijn grotere ponys en paarden van een verhuur bedrijf. Niet de eerste prooi voor een wolf maar ja, toch denk ik dat een wolf er wel schade aan kan toebrengen als je een keer pech hebt.

Zijn de wolven nou eigenlijk wel of niet ook al boven de Tjonger gezien? Ik zie die watergangen ook qua meldingen best wel als natuurlijke territorium grenzen. De Drentse hoofdvaart en de Tjonger bedoel ik nu. Boven de Tjonger wel schapen in weitjes achter enkele draden, zoals het altijd al was en alsof er geen wolven bestaan.

Ten eerste is het Zorgvlied met een d
Rondom Elsloo loopt al heel lang een groep Damherten dus die komen niet uit Oudehorne.
Ik zou niet weten waar er in Zorgvlied een verhuurbedrijf van paarden en pony's zit. Bij de manege staat alles hoog in het draad. Ms de Alberthoeve en dat is een vakantieverblijf waar wat paarden in pension staan. Een verhuurbedrijf is er niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:45

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:05

Van de wolf waarvan met dna-onderzoek is vastgesteld dat die hier in 2022 8 schapen heeft gedood, is in totaal al vastgesteld dat die 109 schapen heeft gedood (incl. de schapen die moesten worden afgemaakt door de verwondingen). Verder een kalf, 2 pinken en samen met een andere wolf een koe.
Volgens het kaartje met de verspreiding heeft die zich aangesloten bij het roedel in Midden Drenthe.
Ik vind het een flink aantal dode dieren in 1,5 jaar tijd, als ik eerlijk ben.

Vraag mij wel eens af of de aanvallen van de laatste maanden ook die wolf met dan het roedel zijn of een nieuw roedel. Uitslag welke wolf het is geweest is duurt wat langer dan het vaststellen dat het inderdaad een wolf is geweest.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:39

Tijd zal het leren….
In principe zullen volgens mij de reuen sowieso de geboorte roedel verlaten en gaan die op zoek naar een nieuwe roedel en of teef om zelf een roedel te beginnen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:09

tienus63 schreef:
Vanochtend wolf op heterdaad betrapt in wolfwerende afrastering.
Helaas 10 gewonde schapen en 1 schaap gedood.

Bron whatsapp meldingen wolven in Westerveld.
[ [url=m/CwuaUo.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2HD5qC.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/n5gegR.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9eQNgU.png]Afbeelding[/url] ]

Hier de verklaring van de eigenaar van de schapen.
Bron rtv Drenthe

Wolf kruipt door wolfwerend raster in Wapse: 'Hij stapte tussen de stroomdraden door' https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/162031 ... raden-door #rtvdrenthe

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:11

Dat heb ik al vaak gezegd, als de shetlander dit kan met zijn dikke vacht, dan de wolf ook

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:15

Gelezen en de opmerking over geen stroom voelen door de dikke vacht geloof ik ook. Hoeveel Shetten hebben lak aan de stroomdraden omdat ze door hun dikke vacht niets voelen?

Vrijwel iedereen in de praktijk geeft aan dat een wolfwerend raster op heel veel punten niet voldoet. Maar er wordt stug aan vastgehouden als dé oplossing. Zolang het maar voldoet aan de checklist....

Citaat:
BIJ12 bevestigt dat het raster bij de eerdere aanvallen volgens de norm was geplaatst. Bij de aanval van november maakt BIJ12 wel de kanttekening dat het raster niet intact was omdat een schaap is uitgebroken.

Dit vind ik trouwens opmerkelijk. Waarom heeft een schaap de neiging om uit te breken vraag ik mij dan. Schapen blijven vrij makkelijk binnen omheiningen vind ik.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:24

DuoPenotti schreef:
Dat heb ik al vaak gezegd, als de shetlander dit kan met zijn dikke vacht, dan de wolf ook

Precies dat en dan ook nog even de beloning incasseren in de McSchaap.
Win win voor een wolf.

@branka, helemaal met je eens. Schapen breken niet snel uit. Behalve wanneer ze opgejaagd worden.
Ik denk dat je als schaap betere kansen hebt tegen een wolf achter een enkele of dubbele draad dan binnen een (McSchaap) wolfwerende afrastering.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 16:51

Ik wou net zeggen, als de beloning voor paarden/ pony's al vrij hoog is aan de andere kant van jet draad dan doet een wolf ook echt wel moeite.

Het is tenslotte nog altijd minder moeite dan achter een ree aanrennen.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:55

tienus63 schreef:
Debat over de wolf van provincie Gelderland is vanmiddag vanaf 14 uur te volgen:
https://gelderland.stateninformatie.nl/ ... 17-01-2024

Is iemand dit aan het volgen? Net een heel emotioneel betoog van Dhr Kemp, schapenhouder op de Edese hei. Voor hem is de maat echt vol!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 17:15

BrankaZ schreef:
Dit vind ik trouwens opmerkelijk. Waarom heeft een schaap de neiging om uit te breken vraag ik mij dan. Schapen blijven vrij makkelijk binnen omheiningen vind ik.

Hun poten en snuit kunnen de stroom wel voelen. Voor mijn lama's heb ik op poothoogte een stroomdraad om ze van het gaas weg te houden. Dat werkt, maar hoger voelen ze ook niets door hun dikke vacht.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:26

Laatst bijgewerkt door tienus63 op 17-01-24 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:28

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:46

Dierhouders in de gemeente Epe zijn komende maandag welkom op een inloopavond over de wolf.

Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 22:47

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 14:06

De led truck die Van Straaten research, Stichting Annemieke gisteren voor het provinciehuis in Arnhem heeft geplaatst, is gehackt geweest door werkgroep wolf in Nederland.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 14:19

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 14:21

Een doosje kogels is minder duur.

Ooh wat laat pro wolf zich kennen.
Ja echt kleuters om die wagen te hacken.
Ja stel je voor de echte waarheid

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 16:01

Laat ze eerst maar eens fatsoenlijk onderzoek doen naar de rasters, of het echt nut heeft en hoe schadelijk het is voor de overige fauna.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 17:52

Vandaag in Uddel, 5e aanval bij schapenhouder.
3 drachtige ooien gedood.
Bron: geen wolf.

Edit:
Foto’s kunnen als gruwelijk ervaren worden.
Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 18-01-24 20:19, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto's in spoiler gezet vanwege de aard van de foto's