Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwiaa

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:21

Ik weet niet heel precies wat flegmatiek betekent, het was in elk geval geen paard dat het heft in eigen handen neemt zeg maar. Vraag je 2 passen dan krijg je 2 passen. Wel eerlijk en nuchter! Ik vroeg een wissel en ik kreeg een wissel, ik vroeg contra hij deed contra, allemaal oké. Dus echt wel een lieve.

Ik heb wel wat moeite met contact houden, ik houd mijn teugels altijd wat te losjes (lang reining gereden) en heb de indruk dat, zeker bij deze paarden, ze het echt wel nodig hebben om ergens naartoe te lopen, maar voor mijn gevoel heb ik dan wel echt veel in mijn handen. Maar zo verlies je wel wat spanning en als ze dan zelf al niet echt veel energie erin stoppen dan loopt de ballon nogal snel leeg zeg maar. En dat is iets waar ik echt wel meer op moet werken en gevoel moet ontwikkelen. Ik kon deze in het begin met moeite in draf krijgen en houden, daar schaamde ik me wel even voor :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:23

Ik ben ook niet zo goed met heel trage paarden hoor :o Het lukt wel, mn kwpn ruin was in het begin ook liever lui dan moe :+

Heb liever een voorwaartse. Maar ben ook weer niet zo'n held die een rodeo wil ohz :')

Gewoon een paard met looplust, een keer schrikken kan best, maar ook dan niet meteen aan de kletter gaan. Een keer een bokje is ook geen probleem. Maar rug bol en met 4 benen de lucht in tijdens een galop in het bos, nee dankjewel

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:24

Kiwiaa schreef:
Hebben jullie dat ook wel eens voorgehad dat je naar een paard gaat kijken dat eigenlijk meteen vertrouwd aanvoelt, heel braaf is en dat ook gewoon alles doet wat je vraagt en dat hij eigenlijk perfect is als je er rationeel over nadenkt, maar dat je toch denkt van goh...

Ik voel me momenteel een beetje een aansteller want het paard waar ik naar gaan kijken ben was écht een lieveke en mooi en braaf, ik zou niet weten wat ik meer zou willen. Maar toch had ik niet zoiets van oke ik neem hem mee! <3 Ik denk dat ik zelf wat meer neig naar paarden met meer pit, maar daar ga je dan wel eens een keer mee vliegen of minder relaxed op buitenrit kunnen dus mijn ouders en lief denken dat ik een doodwens heb :+

Zeker! Een paar paarden gereden die echt in mijn plaatje pasten, maar waar ik niet de wauw factor bij had. Voor mij was de chemie, de klik heel belangrijk

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:25

Dilan93 schreef:
Ik ben ook niet zo goed met heel trage paarden hoor :o Het lukt wel, mn kwpn ruin was in het begin ook liever lui dan moe :+

Heb liever een voorwaartse. Maar ben ook weer niet zo'n held die een rodeo wil ohz :')

Gewoon een paard met looplust, een keer schrikken kan best, maar ook dan niet meteen aan de kletter gaan. Een keer een bokje is ook geen probleem. Maar rug bol en met 4 benen de lucht in tijdens een galop in het bos, nee dankjewel

Dan pleur je er niet genoeg voer in }:)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:27

Hallo allemaal, over een tijdje zal ik ook op zoek gaan naar een nieuw paard. Ik kijk wel al iedere keer op internet, maar moet eigenlijk nog even wachten.

Wordt nog wel een uitdaging, wat ik wil, wil geloof ik bijna iedereen :=

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:28

ikke schreef:
Dilan93 schreef:

Weet niet of dat het probleem was hoor. Toen ik hem een poosje reed werd ie veel actiever (en kon ik m zelfs heet krijgen :') ) op dezelfde hoeveelheid voer.

Met springen was ie net zo. Deed keurig zn sprongetje, om dan vervolgens op zn dooie akkertje verder te sjokken. Moest echt leren om hem voorwaarts te rijden.
Ik had daarvoor alleen mn arabier gereden, een paar jaar. En die ging bij wijze van al als je voorwaarts dacht

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:30

Dilan, ja ik kan me wel vinden in wat jij schrijft. Van een paard dat opzij springt ofzo kijk ik echt niet op, maar als ze er al bokkend vandoor gaan met de rug bol, dan blijf ik niet zitten :+ Een vriendin die mee was gaan kijken grapte al dat ik eerst een rodeocursus moet volgen en dan terug moest kijken naar een paardje als ik deze niet leuk vond _O- wat ik volledig snap ik vind mezelf ook stom dat ik niet zoiets had van wow leuk ja, want ale je moet wel echt stom zijn om zo eentje te laten staan.

Esther, oke fijn te lezen dat ik toch niet alleen ben! Ik ben me echt al aan het afvragen wat er mis is met mij.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:32

Ik ben het nu inderdaad ook gewoon om met PRE's te rijden, die zijn toch een stukje sensibeler (of nouja, ik zal niet veralgemen, degene die ik reed waren sensibeler :p ) vandaar ook dat ik bij deze opstapte, dacht aan draf. Er gebeurde niks. Huh :+

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:33

Lindor92 schreef:
Hallo allemaal, over een tijdje zal ik ook op zoek gaan naar een nieuw paard. Ik kijk wel al iedere keer op internet, maar moet eigenlijk nog even wachten.

Wordt nog wel een uitdaging, wat ik wil, wil geloof ik bijna iedereen :=

Wat wil je? :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:42

Kiwiaa schreef:
Ik ben het nu inderdaad ook gewoon om met PRE's te rijden, die zijn toch een stukje sensibeler (of nouja, ik zal niet veralgemen, degene die ik reed waren sensibeler :p ) vandaar ook dat ik bij deze opstapte, dacht aan draf. Er gebeurde niks. Huh :+

Dat is training. Vrijwel elk paard krijg je zo gevoelig alleen moet je er bij sommige wat meer werk in stoppen.

Dilan93 schreef:
ikke schreef:

Weet niet of dat het probleem was hoor. Toen ik hem een poosje reed werd ie veel actiever (en kon ik m zelfs heet krijgen :') ) op dezelfde hoeveelheid voer.

Met springen was ie net zo. Deed keurig zn sprongetje, om dan vervolgens op zn dooie akkertje verder te sjokken. Moest echt leren om hem voorwaarts te rijden.
Ik had daarvoor alleen mn arabier gereden, een paar jaar. En die ging bij wijze van al als je voorwaarts dacht

Nee, dat voer is niet het probleem. Punt is dat je er een stuk training in gestopt hebt.

Waar het om gaat is het verschil tussen wat jij als ruiter graag ziet en wat het paard tot dan toe geleerd heeft. Dat is waar Kiwiaa feitelijk nu tegenaan loopt en ze moet zichzelf de vraag stellen of ze dat het paard kan en wil leren.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:47

Ja, ik denk niet dat ik dat kan.. mijn huidige paard lijkt er wel wat op en daar is het nooit mee gelukt. Die ging wel echt heftig in verzet elke keer opnieuw, dat zie ik het paard dat ik vandaag gereden heb nog wel niet doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:51

Kiwiaa schreef:
Ja, ik denk niet dat ik dat kan.. mijn huidige paard lijkt er wel wat op en daar is het nooit mee gelukt. Die ging wel echt heftig in verzet elke keer opnieuw, dat zie ik het paard dat ik vandaag gereden heb nog wel niet doen.

Feitelijk zeg je dus: ik wil graag een Iberiër; dat temperament past me.

Dan moet je ook in die hoek gaan zoeken. Ik zeg niet dat dat met andere paarden niet kan, maar je wordt wel heel specifiek in je criteria. Aan jou om te bepalen waar je welke marges ziet.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:54

Kiwiaa schreef:
Hebben jullie dat ook wel eens voorgehad dat je naar een paard gaat kijken dat eigenlijk meteen vertrouwd aanvoelt, heel braaf is en dat ook gewoon alles doet wat je vraagt en dat hij eigenlijk perfect is als je er rationeel over nadenkt, maar dat je toch denkt van goh...

Ik voel me momenteel een beetje een aansteller want het paard waar ik naar gaan kijken ben was écht een lieveke en mooi en braaf, ik zou niet weten wat ik meer zou willen. Maar toch had ik niet zoiets van oke ik neem hem mee! <3 Ik denk dat ik zelf wat meer neig naar paarden met meer pit, maar daar ga je dan wel eens een keer mee vliegen of minder relaxed op buitenrit kunnen dus mijn ouders en lief denken dat ik een doodwens heb :+

Zeker :j ook bij een merrie gehad. Was super braaf en toen ik naar huis reed dacht ik. Ik neem haar gewoon mee want ze past helemaal in wat ik zoek. Alleen wist ik al niet eens meer hoe ze eruit zag en was het gewoon een paard.
Terwijl ik bij de laatste echt gewoon niet naar huis wilde en er onder het zadel echt nog wel werk aan zit. Vond en vind ik helemaal niet erg want ik voelde me zo vertrouwd op zijn rug. <3

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:59

@Ikke Misschien wel ja. Ik was ook wel meteen weg van het ras en was zo fijn rijden, maar heb wel de ambitie om terug op wedstrijd te gaan (beetje inhalen wat mijn droom was maar nooit gelukt met mijn eigen paard, die was enkel happy als hij op buitenrit mocht of mocht springen, maar ja ik wou dressuur doen en dat is er dus niet van gekomen). En er zijn toch wel echt veel vooroordelen dus dan denk ik ook van ja ga je het jezelf dan niet erg moeilijk maken en vaak gefrustreerd van wedstrijd terugkomen omdat ze je paard een boerenknol vinden. Langs de andere kant ben ik wel degene die dag in dag uit met het paard moet omgaan :+

@autumn, oh wat fijn dat je dan bij die andere wel zo meteen iets had van <3 het is nu natuurlijk ook nog maar het eerste paard waar ik ga naar kijken, maar ja mijn papa had zoiets van koop hem gewoon ipv zo onnozel te doen, is ze weer, vrouwen, altijd moeilijk doen :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:06

Dat denken juryleden echt niet, dat is echt onzin en komt vaak bij mensen vandaan die niet graag kijken wat ze zelf fout doen. Dus ligt het altijd aan de jury. Ja, je zal misschien dingen hebben waar je op afgerekend wordt, omdat dat niet correct is. Bijvoorbeeld maaien, dat hoort niet dus krijg je mindere cijfers. Maar niet omdat het zo'n type paard is.

Daarnaast houd ik ook van de hetere en sensibelere dieren. Maar degebe die we nu hebben moest braaf zijn voor mijn moeder. Binnen een jaar was ze bij mijn rijden loeiheet ennzodra je niks vraagt ook gewoon dat brave paard. Geen spectaculair paard, gewoon simpel htk paard. Maar die scoort een partij goed :')

Oh en ik kannook slechter contact houden met teugels en ook moeite met beenhulpen door ziekte, maar lukt allemaal wel. Je moet natuurlijk wel consequent zijn, maar dat moet je bij die sensibele dieren ook, bij elk paard eigenlijk.

(Ik heb maar bij 1 paard gehad dat die het moest worden, de rest waren gewoon geschikt op alle punten en reden fijn. Eenmaal thuis was er geen verschil meer qua band of klik tussen die van moment 1 en de anderen)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:09

Kiwiaa schreef:
@Ikke Misschien wel ja. Ik was ook wel meteen weg van het ras en was zo fijn rijden, maar heb wel de ambitie om terug op wedstrijd te gaan (beetje inhalen wat mijn droom was maar nooit gelukt met mijn eigen paard, die was enkel happy als hij op buitenrit mocht of mocht springen, maar ja ik wou dressuur doen en dat is er dus niet van gekomen). En er zijn toch wel echt veel vooroordelen dus dan denk ik ook van ja ga je het jezelf dan niet erg moeilijk maken en vaak gefrustreerd van wedstrijd terugkomen omdat ze je paard een boerenknol vinden. Langs de andere kant ben ik wel degene die dag in dag uit met het paard moet omgaan :+

@autumn, oh wat fijn dat je dan bij die andere wel zo meteen iets had van <3 het is nu natuurlijk ook nog maar het eerste paard waar ik ga naar kijken, maar ja mijn papa had zoiets van koop hem gewoon ipv zo onnozel te doen, is ze weer, vrouwen, altijd moeilijk doen :')

Zeker :j dat was voor mij echt doorslaggevend. Ik stond op de poetsplaats en de eigenaresse zadelde hem af en ik had toen zoiets van, maar ik wil helemaal nog niet weg :')
Maar ik mag van mezelf nog niet te enthousiast zijn (terwijl ik dat natuurlijk wel ben *\o/* )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:12

Kiwiaa schreef:

Ehm, je hebt in dat wereldje alleen aanzien als je met een dikke vrachtwagen voor komt rijden, daar een knol van 20k+ uit schuift en even met drie vingers in de neus alle eerste prijzen weg rijdt.

Ben je niet dat vriendje van de jury, kon je weleens van een kouwe kermis thuis komen.

OK, dat is wel erg zwart-wit :D maar als er iets subjectief en dus beïnvloedbaar is, is het wel dressuurwedstrijden. Stap dus eerst even van je roze wolk af voordat je daaraan begint }>

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:14

mywishmax, Ah, ik hoor het meer zo uit mijn omgeving, ouders, kennissen, ben je daar weer met je spaanse knollen. Een vriendin van me rijdt best netjes en scoort soms echt slecht, terwijl ik het niet zie zelf. Ik ben dan natuurlijk wel geen jury maar kan wel beetje vergelijken met de andere deelnemers en dan snap ik soms niet waar de dramatisch slechte punten vandaan komen. Vind het dan bijzonder knap hoe rustig ze daar zelf onder kan blijven.

Wel netjes zeg dat je ze zo scherp aan je hulpen hebt gekregen! Ik weet dat consequent zijn echt de basis van de basis is en ik ben er ook wel erg bewust van dat ik daar heel erg aan moet werken, die wil is er zeker wel. Ben ook ongelofelijk kritisch op mezelf maar net wat minder op mijn paard haha. Ben te braaf en te snel tevreden. :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:21

Ikke maakt het extreem zwart wit en dat is absoluut niet hoe ik dressuurwedstrijden ervaar en ik rijd ze toch al een tijdje. Nooit die vrachtwagen gehad, of dure kleding of een paard boven de 15k.
Ik haal dan wel weer vaak de prijzen op, maar dat komt niet door de voorbenen, maar door het correcte rijden en constante beeld.

De enige keren dat ik het herken zijn bij fotografen langs de ring. Daar kom ik nog wel eens mensen tegen die van ons als combinatie maar heel weinig foto's maken. Bijvoorbeeld 30 van dat spectaculaire paard en 10 van ons. We zien er gewoon niet uit als iets om rekening mee re houden denk ik. Best banketstaaf als je dan wint en er geen foto's zijn om uit te kiezen. De juryleden hebben nog nooit zo gereageerd en ik heb die ervaring ook niet met andere ruiters, maar misschien zoek ik betere locaties qua sfeer op. (En ik ben te geconcentreerd op selecties en kampioenschappen)

Jureren is lastig om te beoordelen van de zijkant. Als ik 3 onderdelen verpest, maar daar tegenover een aantal hele goede onderdelen heb heffen die elkaar op. Terwijl je bij een brave simpele proef bijvoorbeeld niks anders haalt als een 5 en 6, maar dan kan je die 5 al niet compenseren.

Enne, dat scherp aan de hulpen is makkelijk om te doen als je anders niet kan rijden hoor :') en ik heb er hulp bij. Maar het is makkelijker als je niet anders kan, voor jou lastiger omdat het geen noodzaak is

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:28

Maar je hoeft toch niet per se aanzien te hebben om verder te komen in de wedstrijden?

Afijn, ik heb de dressuur jaren geleden al opgegeven omdat de tak van de sport me gewoon niet ligt. Vind endurance veel fijner. Niet maanden trainen om een proefje van 6 minuten af te leggen.
Heb tenminste nog 2u of meer plezier van een endurance wedstrijd :))

Daarnaast reed ik met een kleine arabier dressuur tussen de paarden. Dus voor de hoge punten hoefde ik het sowieso niet te doen :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:35

@Lindor: welkom, dat zoekt iedereen wel denk ik ja :)

Dilan: leuk leuk, wat is nu het vervolgplan?

Ik heb met mijn huidige draverruin ook geen mega klik. Ik train een merrie voor mijn vader, die is oervervelend, lastig en lelijk. En die vind ik toch leuk. Ook juist omdat ik er meer voor moet werken, die uitdaging vind ik leuk.

Maar met die zal ik nooit kunnen doen wat ik met mijn eigen paard doe, ontspannen op buitenrit.

Ik heb wel heel veel respect voor mijn ruin, voor hoe braaf hij is en hoe fijn hij te rijden is. Op dit moment in mijn leven is hij precies wat ik als eigen paard wil hebben.

Een klik komt dan ook daar uit voort, je gaat een paard dan waarderen voor wie hij is :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:41

Voor nu is het plan de verkoop rond te maken en dan een poos de opfok in :)

En in de toekomst hoop ik er endurance mee te kunnen starten. Lagere klasse hoor, heb geen ambitie voor klasse 3 of 4 :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:44

Dilan93 schreef:
Maar je hoeft toch niet per se aanzien te hebben om verder te komen in de wedstrijden?

Afijn, ik heb de dressuur jaren geleden al opgegeven omdat de tak van de sport me gewoon niet ligt. Vind endurance veel fijner. Niet maanden trainen om een proefje van 6 minuten af te leggen.
Heb tenminste nog 2u of meer plezier van een endurance wedstrijd :))

Daarnaast reed ik met een kleine arabier dressuur tussen de paarden. Dus voor de hoge punten hoefde ik het sowieso niet te doen :+

Nee, het gaat strikt genomen ook niet om aanzien maar wat is dan het nut van al dat uiterlijk vertoon?

Ik heb nooit het nut van wedstrijden ingezien en dat is er door een periode groomen voor iemand niet beter op geworden.
Ooit eens geroepen: pas op wilde dekhengst! terwijl ik in de losrij ring een rondje ging lopen.
Twee mensen aan de kant rolden over de grond van het lachen, de ruiters in de bak waren allemaal over de zeik. Kan niks hebben dat stel jankers, tssskk.
Brave merrie.......

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:58

Dilan93 schreef:
Voor nu is het plan de verkoop rond te maken en dan een poos de opfok in :)

En in de toekomst hoop ik er endurance mee te kunnen starten. Lagere klasse hoor, heb geen ambitie voor klasse 3 of 4 :)

Leuk! Ben erg benieuwd naar beeldmateriaal straks!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:15

Kiwiaa schreef:

Maar kan je dat verwachten van een paard waar je voor de allereerste keer op gaat zitten? Als een paard het niet is, is het hem niet, maar ergens moet je toch ook de tijd nemen om een team te worden en op elkaar afgestemd te raken.
Als je op eender welk paard gaat zitten, aan draf denkt en het dier gaat in draf, dan zou paardrijden een poepiesimpele sport zijn die iedereen dan zou beoefenen. :D