Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:13

Marigold, dat is dus een probleem.
Ook al worden er "maar" een paar schapen hier en daar verscheurd en misschien een paard of 2 .... je weet nooit waar het gaat gebeuren, dus zal iedereen die zijn beesten veilig wil houden de weilanden zo wolfwerend mogelijk moeten maken en zijn/haar dieren 's nachts binnen moeten zetten. En dan nog loop je het risico dat het mis gaat. Soort Russisch roulette.
En hoe meer wolven, hoe meer aanvallen op vee, helemaal als er in het wild geen eten meer rondloopt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:35

De wolf in centrum Amersfoort is nu voor de 2e keer gespot..

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:38

Popstra schreef:

in Vathorst, dat is een buitenwijk van amersfoort, grenst aan de polder arkemheen, een snackparadijs voor wolven |( . ik hou mijn hart vast

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 12:21

sterregoud schreef:
Sinds ik dat van de OVP gevolgd heb, is er toch een stuk wantrouwen ontstaan richting sommige boswachters en richting het nieuws in de journaals, van enige objectiviteit is helaas geen sprake. De NOS leent zich soms meer als voorlichtingskanaal dan als weergave van nieuws.

Ik vraag mij af of alle boswachters die dagelijks met hun laarzen in de modder staan het wel altijd eens zijn met de bureau ecologen. Maar zo'n boswachter mag natuurlijk niet zijn mond open trekken want dan vliegt hij bij de eerste de beste gelegenheid de laan uit.

Natuurlijk zullen er ook wel boswachters zijn die het eens zijn met het beleid. Maar ik vraag me af hoeveel dat er zijn. De problemen met het natuurbeheer in Nederland zijn gigantisch groot. Het gaat veel verder dan de wolf. 1 schandaal bijvoorbeeld is het dumpen van vervuild slip op eigen terrein en het leggen van wandelpaden vol met afval waartussen zelfs giftige batterijen liggen.
Ik kan me daarom niet voorstellen dat boswachters het met hun bazen eens zijn.

Ik ben vooral heel kritisch naar de mensen die het beleid bij de natuurorganisaties bepalen. De mond vol met natuurbescherming. En ondertussen gif dumpen in de natuurgebieden die onder jouw beheer staan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 12:28

sassefras schreef:
Popstra schreef:

in Vathorst, dat is een buitenwijk van amersfoort, grenst aan de polder arkemheen, een snackparadijs voor wolven |( . ik hou mijn hart vast
ah das geen centrum zoals ze schrijven dus

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 16:47

Loretta schreef:
sterregoud schreef:
Sinds ik dat van de OVP gevolgd heb, is er toch een stuk wantrouwen ontstaan richting sommige boswachters en richting het nieuws in de journaals, van enige objectiviteit is helaas geen sprake. De NOS leent zich soms meer als voorlichtingskanaal dan als weergave van nieuws.

Ik vraag mij af of alle boswachters die dagelijks met hun laarzen in de modder staan het wel altijd eens zijn met de bureau ecologen. Maar zo'n boswachter mag natuurlijk niet zijn mond open trekken want dan vliegt hij bij de eerste de beste gelegenheid de laan uit.

Natuurlijk zullen er ook wel boswachters zijn die het eens zijn met het beleid. Maar ik vraag me af hoeveel dat er zijn. De problemen met het natuurbeheer in Nederland zijn gigantisch groot. Het gaat veel verder dan de wolf. 1 schandaal bijvoorbeeld is het dumpen van vervuild slip op eigen terrein en het leggen van wandelpaden vol met afval waartussen zelfs giftige batterijen liggen.
Ik kan me daarom niet voorstellen dat boswachters het met hun bazen eens zijn.

Ik ben vooral heel kritisch naar de mensen die het beleid bij de natuurorganisaties bepalen. De mond vol met natuurbescherming. En ondertussen gif dumpen in de natuurgebieden die onder jouw beheer staan.

Klinkt als veel van die "groene" bedrijven.
Greenwashen noemen ze zoiets, aan de voorkant groen, aan de achterkant vuile was.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:26

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 21:27

Voor het dier rot, voor ons fijn.

Net over de grens in Belgie fokken ze als konijnen bij...daar is geen plek voor....

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 21:43

tamary schreef:
A2 Bij Nederweert is een doodgereden wolf gevonden afgelopen nacht :
https://nos.nl/artikel/2424499-doodgere ... in-limburg

oe :oo uit dat zelfde artikel:
Citaat:
Vorig jaar maart werd tussen Arnhem en Ede een wolvin doodgereden. Het dier bleek drachtig van een achtling.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 11:07

OMG 8 puppies zonder natuurlijke vijand bij zo ongeveer elke wolvin.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 07:55

Marigold schreef:
In de omgeving van de wolven waarnemingen in Drenthe zie ik alsnog veel schapen met piepjonge lammetjes buiten lopen achter normaal gaas.
Je zou denken, als de wolf zo bloeddorstig is, dat hij die weides zou afschuimen en allemaal lammetjes zou doden. Toch zijn daar geen tekenen van een lopen de schapen er vredig bij.

Kan natuurlijk altijd alsnog misgaan maar om hoeveel % van de kuddes / het schapenbestand gaat het?

Maakt percentages uit? Het wordt elk jaar vlot meer en meer en elk lam, elk schaap is er 1 teveel en geeft gigantisch veel stress.

De reden dat ze niet beter beschermd staan is zeer logisch te verklaren. De enigste reden om het wel te doen is de aanwezigheid van de wolf. 10 tallen redenen om het niet te doen wegen veel zwaarder.
Bijvoorbeeld financiƫle redenen, tijd redenen, feit dat gewenst wild nu ook de weide in en uit oftewel door kan. Als er nu wat gebeurt kunnen de weide dieren nog ontsnappen door dwars door de omheining te gaan. Veel schapen worden regelmatig verplaatst enz enz

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 07:57

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 09:07

Hier aan de overkant van de doorgaande weg van Zeist naar Amersfoort is een aangevreten reekalf gevonden...:(
Met de wolf in de buurt lijkt het me redelijk aannemelijk hoe het komt.
Is zo'n 800m verderop :(

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 09:11

Dat vind ik nog wel het ergste.
De nog levende half aangevreten dieren.
Als de dan altijd gedood worden met een nekbeet zoals ze zo graag de sprookjes wereld in slingeren, maar dat is dus niet.

Van de week ook weer foto's van schapen die er zo bij staan.
Zinoos geweld is het, ipv honger stillen.
Denk daarom ook wel de meeste aversie.
Zou hij echt doden en oppeuzelen tot het bot dan is het echt honger stillen. Dit niet.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 10:21

DuoPenotti schreef:
Als de dan altijd gedood worden met een nekbeet zoals ze zo graag de sprookjes wereld in slingeren, maar dat is dus niet.

Zou hij echt doden en oppeuzelen tot het bot dan is het echt honger stillen. Dit niet.

Precies dat is wat ik vanaf dag een gezegd heb.
Maar dan werd je niet serieus genomen, als klein lichtje uit de praktijk, dat was immers bedacht door "geleerden" die zelf op driehoog achter wonen...ironie modus uit....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 10:26

Sansevieria schreef:
DuoPenotti schreef:

Precies dat is wat ik vanaf dag een gezegd heb.
Maar dan werd je niet serieus genomen, als klein lichtje uit de praktijk, dat was immers bedacht door "geleerden" die zelf op driehoog achter wonen...ironie modus uit....

Net zoals dat zinloze geweld puur komt omdat de weide dieren in de weide opgesloten zitten en daardoor jacht instinct triggeren. In de vrije natuur zouden dieren enkel gedood wordt om direct op te eten....

Geen hond die de verwondingen aan brengt bij de 'koe' op het filmpje wat ik. Hierboven geplaatst heb...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 11:56

Net zeker als bij een op de heide vrijlopende kudde, waar uit de rustig grazende (niet ingerasterde) kudde een schaap gegrepen word en aangevreten door de wolf terwijl het dier nog leeft.

En de wolf zich niet storen laat door de herder die dichterbij komt...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:42

dierenfan schreef:
Net zoals dat zinloze geweld puur komt omdat de weide dieren in de weide opgesloten zitten en daardoor jacht instinct triggeren. In de vrije natuur zouden dieren enkel gedood wordt om direct op te eten....

Geen hond die de verwondingen aan brengt bij de 'koe' op het filmpje wat ik. Hierboven geplaatst heb...

Dat in 'echte natuur' alles direct wordt gedood en dan pas opgevreten is niet waar. De Wolf en wilde hond zijn voorbeelden hiervan. Net als de wolf kunnen Wilde honden prima al een dier half opvreten terwijl het nog leeft. Helaas is dat echt hun natuur en manier van jagen... Heel moeilijk om te zien en mee te maken, maar niet iets 'geks' waar de wolven in nl in afwijken.

Waar ze wel in afwijken is het flinke aantallen slachtoffers tegelijk maken. Wat komt doordat de prooidieren niet weg kunnen binnen omheiningen en de wolf teveel getriggerd blijft door hun aanwezigheid. In natuur was een kudde allang weggerend uit het gezichtsveld.

Ik blijf het een lastig iets vinden. Als ze zich netjes aan het wild hielden, was het niet zon probleem geweest. De vele slachtoffers aan vee is lastiger. We zijn zo ontzettend vol land, dat samenleven met een of meer roedels wel echt lastig is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:57

Ook in de natuur gebeurt dat. Omheining is geen/niet de enige reden dat een wolf dood zonder de prooi op te eten. Gevallen zijn bekend in verschillende landen en zowel vee als wild, zowel hier in onze kleine weides als op tig ha en in de vrije natuur. Het doorfokken zolang er voedsel is doet elke diersoort, maar het zoveel overschot doden is een ander verhaal en ronduit zorgelijk in combi met een overheid die het vertikt om ingrijpen mogelijk te maken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:20

Mij hoeven jullie niet te overtuigen hoor haha
De zogenaamde experts die we hier spontaan hebben die roepen dat echter wel.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 02:09

https://www.facebook.com/groups/9338546 ... 010663193/

Onderstaande tekst behoort bij bovenstaande link. Locatie is Veluwe NL.

Vanmorgen oog in oog met een Wolf

Ik was om 8 uur aan het wandelen met mijn 2 honden aan de lijn. In ene werden ze heel onrustig. Piepen, blaffen en trekken aan de riem. Liep op een breed pad, draai me om. Staat midden op het pad een Wolf die me aanstaart. Kon mijn ogen niet geloven.
Mijn honden helemaal in paniek en wilde vluchten.
Ik liep van de wolf weg, eerst rustig en keek om. De wolf volgde. Alle info die ik heb, geluid maken, met je armen zwaaien....nou met 2 honden trekkend aan de lijn in paniek denk je daar niet aan.
Ben gaan versnellen, wilde zo snel mogelijk terug nr de camping. De wolf versnelde naar een drafje. Recht op het pad, ogen op ons gericht.
Ben niet gauw bang....maar op dat moment wel. Niet voor mezelf maar voor mijn honden die in totale paniek waren. Gelukkig was ik 500 mtr van de camping maar het leek wel een uur.
Snel het hek open gedaan en toen verdween hij in het bos. Ik vol adrenaline en angst.
En ja, het was een Wolf. Mijn honden reageren op zwijnen en reetjes maar dan willen ze erachter aan. Zijn niet bang voor andere honden. Heb ze nog nooit zo meegemaakt.
En iedereen maar zeggen, de wolf is banger voor jou
Doelgericht volgde de Wolf ons.

Was niet in de mogelijkheid om een foto te maken vanwege trekkende honden. Daar baal ik nu wel van . Dan heb je het bewijs.

Loop daar al 2 1/2 jaar 3x per dag. Heb nu het advies gekregen om zo'n alarm mee te nemen waar ze van schrikken. Zou dat helpen?
Ik wil gewoon kunnen blijven wandelen zonder angst. Mijn honden heb ik nooit los. Als ze los waren geweest waren ze uit angst gevlucht.

Pfffff wat een ervaring. Hoop het nooit meer mee te maken. Ja bijzonder oog in oog staan met een wolf. Maar niet zo....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 07:17

Bah, griezelig.

Zag laatst een filmpje van een Cojote die achter een groter formaat Chiuwawa aan zat in een woonwijk. Hij kreeg hem te pakken. De eigenaar hoorde het gillen en kwam buiten en ging er achter aan. Beest liet niet los. Tot een buurman met zo een gas toeter blies, zo een bus met een toeter er aan die ze in voetbal stadiums mee nemen om te toeteren. Weet ff niet hoe die heten. Maar toen liet die Cojote los. Was echt naar om te zien, dat hondje in zn bek

Wellicht men in het bos met zo een toeter bij zich moet gaan wandelen zodat je kunt handelen in zo een situatie. Mits je je handen vrij kunt maken...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 08:06

Brrr, wat eng.
Ja ik denk dat zo'n toeter wel helpt. Zo'n hard geluid kennen ze niet.

Ja zo'n pro wolver als Lelieveld moet eens achterna gezeten worden, klein hapje ook oke.
Kijken of ze dan nog steeds beweren dat ze zo schuw zijn.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 08:09

Ik zie mezelf al met zo'n toeter te paard :+ effect hetzelfde waarschijnlijk als wanneer de wolf ons achterna zit, alleen zonder diner achteraf :x

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 08:10

Ze zullen met elke ontmoeting als deze minder schuw worden. Ik hou mijn hart vast voor de volgende toenadering.

Hahahaha, corine!
Ik zie een business opportunity: toetertrainingclinics :D