MISTRAL94 schreef:Arcolris snap je heel goed. Ik vind de prijzen ook bizar voor wat je "krijgt" dat is ook een steeds terugkerende discussie hier.
Ik vraag me dan bij dat soort discussies ook altijd weer af: Mag er dan niemand wat aan verdienen?
Als je rechtstreeks van de fokker koopt, een jonge KWPNer nog niet zadelmak heeft de fokker al de volgende kosten gehad.
Dekgeld tussen 1000 en 2000
Kosten merrie voor 1 jaar gemiddeld 1600
Opfok veulen 1e jaar gemiddeld 1000
2e en 3e jaar gemiddeld 1600
Kosten chippen veulen 174,00 voor stamboekopname
Dat alles exclusief kosten DA, hoefsmid, medicatie indien nodig.
Kostprijs van een veulen is dus al 2600-3600 en van een 3 jarige 5600-6000
Dan moet de fokker natuurlijk ook nog de schoorsteen laten roken, boerderij en veel land onderhouden, dus die moet er nog wel wat aan kunnen verdienen.
Natuurlijk zijn er uitschieters. Als je er toppers bij hebt voor de Prinsjesdagveiling kun je rekenen op gemiddeld 10.000, mits voor een echte uitschieter meer betaald wordt. Of fok je een mooie hengst voor de hengstenkeuring. Maar dat lukt ook niet jaarlijks.
En dan zul je soms ook een veulen moeten afschrijven of valt de 3 jarige toch niet uit als je had gedacht of is ie niet goed op de foto. Dat zijn er toch jaarlijks 1 of 2.
Een KWPN paard zo van de fokker tussen de 8000 en 10.000 is een reeele prijs. Maar die kopen jullie niet want het paard moet beleerd worden. Kosten paard beleren + stalling per maand = gemiddeld 800
Paard moet gekeurd, ontwormd, ingeënt. Een hengst moet geruind (kosten tussen 400-600).
Voor je er erg in hebt kost een 3 jarige bij de handelaar zadelmak en licht beleerd alweer ca 12000, want die wil er ook wat aan verdienen. Afhankelijk van de africhtingsgraad moet een paard dus meer of minder kosten.
Heb je een paard dat echt buitengewoon goed beweegt dan kan er meer voor worden gevraagd. Ook handelaren hebben dus soms een "klapper" en soms een "zeperd".
De "zeperds" met slechte foto's gaan dan tussen 4 en 5000 van de hand. Daar wordt dan ook niet al te veel werk in gestoken.
Zo werkt het een beetje