Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ArcoIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:31

Vanillia schreef:
ArcoIris; mijn ervaring met de prijsklasse tot €5000 is dat het veelal oud of kapot is. Ik heb er ook een aantal gehad die geadverteerd werden als sportpaard, maar dan zware kissing spines, artrose oid bleken te hebben >;)

Ja, dat heb ik ook gehad!
Ik vind ze zelf als ik wat hoger ga (tot €8000) voor dat geld nog best wat bemerkingen hebben? Ik krijg een beetje het idee dat ik onder de €10.000 niks zonder bemerkingen/bijzonderheden heb zien staan? Misschien zie ik tussen de bomen het bos niet meer hoor, maar ik moet voor dat bedrag gewoon een leuk, gezond paard kunnen vinden? :')

Babootje

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:36

10-15000 voor een normaal niet heel bijzonder bewegend braaf beleerd paard . Is wel een beetje de prijs nu.

ArcoIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:50

Babootje schreef:
10-15000 voor een normaal niet heel bijzonder bewegend braaf beleerd paard . Is wel een beetje de prijs nu.

Ik koop denk ik maar een shetlander... of een veulen ofzo. :n

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:51

Ik ga zaterdag bij een paard kijken, dat wordt mijn eerste bezichtiging ooit :D 29 juni ook een bezichtiging staan via via!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:53

Er zijn echt wel leuke paarden te koop maar soms is het verder kijken dan Marktplaats en Sporthorses. Stuur gewoon eens wat stallen in de buurt of ze nog wat leuks hebben staan, wie weet kom je eens wat tegen. Ik ben voor een (in deze markt) prima prijs geslaagd met een paard dat perfect voor mij is en doodbraaf. Mijne heeft ook het internet niet gehaald, samen met vele anderen,

ArcoIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 23:00

Ketly schreef:
Er zijn echt wel leuke paarden te koop maar soms is het verder kijken dan Marktplaats en Sporthorses. Stuur gewoon eens wat stallen in de buurt of ze nog wat leuks hebben staan, wie weet kom je eens wat tegen. Ik ben voor een (in deze markt) prima prijs geslaagd met een paard dat perfect voor mij is en doodbraaf. Mijne heeft ook het internet niet gehaald, samen met vele anderen,

Volgens mij heb ik dit al eerder vermeld, maar ik heb (vergeleken met anderen) weinig connecties. Ik kom niet uit een paardenfamilie en ben vaak gewisseld van stal, de connecties die ik wel heb kunnen me niet helpen of kijken al mee. Plus nu met het niet zo makkelijk ergens langs kunnen merk ik dat dat wel echt flink tegenwerkt. Ik zal het dus voornamelijk wel van het internet moeten hebben. Ik weet niet hoe het zit met de stallen bij jullie in de buurt maar hier (midden Gelderland) is het veel sport en handel en die tikken ook al gauw de 10.000 aan.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 23:05

Ik heb ook niet veel connecties :D Ik heb bijvoorbeeld op Facebookpagina’s gekeken van bepaalde rassen en het Barokke paard, heb heel simpel gegoogled op ‘paard kopen’ en al dit soort dingen. Ik impliceer ook zeker niet dat het makkelijk is, maar het is wel de markt. Op Marktplaats betekent al vaak te laat. Ik ben echt via via hele gave paarden tegengekomen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 23:06

__Maartje schreef:
Ik ga zaterdag bij een paard kijken, dat wordt mijn eerste bezichtiging ooit :D 29 juni ook een bezichtiging staan via via!

Ik zou er rekening mee houden dat een paard niet te koop staat tot 29 juni :+ gaat zo snel met de verkoop van paarden, al maanden al het hele jaar.

Arcolris blijf hoop houden! Als je iets ziet moet je eigenlijk direct in de auto springen en heen rijden. Ik weet niet wat je zoekt maar heeft Spaansepony niets leuks voor je staan? Of misschien weet zij nog iets, zij heeft veel connecties.

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 23:11

Nee, 29 juni is ook via via, deze staat niet op internet te koop ;)

MISTRAL94 schreef:
__Maartje schreef:

Ik zou er rekening mee houden dat een paard niet te koop staat tot 29 juni :+ gaat zo snel met de verkoop van paarden, al maanden al het hele jaar.

Arcolris blijf hoop houden! Als je iets ziet moet je eigenlijk direct in de auto springen en heen rijden. Ik weet niet wat je zoekt maar heeft Spaansepony niets leuks voor je staan? Of misschien weet zij nog iets, zij heeft veel connecties.

ArcoIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 23:13

Ketly schreef:
Ik heb ook niet veel connecties :D Ik heb bijvoorbeeld op Facebookpagina’s gekeken van bepaalde rassen en het Barokke paard, heb heel simpel gegoogled op ‘paard kopen’ en al dit soort dingen. Ik impliceer ook zeker niet dat het makkelijk is, maar het is wel de markt. Op Marktplaats betekent al vaak te laat. Ik ben echt via via hele gave paarden tegengekomen.

Facebook ken ik ondertussen ook binnenste buiten, ik denk dat er weinig beheerders zijn die mij nog niet tegen zijn gekomen :') ik kam het internet dagelijks af, Marktplaats en SH zijn eigenlijk altijd mijn laatste stop pas, omdat dat inderdaad vaak te laat is.

MISTRAL94 schreef:

Wij hebben al even contact gehad, ze had toen alleen echt een kasteel staan haha, niet helemaal mijn maat. Dat is het hele probleem alleen, ik zie niks waar ik enthousiast genoeg van word om erheen te gaan. En dan heb ik het niet over foto’s of videos niet leuk vinden want dat moet je toch altijd even in het echt zien, maar bemerkingen die de tijd en moeite gewoon echt niet waard zijn (Lees kissing spines, mist een oog, ataxie ect.) of een vraagprijs die echt gewoon veel te hoog is voor wat ik zoek en ze niet willen zakken. Kijk ik kan makkelijk langsgaan voor een paard wat €15.000 kost en er verliefd op worden, maar dan? Mee naar huis kan hij toch niet want dat past simpelweg niet in het budget.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 23:17

Had je al een oproepje gedaan in die Facebookgroep van Paard en Ponymaatje ArcoIris?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 23:33

Ketly schreef:
Had je al een oproepje gedaan in die Facebookgroep van Paard en Ponymaatje ArcoIris?

Nou daar heb ik echt o reactie op gehad.

Maar ik geloof dat ik ook voorzien ben :)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 23:36

Arcolris snap je heel goed. Ik vind de prijzen ook bizar voor wat je "krijgt" dat is ook een steeds terugkerende discussie hier. En al die paarden die te koop staan, die alleen nog maar als gezelschap of de trend van nu coaching paard :roll: in mijn ogen onttrekken je je dan aan verantwoordelijkheden. Maar goed dat is weer een andere discussie.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 23:39

Alja heb jij die ijslander gekocht?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 23:45

Die waar ik vandaag ben geweest ga ik morgen kopen :)

ArcoIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 23:51

Ketly schreef:

Al twee (misschien drie?) keer? Inderdaad zoals Alja zegt, heeeeeul weinig reacties gehad, terwijl de groep vrij actief is.

MISTRAL94 schreef:
En al die paarden die te koop staan, die alleen nog maar als gezelschap of de trend van nu coaching paard :roll: in mijn ogen onttrekken je je dan aan verantwoordelijkheden. Maar goed dat is weer een andere discussie.

Hier denken wij hetzelfde over zo te zien... Andere discussie inderdaad, maar ik snap je precies. :)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 23:55

Alja schreef:

Gefeliciteerd vertel, vertel?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:19

MISTRAL94 schreef:
Arcolris snap je heel goed. Ik vind de prijzen ook bizar voor wat je "krijgt" dat is ook een steeds terugkerende discussie hier.

Ik vraag me dan bij dat soort discussies ook altijd weer af: Mag er dan niemand wat aan verdienen?

Als je rechtstreeks van de fokker koopt, een jonge KWPNer nog niet zadelmak heeft de fokker al de volgende kosten gehad.
Dekgeld tussen 1000 en 2000
Kosten merrie voor 1 jaar gemiddeld 1600
Opfok veulen 1e jaar gemiddeld 1000
2e en 3e jaar gemiddeld 1600
Kosten chippen veulen 174,00 voor stamboekopname
Dat alles exclusief kosten DA, hoefsmid, medicatie indien nodig.
Kostprijs van een veulen is dus al 2600-3600 en van een 3 jarige 5600-6000
Dan moet de fokker natuurlijk ook nog de schoorsteen laten roken, boerderij en veel land onderhouden, dus die moet er nog wel wat aan kunnen verdienen.
Natuurlijk zijn er uitschieters. Als je er toppers bij hebt voor de Prinsjesdagveiling kun je rekenen op gemiddeld 10.000, mits voor een echte uitschieter meer betaald wordt. Of fok je een mooie hengst voor de hengstenkeuring. Maar dat lukt ook niet jaarlijks.
En dan zul je soms ook een veulen moeten afschrijven of valt de 3 jarige toch niet uit als je had gedacht of is ie niet goed op de foto. Dat zijn er toch jaarlijks 1 of 2.

Een KWPN paard zo van de fokker tussen de 8000 en 10.000 is een reeele prijs. Maar die kopen jullie niet want het paard moet beleerd worden. Kosten paard beleren + stalling per maand = gemiddeld 800
Paard moet gekeurd, ontwormd, ingeënt. Een hengst moet geruind (kosten tussen 400-600).
Voor je er erg in hebt kost een 3 jarige bij de handelaar zadelmak en licht beleerd alweer ca 12000, want die wil er ook wat aan verdienen. Afhankelijk van de africhtingsgraad moet een paard dus meer of minder kosten.
Heb je een paard dat echt buitengewoon goed beweegt dan kan er meer voor worden gevraagd. Ook handelaren hebben dus soms een "klapper" en soms een "zeperd".
De "zeperds" met slechte foto's gaan dan tussen 4 en 5000 van de hand. Daar wordt dan ook niet al te veel werk in gestoken.

Zo werkt het een beetje

MISTRAL94 schreef:
En al die paarden die te koop staan, die alleen nog maar als gezelschap of de trend van nu coaching paard :roll: in mijn ogen onttrekken je je dan aan verantwoordelijkheden. Maar goed dat is weer een andere discussie.

Daar heb je helemaal gelijk in.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:31

MISTRAL94 schreef:
Alja schreef:

Gefeliciteerd vertel, vertel?

Gaat om een net 9 jarige ruin.
Zweetvos met een mooie brede bles en erg werkwillend en braaf :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:49

Leuk Alja. Ben benieuwd

ArcoIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:38

Babootje schreef:
Ik vraag me dan bij dat soort discussies ook altijd weer af: Mag er dan niemand wat aan verdienen?
(...)
Zo werkt het een beetje

Deze snap ik ook helemaal en ik denk dat de beredenering ook vrij sound is inderdaad. Maarrr, ik heb het eigenlijk voornamelijk over de verkoopprijzen bij een particulier die afstand doet van z’n enige paard (oke misschien hebben ze er meer op stal staan maar hè) en hier dus verder niet van hoeft te leven. Deze mensen hebben ze vaak zelf niet gefokt en hebben dus in principe minder kosten gemaakt dan een fokker/boer/handelaar. En om dan nog voor een heel normaal paard, met een hele normale afstamming met soms nog een bemerking >€8000 te vragen, dan vind ik zo bizar. En ik denk dat Mistral ook hier een beetje op doelde?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:50

Tja. Als je een auto op kenteken zet is die ook meteen de helft minder waard. Als een paard al een tijdje meegaat en niks bijzonders kan of heeft gepresteerd, is daar toch ook een groot deel van de waarde van weg. Vind ik wel zo logisch.. Het paard dat ik heb gekocht heeft gewoon haar sportcarrière al wel gehad. Is ze op? Zeker niet, anders komt ze ook niet zo goed door de keuring. Maar ze is toch echt met reden minder geld waard dan een paard die nog enorme sport kansen heeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:15

Babootje schreef:
MISTRAL94 schreef:
Arcolris snap je heel goed. Ik vind de prijzen ook bizar voor wat je "krijgt" dat is ook een steeds terugkerende discussie hier.

Als je rechtstreeks van de fokker koopt, een jonge KWPNer nog niet zadelmak heeft de fokker al de volgende kosten gehad.
Dekgeld tussen 1000 en 2000
Kosten merrie voor 1 jaar gemiddeld 1600
Opfok veulen 1e jaar gemiddeld 1000
2e en 3e jaar gemiddeld 1600
Kosten chippen veulen 174,00 voor stamboekopname
Dat alles exclusief kosten DA, hoefsmid, medicatie indien nodig.
Kostprijs van een veulen is dus al 2600-3600 en van een 3 jarige 5600-6000
Dan moet de fokker natuurlijk ook nog de schoorsteen laten roken, boerderij en veel land onderhouden, dus die moet er nog wel wat aan kunnen verdienen.
Natuurlijk zijn er uitschieters. Als je er toppers bij hebt voor de Prinsjesdagveiling kun je rekenen op gemiddeld 10.000, mits voor een echte uitschieter meer betaald wordt. Of fok je een mooie hengst voor de hengstenkeuring. Maar dat lukt ook niet jaarlijks.
En dan zul je soms ook een veulen moeten afschrijven of valt de 3 jarige toch niet uit als je had gedacht of is ie niet goed op de foto. Dat zijn er toch jaarlijks 1 of 2.

Een KWPN paard zo van de fokker tussen de 8000 en 10.000 is een reeele prijs. Maar die kopen jullie niet want het paard moet beleerd worden. Kosten paard beleren + stalling per maand = gemiddeld 800
Paard moet gekeurd, ontwormd, ingeënt. Een hengst moet geruind (kosten tussen 400-600).
Voor je er erg in hebt kost een 3 jarige bij de handelaar zadelmak en licht beleerd alweer ca 12000, want die wil er ook wat aan verdienen. Afhankelijk van de africhtingsgraad moet een paard dus meer of minder kosten.
Heb je een paard dat echt buitengewoon goed beweegt dan kan er meer voor worden gevraagd. Ook handelaren hebben dus soms een "klapper" en soms een "zeperd".
De "zeperds" met slechte foto's gaan dan tussen 4 en 5000 van de hand. Daar wordt dan ook niet al te veel werk in gestoken.

Zo werkt het een beetje

Wanneer er niet zo massaal geld witgewassen werd in de paardenwereld zou je gelijk hebben.

Punt is dat wat je schrijft wel kan kloppen maar dat dat niet de realiteit van de geldstromen in de paardenhandel is.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:32

Ik plaats toch nog even een update voor als mensen het willen weten. Hierna zal ik erover ophouden want het is natuurlijk geen medisch topic ofzo :+. Maar Mel ziet er vandaag weer veel beter uit. Beentjes zijn zelfs mooi slank gebleven. Ze liep alleen even wat stappen stijfjes toen ze haar een stukje liet doorlopen maar dat is niet gek natuurlijk. Ze heeft ook keurig gemest, gegeten en gedronken. Ik ben enorm opgelucht dat ze zo goed door de nacht is gekomen..

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sintara op 17-06-20 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:34

Sintara schreef:
Ik plaats toch nog even een update voor als mensen het willen weten. Hierna zal ik erover ophouden want het is natuurlijk geen medisch topic ofzo :+. Maar Mel ziet er vandaag weer veel beter uit. Beentjes zijn zelfs mooi slank gebleven. Ze liep alleen even wat stappen stijfjes toen ze haar een stukje liet doorlopen maar dat is niet gek natuurlijk. Ze heeft ook keurig gemest, gegeten en gedronken. Ik ben enorm opgelucht dat ze zo goed door de nacht is gekomen..

Fijn, dat gaat helemaal goed komen!