Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 13:04

Zo, even lange meeleespost van 3 pagina's, jullie gaan weer hard! :D

Allereerst heel erg veel sterkte Kruimellover met je merrie :(:) Y;(

Anouk, wat ga jij goed seg! <3

Wat een flinke Joya weer!

PSVanLot, wat goed dat ze eindelijk goed begint te eten! Dat is een goede sprong vooruit. Wel minder van het opstappen. Pas je wel op? Zo op en afstap problemen zijn er sneller gemaakt dan ze er terug uit te krijgen. Ik heb persoonlijk met jonge paarden nog nooit problemen gehad met op en af stappen. Ik stap wel altijd op met een krukje en er staat altijd iemand naast om ze even vast te houden of die gewoon kan ingrijpen moest ze toch een keer verschieten. Ik hang ook altijd even voor ik mijn been er over smijt de eerste keren en maak zeker geen onverwachte of heftige bewegingen. Wij hebben ook zeker 4-5 lessen enkel gehangen, op en af gestapt voor we echt begonnen met rijden. Het is zo belangrijk om je paard eerst te leren stil staan en braaf te zijn bij het op en af stappen voor we ze echt zadelmak gaan maken, als ze daar al 'schrik' oplopen gaat het al snel mis.

Pinda *\o/* Soms moeten we even een stap achteruit om terug vooruit te kunnen. Dat merk ik nu ook bij Marie. Filmpje ziet er al netjes uit! Wat kan ze mooi draven <3

Koda ziet er ook goed uit! Fijn dat hij zo braaf is, dat spanning opbouwen zie ik ook bij Marie. Maar idd even terugschakelen dan, dat helpt ook bij haar.

Feyre is toch een onwijs knap paard <3 Fijn dat ie braaf was bij de osteo!

Phuddle, dat is ook maar normaal met een baby. :(:)

Hier gaat het met ups en downs. Met Marie gaat gelukkig alles goed, mijn lesgeefster rijdt ze nu 2x per week een 20-30 tal minuten en ik werk met haar 1x per week aan de hand. Marie is echt heel braaf los, ze kijkt bijna nergens naar, slangenvoltes al een geprobeerd (en gelukt!), de galop zit er nu ook op en diagonaal loopt ze ook al heel recht en zelfs halthouden doet ze zo goed! Maar ik baal wel dat ik er zelf nog steeds niet op kan. Ik stap ze meestal zelf uit, maar echt rijden is nog te pijnlijk. Mijn rug is nog niet helemaal oke dus, de ene dag gaat iets beter dan de andere maar afgelopen week heb ik vooral terug in bed gelegen want het ging plots weer veel slechter. -O- Marie is ook weer aan het versmallen en de hoogte in aan het schieten.

Afbeelding
Even een snoet trekken :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 22:16

CalipsoLover schreef:
PSVanLot, wat goed dat ze eindelijk goed begint te eten! Dat is een goede sprong vooruit. Wel minder van het opstappen. Pas je wel op? Zo op en afstap problemen zijn er sneller gemaakt dan ze er terug uit te krijgen. Ik heb persoonlijk met jonge paarden nog nooit problemen gehad met op en af stappen. Ik stap wel altijd op met een krukje en er staat altijd iemand naast om ze even vast te houden of die gewoon kan ingrijpen moest ze toch een keer verschieten. Ik hang ook altijd even voor ik mijn been er over smijt de eerste keren en maak zeker geen onverwachte of heftige bewegingen. Wij hebben ook zeker 4-5 lessen enkel gehangen, op en af gestapt voor we echt begonnen met rijden. Het is zo belangrijk om je paard eerst te leren stil staan en braaf te zijn bij het op en af stappen voor we ze echt zadelmak gaan maken, als ze daar al 'schrik' oplopen gaat het al snel mis.

Ik heb vele jaren paarden zadelmak gemaakt en aangereden. Weet wat ik doe en er gaat echt geen opstapprobleem komen.

Mijn paard is al een hele tijd zadelmak en dit heeft ze onlangs bedacht.

Vandaag alleen op en afstappen geoefend op de stenen. Ging al beter dan gister. Toen duurde het er in en er uit. Ja er of 5 opgestapt, stukje gestapt, weer er af en terug naar het krukje gelopen.
Aantal keer natuurlijk pasje achteruit zodra ik op het krukje stond zodat ik er net niet op kon stappen...

Laatste keer toen ik haar naast het krukje zette om op te stappen ging ze meteen op rust staan.. zo bleef ze staan tot ik er op zat en weg stapte. Muts! Toen mocht ze afgezadeld en weer naar buiten.
Morgen ga ik weer rijden, hopelijk dan weer wat makkelijker opstappen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 22:20

Ben met de online lessen van Céline aan de gang gegaan. Leuk om te doen. Ben nu met het meelopen en stoppen aan het oefenen. Dat doet ze vooralsnog heel eenvoudig.
Ben benieuwd hoe ze straks op mijn lijf gaat reageren zonder zweepje.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:08

Hai allemaal al even niet gereageerd maar wel redelijk bijgelezen.

heel veel sterkte Kruimellover :(:)

PSVanLot, qua opstappen, ik leer ze stil staan naast een opstapje en ze daar zelf naar toe draaien. Tegenwoordig heet dat blijkbaar opstap challenge :') vooral zorgen dat als ze goed staan je ze goed beloont en het een heerlijk plekje maakt en als ze weglopen het daar lastiger voor ze maakt. Maar ik las dat het al beter ging, vaak kwestie van herhalen idd :j

Pinda loopt al een proefje :D supergaaf.

Phuddle, doe rustig aan zou ik zeggen, mijne wordt bijna 7 en ik herinner me nog steeds hoeveel werk het was als baby :Y)

Calipsolover Balen dat je van marie bent afgevallen en nog zoveel last hebt :j fijn dat het met je lesgever goed gaat, voor je het weet rij je zelf weer :j

Feyre lekker behandeld door osteo en zo te lezen een hele apk gehad :D

En las nog dat Anoek achter het zadel was gaan zitten, oeps :D

Welkom aan de nieuwe ;)

Top dat het zo goed gaat s1993 , en qua trailer fijn dat ie erop gaat, hij zal vanzelf merken dat het allemaal niet zo erg is en wat gaan ontspannen :+ wel lief dat ie het voor je doet.

Mijn oude paardje die bij mijn bijrijder stond is helaas ook ingeslapen paar weken geleden. Het ging niet meer en ze raakte ook bevangen. Helaas was ze pas 15 en hoopten we dat ze nog wat jaartjes meeging. Maar het is goed zo, ze heeft geen pijn meer.

Limara gaat daarentegen erg lekker, beetje dubbel voelde het een tijdje maar ik ben er uiteraard blij mee :j

Afbeelding

Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 18:24

Limara kan hals strekken voor een 10!! Wat goed!

Ik vandaag naar de club gewandeld en daar in de binnenhal gereden. Zat er na 4 pogingen op. Moest op het zand opstappen en daar houdt ze me nog meer voor de gek.

Het rijden ging fijn! Paard kan heel goed schakelen, dat is best bijzonder.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 18:46

Brave Koda met trailerladen, hij vindt het zo te zien appeltje-eitje :)) Zo te lezen gaan jullie heel lekker met rijden, echt al samenwerken :j Leuk!

Mooi zo desensibiliseren en opstappen oefenen PSvanLot :j Het klinkt alsof er vooruitgang in zit, ondanks af en toe hobbeltjes :) Het lijkt me aan de ene kant wel lastig om zo af te wisselen qua werk-locatie voor paard, maar ook wel weer goed voor het minder sensibel krijgen :)

Wat is Feyre toch een knap kanon van een paard :wow: Heel gaaf! Spannend, nu echt groen licht van alle profi's en aan de slag dus :Y) :)

Leuk om even wat van je te horen, zeker om te horen dat het goed gaat met Maylinn en de kleine! :) Lekker rustig aan bijkomen, het is ook niet niks allemaal...

Heerlijk snuitje heeft Marie zo :) Wat gaat ze goed vooruit zo te lezen, slangenvoltes zijn behoorlijk lastig! Wel balen dat jouw rug nog niet meewerkt zeg -O- :(:)

wat naar om te lezen van je oude paardje Splinter, sterkte :(:) Echt nog te jong -O-
Maar Limara ziet eruit alsof ze heel lekker kan sjouwen zeg! En halsstrekken als een prof :D

Ik spam nog 1 keer, en daarna zal ik me verder inhouden de komende tijd :+ Vandaag voor de 2e keer een proefje opgenomen, met de werkpunten van vorige keer (gangwerk/aanleuning meer begeleiden ( -> minder hectisch en daardoor beter af kunnen werken, halsstrekken verder uitleggen, en de rechtergalop beter voor mekaar krijgen). Dit was wel vrij kort achter elkaar natuurlijk, maar het doel was dan ook proefjes "leren rijden" dus dat leek me juist wel slim in deze situatie. Super Pinda deed echt zo haar best weer <3 Het is nog niet waar het moet zijn om wedstrijdwaardig te zijn, maar ik ben blij met de vooruitgang tov vorige keer. Daar doen we het voor :D

Morgen lekker buiten aan de hand wandelen en dinsdag heeft ze vrij, heeft het mupje wel verdiend :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:55

PSvanLot schreef:
Laatste keer toen ik haar naast het krukje zette om op te stappen ging ze meteen op rust staan.. zo bleef ze staan tot ik er op zat en weg stapte. Muts! Toen mocht ze afgezadeld en weer naar buiten..

Ik zie dit echt helemaal voor me. Een opstap salsa (stapje voren stapje terug) en dan uiteindelijk zo‘n zucht met een blik van: nou als je het dan echt perse wil......ga maar zitten dan.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:03

Nou aan het eind denkt ze nog steeds verdomme haha. Maar het gaat wel weer over. Snap ook wel dat ze denkt stik er in, als je er op zit beteken dat zweten...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:43

Mijn vorige Frietje kon soms ook van die acties hebben. Dan was je ergens mee bezig en ineens deed ze dan of er echt een bom op aarde gestort was. Dan stond ze op 2 m2 echt alles uit de kast te halen inclusief voorbenen maaien, proberen te gaan rennen... maar ik haar dan stoicijns tegen hield dan ging dat ook na een paar minuutjes ineens weer om alsof er een knopje op zat naar een zucht, alle voetjes weer op de grond en normaal ontspannen verder alsof er echt niets gebeurd was :roll:

Ik had zaterdag mijn eerste schrikmoment buiten. Ik had in de bak met balkjes gereden en ging daarna (na de dazen rond schemer) nog even buiten uitstappen. Ik wilde expres wat over het gras stappen omdat ze het er nog niet echt mee eens is dat je over je eten kunt lopen zonder een hapje te nemen :')
Terwijl ze daar met 1 oog gefocussed op het gras aan het stappen was zat er blijkbaar een ree op 2 meter afstand in het graan en die nam dus een spurt op het moment dat we er langs kwamen. Bjelle schrok zich uiteraard het leplazerus (ik ook) en ik heb van alles gevoeld onder me maar uiteindelijk stonden we gewoon nog op dezelfde plek en ik zat er nog gewoon op. Dat was voor mij wel een bevestiging dat we wel wat spannendere rondjes kunnen gaan doen, ze gaat duidelijk niet rennen :)

Gisteren vooral gewandeld en dat eindigde zo:
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 11:22

Dat is een mooie conclusie na zo'n spannend moment! Mooie mijlpaal.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 11:32

Hoi hoi weer.
Kruimellover wat mooi dat het zo 'fijn' ging, prachtige foto collage! Nogmaals heel veel sterkte.
Ennn de rest wel bijgelezen maar door de zeef gevallen..... Y;(
Timmie gedraagt zich zwaar puberaal en heeft 2 gezichten. Longeren op de wei maakt hij geen punt van, het eerste rondje is wat onwennig en heeft wat aanmoediging nodig om wat bij me weg te lopen (in je broekzak longeren gaat nu eenmaal niet), daarna loopt hij heel netjes zijn rondjes. Maarrrr. Als er geen lijn aanhangt, is hij schrikachtig, staat op scherp en relxt heel moeilijk.... (behalve zaterdag na het longeren, toen kwam hij bij me staan dutten). Ik heb dus het idee dat hij steun in de kudde mist? En daar vreselijk onzeker van wordt? Geef ik dit beste wat tijd? Of hoe zouden jullie dit doen. Ik heb hem twee of drie keer op de wei gevoerd, toen was hij heel zenuwachtig, steeds opkijken, omdraaien etc. Van het weekend heb ik hem op het 'tussenstukje' gevoerd, daar eet hij aanzienlijk rustiger (niet steeds opkijken en draaikonten). Ik weet dus even niet zo goed wat wijsheid is. Zo schrikkerig ken ik hem echt niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 11:36

Is het een nieuwe groep waar hij in staat?

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 11:48

Nee zelfde groep, al een jaar, maar er zijn twee paarden uit (1 overleden, afscheid mogen nemen, 1 is verhuisd vlak daarna). De merries (3 stuks) hebben wel apart gestaan van de winter en staan er nu bij, in die zin is het wel 'nieuw'. Ze konden overigens wel contact met elkaar hebben van de winter.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 12:41

Leuk topic. Als het goed is kom ik er ff bij.
We hebben net een 3 jarige gekocht die we zadelmak gaan maken en wat verder doorrijden. We = mn dochter erop en ik ernaast :D :D. Bedoeling is uiteindelijk weer te verkopen maar voorlopig blijft hij. Mijn dochter wil graag "in de paarden" en wil dan af een toe een jong paard kopen, mak maken en verkopen. We hebben nog een jonge merrie en een hengstveulen van dit jaar. De merrie komt na het afspenen van het veulen weer naar huis en gaan we weer oppakken. De merrie houden we aan. Het veulen voorlopig ook.
De 3 jarige is een ruin. Van High Five x Montechristo. Hij heet Mexx. Kende longeren wel al. Was nog hengst toen we hem kochten. Eerst laten ruinen en nu weer wat aan de longe. Kent nu dubbele longe en gisteren voor het eerst een zadel geprobeerd. Hij is klein, met stm 160. Maar oogt door zijn front toch groot. Zal best nog wat groeien.
Hij is met alles ongelooflijk braaf. Na de keuring hebben we hem gelijk op de kliniek laten staan om te laten ruinen. Na 2 dagen opgehaald. Was met een veewagentje gebracht en had nog nooit in de trailer gestaan, maar liep er zo op. Heb hem de hele weg niet gehoord. Kan heet worden maar wel met een cool karakter. Voor het eerst een zadeltje op vond hij ook prima. Even een beetje knijperig maar niet bokken; eigenlijk ging alles heel makkelijk. Dat is best heel fijn.

Foto's waar we eigenlijk verliefd op werden:
Afbeelding
Afbeelding

Mexx bij het bezichtigen
https://www.youtube.com/watch?v=p_8KTjuTpUY

Gelukkig werd hij klinisch en rontgen goedgekeurd en nu staat ie lekker bij ons.
Het is een enorme knuffel. Tot nu toe heel braaf met alles ook al is hij nog heel "groen".
Kan maar zo zijn, dat we er straks toch geen afstand meer van kunnen doen. :D :D

Mexx met een zadeltje op
https://www.youtube.com/watch?v=qdcNwcE ... sw&index=2

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 12:55

Wat leuk Babootje en wat een waanzinnig knap paard <3 :wow:
Is het hengstveulen van jullie andere knappe donkerbruine dier dan jullie eerder ooit (geen idee hoeveel jaar inmiddels) ingereden hadden (of was dat een ruin :o? )

MissM, in jouw geval zou ik eerst een tijdje observeren in de wei, misschien heeft hij geen aansluiting of wordt gejaagd. Het gedrag past wel bij een paard dat erg op zijn hoede moet zijn. Heb jij hem aan een touwtje dan voelt dat wellicht vertrouwder dan wanneer hij losloopt omdat hij dan misschien het gevoel heeft dat hij zowel op jou als de andere paarden moet letten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:16

Sizzle schreef:
Wat leuk Babootje en wat een waanzinnig knap paard <3 :wow:
Is het hengstveulen van jullie andere knappe donkerbruine dier dan jullie eerder ooit (geen idee hoeveel jaar inmiddels) ingereden hadden (of was dat een ruin :o? )

Dat was een ruin. History hebben we helaas recent moeten laten inslapen. Een jaar geleden was hij steeds onregelmatig. We hebben een jaar lang bij diverse veeartsen gezocht wat hij had en uiteindelijk bleek hij een flinke aangeboren afwijking in de schoft te hebben. History hebben we wel laten keuren bij aankoop, maar niet hals en rug. Daar was ook geen aanleiding voor, want hij was altijd erg soepel en elastisch. Maar geleidelijk aan is door deze afwijking ook meer artrose ontstaan en dat komt er bij zijn leeftijd dan zo'n beetje uit. Toen de foto's dus gemaakt waren was het gelijk klaar. We hebben hem op de wei gezet maar toen kreeg hij ook weer last van Uveitis dat hij ook al eens eerder had gehad. Kortom, het was geen paard voor 24/7 op de wei zonder dat je daar goed "oog" op kunt houden.
We waren niet echt op zoek, Mexx werd ons aangeboden via dezelfde fokker als History en hij stond ook nog niet te koop. De merrie hadden we al als 2e paard voor mijn dochter. Ook weer van dezelfde fokker. Een Vivaldi x Ferro merrie. Die was met 3 jaar nog wat te jeugdig en onhandig met zichzelf en daardoor besloten er een veulen mee te fokken. Dit is een hengstveulen geworden die nu heel erg lelijk is omdat het een koffievos wordt
:+ :+ Het donkere velletje loopt nu nog wat verder door langs zn ogen naar zn neus, achter zn oren en bij de liezen.

Afbeelding

De merrie is een vos en hier kogeltje rond met haar toen pasgeboren veulen

Afbeelding

Al met al zijn we wel heel blij met ons paardenstapeltje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:27

Ach jee wat treurig dat het zo slecht afgelopen is met History. Je hebt er wel 3 hele knapperts voor in de plek. Ben benieuwd hoe Mexx het gaat doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:36

Sizzle schreef:
Ach jee wat treurig dat het zo slecht afgelopen is met History. Je hebt er wel 3 hele knapperts voor in de plek. Ben benieuwd hoe Mexx het gaat doen.

Ja dat is echt naar. We zijn er ook heel verdrietig van geweest want ook hij had zon geweldig karakter.
Mijn dochter heeft hem toen ook zelf zadelmak gemaakt en het was echt haar "once-in-a-lifetime"-paard.
We hebben van hem genoten. Mijn dochter heeft veel van hem mogen leren en dan was het ook onze verantwoordelijkheid om het voor hem ook goed af te sluiten.
Dit lijkt ook weer zo'n fijn dier te zijn en dat het ook een aanhankelijk paard is is ook altijd weer mooi meegenomen.

Wij zijn ook heel benieuwd wat er van Polunin (hengstveulen) gaat komen. Zijn vader is Ferguson en ook de moeder kan erg goed bewegen. Dus we hopen hem "heel" te houden en dan is het denk ik weer een mooi sportpaard voor mijn dochter in de toekomst.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 13-07-20 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:43

Lekker blijven spammen, Vientje!
Pinda doet het goed hoor!

Welkom Babootje

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:49

Ja, ik heb het inrijden toen ergens in een ander topic gevolgd. Mijn merrie destijds was een F-je en daarmee was ik als 4 jarige mee begonnen dus we zaten in vergelijkbare fasen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:03

Sizzle schreef:
Ja, ik heb het inrijden toen ergens in een ander topic gevolgd. Mijn merrie destijds was een F-je en daarmee was ik als 4 jarige mee begonnen dus we zaten in vergelijkbare fasen.

O ja dat kan ik me wel herinneren idd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:07

Ik lees even terug in het topic maar wat verdrietig nieuws @Kruimellover. Heel veel sterkte Y;(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:10

Ik las ook jouw verhaal @Splinter. Wat een verhaal en had ook anders af kunnen lopen. Je hebt ongelooflijk geluk gehad. Poehee. Knap dat je toch weer opstapt. Veiligheidsbeugels is misschien toch een goed idee inderdaad.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 18:38

Mrs_Midnight schreef:
Ik heb hem twee of drie keer op de wei gevoerd, toen was hij heel zenuwachtig, steeds opkijken, omdraaien etc. Van het weekend heb ik hem op het 'tussenstukje' gevoerd, daar eet hij aanzienlijk rustiger (niet steeds opkijken en draaikonten). Ik weet dus even niet zo goed wat wijsheid is. Zo schrikkerig ken ik hem echt niet.

Voer je hem dan tussen de andere paarden op de wei?
Dat zou ik sowieso niet doen om ongelukken te voorkomen.
Als hij meer op zijn gemak is op dat tussenstukje is dat toch een goede plek :j

Phuddle :wave: Het is ook veel, gewoon lekker de tijd nemen. Fijn dat het goed gaat :)

Hoe is je rug nu, CL?
Marie weer een groeispurt?

Fijn om te weten dat ze niet aan de kletter gaat, Sizzle! De ree was een goede test.

Gisteren ben ik weer alleen op pad geweest met Joya. Weer een stukje verder de duinen in. Ze doet het zo goed. Kwamen twee keer een mange-groep als tegenligger tegen met 7 a 8 paarden elk.
Het ruiterpad is smal maar Joya bleef keurig aan de kant, langzaam doorstappen en had totaal geen moeite met de passerende paarden.
Zo fijn, mijn eerste paard vond altijd dat tegenliggers "dood" moesten en deed heel boos dan :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 19:08

Niet dat ik mag klagen maar zo de duinen in kunnen is ook echt heerlijk zeg!
Ik ben nog niet samen naar buiten geweest met een ander paard, dat moet ik ook eens proberen.
Tegemoetkomende paarden is altijd wel spannend de eerste keer, je weet nooit zeker of ze er ineens aan willen blijven plakken (of doodmaken _O- )