Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 17:16

Joya ziet er iets te goed uit.. Maar de winter komt er aan kan ze weer in model komen.

Filmpje ga ik thuis kijken.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 17:53

Splinter schreef:
nicky_rilana schreef:
Fijn dat Lucy het zo goed deed, moniek21.

Ik was ook heel blij met de mijne hij was echt super braaf en makkelijk te rijden. Hij loopt nog niet zo voor elkaar als de meeste paarden daar al rond lopen maar dat hoeft voor mij ook nog niet.
https://youtu.be/MlNjy-yOEdA

Gefeliciteerd Granoek

Joya ziet er goed uit. Ze moet er wel hard overna denken

Leuk filmpje. Hij is echt heel braaf. Mooi paard ook :j

Zijn wel allemaal knappe paarden zeg. Die anderen zijn aardig aan de maat zo te zien :)

Dankjewel,
Ja klopt die donkere is echt heel groot. Die andere vos was ook niet heel groot maar de mijne is ook wel klein 162 maar. En die andere hebben ook wel al wat meer training gehad denk ik zo.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:18

nicky_rilana schreef:
Ik was ook heel blij met de mijne hij was echt super braaf en makkelijk te rijden. Hij loopt nog niet zo voor elkaar als de meeste paarden daar al rond lopen maar dat hoeft voor mij ook nog niet.
https://youtu.be/MlNjy-yOEdA

Hij doet het echt braaf :j Goede ervaring!
Bij het stappen is hij er wel een beetje klaar mee, zo te zien. Maar goed, hij is nog jong en op een gegeven moment kunnen ze zich gewoon niet meer zo goed concentreren.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 21:15

Nicky , wat is hij super braaf zeg .
Echt een hele ervaring voor die jonge dieren .

Splinter , dank je wel :)
Ik heb mijn filmpje ook geupload.. durf hem hier wel te vertonen ;)
Er zit een jongen op dat klopt ;)

https://youtu.be/BVf3KRuXRNo

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 22:49

Fransje, ja hij was er zeker klaar mee. Ik zat er eigenlijk wat te lang op, maar omdat de vorige keren zo heet was dacht ik is zal er 30 min van te voren op gaan dan kan hij eerst een paar rondjes rustig worden voor ik kan gaan rijden. Maar toen liep het ook allemaal nog uit waardoor ik er al 45min opzat voor ik moest starten. Dat was wel jammer.

Fijn paard moniek21, kan goed galopperen. Ik had alleen wat moeite met afstappen maar dat kwam omdat er zo veel gebeurde. Een paard wilde de trailer niet op (nu weet ik dat moniek het was) en het paard op de trailer naast mij was ongeveer continu aan het stijgeren.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 22:57

Zo die kan lekker lopen Moniek! *\o/*

Wat een kanjers allemaal hoor! <3

Ik zit een beetje in dubio over de galop bij Joy. Ze mist duidelijk nog kracht en balans om in de bochten genoeg aan te zetten. Ik moet er erg aan werken om haar in de galop te houden en ze valt flink naar binnen. We galopperen nu 3 rondjes rechtuit op allebei de kanten. In de draf is het totaal een ander beeld. Balans, ondertreden en zelfs al wat nageeflijk. Ik twijfel nu of ik galop door moet blijven trainen (dus die 6 rondjes die we doen), of dat ik het nu moet houden bij stap/draf en daarin aan conditie en balans moet gaan werken. Want ze loopt in de draf dus ook al echt knap.

Ik ga sowieso de dubbele lijnen weer oppakken, omdat ze nu het bit wat meer aanneemt en al zakt bij lichte teugeldruk. Wat vinden jullie?

(Trainster zegt overigens galop blijven doen, rechtuit en desnoods vlak voor het galopperen spoortje om, om haar iets fijnere hulpen te kunnen geven, zodat ik haar niet in de weg zit. Zweep wil ik liever niet aan. Ik mocht erover nadenken en als ik besluit dat ik het niet wil is dat ook goed. Word niet gedwongen ofzo! :D )

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 23:43

Hahaha Nicky heb je ons zien stunten met Lucy .. ze wilde absoluut die trailer niet meer in , ik heb van alles geprobeerd maar niets hielp , dan toch maar grof geschut en ze vloog er uiteindelijk in .. toen kon ze niet meer remmen en vloog ze tegen de voor stang .. brak er een oog af aan de andere kant ( 2 paards trailer) dus die even een soort van vastgebonden .. pff dat wordt even oefenen de komende tijd .. tussenschot gaat er tussenuit en er komen 2 lange stangen .

Dank je wel Joy , ik zou ook zeker die galop blijven trainen ze zal toch moeten leren balans te krijgen en sterker te worden .. vind ze het ook moeilijk aan de longe ?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:03

Gimme_joy ik zou ook blijven galopperen, maar misschien kun je proberen om meer buiten te rijden zodat het een langer recht stuk is? Hoe goed galoppeert ze rechtuit? Ik zou proberen een beetje te schakelen zodat je d'r wat meer bij elkaar kunt houden in de hoek.

Moniek21 ik heb het niet echt gezien, maar wel gehoord. Ik was even druk met zelf afstappen en af zadelen. Ik ben blij dat de mijne zo de trailer in loopt dat doet hij gelukkig wel heel goed. Alleen het rijden is een groter probleem dan slaat hij steeds tegen de achterklep aan. Heeft ze er zelf niks aan overgehouden? Want is is dan toch best hard tegen de voorstang aangeknald?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 09:58

Op de longe heeft ze geen problemen. Daar galoppeerd ze zo makkelijk.

Buiten rijden wordt lastig aangezien ik dsn eerst met de trailer moet een stuk. Ik zal eens vrsgen of er in de buurt een galoppad is. Door de polder bijvoorbeeld.

Schakelen is inderdaad wel een goed idee. Rechtuit galoppeerd ze heerpijk en ze vindt het ook erg leuk! Ze zet dan zelf even lekker aan. :D

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:07

Nicky , nee gelukkig zelf niks aan overgehouden .
De laatste keer dat ze op de trailer stond was met de verhuizing van stal , toen had mn vriendin bedacht dat ze eerst haar eigen paard ging lossen , we gingen met zn 2e verhuizen allebei een eigen trailer.
Ik had gezegd .. eerst die van mij die is nog niets gewend . .. toch eerst haar eigen paard , toen achter mij de klep los met paard in haar hand , stond ze aan de verkeerde kant en moest dus weer achter Lucy langs , die was het zat en wilde er uit.. die vloog bijna onder de stang door , dus dat was een hoop stress voor haar . Sindsdien wil ze er niet meer in .

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 14:04

Gimme_Joy, zelf zou ik de galop even laten.
Ik wacht meestal sowieso daarmee totdat ze wat meer in balans gaan.
En Joy is nog hartstikke jong, het heeft geen haast.
Meestal als je het even laat gaat het straks juist prima, dan is het opeens helemaal niet meer moeilijk.
En ze gaat het waarschijnlijk vanzelf wel aangeven.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 16:44

Heel gaaf paard moniek21. Is deze pas 3? :wow: Ziet er al heel compleet uit. Mijne is echt nog enorm baby vergeleken bij jouwe :')
Balen van trailerladen. Zeker handig om goed te gaan oefenen :j

Gimmejoy ik zou de galop ook een beetje laten. Als ze erg in onbalans is in de bochten zorgt dat alleen maar voor spanning en wordt de kwaliteit van de galop niet beter. Vaak als je even op wat anders focused merk je dat ze het daarna zo oppakken :j

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:36

Splinter, dank je wel .. ze is van eind mei, ze is idd al heel compleet ze is ook niet zo groot dat scheelt ook een hoop 166 cm ongeveer .
Ja dat laden moeten we even aandacht aan besteden .

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 22:11

Moniek, gaaf hoor!!

GJ, hier precies hetzelfde “probleem”... eerst heb ik de galop gelaten en gewoon meer balans in stap en draf. Nu we dat hebben ben ik de galop gaan meepakken. In galop mist ze balans, schakelen is nog niet mogelijk en we vliegen zo ongeveer plat door de bocht... maar inmiddels moet ik het toch meer gaan meepakken want ze zal daar ook gewoon kilometers in moeten maken. Wij kunnen nu 1 rondje over de hoefslag en zo proberen we het gewoon langzaam uit te breiden :j

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 22:33

Dank voor de adviezen! Hier heb ik wat aan!

Op zich komen we de bak in galop gecontroleerd rond, het kost haar alleen moeite en ze snijdt graag de hoeken af. Wat we al gewonnen hebben is dat ze linksom nu in een keer goed aanspringt.

Vandaag de dubbele lijnen erbij gepakt en dat deed ze netjes. Ze zakt op de deuk van de lijnen in stap en draf en kan daar dan ook een paar passen blijven. Ze draagt mooi ook dan. De lijnen hangen dan gewoon los. Ze is dus best gevoelig op druk nu!

Ook in de galop (toch even meegepakt) wil ze zakken, maar zakt ze te diep/achter de loodlijn. Maar er is wel meer balans dan onder het zadel.

Donderdag rijden (dan alleen stap/draf), vrijdag longeren en zaterdag les. Is de eerste keer drie dagen achter elkaar, dus we zullen zien hoe dat gaat!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:29

Prachtig paard, Moniek21! Loopt lekker te sjouwen!
Jammer van de trailerlaadproblemen! Met oefening en vaker doen komt dat vast wel weer goed.

GJ, wat betreft de galop. Waarom niet beperken tot de overgang en dan enkele goede passen galop en daarna terug nemen. Liever 5 goede passen dan 3 rondjes van mindere kwaliteit.
Ze mist op dit moment de balans en de juist getrainde spieren om het langer vol te houden.
Kan het zijn dat ze ook weer aan het groeien/uitzwaren is?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 13:26

Dat is ook nog een optie inderdaad! We zullen kijken hoe het gaat.

Misschien dat ze aan de voorkant omhoog aan het gaan is, al kan ik me niet voorstellen dat het echt een groeispurt is. Ze is vrij snel geweestet de ontwikkeling dat ik niet meer een hele snelle groei verwacht.

Afbeelding
Dit is hoe ze er nu bij staat

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 21:29

Groei is niet alleen in de hoogte. Ze heeft zeker nog groeischijven die nog niet gesloten zijn. De plaatsen sluiten pas rond hetb7e levens jaar. Joy is 3 jaar dus zelf al ontwikkeld ze snel zal het nog ruim 3 jaar duren eer ze volgroeid is en dan is ze mega-snel.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 23:23

fransje23 schreef:
Groei is niet alleen in de hoogte. Ze heeft zeker nog groeischijven die nog niet gesloten zijn. De plaatsen sluiten pas rond hetb7e levens jaar. Joy is 3 jaar dus zelf al ontwikkeld ze snel zal het nog ruim 3 jaar duren eer ze volgroeid is en dan is ze mega-snel.

Daar ben ik me absoluut van bewust. Daarom doen we ook rustig aan :D . Heb me erg ingelezen op dit onderwerp. Een vriend van me is zelfs gepromoveerd op groei icm ocd bij "nestvlieders" zoals dat dan zo mooi heet.

Zo weet ik ook dat het een fabeltje is dat er rassen zijn die sneller volgroeid zijn dan anderen... Dat is volgens mij gewoon een excuus om vroeg te beginnen onder het zadel.

Je kan aan de buitenkant niet beoordelen of een paard vanbinnen "klaar" is voor het werk onder het zadel. Het is uiteraard een controversieel onderwerp en ook daar ben ik me terderge van bewust. Voor- en tegenstanders zullen er altijd zijn.

Ik blijf dan ook constant kritisch kijken naar de training en naar wat Joy aangeeft. Het belangrijkste vind ik dat ze er plezier in heeft. Had ik moeten wachten tot 4 of 5? Ja misschien wel. Maar dat heb ik niet gedaan. En juist daarom stel ik mezelf deze vragen. Niet zozeer voor het "oh oh, gaan we niet te snel?" Maar meer voor het "wat kan ik doen om het zo soepel mogelijk te laten verlopen".

En dat met het tempo waarin we werken (de frequentie en duur van de trainingen), het afwisselende schema, de smid, tandarts, zadelpasser en zelfs osteo die langskomen denk ik dat we het aardig doen.

Morgen weer een ritje en dus nu alleen stap en draf. Doel voor morgen is om wat meer rust te krijgen in het zakken. Ik ga een aantal tempowisselingen proberen. We zullen zien!

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:06

eindelijk een zadel!! *\o/*

Helaas wel de minder mooie (kon kiezen uit 2).
Die ander was helemaal zwart, minder gebruikerssporen en zat zachter, maar zat ik helaas helemaal op de lepel.
Bij deze zit ik mooi in het midden en hij is nóg korter....

Afbeelding

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:09

Fijn dat je een zadel hebt. En ach als ie maar goed ligt en zit. Dat ie dan iets minder mooi is :)

Ik heb vandaag beetje gespeeld met mn pup.

Afbeelding

Echt een leuk beest om mee te werken :D

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:42

Jody, gefeliciteerd met je zadel +:)+

Splinter ... wauw wat is die braaf :wow: :)F

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 20:37

Wauwie Splinter! Heel gaaf! *\o/*

Super Jody! Mooi zadel hoor :j

Rijden ging super. Joy had het gaspedaal gevonden, en ik hoefde er weinig aan te doen. Ik heb daarom toch maar een rondje gegaloppeerd. In verlichte zit en dat ging super! In de draf wil ze steeds beter en langer ontspannen. Ze is super licht op de hulpen. De bak was ook minder zwaar, misschien helpt dat.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 21:56

Super fijn Joy.. een minder zware bodem zal idd ook meehelpen .

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 22:01

Leuk Splinter!