[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:56

Ik vind het als poetsplek erg smal, zou ze gewoon in de schuilstal zelf of buiten poetsen
Zeker niet die poetsplek afsluiten met lint. Leuk als opslag voor wat hooi en brok en wat spullen op te slaan maar voor iets anders zou ik het niet gebruiken

Ik heb zelf 2 steigerbuizen behoorlijk diep in de grond met een buis horiontaal. Zo kan ik ze stevig vastzetten zonder dat de stal "omgetrokken"wordt
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 07-03-19 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:57

Ghostattack schreef:
Een andere oplossing misschien:
[ [url=m/4eew66.jpg]Afbeelding[/url] ]

Makkelijk te vullen en blijft droog. Ook makkelijk verplaatsbaar :))

Dit vind ik wel heeel creatief. Eentje om te onthouden :D :D

Mungbean

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:24

Nooit jonge dieren afsluiten met lint waar geen stroom op staat hoor!
Dat hebben ze verdomt snel in de gaten en dan heb je een nieuw probleem :+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 20:38

Sizzle schreef:
Nooit jonge dieren afsluiten met lint waar geen stroom op staat hoor!
Dat hebben ze verdomt snel in de gaten en dan heb je een nieuw probleem :+

Staat juist wel stroom op.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 20:41

Lynn_Nikita schreef:
Ik vind het als poetsplek erg smal, zou ze gewoon in de schuilstal zelf of buiten poetsen
Zeker niet die poetsplek afsluiten met lint. Leuk als opslag voor wat hooi en brok en wat spullen op te slaan maar voor iets anders zou ik het niet gebruiken

Ik heb zelf 2 steigerbuizen behoorlijk diep in de grond met een buis horiontaal. Zo kan ik ze stevig vastzetten zonder dat de stal "omgetrokken"wordt

Ik kan ze vragen of ze 2 palen in de grond willen steken en dan aan die palen 2 stevige ringen met vastzetkettingen eventueel.
Maar vind het zo "eng/zeurderig overkomen" om nu al te vragen om dingen te laten aanpassen op hun grond. Sta er maar net 5 dagen.
Weet ook niet waar ik die palen dan zou willen. Onder de schuilstal of juist erbuiten?

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:02

Kan/mag je geen oogvijs-met-ring in het schuilhok vijzen (buitenkant)? Makkelijk te doen, maar 1 gaatje, goedkoop en goed stevig. Dit idee:

Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:05

Dat trekken ze er echt zo uit is mijn ervaring. Werkt wel bij brave paarden haha

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:18

Waarom maak je het niet zelf, vraag je hun of het mag. Ring aan schuilstal zou ik niet doen, zeker met 2 nog vrij onopgevoede paarden die waarschijnlijk die paal van de stal gewoon doorbreken of die ring eruit trekken
Waarom zou het het in de stal willen? gewoon erbuiten. als het regent ga je toch niet poetsen dan zijn je paarden ook nat

Wat je wel nog kun doen is daar zo`n haak maken om extra netten aan op te hangen of grotere netten, bv van eppeljeck daar past een hele baal in

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:20

Er bestaan ook oogvijzen met een langere pin (10 cm), die van de foto is idd maar een flauw model (vond zo direct geen andere). Als je die dan in een balk draait, dus geen plankje maar een balk, die trekken ze er echt zo gauw niet uit hoor.
En met een paard dat trekt of hangt, of een jong paard zou ik geen knoop doen maar gewoon het touw een aantal keer rond de ring draaien. Dan trekken ze de boel niet kapot, het geeft wat druk maar het geeft ook wat mee (hebben ze niet het gevoel dat ze vast hangen). En jij kan het touw regelen door terug voorwaarts te vragen en release te geven als hij voorwaarts gaat, aan de druk toegeeft. Zo leer je ze af van aan het touw te gaan hangen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:10

Idd dit kun je zelf ook doen. 2 palen in de grond zetten is niet zo moeilijk :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 11:16

Nou zo trof ik ze juist aan. Limo lag ook neer maar sprong recht toen hij mij zag.
Afbeelding

De kleine tussenplaats hebben ze ook al gebruikt
Afbeelding

En heb ze verwend met appel en wortelen
Afbeelding

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:17

Ik vind ze er heel happy uit zien Art! Hoe vind je het zelf tot nu toe?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 11:20

Ik vind het top.
Geen bemoeienissen, geen geroddel van andere stal genoten, eigen keuze van voer.
Vrijheid voor de paarden.
Helemaal top ! :j

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:36

Heerlijk!
Het zal je (en hen) goed doen :(:)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:48

Ziet er goed uit!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:10

Wat betreft het vast zetten: je hoeft hem ook niet direct vast te zetten met een knoop, maar kunt bijvoorbeeld een langer touw alleen maar door zo'n ring/ om zo'n buis heen te doen en het nog steeds vasthouden. Dan heb je het letterlijk meer in de hand haha, maar je bent ook sterker door een katrolwerking. En het is voor het paard duidelijker waar je hem hebben wilt dan wanneer je het touw niet door/ om iets heen doet.

Het tussenstuk lijkt me een beetje eng om als poetsplaats te gebruiken, want het is krap en je kunt zelf niet goed van je paard weg. Als hij in paniek raakt kan je tussen paard en de wand geplet worden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 12:30

Hm tussenstuk is even breed als de poetsplaats van de manege was. Nooit problemen gehad echter. Geplet worden kan altijd, ook in een stal van 3x4m als je niet snel genoeg bent.

Feit is dat ze erin geweest zijn en probleemloos er weer uit dus konden zich perfect draaien erin.
Vorige paarden die er stonden waren grotere paarden en werden ook daarin gezet om te poetsen of zadelen vertelde weidebaas me.

Spirit wordt alvast beter door het vrije bewegen. Hij komt al spontaner naar me toe. :D
Limo echter lijkt weer schrikkeriger te worden...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:39

Maar waarom wil je persee overdekt poetsen? Gewoon buiten aan een paal kan toch ook?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:49

Ik denk dat nu limo van de vrijheid geproefd heeft, hij even wat minder behoefte aan mensen heeft. Trekt wel weer bij.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 13:00

Een verhuizing doet altijd veel met paarden. Ze moeten toch altijd flink wennen, en denk helemaal van stal naar dag en nacht buiten!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 13:30

Dat vind ik ook helemaal niet gek. Hij komt van een stal waar ie zijn rust kon pakken. Nu staat ie in een grote wei waar ie constant allert ‘moet zijn’. Dit went echt wel, maar heeft even tijd nodig.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 13:32

Marocje schreef:
Dat vind ik ook helemaal niet gek. Hij komt van een stal waar ie zijn rust kon pakken. Nu staat ie in een grote wei waar ie constant allert ‘moet zijn’. Dit went echt wel, maar heeft even tijd nodig.

Klopt. Al heb ik een die het niet kon wennen. Die kon die genoeg slapen. Die was doodblij dat ie snachts weer op stal ging na 3/4e jaar proberen. Al was die wel 8j gewend geweest om snachts binnen te staan.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 13:35

Mijn ponys kon ik ook echt niet pakken toen ze net weer weekje op de weide stonden. Dachten echt van "Doeiiiii wij gaan wel eten''.

Heb elke keer met voeren dat in de stal gedaan, touwtje om de nek en dan kon ik ze makkelijk pakken. Nu zijn ze goed gewend en kan ik ze zo pakken, komen naar me toe gelopen als ze me zien.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 13:37

Limo moet erop gaan vertrouwen dat spirit ook de wacht kan houden en dat hij dus niet steeds alert hoeft te zijn. Er moet een kuddegevoel komen. Daarnaast moet de omgeving vertrouwd worden.
Komt vast goed. Dit is echt een hele grote stap vooruit in hun welzijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 15:44

Het is niet zo dat limo niet komt. Integendeel, hij komt en laat zich pakken.
Maar hij schrikt zo uit het niets en gaat ervandoor de hele wei door. Echt zoals hij vroeger deed.

Ik hoop dat het betert want hij lag ook neer toen ik aankwam maar omdat hij de brommer hoorde sprong die recht.
Spirit bleef liggen maar dat vond limo niet oké. Hij rent op spirit af waardoor spirit moest rechtstaan.