de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snuupke

Re: de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:39

Heb ik ergens overheen gelezen.......

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:39

Smelt...ik wil ook zulke foto's van grease

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 17:26

Denk niet dat Bigone het verkeerd bedoeld hoor.
Beetje jammer dat mensen zich meteen aangevallen voelen en zo moeten reageren.

Ik vind het juist alleen maar positief dat zulke suggesties naar voren komen :j Zijn toch dingen om over na te denken. Spullen moeten gewoon netjes passen, niet schuren etc. Gebit regelmatig nakijken, want die jonkies hebben nog wel eens wat. Allemaal handig om te weten.
Wil niet zeggen dat de mensen die zich aangesproken voelen daar niet bij nadenken, maar voor mensen die er echt niet bij stilstaan misschien wel even een eyeopener :j

En ja, paarden kunnen tussen de oren ook nog van veel dingen last hebben :+ praat me dr niet van :')
Stelletje plak en kleef wat wij hier op stal hebben staan is wat autistisch, alles moet wat in t zelfde ritme doorgaan... Ojee als er maar een grassprietje anders ligt.... :+
Verder zijn ze wel hartstikke braaf hoor :))

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:51

Ik stuurde haar ook al via prive bericht, de gedachte is niet fout maar de manier waarop ze het brengt is niet bepaald tactisch. Op deze manier zal iedereen het negeren, terwijl als je het anders brengt, zou je mensen er mee op weg kunnen helpen. Haar reactie werkte averechts.

Ik vind het sowieso beetje vreemd dat er direct met een vingertje wordt gewezen naar iets, waar in mijn ogen, de meeste jonge-paarden bezitters mee bezig zijn. Ze valt ineens een topic binnen en roept iets. Dat valt verkeerd.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:55

Dat snap ik ook Faline. Alleen bij mij schiet het soms wat verkeerd. Ik doe echt alles aan verzorging en management en heb altijd de neiging om het eerst daarin te zoeken als er iets niet zo vlekkeloos loopt. Terwijl het gewoon een feit is dat ik:

1) een merrie heb (wat was dat mooie gezegde ook alweer over ruinen, hengsten en merries en dingen van ze vragen? Iets met 'ask', 'tell' en 'discuss' :+ ?)
2) ze een behoorlijk dominant karakter heeft (vanaf enter af aan al de baas in een merriegroep met leeftijdsgenoten én oudere paarden en nu voor het eerst pas onderaan in rang staat bij haar vriendin).
3) mijn paard heb laten groeien tot ze 4 was, zonder haar te belasten (fysiek of geestelijk) en ze er nu meer dan aan toe was.
4) het énorm rustig aan doe met haar.
5) voel en zie dat ze geen enkel stukje spanning in haar lijf heeft als ik op haar rijd. En dat ze gecheckt is door de fysio en de tandarts.
6) jonge paarden in mijn beleving écht wel even mogen kijken of er grenzen zijn, en zo ja, waar die liggen. Dat is een onderdeel van de opleiding.

Ik krijg bijna het gevoel dat je een kleine 'down' met je paard maar beter niet op Bokt kan vermelden, omdat je dan gelijk te horen krijgt dat het niet normaal is (niet alleen in dit topic overigens). Terwijl ik het juist zo fijn vind om van anderen te horen waar ze tegenaan lopen en hoe ze het oplossen.

En inderdaad, er zijn genoeg paarden (niet alleen jonge) die 'ge-mis-managed' worden, dus ik snap de bezorgdheid.

Natuurlijk heb ik ook gezien (en helaas meegemaakt!) dat het ook anders kan. Ik heb het werk van professionele africhters van dichtbij gezien. En ik heb ervoor gekozen om het anders aan te pakken met mijn paard. Het is een schril contrast dat ik er eerst zonder zadel opgekropen ben, om haar aan een mens op haar rug te laten wennen. :D Ik ben er dan ook heilig van overtuigd dat mijn paard door deze rustige aanpak ook nooit rodeo's of extreme dingen heeft laten zien. Daarnaast is het deels het karakter van mijn paard om niet bang te zijn voor nieuwe dingen. Het is gewoon een stoer wijf en ze is niet snel onder de indruk van nieuwe zaken.

En tot slot: ik heb de wijsheid écht niet in pacht. Ik leer nog elke dag nieuwe dingen over paarden en alles wat ermee te maken heeft. Dus ook nu zal ik fouten maken waar ik weer van leer. That's life!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:57

Precies Olympia, om bovenstaande reden schoot het bij mij ook een beetje in het verkeerde keelgat.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:11

bij mij ook en kreeg ook PB .

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:50

Om het maar weer even gezellig te maken hier:

Hierbij nog een filmpje van mijn reus:

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:00

Wat een hoop mooie foto's, leuk! :)

Mijn schimmel is verkocht en vrijdag naar de nieuwe eigenaresse gegaan, nu heb ik alle tijd om me op m'n Fries te gaan concentreren. :)
Binnenkort komt de zadelmaker om het zadel goed passend te maken en de tandarts laat ik ook nog even langskomen. Ze was vorig jaar nog gedaan, maar alleen met de hand.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:26

Je filmpje geeft alleen een zwart beeld bij mij, Sky_As.

@Karin: ik had het al gelezen op FB van je knappe schim. Fijn dat je een goed huis voor hem hebt gevonden al is het natuurlijk ook wat verdrietig.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 01:04

Leuk filmpje sky_as!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 06:30

Ik kan hem nu ook zien. Heel leuk filmpje van een knap paard!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:09

@ Karin, wel jammer dat je schimmel verkocht is, vind het een gaaf dier. Een fries is wel heel iets anders :D, wel gaaf!

Ben steeds blijer met mijn vosje. Was er al heel blij mee, maar gisteren helemaal in de knotten dacht ik wel Wauw, dat is wel een heel paard zo. Imponerende verschijning met zijn 1.75.... Lekker door oefenen en dan hoop ik aan het einde van het jaar op concours te kunnen.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:34

Leuke foto's en mooie filmpjes komen er langs. Knappe vos hoor Sky_As!! Hier zelf een beetje in de lappenmand. Precies op het verkeerde moment. Vrijdag vertrek ik met mijn gezin naar zuid Spanje voor weekje vakantie, nu aan de antibiotica vanwege aanhoudende pijnlijke slikklachten....erg vaag. Kan met de antibiotica niet in de zon natuurlijk. ...grmblll. èn ik voel me absoluut niet fit, maar goed, we gaan ervoor! Mijn ouders komen in huis om voor alle diertjes te zorgen. Ik hoop dat guusje dr veulen nog even binnen houd.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 23:45

Vervelend zeg anonymous, hopelijk knap je daar een beetje op!

Ik kreeg net van mijn instructrice weer te horen dat ze een verzendbevestiging van het zadel heeft gekregen, hopelijk is ie er dus echt binnenkort!

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 07:26

beterschap!!!

Ah dat zou fijn zijn zeg.

Wat een leuk filmpje!

Hier heeft ze een paar dagen vrij gehad( van zondag) en vanavond ga ik er weer op, over een week mag ze weer mee op wedstrijd dus rij ik ze om de dag denk ik.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:14

Mooi filmpje Sky_As, ik kan hem nu ook zien.

Beterschap Anonymous

Afbeelding
Zijn jullie kleuters ook zo braaf? :D
Verder gaat het rijden nu ook weer lekker, ze pakt alles goed op en ze doet altijd goed haar best.
Ik moet er alleen goed om denken dat ik niet te veel ga doen, zeker nu ik er nog maar één te rijden heb...

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:19

Vandaag was Garola iets minder braaf.. :o Ook al was het wat dwars van mij om helemaal alleen op buitenrit te gaan. Mijn pa was wel mee, maar dat is toch anders. Ze wilde niet langs twee paaltjes, dus stond op haar achterbenen en wilde daarna met paarden in de wei naast haar meerennen. Ach we hebben het overleefd, maar was wel even schrikken.. :D

Ik denk er over na om haar een paar weekjes op rust te zetten. Ze zit onder de kleine bultjes, gok van eiwitten en/of suikers. Ook wordt ze steeds magerder. We kijken binnenkort of we haar nog een wormenspuit kunnen geven. Ook komt er waarschijnlijk iemand haar behandelen omdat ze dacht dat ze wat buikpijn had. Ze is natuurlijk ook nog jong, dus een paar weekjes vakantie zou haar nooit verkeerd doen!

Zijn jullie jonkies wat dik te krijgen?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:34

Geen probleem, maar dat gaat met een Fries vaak ook wat makkelijker. :D

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:59

Die van mij blijft top in conditie, moet zeggen dat ik wel een behoorlijk ontwikkelde 4 jarige heb.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:23

Gio is ook lekker vol. Scheelt dat hij de hele dag in de wei kan lopen en alles lekker vindt.

Woensdagavond super fijne les gehad. Hij begint steeds losser te worden in zijn lijf. Hij maakt grote sprongen vooruit, zo gaaf!

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:35

Gadget is een ronde merrie. Als die straks in het gras komt ben ik benieuwd hoe dik ze wordt :o

en heb je haar tanden recent laten nakijken? Mss heeft ze wel een zere mond en daardoor niet goed eet.

@ karin, dat heb ik dus ook. Ik was gewend om te bijna elke dag te rijden, nu moet ik er echt om denken.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:50

Tanden zijn nagekeken. Ze krijgt genoeg eten. Krijgt als ze op stal staat 5 keer per dag eten, maar staat nu 24/ buiten. Het enige wat ik kan bedenken is dat ze wat stress heeft van alle nieuwe dingen, of dat het komt omdat ze de hoogte in gaat. Ze is in enkele maanden gegroeid van 1.68 naar 1.71.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:59

Kan heel goed beide zijn, Ketly. Gideon is ook wat lastiger op gewicht te houden. Hij krijgt onbeperkt ruwvoer en ik voer hem supplementen bij ter ondersteuning van zijn spieren. Zowel het groeien als het hele leerproces vreet energie genoeg.

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 07:56

hoi,

Heb een tijdje niet gepost. Mijn paard staat bij een eventingstal om nog braver te worden dan ze al is en vooral om van alles te beleven zodat ik haar als ze thuis komt meteen zelf kan oppakken. Heb in het verleden een naar ongeluk met een paard gehad en dat maakt dat je toch veel voorzichtiger (lees bange schijterd) bent. inmiddels zit ik er zelf op en het is toch wel iets moois om op je eigenfokproduct rond te sturen!
Ik heb met deze merrie en met de moeder van deze merrie precies hetzelfde gehad ketly. Die waren/zijn ook niet dik te krijgen. Was bij mijn paarden (veel bloed) vooral te wijten aan groei en indrukken die ze opdoen. Ik voer mijn jonge merrie net als de ouder bij met subli omega 369 wat voor die van mij prima werkt. Ze moet ook naar de keuring dus dan wil ik haar wel iets voller hebben dan ze nu is.
Gaan er trouwens meer van jullie naar de keuring met je paard (en) dit jaar of zijn jullie allemaal al geweest/ gaan jullie (nog) niet?

Leuk om al jullie verhalen te lezen en vooral de foto's te zien van jullie paarden. Ik lees trouw mee maar post dus niets want mijn paardje staat nog niet thuis. Ik hoop dat straks als ze thuis komt weer te mogen/kunnen doen. In de tussentijd geniet ik van jullie verhalen, jullie vragen, jullie paarden want tjonge wat veranderen die jonge dieren toch snel!