[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Romanoff

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:09

En er zijn nog een aatal luchtzuigers die flinke maagzweren hebben (gehad)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:10

Ja die krijgen ze daar ook door.. Bij sommige kan je het zo goed als weg krijgen door afleiding en geen plek/gelegenheid geven om te kunnen zuigen. Maar dat is lastig, bij ons bij de omheining zijn houten palen, dus ook een plek om te zuigen...

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:11

Ja maar maagzweren zijn geen gevolg van luchtzuigen. Ze zijn vaak de oorzaak en te behandelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:11

Batlow schreef:
ikke schreef:
Er is meer noodzakelijk dan afleiding. Zoiets noemen ze ook weleens eten..........

Dat is niet waar, wij hebben ook een luchtzuiger op stal, en die stopt niet met zuigen omdat ze eten heeft. Of het nou brok is, kuil of schoon stro. Ze stopt met het eten van brok en gaat even zuigen. Staat wel hele dag buiten vanaf dat het licht wordt, of eerder, rond uur of 7 tot uur of 5 (wintertijden, 's zomers hele dag buiten), maar het blijft lastig. Je kan er gewoon niet omheen..

Ik draai er niet omheen, ik zou dat gewoon oplossen. WAAROM zuigt dat paard lucht? Luchtzuigen is een gebrek, geen ondeugd........

Batlow schreef:
Ja die krijgen ze daar ook door.. Bij sommige kan je het zo goed als weg krijgen door afleiding en geen plek/gelegenheid geven om te kunnen zuigen. Maar dat is lastig, bij ons bij de omheining zijn houten palen, dus ook een plek om te zuigen...

Tja, als je niet eens oorzaak en gevolg kunt onderscheiden, dan ga ik ook niet verwachten dat je problemen kunt oplossen........
Laatst bijgewerkt door ikke op 12-11-12 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:12

In de wereld van Ikke zijn er geen paarden met problemen, alleen maar onkundige mensen of mensen die iets niet aandurven omdat het probleem bij hun ligt :)

Batlow

Ik heb het erover dat je er bij dit paard gewoon niet omheen kan, er is veel gelegenheid om te zuigen, je kan het niet helemaal afsluiten. Zuigen al ze doen.
Laatst bijgewerkt door Batlow op 12-11-12 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Romanoff

Luchtzuigen is vervelend maar daarvoor zou ik niet per direct voor laten staan :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:13

Alja schreef:
In de wereld van Ikke zijn er geen paarden met problemen, alleen maar onkundige mensen of mensen die iets niet aandurven omdat het probleem bij hun ligt :)

Zo klinkt het inderdaad.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 23:13

Ik wou het net schrijven, op een stal waar ik heb gewerkt stonden ook 2 luchtzuigers die hadden beide maag problemen vaak koliek, maagzweren etc Die zogen lucht als verlichting van het maagzuur en de pijn eigenlijk heel sneu. Toen daar wat aan was gedaan is 1 geheel gestopt de andere bleef het doen maar wel een stuk minder. Die dieren kwamen wel veel minder buiten dan normale paarden.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:14

Ik laat een paard wel om luchtzuigen staan, irriteer me er dood aan :(

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:15

Als ie t af en toe doet? Neuh geen probleem mee. Maar als hij elke minuut mn zn tanden op t hek staat.. Ja..

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 23:15

Maar ergens heeft ikke wel gelijk een paard begint niet zomaar een stalgebrek te ontwikkelen, dit heeft vaak een reden en als je die weg neemt verminderd of verdwijnt het gedrag ook vaak.

Ik irriteer me dr ook aan Alja, net als paarden die continue tegen de box staan te stampen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:18

Ik heb jaren geleden een paard gekocht die lucht zoog, paarden stonden in de zomer 24/7 buiten in een kudde van 10/12 paarden...paard deed het midden in het land op niks, dus in het luchtledige.. Kan me niet voorstellen dat hij het deed uit verveling...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:19

Dankjulliewel :D

MarliesR schreef:
Selka schreef:
Zo dames, vaarwel! Ik ben voorzien *\o/*
Mijn jaarling is helemaal gezond verklaard en staat inmiddels al op zijn nieuwe stal. Het is waarschijnlijk niet een type paard waar de meeste hier op vallen, maar ik ben helemaal weg van hem!
Het is een Shire hengst uit de UK, zwart met grijs en witte vlekken. Meneer is trouwens "pas" 1.70 m.
Veel succes met zoeken!!

Wat is hij gaaf zeg! Gefeliciteerd!
Hoe groot verwachten ze dat hij gaat worden?

Groot.. De 1.90 moet hij wel gaan halen :j

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 23:25

Verveling hoeft het niet te zijn nee maar pijn, stress, eiwit problemen en zelfs brandend maagzuur wat een paard irriteerd kan een dier aanzetten te luchtzuigen het geeft direct verlichting en sommige doen het inderdaad zo extreem dat ze op hun pijpbeen verder gaan. Het kan een verslaving worden, steeds weer dat lekker makende gevoel op willen wekken ookal is het probleem allang verholpen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:27

Alja schreef:
Ik heb jaren geleden een paard gekocht die lucht zoog, paarden stonden in de zomer 24/7 buiten in een kudde van 10/12 paarden...paard deed het midden in het land op niks, dus in het luchtledige.. Kan me niet voorstellen dat hij het deed uit verveling...

Hij deed het waarschijnlijk uit gewoonte en wellicht ook vanwege aanhoudende maagproblemen. Als een paard een maagzweer heeft gaat die meestal niet zomaar zonder behandeling over en is er dus nog steeds reden om lucht te zuigen.
Alleen maar buiten zetten in een groep is niet afdoende, je moet ook zorgen dat de maag tot rust komt en kan genezen en daarna door passende voeding voorkomen dat de maagzweer nog eens terugkomt. Het kost wat inspanning, maar dan kun je een eind komen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:37

Alja schreef:

Darom typte ik ook alleen zucht, en ging ik er verder maar niet meer op in.
Onbegonnen werk...

En ik weet dat ze meestal beginnen door maagzweren oid, en daarom zou ik een paard ook laten staan.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 00:26

Dit is het uiteindelijke lijstje van wat ik eerst wil gaan bekijken.

http://www.begijnhoeve.com/nl/paarden/e-plus/ (België) 20.000 (L) 4
http://www.sporthorses.nl/advertentie/4 ... J_8AIXvk7B (België) 10.000 - 15.000 (M) 8
http://www.sporthorses.nl/advertentie/5 ... ynona.aspx (Zeeland) 18.000 (Z) 9

http://www.sporthorses.nl/advertentie/5 ... J_-kIXvk7A (Enschede) 10.000 - 15.000 (L2 geklasseerd Z getraind) 6
http://link.marktplaats.nl/588646526 (Z-H Langerak) 8.000 (L/M) 5 (Ik vind dit voor die prijs toch echt een heel erg leuk paard!)

(Die van DWHstables zou ik evt gelijk met die uit Langerak kunnen bekijken, zitten niet heel ver uit elkaar, maar twijfel nog omdat ze net niet aan mijn eis voldoet van min. 4jr en L getrained)

In afwachting van meer informatie, hoop deze bij het rijtje België te kunnen voegen qua bekijken.
http://www.sporthorses.nl/advertentie/4 ... J_7LYXvk7B (België) 15.000 - 25.000 (L) 4

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 00:36

Die eerste vind ik zo'n dun nekje hebben...
Die 2e vind ik erg mooi
3e vind ik niet erg goede foto's hebben.. Van schuin voor of helemaal voor
4e heeft een erg orginele naam zeg,.,,,,
De laatste vind ik ook erg mooi, maar vind foto's ook niet echt super.

Ik hou van foto's van echt de zijkant zodat je echt kan zien hou het paard loopt, en niet een halve scheve foto. Vind ik altijd zo'n vertekend beeld geven

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 01:08

Als ik moest kiezen ging ik voor de laatste of die van 8000 mooi type op de lastste foto.
Maar in het echt kan wel een andere leuker zijn.
Maar vooral die van.8000 omdat het een hele andere prijsklasse is als de rest en ik vind als je voor dst geld een leuk paard kunt kopen waarom dan het dubbele.uitgeven.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 01:14

Ben ik idd met je eens, als ik eerlijk ben zie ik het prijsverschil niet af aan de foto's hoor!

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 02:04

Faline schreef:
http://link.marktplaats.nl/588646526 (Z-H Langerak) 8.000 (L/M) 5 (Ik vind dit voor die prijs toch echt een heel erg leuk paard!)

Ik zou van deze een standfoto willen zien zonder zadel, en recht vanaf de zijkant genomen, voordat ik ging kijken. Vind namelijk haar bovenlijn en rug een beetje slecht te beoordelen omdat iedere foto schuin van voren is genomen. Vind het wel een heel erg aansprekend dier om te zien!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 02:31

Maar faline je moet ook rekening houden als heel de merrie wel fok interessant is of niet.. Merrielijn en vaders Ect.. Vond je die ik je gestuurd heb niks? In vergelijking met deze prijzen, die merrie heeft top papier, top fokker en top merrie lijn (Utopia) ster met 85 draf en 80 galop..

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 04:51

Faline, ik begrijp het. Die van mij beweegt daarnaast ook niet als een paard van 1.63m :D Ik heb besloten om op een ander aanbod in te gaan, hoewel het wat betreft de tijd die ik eraan kan besteden niet echt handig is. Er komt vast wel iemand langs die haar wel wil hebben..

Wat betreft de paarden die jij liet zien.. Dwh heeft altijd aansprekende paarden! De rest vind ik weinig aan :o Het dressuurmodel laat vaak te wensen over, Brownie lijkt vanaf de foto niet op Z niveau afgericht.. Upsa vind ik de leukste, maar die mist wel de lange lijnen. Daarbij hebben ze geen van allen predikaten. Hoeft niet altijd wat te zeggen, alleen als de moederlijn ook geen predikaten kent dan is de kans klein op een wonder. En als dat wel zo is, dan is het nog onzeker of dit doorvererft, omdat exterieur en
Beweging niet verankerd zijn in de moederlijn ;) Ik ga een beetje met Nicole mee..

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 08:35

Fokken heeft de komende jaren niet mijn prioriteit, paardis in de eerste instantie voor mijn sportambities. Maar ik ben met jullie eens dat het handig is om daar op te letten. Overigens is de Ehrenstolz merrie wel ster :j de rest weet ik zo niet uit mn hoofd, meen dat er nog een ster bij zat. (volgens mij was het de zwarte M merrie die al veulens heeft gehad)
Anyway, daarom vind ik het handig om hier te bespreken, ik heb soms wel eens oogkleppen op als ik een paard erg leuk vind en vergeet de belangrijke dingen :+ (Ik neem dus ook zeker iemand mee als ik ga kijken :P)

/edit Was de merrie uit zeeland, komt ook uit predikaatrijke stam.

@ Nicole
Merrie is inderdaad leuk, was alleen van mn radar omdat ik het filmpje ed toen op een andere pc heb opgeslagen :+ Zijn overigens nog een paar die ik als tip op een ander forum of via via irl heb gekregen, die staan ook niet in dit rijtje, zitten ook merries bij uit goede lijnen die ster zijn of meer.