slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mara_lover

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:09

_Tamara schreef:
traan_beauty schreef:
Heel even een vraagje voor de anti-inslapers:
Hoe komen jullie er in godsnaam bij dat het inslapen soms een uur of langer kan duren Nagelbijten / Gniffelen ?
Die opmerking is al een paar keer voorbij gekomen en ik snap niet hoe jullie daarbij komen? Lachen .

Verder als ik mijn paard zou slachten zou ik er gewoon bij willen zijn. Dat heeft je paard toch wel verdient? Ik zou me mijn hele leven schuldig voelen alleen al omdat ik er niet bij was..
En dan weet je ook echt 100% zeker dat het is gebeurd (je hoort soms van die verhalen).
Als ik een dier laat inslapen blijf ik er toch ook bij? En dat kan er net zo naar uit zien als een 'slacht'. Lachen .

Ik voel me aangesproken en ben gekwetst Verdrietig Ik ben er niet bij geweest! Mijn moeder ook niet. Mijn vader wel en een paar mensen van stal. We konden het gewoonweg niet!

Toen ik mijn paardje in heb laten slapen ben ik er ook niet bij geweest. Inderdaad omdat ik het niet aankon. Het leek me zo eng om haar te zien vallen, en het dier heeft er toch ook niks aan als ik daar hysterisch sta te doen?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:52

Hallo,
Ik kom even zomaar binnen vallen, lees dit topic af en toe bij want buiten het feit dat ik het wel interessant vind, raakt het me ook weer in m'n gevoel Verdrietig . Ik heb nl. vorig jaar mijn paard laten inslapen; ik was wel aanwezig bij de kliniek maar heb het niet life gezien. Mijn vriend wel, die heeft het op mijn verzoek gefilmd en het is heel rustig gegaan.

Maar nu waarom ik wel reageer. Ik lees ook hier dat inslapen niet altijd rustig verloopt. Ik was hier ook bang voor en heb gevraagd hoe dat het kan dat het soms niet zo fijn verloopt.
Als verklaring kreeg ik 2 dingen te horen:
- dat men vroeger vaker gebruik maakte (en soms nog) van een andere manier van inslapen. Deze bestaat uit 2 spuitjes.
- de doseringen zijn te laag

Tegenwoordig bestaat het inslapen (bij een goede kliniek) voort uit 3 spuiten:
1) de verdoving 2) de narcose 3) de fatale spuit.
In combinatie met de juiste verdoving is het onmogelijk dat een paard zich verzet (behalve als hij bang is voor de dierenarts Haha! ).
Voordeel: je paard lijdt niet. Nadeel: het is iets kostbaarder.
Of deze 3 spuitjes overal standaard gebruikt worden, weet ik niet.

Gezien de val-angst van sommige:Hij is niet gevallen omdat hij in een hoek stond met een soort mobiele deur (in de kliniek dus). Op het moment dat hij tegen die deur begon aan te leunen, hebben ze de deur rustig weggetrokken en gleed hij op de grond.

Ik heb geen spijt van mijn beslissing en ik hoop dat onze paarden nog lang niet aan de beurt zijn maar als dit wel zo zou zijn, gaan ze weer via deze weg.
Sterkte met de beslissingen.....

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:58

mara_lover schreef:
Toen ik mijn paardje in heb laten slapen ben ik er ook niet bij geweest. Inderdaad omdat ik het niet aankon. Het leek me zo eng om haar te zien vallen, en het dier heeft er toch ook niks aan als ik daar hysterisch sta te doen?

Ook dat is een keuze die een eigenaar moet maken.

Het maakt niet uit wat je kiest, zolang je er zelf maar mee kunt leven.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 23:00

3 spuiten heb ik bij ons op stal niet gezien.
de 2 paarden die ik meegemaakt hebt op onze stal kregen 1 spuit,volgens mij met roze vloeistof.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:09

mirgino schreef:
3 spuiten heb ik bij ons op stal niet gezien.
de 2 paarden die ik meegemaakt hebt op onze stal kregen 1 spuit,volgens mij met roze vloeistof.

Dat kan natuurlijk ook. Dan krijgen ze gewoon alleen de fatale spuit.

Het enige wat ik met mijn verhaal wil aangeven is dat je, als je zeker geen stuipstrekkingen of andere toestanden wilt krijgen, je dat zelf als eigenaar in de hand hebt.
Vraag om de 3 manier, het kost je wat meer geld maar je paard is gegarandeerd binnen 10 min. rustig ingeslapen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:26

1 spuit? da's volgens mij van voor de oorlog!

Tja, wat maakt die ene (3e) spuit (in kosten) nou uit, 20,-?
Denk dat het meer aan kennis ontbreekt als aan de wil om die spuit af te rekenen.

Maar inderdaad terugdenkend: @ de mensen met slechte ervaringen: hoeveel spuiten hebben jullie paarden gehad toendertijd?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:13

IKbenEllen schreef:

Denk dat het meer aan kennis ontbreekt als aan de wil om die spuit af te rekenen.

Maar inderdaad terugdenkend: @ de mensen met slechte ervaringen: hoeveel spuiten hebben jullie paarden gehad toendertijd?

Afgod OK dan!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:37

IKbenEllen schreef:

1 dus...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:59

van de inslapingen die ik heb gezien hadden alle 3 de paarden 3 spuiten gekregen.
2 van de paarden hebben toch wel gevochten er tegen (en ja, met vallen en opstaan) Lichamelijk waren ze op, maar zelf wouden ze nog leven en ook flink aan het vechten....

ik weet dus ook dat het heel goed kon gaan. Het paard waarvan ik had verwacht dat ze zou gaan vechten deed het niet...
de andere 2 waren lichamelijk echt op, en wouden gewoon niet.

De slachting die ik heb meegemaakt ging heel snel.

Vanuit mijn eigen ervaringen heb ik dus besloten om te kiezen voor slachten.
mijn paard moet zoiezo nog vervoerd kunnen worden, omdat ik hem simpelweg niet thuis langs de weg wil hebben.

de kleuze kliniek of slachthuis is dus vrij makkelijk voor mij.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 09:14

een goeie vriendin van mij zij had ook een paard die niet beter kon worden & toen hebben ze het paard ook naar de slacht gebracht maar ik ben er zelf ok niet zo'n voor stander van .. maar als je en spuitje geeft dan lijd je paard veel meer aan de pijn dan als je hem naar de slacht brenrgt dan doen ze 1 keer bij de hersens en dan Boem is die dood. maar ja de keus is aan de mensen zelf wat ze willen met het paarrd als zij een broodje paard willen dan doen ze dat Maar ik zou het nooit willen ik had zelf ook een spuitje gedaan. maar een spuitje is heel erg duur maar ja als het zo ver is met een ponyy. ik denk dat je er dan wel anders overdenkt dan nu

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 09:24

Als het spuitje goed gezet wordt, en niet te vlug en niet te traag, en eerst een sedatie vooraf natuurlijk, zal het paard heel snel inslapen. Het hart valt gewoon stil. Kan ook heel vredig gebeuren, maar net zoals bij slachten, zijn er soms kleine foutjes. Ik zou het nog altijd niet weten...

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 09:49

tjady schreef:
Volgens mij krijgen ze bij inslapen eerst een soort narcose en daarna een fatale injectie.
Ik woonde vroeger vlak bij een slachtplaats. Als we met de paarden daar langs reden dan veranderde ze helemaal. Sommige wilden er niet eens langs.
Iedereen heeft een andere ervaring en mogelijk een andere mening.
Ik kies voor inslapen omdat ik van mening ben dat een dier hoe dan ook de dood ruikt op een slachtplaats.
Het gaat mij met name om de plaats waar het dier sterft niet de methode.

Ja hehe, als je ooit over de weg rijdt en er ligt zo'n groene ton waar ze doden varkens onder leggen lopen ze er ook niet graag langs, zou je er zelf wel voor kiezen om door de stank te lopen? Verdrietig
Bij de slager ruikt het er ook naar ja, dacht je dat ze daar one touch hebben hangen ofzo?
En als je zelf al denkt: Ooh hier is een slager, als ie daar maar langs loopt. Dan loopt ie er al helemaal niet meer door.
Als je niet zou weten dat daar een slager was liep ie misschien wel normaal.

LaSignoraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:07

Hallo, ik ben nieuw op dit forum, en zie dit enorme topic van 129 bladzijden! Ik ga ze dus niet allemaal lezen, maar wil hier alleen mijn eigen ervaring neerzetten.

Ik had indertijd een New Forest/Arabier, Wiske. Ik had haar ooit bij een stal dicht bij het Amsterdamse Bos gekocht, waar ze nog Paola heette. Maar Wiske vond ik meer bij haar passen. Het was een schimmeltje, en ik woonde nog in Brabant toen. Later is ze mee-verhuisd naar Noord-Holland, waar ze eerst in West-Knollendam op een stal stond. Ik vond al gauw een leuke bij-rijdster, en we hadden veel plezier met Wiske. Helaas had ze regelmatig last van kreupelheid, die op zeker moment verergerde. We verhuisden naar Heiloo en Wiske ging mee. Ik ging op een dag rijden in het park. We woonden daar nog niet zo lang. Voor het eerst sinds een lange periode van kreupelheid ging ik een buitenritje maken. Stap ging goed. Toen draf, en toen... schoot Wiske in galop en was niet meer te stoppen. Het was de eerste keer dat ik op dat stuk reed, en ik wist dat aan het eind van het bos de Zeeweg liep. Dus ik moest Wiske op de volte zien te trekken. Ook dat ging niet zo goed, dus ik greep een boom vast om haar tot stoppen te dwingen. Gelukkig lukte dat, en ik stond op de grond met Wiske aan de teugel. Dwars door een woonwijk ben ik toen met Wiske aan de hand teruggelopen tot ik een info-bord tegenkwam om de route naar de stal terug te vinden. Wiske bleek ondertussen al weer kreupel. Niet voor lang, en de periodes met kreupelheid en niet-kreupelheid wisselden zich af. Ik heb toen foto's laten maken, en toen bleek dat ze botwoekering aan de sesambeentjes had. Ze was dus puur door pijn in galop geschoten. Er was niets meer aan te doen, en ik besloot haar uit haar lijden te laten verlossen. Je kunt dat been nog wel inspuiten, zodat ze niks meer voelt, maar ze voelt dan ook geen oneffenheden meer in het weiland, en de kans bestaat dan ook dat zo'n dier een keer misstapt en met gebroken been in het weiland ligt. Geen goed idee dus. Ik wilde wel een nieuw paardje, dus ik besloot om haar te laten slachten. Dan kon ik dat geld weer gebruiken voor een nieuw paardje. Ik besloot met Wiske mee te gaan naar het slachthuis, want ik wilde niet dat ze ingeladen zou worden, en dat dat het allerlaatste was. Ik wilde tot het einde bij haar blijven. We reden naar Schagen, en ik haalde haar zelf uit de trailer. Aan mijn hand liep ze mee over het terrein. Er lagen wat geslachte schapen over een hek, maar dat deerde haar niet, want ik was bij haar. We liepen naar een grote deur toe, die zodanig dichtgeschoven was, dat Wiske en ik er net niet door konden. In de deuropening stond een man, en die had iets in zijn handen dat op een soort dikke pen leek. Hij zette die pen tegen Wiske's voorhoofd aan, die heel verbaasd keek. "Wat is dit?" leek ze te zeggen. Ze toonde geen angst, want ik was bij haar. De man drukte op een knopje aan de zijkant. Ik hoorde een soort knal. Binnen een fractie van een seconde zakte Wiske door haar benen, de deur werd verder opengeschoven. In de hoek was een afvoerputje, en de slager stak Wiske's halsslagader door. In de tussentijd was datgene dat Wiske maakte wie ze was, als in een zucht verdwenen. Ik heb Wiske nog een kus gegeven, haar gedag gezegd, en verder wat dingen verzameld die bijrijders wilden hebben van haar. Wat manen en zo. Zo heb ik afscheid genomen van Wiske. De komende weken heb ik geen paardenvlees gegeten, want hoewel ik paardenvlees erg lekker vind, wilde ik toch mijn eigen Wiske niet opeten. Hoewel ze daar waarschijnlijk toch al niet geschikt meer voor was. Ze was een jaar of 15, 16, en dus vermoedelijk al taai en draderig. Dat soort vlees werd, zeker in die tijd, verwerkt tot dierenvoeders.

Ik ben blij dat ik het op die manier heb laten doen. Het is heel snel gegaan, zonder pijn en zonder angst, omdat ik bij haar was. Ik denk nog heel vaak aan haar, want ik beschouwde haar als een goede vriendin.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:35

goed dat jij je verhaal zo neer wil zetten,als je je er goed bij voelt betekend het dat je een goede keus hebt gemaakt.
dapper van je

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:09

linneketeut schreef:
tjady schreef:
Volgens mij krijgen ze bij inslapen eerst een soort narcose en daarna een fatale injectie.
Ik woonde vroeger vlak bij een slachtplaats. Als we met de paarden daar langs reden dan veranderde ze helemaal. Sommige wilden er niet eens langs.
Iedereen heeft een andere ervaring en mogelijk een andere mening.
Ik kies voor inslapen omdat ik van mening ben dat een dier hoe dan ook de dood ruikt op een slachtplaats.
Het gaat mij met name om de plaats waar het dier sterft niet de methode.

Ja hehe, als je ooit over de weg rijdt en er ligt zo'n groene ton waar ze doden varkens onder leggen lopen ze er ook niet graag langs, zou je er zelf wel voor kiezen om door de stank te lopen? Verdrietig
Bij de slager ruikt het er ook naar ja, dacht je dat ze daar one touch hebben hangen ofzo?
En als je zelf al denkt: Ooh hier is een slager, als ie daar maar langs loopt. Dan loopt ie er al helemaal niet meer door.
Als je niet zou weten dat daar een slager was liep ie misschien wel normaal.

Waar Remco heen is gebracht deden ze de paarden als eerst, dan roken ze het abslouut niet Knipoog.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:18

ik vraag me echt ernstig af waar mensen de wijsheid vandaan halen dat een paard weet dat hij de dood ruikt.

ze ruiken een bepaalde geur,maar dat associeren ze niet met de dood.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:20

Snoevie schreef:
ik vraag me echt ernstig af waar mensen de wijsheid vandaan halen dat een paard weet dat hij de dood ruikt.

ze ruiken een bepaalde geur,maar dat associeren ze niet met de dood.

De geur die ze ruiken, en waar ze bang van worden, is de geur van angst en spanning van degene die hem vasthoudt........ Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:23

dat dacht ik ook al ja............

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:33

Wat een verhaal. Ik denk dan dat Remco ook niet in het vlees is verwerkt, hij was 20.. Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:37

Helemaal mee eens.
Aileen aarzelde en fleemde ook wel even voor ze de slachtruimte binnenging; er hing een soort chloorluchtje. Natuurlijk is dat een raar geurtje. Maar bang? Absoluut niet.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:38

_Tamara schreef:
Wat een verhaal. Ik denk dan dat Remco ook niet in het vlees is verwerkt, hij was 20.. Knipoog

Remco zit niet in het vlees, het vlees is slechts "de verpakking"..... Knipoog

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:41

BitchyWitchy schreef:
_Tamara schreef:

Remco zit niet in het vlees, het vlees is slechts "de verpakking"..... Knipoog

Ja, dat is zo Ja

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:48

ja idd,mee eens!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:55

Mooi gezegd BW!

IKbenEllen