Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 19:36

tienus63 schreef:
Sanet schreef:
Ik zie net een filmpje voorbij komen van Annerveenschekanaal, met een wolf die door het ijs is gezakt en dus aan het spartelen is om eruit te komen. En dat vind ik ook vreselijk om te zien :(
Ik vind het gewoon allemaal oliebol..

Dat ben ik met je eens.
Ondanks dat ik tegen de wolf in het wild in Nederland ben, opluchting dat ie er uit gekomen is.

Dit is bij mijn paar honderd meter verder. De wolf is daarna nergens meer gezienc

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:32

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:40

Tja al zou mijn hek normaal aan de eisen voldoen, zou deze nu ook worden afgekeurd.
Mijn draden zijn bevroren en de onderste ligt in de sneeuw.
Dus als er nu iets gebeurt, krijg je ook stond niet achter wolfwerend hek. Terwijl ik 7 draden heb en een hoogte van 1,30 en normaal voldoende stroom.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:47

Ik las het ook. In slechts 6 van de 600 aanvallen was sprake van een wolfwerende omheining. Er is tot november vorig jaar gekeken, bron was Bij12.
Lijkt me stug. Als je ziet wat er in dit topic de afgelopen tijd al is gepost aan aanvallen, die stonden allemaal achter een wolfwerende omheining volgens de berichtgeving.
Ik vind het nogal makkelijke journalistiek. Slechts 1 bron gebruiken en verder vooral niet verder kijken dan je neus lang is. Stel je voor dat je achter je bureau vandaan komt en écht zelf eens aan de slag gaat met je onderzoek.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:11

Dergelijke informatie wat wordt onderzocht en naar buiten wordt gebracht én bovendien onmiskenbaar aangedragen zal worden aan de EC is desastreus. Ik heb er vaker voor gewaarschuwd, de kans op maatregelen is vrijwel nihil.

Popstra

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:37

Ik zag eerder terug iets staan over 2 uur stoeien op de computer om subsidie voor wolfwerend hek aan te vragen...
Ik had het toevallig met mijn man er over. Hier mogen we nu ook subsidie gaan aan vragen. Ik meen gelezen te hebben tm maart.
De vraag is echter ook, waar en hoe moet je dat aan vragen?
Gemeente...het rijk...provincie?? Wij zijn zoals velen daar ook totaal niet handig in.

Ik heb veulens lopen dit jaar. Het zal de laatste keer zijn. Ik voel me er niet rustig meer bij met al die aanvallen om ons heen de laatste paar maanden.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:44

Subsidie kun je bij de provincie aanvragen. Op de website van provincie Drenthe staat uitleg en formulieren. Hoe het in andere is weet ik niet

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:45

Ik kwam gister met de auto door Elsloo(fr). Zowat geen schapen meer te vinden daar, maar bij een groepje pony’s achter heel hoge omheining stonden ineens twee damhertjes, maar dan aan de buitenkant van het gaas. Lopen sommige damherten van Katlijk al helemaal daar dan?

Ook door Zorgvliet, Oude Willem en Doldersum gereden. Bijzonder idee dat daar zoveel wolven gezien kunnen worden. Schapen echter, ook daar heel weinig tot niks.
Zorgvliet wel paarden buiten en aan manier van voeren te zien altijd buiten, achter normale draden. Het zijn grotere ponys en paarden van een verhuur bedrijf. Niet de eerste prooi voor een wolf maar ja, toch denk ik dat een wolf er wel schade aan kan toebrengen als je een keer pech hebt.

Zijn de wolven nou eigenlijk wel of niet ook al boven de Tjonger gezien? Ik zie die watergangen ook qua meldingen best wel als natuurlijke territorium grenzen. De Drentse hoofdvaart en de Tjonger bedoel ik nu. Boven de Tjonger wel schapen in weitjes achter enkele draden, zoals het altijd al was en alsof er geen wolven bestaan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:46

Volgens mij is de gemeente de eerste bij wie je aanklopt. Als die geen potje heeft, dan klop je bij de provincie aan.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:57

Marigold schreef:
Ik kwam gister met de auto door Elsloo(fr). Zowat geen schapen meer te vinden daar, maar bij een groepje pony’s achter heel hoge omheining stonden ineens twee damhertjes, maar dan aan de buitenkant van het gaas. Lopen sommige damherten van Katlijk al helemaal daar dan?

Ook door Zorgvliet, Oude Willem en Doldersum gereden. Bijzonder idee dat daar zoveel wolven gezien kunnen worden. Schapen echter, ook daar heel weinig tot niks.
Zorgvliet wel paarden buiten en aan manier van voeren te zien altijd buiten, achter normale draden. Het zijn grotere ponys en paarden van een verhuur bedrijf. Niet de eerste prooi voor een wolf maar ja, toch denk ik dat een wolf er wel schade aan kan toebrengen als je een keer pech hebt.

Zijn de wolven nou eigenlijk wel of niet ook al boven de Tjonger gezien? Ik zie die watergangen ook qua meldingen best wel als natuurlijke territorium grenzen. De Drentse hoofdvaart en de Tjonger bedoel ik nu. Boven de Tjonger wel schapen in weitjes achter enkele draden, zoals het altijd al was en alsof er geen wolven bestaan.

Zowel aan de ene als de andere kant van de Tjonger worden ze wel gezien.
Maar ze zitten voornamelijk nog aan de kant van Oldeberkoop. Maar ze worden ook af en toe al gezien ij oude en nieuwehorne. Dat ligt dan weer aan de andere kant van de Tjonger.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:01

Ik heb het idee dat een roedel of ouderparen niet op jacht gaan aan gebieden aan de andere kant van water. Alsof dat teveel moeite is om prooi mee te slepen door het water naar het hol of vreetplek.
Zolang ze genoeg te vreten hebben, zullen ze geen extra moeite doen.

Maar als jongen de roedel moeten verlaten zullen die een nieuwe plek moeten vinden.
Wellicht dat jongen uit die roedel eens de omgeving verder verkennen. En het water oversteken en dan weer terug gaan.

Wolf begeeft zich in een gevaarlijke positie als uit het water moet komen en verbruikt veel energie.

En ik denk dat de bosgebieden waar nu af en toe doortrekkers worden gezien, vooral tussen Drenthe en de Veluwe zoals Sallandse Heuvelrug, gijsselterbos tussen Ruinen en Hoogeveen, bossen rondom Zuidwolde en Staphorst de nieuwe gebieden gaan worden voor wolven paar.

Dassenholen genoeg in genoemde gebieden en daar trekt een wolf graag in.
Bovendien is er nog redelijk wat veehouderij en veel hobby dieren en paarden houderij op deze plekken. Voedsel is ook voldoende aanwezig.

En je bent de Sjaak als nakomelingen van het DFW paar in je omgeving krijgt. Die beheersen de techniek om de afrastering te omzeilen en die hebben geen angst voor mensen en gebouwen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:05

MairiMacBran schreef:
Ik las het ook. In slechts 6 van de 600 aanvallen was sprake van een wolfwerende omheining. Er is tot november vorig jaar gekeken, bron was Bij12.
Lijkt me stug. Als je ziet wat er in dit topic de afgelopen tijd al is gepost aan aanvallen, die stonden allemaal achter een wolfwerende omheining volgens de berichtgeving.
Ik vind het nogal makkelijke journalistiek. Slechts 1 bron gebruiken en verder vooral niet verder kijken dan je neus lang is. Stel je voor dat je achter je bureau vandaan komt en écht zelf eens aan de slag gaat met je onderzoek.

We weten allemaal dus wel dat dit niet klopt.

Maar goed NU.nl zet wel vaker erg rare dingen neer....
Krijgt denk ik ook sponsoring van de postcode loterij _O-

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:06

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:09

Wolf werd
gestoord toen ze schapen wilden pakken uit een tuin bij woning.
17-1-24, Beilen

Bron app meldingen in Westerveld
Afbeelding
Afbeelding

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:18

Met volle verbazing las ik net een stuk op nu.nl Ik maakte eruit op dat de aanvallen bijna altijd gebeuren omdat er geen wolfwerendhek geplaatst is. Wij wonen in een gebied dat nog niet regelmatig door de wolf bezocht is. De ponys die altijd in een natuurgebied ong 300 meter van ons huis stonden, worden al 2 jaar elke avond opgehaald en smorgens weer weggebracht. De schapen kunnen we niet binnen zetten , niet alleen omdat de stal niet groor genoeg is, masr ook omdat het dan te warm wordt.
Dan de scgapen staan meestal achter die schapennetten met stroom. Je wilt niet weten hoevaak er een schaap met de oornummers vast zit. Dan nog het geval dat het " wild" reeen hazen konijnen er verstrikt in kunnen raken. D3ze dieren in hun habitat beperkt worden. Ook onze kinderen die in ons " eigen" natuurgebiedje willen spelen heb ik angst voor. Misschien is dit overdreven, maar het kost ons elke morgen schrik als we bij de schaapjes gaan kijke. De schapen dienen ervoor om de brandpaden in het bos vrij te houden. Dit is onmogelijk om met een vaste afrastering te doen
Ik lees al enige tijd mee, ik vind het knap dat mensen er zo netjes reageren. Graag zou ik zien dat de wolvenpopulatie beheerd zou worde. Nederland is een te grore aangelegde tuin voor rewilding, hoewel ik de natuur een heel warm hard toedraag. Ik denk dat alle mensen hier op bokt dit doen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:19

mysa schreef:
https://www.nu.nl/wolf/6298032/schapen- ... hermd.html

Aangevallen dieren staan volgens nu.nl bijna nooit goed beschermd.
Eigen onderzoek. :(

Tja.... als ik kijk naar de aanvallen in het Schapenpark in de bossen buiten ons dorp. Dan staan de schapen in de nacht in een wolfwerend raster en volgen de aanvallen nadat de schapen overdag daaruit gelaten zijn om de heide te begrazen. Die heide is van SBB en daar staat wel een hek om en liggen wildroosters zodat de schapen, koeien en pony's er niet uit kunnen.
En volgens de 'experts' zouden wolven niet op klaarlichte dag aanvallen. Dan hebben we hier blijkbaar te maken met wolven die graag de uitzondering op de regel zijn (sarcastische toon weer uit)

Ik denk dat veel omheiningen bij het plaatsen voldeden, maar er zijn zoveel dingen die invloed op de afrastering hebben. Te droge grond: geen goede geleiding. Struiken die tegen de draden aangroeien: lekkage van stroom. Vorst. Plekken waar de grond niet helemaal recht door loopt. Enz.

De balans lijkt hier in Nederland niet te kunnen: het is alles of niets met de wolf. Een groep vindt dat wolven onbeperkt hun gang moeten kunnen gaan omdat ze hier horen. Een andere vindt dat wolven hier helemaal niet meer passen.
Ik denk dat er middenweg is en beheer moet worden toegepast om te zorgen dat wolven met probleemgedrag aangepakt worden (proberen gedrag om te vormen of verwijderen). Dan krijg je ook meer draagvlak.
Nu wordt er door bepaalde mensen doodleuk tegen schapenhouders gezegd dat ze blijkbaar hun dieren niet goed beschermen. Dat wolven recht hebben om hier te zijn en de houders pech hebben of het maar moeten accepteren. Het schunnigste argument vind ik dat er dagelijks zoveel duizend dieren worden geslacht en de dierenhouders dus niet moeten klagen.
Mensen staan daardoor lijnrecht tegenover elkaar en een oplossing lijkt ver weg en is rigoreus.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:31

Zooo ik heb eens even in de Bij12 lijst gedoken... die is veranderd.
Wat een boevenbende.

Eerst stond er aangegeven schapen staan achter
gaas zonder stroom
4 draden x hoog met 4,4 stroom
7 draden x hoog met 6,2 stroom
Wolvenraster

enz enz

Dat is weg, gewoon weg!
Nu staat er of ze zelf vonden dat het voldeed.
Ja, nee en ja maar... onderste draad was een millimeter te hoog.

Schandalig!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:36

Ik kan de informatie nog wel terugvinden, maar ik vind het nogal naïef om te denken dat een wolf geen sprong over 1,20m kan maken. Veel zullen het vast niet kunnen, maar ik denk dat er meer dan genoeg zijn die het prima kunnen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:36

Het gaat net als met de dassen en de bevers.
Weer was het halleluja.
En ach dat er in het noorden een treinverbinding last had van een dassen burcht soit.
Totdat trein verbinding die de grote steden verbindt met Parijs er last van kreeg, toen kon die daasenburcht à la minute verplaatst worden.
Enige voordeel van deze actie was dat de dassenburchten in het noorden ook verwijderd of onbewoonbaar gemaakt mochten worden.

Ik ben het met je eens dat er een middenweg gezocht moet worden.
Maar ik ben bang dat een middenweg wbt de wolf praktisch niet haalbaar is.
Simpelweg omdat Nederland te klein is, je krijgt inteelt en wolven in Nederland leren zich nu al aan dat ze niets te duchten hebben van mensen.

En zie in een afgebakende omgeving maar eens een stabiele roedel te houden.
Jonkies en zwakkeren worden verstoten uit de roedel.
En wie wil zijn dieren opofferen om de jacht drift van de wolf te bevredigen?
Iedere twee dagen paar schapen de omheining in laten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:37

Ja, die van 3 jaar terug
Maar niet meer vanaf november vorig jaar.
Precies net waar nu.nl het over heeft

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:43

DuoPenotti schreef:
Zooo ik heb eens even in de Bij12 lijst gedoken... die is veranderd.
Wat een boevenbende.

Eerst stond er aangegeven schapen staan achter
gaas zonder stroom
4 draden x hoog met 4,4 stroom
7 draden x hoog met 6,2 stroom
Wolvenraster

enz enz

Dat is weg, gewoon weg!
Nu staat er of ze zelf vonden dat het voldeed.
Ja, nee en ja maar... onderste draad was een millimeter te hoog.

Schandalig!

Die nieuwe checklist hebben ze onlangs ook niet voor nop bedacht…..
Subsidiepotje om de schades te betalen raakt er veel te snel.

Zal hem nog een keer delen.
Afbeelding

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:45

Ja precies, dat dus
walgelijk en ja nu.nl die link(s)e kliek neemt dat wat graag over ja.

Zit je daar als dierenhouder, je wei netjes afgemaakt, hoger en met meer draden dan verplicht.
Zit er ergens een kleine zink in je weide en je draad op 30 cm is het geen wolvenraster meer.... echt -:(-

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:00

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/440 ... zijn-tegen

niet iedereen is blij met hekken...

En mooi kaartje zit er bij.
Ze vertrouwen zelf zo te zien ook niet op wat draadjes tot 120 hoog

mag wat kosten....

Ze mogen het hier wel plaatsen, het gaas staat er al, maar dat stuk in de grond wil ik wel

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:08

DuoPenotti schreef:

Wat moet je hier van denken? Ik ben oprecht verbaasd over dit artikel.
Met de volgende opmerking als hoogst opmerkelijk.

Citaat:
Staatsbosbeheer heeft als eigenaar van de geitenkudde de wettelijke plicht om voor bescherming te zorgen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:14

Ik vind de redenatie van de omwonenden wel logisch klinken.
Hoewel de wolf imo gewoon die afrastering binnen zal gaan om een geit te pakken.
Maar het is inderdaad een probleem voor klein wild.

Een buur van me heeft jaren geleden 5 ha buitenom laten af gazen tegen de overlast van de das.
Regelmatig zie ik een haas in paniek tegen het gaas rennen. Uiteindelijk kan ie wel onderdoor. Of een ree die in het lint springt.
Maar er is beduidend minder last van dassen in dat perceel.
Maar de percelen er om heen wil je niet zien.
Als daar vee zou lopen, breken die de poten wel in de gaten en holen.
En de landbouwmachines hebben het te verduren als ze in zo’n gat terecht komen.
Dus ja, afrasteren zorgt voor verschuiving van de overlast en dan kan ik de naastgelegen nieuwbouwwijk geen ongelijk geven.