Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:25

Alja schreef:
Dilan93 schreef:
Bij IJslanders zitten er idd echt enorm lange mensen op die paardjes. Dat lijkt me dan ook niet prettig rijden, als je benen er zo ver onderuit komen :=

Merk je echt niks van ;)

Heb er ook geen ervaring mee hoor. Ben zelf niet zo lang en rij mn buitenritten vaak op stem en zithulp :')

Sporen heb ik niet nodig. Jaren geleden wel eens mee gereden omdat mn instructeur zei dat ze nodig waren. Resulteerde in een boos paard :')

Marigo

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:38

Leuk weer zo’n nieuwe ronde van potentiële matches! Veel succes allemaal, duim voor jullie!

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:46

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 07:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:51

Ik vind het vooral een storend gezicht wanneer het bovenlijf van de ruiter langer is dan de lengte van de hals van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:10

janna schreef:
Toch kan het best dat je als je lang bent wat minder balans hebt op een kleintje. En maat zegt ook weer niet alles. Ik heb er een van 1.63 die een voorkomen heeft alsof ie 1.70 is... En zo zit hij ook qua breedte en zo.

Maar dat gebrek aan balans voel je dan zelf wel, daar heb je de internetexperts niet voor nodig. :+

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:22

Te lang zijn kan zeker, alhoewel ik qua gewicht op een stoere haflinger zou passen ga ik er niet aan beginnen juist omdat ik met mijn lengte zo'n pony telkens uit balans breng.

Ik zoek trouwens een paard om mee te springen dus dat is ook weer een heel ander verhaal dan iemand die recreatieve ritjes maakt met zijn ijslander. In dit geval bedoel ik met "klein" paarden van 160-165 en groot is meestal 170+. En de manier waarop kleinere paarden te rijden zijn in parcours, hoe flexibel, vlot en wendbaar ze zijn, vind ik persoonlijk onwijs fijn! Maar teveel lengteverschil kan tegelijkertijd een knelpunt worden dus ik ben er best voorzichtig mee want paarden verkopen ben ik nog slechter in dan paarden kopen :') en ik heb al een kleintje staan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:11

Mkango schreef:
janna schreef:
Toch kan het best dat je als je lang bent wat minder balans hebt op een kleintje. En maat zegt ook weer niet alles. Ik heb er een van 1.63 die een voorkomen heeft alsof ie 1.70 is... En zo zit hij ook qua breedte en zo.

Maar dat gebrek aan balans voel je dan zelf wel, daar heb je de internetexperts niet voor nodig. :+

Bovendien is dat rijkunst en dat heeft niks uit te staan met maat.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 18:27

Even een korte update over mijn nieuwe topper! Hij doet het zooo goed! :)) kwam echt als een bange 3 jarige aan en inmiddels heeft hij al heerlijk praatjes, een eigen mening en vind het zo ontzettend leuk om bezig te zijn, hij leert ook mega snel dat hij nu verplicht vakantie heeft haha anders zit dat koppie vol
Afbeelding

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 18:42

FleurSandro schreef:
Even een korte update over mijn nieuwe topper! Hij doet het zooo goed! :)) kwam echt als een bange 3 jarige aan en inmiddels heeft hij al heerlijk praatjes, een eigen mening en vind het zo ontzettend leuk om bezig te zijn, hij leert ook mega snel dat hij nu verplicht vakantie heeft haha anders zit dat koppie vol
[ [url=m/r4d8Xs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super leuk <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 18:54

Wat leuk, FleurSandro! :D

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 19:42

Leuk FleurSandro!

Ik heb even jullie mening nodig, misschien al genoemd hier maar kan het zo snel niet terug vinden.
Laten jullie een klinische keuring uitvoeren bij een 1,5 jarige? Ik vind het een beetje lastig en weet niet zo goed of dit gebruikelijk is en zin heeft?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 19:46

FleurSandro schreef:
[ [url=m/r4d8Xs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat fijn! Ziet er goed uit <3

Rijsa schreef:
Leuk FleurSandro!

Ik heb even jullie mening nodig, misschien al genoemd hier maar kan het zo snel niet terug vinden.
Laten jullie een klinische keuring uitvoeren bij een 1,5 jarige? Ik vind het een beetje lastig en weet niet zo goed of dit gebruikelijk is en zin heeft?

Heb ooit een 3 jarige vers uit het land gekocht (stond nog bij zijn moeder), was nog niets mee gedaan en die wel compleet op de foto gezet omdat ik daarvoor een miskoop had gedaan zonder keuring. Achteraf vind ik het toch wat overdreven :D
Ligt ook een beetje aan de prijs en je 'gebruiksdoel'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 20:06

Rijsa schreef:
Leuk FleurSandro!

Ik zou me die moeite (of eigenlijk meer het geld :+ ) besparen. Als je zelf moeite hebt met beoordelen of een paard rad is, zou ik iemand meenemen die dat wel kan, maar klinisch keuren zou ik zelf bij zo'n jonkie achterwege laten.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 20:14

Rijsa schreef:
Leuk FleurSandro!

Ik heb zelf nog nooit een paard klinisch laten keuren :o

Maar bij een jonkie heb ik van meerdere mensen gehoord dat het idd vrij weinig toevoegt.

Nu denk ik ook wel dat het er een beetje vanaf hangt in welke prijsklasse je koopt. Heb het idee dat mensen die echt een flink bedrag uitgeven voor een jonkie toch iets sneller een keuring erbij doen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 20:34

Klinisch waarom niet als is het maar voor hart, longen en bv cornage

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 20:51

Rijsa schreef:
Leuk FleurSandro!

Of er echt een klinische keuring nodig is: nee dat denk ik niet. Maar wat er inderdaad genoemd werd, laat er wel even een dierenarts naar kijken en hart en longen luisteren. Het zal balen zijn als hij uiteindelijk een hartafwijking zou hebben waar je dan achteraf achter komt

Alejandra132

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 21:07

Ik zoek een paard in België
-Minstens E pony (150 of groter)
-Beleerd
-Recreatie (moet ook nog wel een paar sprongetjes kunnen nemen)
-ouder dan 7 jaar
-goed voor beginners en gevorderden

Laat me iets weten!!
Alv Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Alejandra132 op 04-04-21 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 21:09

Oké, bedankt voor de inzichten. :o Denk dat het dan inderdaad niet gek is om even te laten kijken door een dierenarts.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 07:15

Rijsa schreef:
Oké, bedankt voor de inzichten. :o Denk dat het dan inderdaad niet gek is om even te laten kijken door een dierenarts.

Zou ik ook doen hoor! Relatief lage kosten en toch voor je eigen gevoel fijn.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 14:19

Hebben jullie dat ook wel eens voorgehad dat je naar een paard gaat kijken dat eigenlijk meteen vertrouwd aanvoelt, heel braaf is en dat ook gewoon alles doet wat je vraagt en dat hij eigenlijk perfect is als je er rationeel over nadenkt, maar dat je toch denkt van goh...

Ik voel me momenteel een beetje een aansteller want het paard waar ik naar gaan kijken ben was écht een lieveke en mooi en braaf, ik zou niet weten wat ik meer zou willen. Maar toch had ik niet zoiets van oke ik neem hem mee! <3 Ik denk dat ik zelf wat meer neig naar paarden met meer pit, maar daar ga je dan wel eens een keer mee vliegen of minder relaxed op buitenrit kunnen dus mijn ouders en lief denken dat ik een doodwens heb :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 14:24

Kan ik helaas niet over meepraten.

Titane voelde de eerste keer idd vertrouwd. En omdat mn eisen niet zo hoog lagen en ik gewoon een nuchter paard zocht, was ik vrij gauw van mening dat ik hem wilde kopen. En de eigenaresse was hier gelukkig akkoord mee.

Van het weekend ben ik bij een jaarling wezen kijken. Beweegt goed (tenminste, gewoon regelmatig, drie nette gangen, echte showgangen zijn voor mij niet nodig), is heel nieuwsgierig en aanhankelijk en heel speels.
Kan natuurlijk niet proefrijden en kijken of er een klik is, want buitenom meelopen, bekappen en dat soort standaard dingen kent ie nog niks.
Ik wil hem wel kopen, vind m echt heel leuk. Of het later klikt met rijden... ik ga er vanuit dat dit wel goed komt. :)

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 14:31

Uhu, ik denk dan ook dat mijn eisen misschien gewoon te hoog liggen inderdaad. Ik voel me er wel vervelend over, daar kan dat paard ook niks aan doen.

Wel fijn dat je daar wel zo vertrouwen in hebt dat het goedkomt! Ik ben daar veel 'banger' voor dat het toch niet goedkomt, maar is misschien ook wel omdat ik met mijn huidige paard nooit een topteam geworden ben ondanks bloed zweet en tranen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 14:54

Het is simpeler om een rustig paard wat heter te krijgen dan een heet paard rustiger.....

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:06

Voor mij niet, ik ben niet zo consequent maar wel heel rustig, heb een tijdje met een echte zenuwachtige heethoofd gereden en die was na een paar maanden zo mak als een lammetje. Ik weet dat dat geen super goed eigenschap is (het niet consequent zijn en moeite hebben met en paard actief te krijgen), en het is dus zeker een ruiterprobleem eerder dan een probleem met het paard. Dus rationeel denk ik wel van ja je moet maar gewoon goed leren rijden en dan krijg je hem wel aan het lopen, maar emotioneel denk ik van ja er zijn wel paarden waar het mij veel makkelijker afgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:12

Was hij ook wat flegmatiek, of viel dat mee? Als het een dier is dat op zich wel wil lopen, maar gewoon heel braaf is, vind ik het ook wat anders dan een paard dat het liefst half slapend rondsjokt en niet vooruit te branden is.

Ik krijg een heethoofd ook makkelijker rustig dan een flegmatiek paard "wakker". Ik krijg het wel voor elkaar, maar voor mij is de lol er dan gauw vanaf omdat ik die mate van "energie" om over te brengen echt uit m'n tenen moet trekken. Ik rijd paard voor m'n ontspanning, dan heb ik geen zin om het dier constant achter de vodden aan te zitten om hem voorwaarts te houden. :P